rijden met elektrische auto

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
honk
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

rijden met elektrische auto

Bericht door honk »

Het is niet nieuw rijden met elektrische auto. Maar beetje voor beetje slagen ze de nadelen te verminderen.
Ooit zal er een tijd komen dat de kinderschoenen ontgroeid zullen zijn.
Een hydride is misschien een tussen oplossing.
http://be.hardware.info/reviews/4366/el ... e-praktijk
(moet niet altijd pc's zijn)
16 panelen IBC PolySol 230TE
Sunny Boy SB3300TL omvormer
oriëntatie :195° ,dakhelling 30° te Poperinge ,nov 2009
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: rijden met elektrische auto

Bericht door janus »

Ik ben niet zo'n autofanaat, maar de voordelen van een hydride wagen ontgaan mij totaal :oops:

Kan iemand dat uitleggen?
Het enigste wat ik kan bedenken is minder vervuiling in steden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
SunTronics
Senior lid
Contacteer:

Bericht door SunTronics »

vind ik ook, als je ziet dat veel hybride's ook 5L of meer verbruiken, dan vindt ik het zinloos.
Ik rijd al meer dan een jaar puur elektrisch, welliswaar met beperkte range (kangoo ze 130km max) en vind het zalig. ik wil niks anders meer, vandaar ook een tesla model S gekocht voor levering in oktober :-) (400km range) en dit is voor mij voldoende !
bartd
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bartd »

Wat kost dat zo'n model S ?
't zal wel iets boven mijn budget zijn.
stef69
Senior lid

Bericht door stef69 »

vorige maand ook met zo een Tesla mogen rijden (niet de S) en ze rijden inderdaad fenomenaal !
wel lang nodig om op te laden
SunTronics
Senior lid
Contacteer:

Bericht door SunTronics »

bartd schreef:Wat kost dat zo'n model S ?
't zal wel iets boven mijn budget zijn.
Start vanaf 73k inc btw niet cheap, maar ik hou hem zeker 10 jaar minimum, hij rijd uiterst goedkoop 22kwh/100km en is fiscaal interessant. Het hoort ook volledig in mijn way of life, in de energiesector
ghia
Senior lid

Bericht door ghia »

Ik heb eens een weekje met een Renault Twizy (de 80km/h versie) gereden.
Het rijdt heel super en de motor trekt zeer goed. Op de normale vlakke wegen waar je 50 en 70km/h mag, rijdt hij zeer vlot mee.
In de bergen (=hellingen van 10% en meer, zoals we er hier plenty hebben) is hij er niet zo graag bij en ontbreekt nog wel wat motorvermogen. Bij 18% en zonder passagier zakt de snelheid tot 45km/h.
In principe mag je er mee op de autostrade, maar ik kan het niemand aanraden. Als je geen 100km/h kan cruisen blijf je er beter weg, tenzij je je leven moe bent.
Geweldig stabiel in de bochten, hangt niet over.
Ook zeer makkelijk is dat je centraal zit en met de show-off vleugeldeuren zowel links als rechts kan uitstappen.
Vooral dat rechts uitstappen is zeer makkelijk en veilig. Je hoeft nooit te wachten, als je op de straat stopt om uit te stappen.
Verbruik 11kWh/100km. Wel redelijk wat sluikverbruik 5-25 W en dan nog het regelmatig bijladen, zo kom je aan bijna 1kWh/dag. Dus je laat hem best niet voortdurend in het stopkontakt zitten.
Met de 80km range kan je wel al veel doen. In het begin is het wel heel konfronterend en wennen dat je aktieradius minder is dan wat je nog op reserve met je diesel kan rijden.
Het automatisch rijden (alleen gas en rempedaal) is zeer attraktief en gemakkelijk. Was wel weer even wennen om weer te gaan schakelen en vooral niet vergeten om te ontkoppelen bij het stoppen met de 'normale' auto.

Verder ook een hele rits nadelen:
Weinig plaats voor de medepassagier en al helemaal niks voor bagage (een paar liter).
Zeer stroeve en bokkende vering, je voelt iedere put of oneffenheid in het wegdek.
Er zijn veel hoeken en kanten aan, zodat het tijdrovend is om hem te poetsen.
De motor en controller janken nogal. Ook de klaxon maakt veel geluid in de kabine.
Je zit niet echt binnen, de deuren zijn niet dicht (kunnen ook niet worden afgesloten) en hebben openingen (de plastic ramen zijn ook een optie, maar sluiten niet alles volledig af).
Bij regen voel je toch kontinu wat spatjes rondvliegen in de kabine.
Het is een goedweerautootje!
Heel leuk met open ramen bij goed weer, maar zonder enige verwarming in de winter is er de pret waarschijnlijk snel af.
De motorrem en rekuperatie zou eigenlijk wel minstens tweemaal zo sterk mogen zijn. In bergaf blijft de snelheid te veel oplopen.
De batterijhuur van 50 €/maand doet het verbruiksvoordeel helemaal te niet.
Diesel is 6 l/100km @ 1,3 €/l = 7,8 €ct/km
Twizy is 11 kWh/100km @ 20 €ct/kWh = 2,2 €ct/km + 10 €ct/km (bij 6000km/jaar) of 5 €ct/km (bij 12000 km/jaar) batterijsleet! :shock:
Nota: 12000 km/jaar kan eigenlijk niet. De lease is 50€/maand voor 36 maand en 7500 km/jaar, dus minstens 8€ct/km batterijsleet.

