Hallo iedereen,
Huawei Luna 2000-10kWh
6400€ excl BTW
volledig geïnstalleerd
premies zijn (jammergenoeg) niet meer van toepassing.
1/ Is dit een correcte prijs ?
2/ Zijn er gekende problemen/aandachtspunten met de Luna 2000 ?
2/ Toen we destijds ons PV systeem kochten met 3f hybride omvormer hebben we bewust niet voor batterij gekozen wegens niet rendabel. We hebben namelijk een boven gemiddeld eigenverbruik. We wilden ook nog minstens een jaartje wachten om een beter inzicht te krijgen in ons verbruiksprofiel. Ook vielen de premies op dat moment allemaal weg. De terugverdientermijn was hoger dan de batterijgarantieperiode (10j). Echter hebben we toen geen rekening gehouden met de mogelijkheid om een dynamisch contract met de energieleverancier af te sluiten. Zou het alsnog waard zijn om hiervoor te gaan en een detailberekening te maken ? Of is bijvoorbeeld het algemeen thuisbatterij advies op dit moment : wachten ?
3/ Wat valt er te verwachten in evolutie van batterij techniek en kostprijs ?
Ons idee destijds was om te wachten tot de batterij levensduren langer worden en de kostprijzen lager.
Maar is dat wel zo, gaan de batterijen binnenkort verbeteren en goedkoper worden ? Is daar enig zicht op en iets zinvol rond te zeggen ?
Als er meer info nodig is, laat gerust weten.
Wij zijn namelijk in twijfel en als jullie ons in de juiste richting kunnen duwen dan graag.
Thx en grts, T.
Offerte Huawei Luna 2000-10kWh
- Toffy
- lid
- 1
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Offerte Huawei Luna 2000-10kWh
Misschien kun je eerst uitleggen waarom je een batterij wilt, veel leden hier vinden een batterij niet rendabel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Volgens mij ondersteund Huawei geen dynamische tarieven of ik heb me slecht geinformeerd. Met Home Assistant kun je wel het een en ander bereiken, maar het zou veel makkelijker moest je gewoon Nordpool BE kunnen kiezen. Ook injectie zou dan gestopt moeten worden als de tarieven negatief zijn.
Via deze website kun je kijken als het rendabel is: https://mijn-thuisbatterij.be
Via deze website kun je kijken als het rendabel is: https://mijn-thuisbatterij.be
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
Is dit 10kWh netto beschikbaar of 80% van 10kWh ?Toffy schreef: ↑06 nov 2023, 22:06 Hallo iedereen,
Huawei Luna 2000-10kWh
6400€ excl BTW
volledig geïnstalleerd
premies zijn (jammergenoeg) niet meer van toepassing.
1/ Is dit een correcte prijs ?
2/ Zijn er gekende problemen/aandachtspunten met de Luna 2000 ?
2/ Toen we destijds ons PV systeem kochten met 3f hybride omvormer hebben we bewust niet voor batterij gekozen wegens niet rendabel. We hebben namelijk een boven gemiddeld eigenverbruik. We wilden ook nog minstens een jaartje wachten om een beter inzicht te krijgen in ons verbruiksprofiel. Ook vielen de premies op dat moment allemaal weg. De terugverdientermijn was hoger dan de batterijgarantieperiode (10j). Echter hebben we toen geen rekening gehouden met de mogelijkheid om een dynamisch contract met de energieleverancier af te sluiten. Zou het alsnog waard zijn om hiervoor te gaan en een detailberekening te maken ? Of is bijvoorbeeld het algemeen thuisbatterij advies op dit moment : wachten ?
3/ Wat valt er te verwachten in evolutie van batterij techniek en kostprijs ?
Ons idee destijds was om te wachten tot de batterij levensduren langer worden en de kostprijzen lager.
Maar is dat wel zo, gaan de batterijen binnenkort verbeteren en goedkoper worden ? Is daar enig zicht op en iets zinvol rond te zeggen ?
Als er meer info nodig is, laat gerust weten.
Wij zijn namelijk in twijfel en als jullie ons in de juiste richting kunnen duwen dan graag.
Thx en grts, T.