Ik wil zeker in de toekomst elektrisch gaan rijden. Wacht nog op een goede en hopelijk wat betaalbare auto van VAG, zoals de e-Golf of eventueel de e-tron.
Ga ondertussen misschien eens die dinky toy van Mia testen.

Edit: aanvulling, typo + aanvulling
Laatst gewijzigd door ghia op 06 jun 2013, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

janus schreef:Ik ben niet zo'n autofanaat, maar de voordelen van een hydride wagen ontgaan mij totaal :oops:

Kan iemand dat uitleggen?
Het enigste wat ik kan bedenken is minder vervuiling in steden.
janus,
hoofdreden zullen waarschijnlijk de boetes zijn voor de fabrikanten indien hun wagenpark niet voldoet aan de EU uitstootrichtlijnen (gr CO2/100km over alle verkochte wagens)

Er zijn ook enkele technische bedenkingen:
Een ICE is het efficients bij een bepaald toerental, mogelijk kan dit ook voor 2 of 3 toerentallen geoptimaliseerd worden.
Hierbij is het vermogen die de motor levert tov het brandstofverbruik het ideaalst.
Om dit op te lossen plaatst men een versnellingsbak in de wagen en zorgt men voor een brede koppelcurve, echter naar efficientie is dit minder ideaal.
Indien je een boordcomputer hebtdie actuele verbruikswaarden kan tonen kan je meteen zien dat bij het aanzetten, optrekken je wagen 8,10,15,25 l/100km aan het verbruiken is afhankelijk van je rechter voet.
Indien je nu een combinatie zou kunnen maken tussen elektrische aandrijving wanneer dit voor de ICE niet lukt en ICE wanneer deze optimaal werkt dan zou dit de beste oplossing zijn. Zeg maar de ICE die altijd, zoals op de snelweg, 3,5l/100km verbruikt.
Verbruikt hij meer dan wordt dit opgevangen door de elektrische motor, verbruikt hij minder dan wordt eventueel een batterij bijgeladen (hoeft niet).
Je kan dus ICE en elektromotor optimaliseren.
Dit is theorie en men is nog op zoek naar de ideale combinatie, (semi) parallel-, serie hybride of zelfs met planetaire koppelingen om toch ICE nog aan de wielen te kunnen koppelen (bv PHEV outlander, ...)
Het laatste voorbeeld geeft toch maar even aan dat men op bepaalde snelheden (snelweg 120km/u) niet efficienter kan werken dan met de ICE.
Dit laatste is waarschijnlijk wel zand in de ogen strooien van de mensen, totdat ze beseffen dat ze serieus anders moeten rijden.
Immers tot aan +/- 105km/u wordt het verbruik redelijk in de perken gehouden echter daarboven gaat het verbruik exponentieel naar boven zodat het niet meer haalbaar is om nog efficient elektrisch te rijden. Hierin zal de batterij dan mogelijks de beperkende factor zijn.
Een range extender (genset) zorgt dan voor de nodige (bijkomende) stroom en lost het probleem op dat we met zijn allen 1000km willen rijden op 1 tank, hoewel de meesten dit slechts sporadisch nodig hebben maar voornamelijk op reis.
En over zich verplaatsen naar de vakantiebestemming moeten we misschien ook even nadenken: alhoewel er al velen zijn die zich met low-budget vliegmaatschappijen willen of al verplaatsen, blijven we het idee achterna lopen dat we dit ook met onze 'heilige koe' ook moeten kunnen.