Rendabel is een thuisbatterij momenteel niet. Als je er nu een plaatst doe je dit vanwege een overtuiging dat het verschil in kWh prijs tussen injectie en afname in de toekomst zal toenemen. Waarom denk je dat de Vlaamse overheid de subsidies voor thuisbatterijen heeft afgeschaft en deze van electrische voertuigen terug heeft ingevoerd ? Om de burger geen thuisbatterijen meer te laten plaatsen en eerder te gaan voor de aankoop van een electrische wagen die je laad als er energieoverschot is. De wagen zal als buffer dienen om overschotten van groene energie op te vangen. Hoe is wat anders.
- sir_olf
- Senior lid
- 2
Dag Janus, goed idee deze afspitsing maar zou je om de zin en onzin van een thuisbatterij discusie bij elke offertebeoordeling te vermijden misschien niet een onderwerp bovenaan laten staan? Dan kan iedereen 1 keer zijn ei daar kwijt.
Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een thuisbatterij die zichzelf waarschijnlijk nooit zal terugverdienen. Zou ik het opnieuw doen? Ik denk het wel of ik zou wachten op een bidirectionele wagen omdat deze in mijn geval slechts 2 tot 3 keer per week kort de garage verlaat. Anderzijds is het beperkt gebruik van mijn wagen de laatste 2 jaar ook de reden dat ik hem niet wil veranderen.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Iedereen zijn situatie of ideeën zijn anders, daarom vraag ik liever bij de beoordeling van een offerte naar iemand zijn persoonlijke redenen, een algemeen topic heeft denk ik weinig zin.Dag Janus, goed idee deze afsplitsing maar zou je om de zin en onzin van een thuisbatterij discusie bij elke offertebeoordeling te vermijden misschien niet een onderwerp bovenaan laten staan? Dan kan iedereen 1 keer zijn ei daar kwijt.
.
- palombian
- Master lid
- 2
Ik wil de discussie zeker niet opnieuw oprakelen, enkel een woordje als bezitter sinds 2 jaar van een 5kWh Luna 2000:
- bruikbare capaciteit is maar 80-85 % (de laatste 10-15% - tot min SOC van 5% - zet ik in voor beperking van capaciteitspieken (zeer goed programmeerbaar systeem).
- belangrijkste functie is buffer (de wolk voor de zon...) en niet opslag
- elke module van 5kWh kan maar 2,5 kW leveren (het blijft dus opletten alhoewel veel minder dan zonder batterij)
- eigengebruik hier is (met batterij) 70% op jaarbasis (dwz 8 maand per jaar kopen we nauwelijks stroom en met wat we voor de injectie krijgen kopen we het grootste deel van de stroom die we in de winter nodig hebben).
- 2 jaar geleden was ze 1/3 goedkoper.
- naar mijn weten zal je voor dynamische tarieven de batterij op dit moment zelf moeten aansturen (geen ervaring maar blijkbaar is Huawei niet het meest populair voor home automation)
Geen enkele spijt maar op dit moment zou ik het geld misschien eerder gebruiken voor (naargeland de situatie):
- verhoging productie (en dus injectie om daarmee aankoop te bekostigen)
- verhoging eigengebruik (WP boiler, evt WP in tussenseizoen)
- aanpassing woning voor WP (extra isolatie, luchtdichtheid, WTW-ventilatie)
- sparen voor EV
- bruikbare capaciteit is maar 80-85 % (de laatste 10-15% - tot min SOC van 5% - zet ik in voor beperking van capaciteitspieken (zeer goed programmeerbaar systeem).
- belangrijkste functie is buffer (de wolk voor de zon...) en niet opslag
- elke module van 5kWh kan maar 2,5 kW leveren (het blijft dus opletten alhoewel veel minder dan zonder batterij)
- eigengebruik hier is (met batterij) 70% op jaarbasis (dwz 8 maand per jaar kopen we nauwelijks stroom en met wat we voor de injectie krijgen kopen we het grootste deel van de stroom die we in de winter nodig hebben).
- 2 jaar geleden was ze 1/3 goedkoper.