Misschien zijn er buiten de ICE range extender (RE) nog mogelijke combinaties om bepaalde zaken aan te pakken
MDI en anderen hadden het idee van samengeperste lucht met een warmtebron bij gebruik.
Indien je aan warmterecuperatie doet kan dit mogelijks wel interessant zijn.
Iedereen verklaart mij nu zot maar bij de lidl staan er warmtepompen die motor (ICE) op aardgas en warmte/koude combineren, waarom geen gecombineerde ICE en samengeperste lucht met luchtdruk motor als RE
PSA gaat ook al de tour op met samengeperste lucht (CO2) maar op een andere manier.
Wat me blijft verbazen en waar ook vorige week op zo'n alternatieve verplaatsingsmeeting (onderwerp hybride) ook geen antwoord kon op gegeven worden: waarom zijn hybrides bijna hoofdzakelijk benzine voertuigen en geen LPG of CNG? Immers alternatieven voor beperktere CO2 uitstoot die betaalbaarder zijn zijn juist LPG en CNG voertuigen.

Veel leesgenot
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Bedankt voor de uitleg,
Of het werkelijk rendabel is valt dus te betwijfelen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ghia
Senior lid

Bericht door ghia »

bruma schreef: En over zich verplaatsen naar de vakantiebestemming moeten we misschien ook even nadenken: alhoewel er al velen zijn die zich met low-budget vliegmaatschappijen willen of al verplaatsen, blijven we het idee achterna lopen dat we dit ook met onze 'heilige koe' ook moeten kunnen.t
Het reizen met low-budget vliegtuigen, wordt langs alle kanten gesubsidieerd of minder belast. Zo kost kerosine nog niet de helft van diesel, terwijl de energie gelijkwaardig is. In principe zou het spoor de goedkoopste oplossing moeten zijn.
Maar het is op vakantie wel handig om je auto bij de hand te hebben, zeker als je op streekverkenning gaat. Bij een strandvakantie is dat eerder overbodig. Veel dingen zijn vooral tijdens de vakantie moeilijk met openbaar vervoer te bereiken. Met de auto zie je ook nog iets van de streken waar je doorreist om je bestemming te bereiken (behalve als je 's nachts rijdt natuurlijk). Het voordeel van de ICE is dat je ver kan rijden en indien nodig, zeer snel getankt hebt. Bij elektrovoertuigen duurt het opladen bijna even lang of zelfs dubbel zo lang dan het rijden. Een oplossing zou kunnen zijn dat je de batterijen inwisselt, maar dat veronderstelt standaard batterijpacks en daar komen ook weer andere problemen bij kijken zoals ga je je splinternieuw pack inwisselen?
bruma schreef: Wat me blijft verbazen en waar ook vorige week op zo'n alternatieve verplaatsingsmeeting (onderwerp hybride) ook geen antwoord kon op gegeven worden: waarom zijn hybrides bijna hoofdzakelijk benzine voertuigen en geen LPG of CNG? Immers alternatieven voor beperktere CO2 uitstoot die betaalbaarder zijn zijn juist LPG en CNG voertuigen.
Probleem van elektrovoertuigen is de beperkte energie die je kan meenemen en ook hoeveel die dan weegt. Op den duur kom je ergens op een punt dat de extra batterij meesleuren meer energie kost dan dat ze bijbrengt.
Dit is in zekere mate ook het probleem van luchtdruk aangedreven voertuigen en een tweede probleem is dat het een rijdende bom is. Bij een ongeluk kan een ontzaglijke energie op korte tijd vrijkomen. Dit is ook het geval voor gas aangedreven voertuigen. Er is een groot wantrouwen voor LPG, aardgas of waterstof. Ook hun tank neemt extra ruimte in beslag. Ook het tanken zelf van de gassen wordt met argwaan bekeken. Hoewel ook benzine kan ontploffen is dat voor diesel veel veiliger.
janus schreef: Of het werkelijk rendabel is valt dus te betwijfelen?
Zuiver in verbruik van elektriciteit per km is het goedkoper. Afhankelijk van het model 2 tot 4 €ct/km.
De batterijsleet is de grote onbekende faktor. Alle zoveel jaar moet je de batterijen vervangen.
Hoe lang ze mee gaan en hoeveel ze kosten is iets waar bijna geen info over bestaat.
Bij batterijlease zit je meestal aan bijna 1000 €/jaar. Bij 20 000 km/jaar voegt dit 5 €ct/km toe wat het verbruiksvoordeel volledig te niet doet.
Zo verdien je de meerprijs van een elektrovoertuig, dat ongeveer dubbel zoveel kost als een vergelijkbare auto nooit terug! :(
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks »

Is het rendabel????
voor de "plaatselijke dokter" bv wel, korte verplaatsingen, kan wagen dagelijks laden, en rijdt dan zo goed als "gratis"... Ik ken er eentje met een hybride volvo V60 (combinatie met dieselmotor) en die haalt met dagelijks gebruik ongeveer 1800km alvorens te moeten gaan "diesel" tanken, wel dagelijks laden via net. Hier kan het rendabel zijn.

Voor mij is het nooit rendabel: ik ben vertegenwoordiger, ongeveer 65.000km/jaar zuiver prof, een 5 à 6.000 privé....
de meerprijs van een hybride (en dat is toch een heel stuk) komt er nooit uit, zelfs als je de lagere CO2 bijdrage en de volledige aftrekbaarheid voor de fiscus meerekent, kom je er nooit uit. Bij dagelijks gebruik in mijn geval, blijft de wagen met een gemiddeld verbruik van 5.5 à 6 liter diesel. Ik snap trouwens niet waarom Volvo de Hybride perse wil koppelen met een zware 2.4 diesel met 205pk? Als ze die hybride koppelen met de eco 1.6 diesel met 110pk, moet dat toch ook lukken....

Blijft een feit dat de "veelrijders" nog altijd geen andere alternatief hebben dan de klassieke diesel, misschien minder milieuvriendelijk, maar wel betaalbaar....en met alle respect voor de CO² taxen, mijn huidige "kleine" diesel (2.0 eco, 4 cylinder , co² 135gr, 110pk) verbruikt bij dezelfde rijstijl als met mijn vroegere wagen (2.4 diesel, 5 cyl, 186gr co², 163pk) meer dan de oude! Waarom? Die nieuwe lichtere toegeknepen motor moet veel harden werken dan mijn oude krachtige powerbom... dus heeft hij ook meer eten nodig.... en elektriciteit zal voor ons nooit een oplossing bieden, of we moeten onze batterijen kunnen laden in dezelfde tijd dan we nu onze dieseltank vol gooien....
Ik wacht er vol spanning op, maar ik vrees dat ik het niet meer zal meemaken (en ik ben nochtans maar een 40tiger)....
Dus, rijden met een elektrische auto... waarschijnlijk niet voor mij....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33
ghia
Senior lid

Bericht door ghia »

Bollocks schreef:Is het rendabel????
voor de "plaatselijke dokter" bv wel, korte verplaatsingen, kan wagen dagelijks laden, en rijdt dan zo goed als "gratis"... Ik ken er eentje met een hybride volvo V60 (combinatie met dieselmotor) en die haalt met dagelijks gebruik ongeveer 1800km alvorens te moeten gaan "diesel" tanken, wel dagelijks laden via net. Hier kan het rendabel zijn.
In dat geval rijdt hij 850 km @ 6,9 €ct/km op diesel en 950 km @ 4 €ct/km op elektriciteit.
Enige vraag is na hoeveel tijd (5 jaar?) of km zijn Li-Ion batterij van 400 Volt en 11,2 kWh zal versleten zijn en vervangen moet worden en wat dit dan gaat toevoegen aan de elektrische km-prijs. Ik vrees wel meer dan de uitgespaarde 3 €ct/km.

Echt rendabel? Ik weet het zo nog niet.
En dan spreken we nog niet over de forse aanschafprijs van 60 000 €.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Bruma, voor jou is het misschien vanzelfsprekend maar kan jij hier even begrijpbaar uit leggen wat een ICE is.

Electrisch rijden kan eventueel doorbreken als men verwisselbare batterijpacks zou gaan gebruiken. Net als bij de speelgoed auto's, fototoestellen, electrisch handgereedschap.
Men passeert onderweg bij een 'tankstation', zeg maar batterijstation en de hele batterij wordt vervangen. Men meet de resterende energie-inhoud en betaalt voor het saldo.
Alleen zal men dan meer moeten normaliseren en de voertuigen moeten aanpassen.
Dan kan je ook in 5 min 'tanken' bij grotere verplaatsingen.

Probleem blijft de kostprijs van de batterij. De energiekost mag dan relatief laag zijn, de opslag ervan kost handen vol geld waardoor het economisch weer niet rendabel is in vergelijking met diesel of benzine.
Of de milieuheffingen moeten zo hoog worden en zijn wij en onze economie bereid dat te betalen?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
ghia
Senior lid

Bericht door ghia »

DaanW schreef:Bruma, voor jou is het misschien vanzelfsprekend maar kan jij hier even begrijpbaar uit leggen wat een ICE is.
Internal Combustion Engine ofte verbrandingsmotor.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

ghia schreef:
DaanW schreef:Bruma, voor jou is het misschien vanzelfsprekend maar kan jij hier even begrijpbaar uit leggen wat een ICE is.
Internal Combustion Engine ofte verbrandingsmotor.
Daar was ik ook al achter ;) Maar bedoeld hij dan de gewone diesel- en benzinemotoren of andere zoals bijv. de sterlingmotor of ... Een straalmotor is ook verbrandingsmotor maar ik zie dat niet direct toepasbaar in E-auto's :lol:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Plaats reactie