- naar mijn weten zal je voor dynamische tarieven de batterij op dit moment zelf moeten aansturen (geen ervaring maar blijkbaar is Huawei niet het meest populair voor home automation)
Geen enkele spijt maar op dit moment zou ik het geld misschien eerder gebruiken voor (naargeland de situatie):
- verhoging productie (en dus injectie om daarmee aankoop te bekostigen)
- verhoging eigengebruik (WP boiler, evt WP in tussenseizoen)
- aanpassing woning voor WP (extra isolatie, luchtdichtheid, WTW-ventilatie)
- sparen voor EV
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
- Toffy
- lid
- 1
Beste,
Dank voor alle reacties !
Deze helpen ons vooruit.
We willen enkel een batterij om financiële reden. We zien het als investering. Die moet maw opbrengen.
Het gaat maw om de meeropbrengst van PV systeem+thuisbatterij tov enkel een PV systeem.
Eigenlijk hadden we al beslist/berekend om het niet te doen en te wachten.
Wat is dan het verschil tov begin dit jaar om het nu alsnog toch te overwegen ?
- mijn zonnepaneel leverancier lanceert een sturing op dynamisch contract welk volgens hem wel rendabel zou zijn.
- de kostprijs van thuisbatterijen is gedaald, simpelweg omdat de vraag sterk gedaald is en er een batterij-overschot is.
- een thuisbatterij zou alsnog meteen geïnstalleerd kunnen worden, dus geen wachttijd.
Ik vermoed dus dat de Huawei Luna battterijen dynamisch tarief ondersteunen, aangezien mijn leverancier een nieuwe sturing lanceert welke hier expliciet voor bedoeld is.
Conclusies :
- Ik begrijp dat als algemeen standpunt een thuisbatterij momenteel niet rendabel is.
- Daar komt bij dat we een relatief hoog eigenverbruik hebben in de zomermaanden (warmtepomp zwembad).
- Daar komt bij dat we wellicht 'oversized' zullen zitten met 10.000Wp aan panelen. (daar hadden we begin dit jaar veel minder zicht op, zwembad is nieuw)
- Ik sta sceptisch tov Fluvius die de digitale meter beheerd. Ik hoor/lees veel klachten (al dan niet terecht) en vraag me af hoe robuust alle verwerking en bereking met dynamisch contract zou zijn. Het lijkt me allemaal wat te complex voor teweinig opbrengst.
- Het is wellicht verstandiger/minder complex om "het beste injectie tarief" te zoeken. Ik open daarvoor apart topic.
Dank voor feedback en groet,
T.
Dank voor alle reacties !
Deze helpen ons vooruit.
We willen enkel een batterij om financiële reden. We zien het als investering. Die moet maw opbrengen.
Het gaat maw om de meeropbrengst van PV systeem+thuisbatterij tov enkel een PV systeem.
Eigenlijk hadden we al beslist/berekend om het niet te doen en te wachten.
Wat is dan het verschil tov begin dit jaar om het nu alsnog toch te overwegen ?
- mijn zonnepaneel leverancier lanceert een sturing op dynamisch contract welk volgens hem wel rendabel zou zijn.
- de kostprijs van thuisbatterijen is gedaald, simpelweg omdat de vraag sterk gedaald is en er een batterij-overschot is.
- een thuisbatterij zou alsnog meteen geïnstalleerd kunnen worden, dus geen wachttijd.
Ik vermoed dus dat de Huawei Luna battterijen dynamisch tarief ondersteunen, aangezien mijn leverancier een nieuwe sturing lanceert welke hier expliciet voor bedoeld is.
Conclusies :
- Ik begrijp dat als algemeen standpunt een thuisbatterij momenteel niet rendabel is.
- Daar komt bij dat we een relatief hoog eigenverbruik hebben in de zomermaanden (warmtepomp zwembad).
- Daar komt bij dat we wellicht 'oversized' zullen zitten met 10.000Wp aan panelen. (daar hadden we begin dit jaar veel minder zicht op, zwembad is nieuw)
- Ik sta sceptisch tov Fluvius die de digitale meter beheerd. Ik hoor/lees veel klachten (al dan niet terecht) en vraag me af hoe robuust alle verwerking en bereking met dynamisch contract zou zijn. Het lijkt me allemaal wat te complex voor teweinig opbrengst.
- Het is wellicht verstandiger/minder complex om "het beste injectie tarief" te zoeken. Ik open daarvoor apart topic.
Dank voor feedback en groet,
T.