Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
broodro0ster
Senior lid
3
Installatie Land: België

Re: Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid

Bericht door broodro0ster »

Gewoon een magnetisch vuilfilter installeren.
En misschien van de gelegenheid eens gebruik maken om alles eens goed te kuisen/spoelen.
Als ik op Tweakers kijk, installeren ze daar allemaal monoblock op een bestaande installatie zonder problemen.
Als ik het goed lees, heb je niet zoveel circuits dus dan moet het toch lukken met 1 pomp?
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
LanterFanter
Senior lid
5

Bericht door LanterFanter »

palombian schreef: 10 nov 2023, 23:32 In feite wordt het huis verwarmd door 2 radiatoren in de living en 1 in de badkamer.

In de voorste (strijk) kamer staat de thermostaatkraan lager, en in de slaapkamers toe (die worden op temperatuur gehouden omdat de deur naar de traphal open staat - mijn vrouw laat ALLE deuren openstaan - en met de recuperatielucht van de WTW.
Denken jullie echt dat met die andere radiatoren dicht jullie minder verbruiken ?
Het huis neemt een bepaalde hoeveelheid warmte. Als die door een radiator geleverd wordt, ok. Als die door meerdere radiatoren geleverd wordt, ook ok. Voor het huis, het zal dezelfde hoeveelheid warmte zijn.
Zaak is dat die ene radiator veel meer warmte zal moeten leveren dan in het geval er meerdere radiatoren meewerken. Meer warmte => hogere temperatuur.

Dus zet al die thermostaat kranen vol open !
en dan kan je watertemperatuur omlaag.
palombian schreef: 11 nov 2023, 11:23 Anderzijds staat de CV pomp hier op de laagste stand (dit is voldoende en anders ruisen de thermostaatkranen, maar de huidige pompen passen zich beter aan).
Tuurlijk begint het te ruisen als je de pomp hoger zet. Die pompt alles door een radiator. De rest staat dicht.

Dan worden al de radiatoren met een groter debiet doorstroomd. De uitlaattemperatuur van een radiator zal hoger zijn door het hogere debiet. De gemiddelde temperatuur zal dus ook hoger zijn. Die gemiddelde temperatuur is de maat van de warmteafgifte van de radiator.
De hogere gemiddelde temperatuur is te hoog, dus kan je toevoer temperatuur omlaag.
palombian schreef: 11 nov 2023, 11:23 Sommigen argumenteren dat scheiding van de circuits nodig kan zijn om voldoende doorstroming te garanderen.
En ze hebben gelijk. Zij kunnen niet weten hoe jij je gaat gedragen en al de thermostaatkranen op 2 staan hebt op een of twee na. Ze willen niet hebben dat jij hen om de haverklap belt met de melding dat de wp in storing staat, 'te weinig debiet'. Dus dekken ze zich in met de installatie van een evenwichtsfles. Dat het rendement dan behoorlijk slechter kan worden is hun zorg niet. Dat betaal jij. En de wp draait en is geinstalleerd vlgs een schema van de fabrikant.

Of beter nog : draai de koppen er af. Dan heb je voldoende doorstroming. Altijd.
Een wp heeft veel debiet nodig om bij lage temperatuur en kleine spreiding voldoende warmte in het huis te krijgen. (een condenserende gasketel is daar overigens ook niet kwaad van).
palombian schreef: 11 nov 2023, 11:23 Tenslotte vergroot de lengte van de leidingen. Ik denk dat een maatje dikkere buis goedkoper en efficienter is (ik leg dat desnoods wel zelf klaar voor de heren installateurs :)).
Opgelet, langere leidingen vergroten de doorstroming niet. Integendeel.
Maar zoals je zelf schrijft een dikkere buis wel. Goed voornemen !
palombian schreef: 11 nov 2023, 11:23 Er zit hier in het systeem wel meer water dan de 20l die als buffervat voorzien was, maar op zich ben ik er niet tegen.
Maar als jij bijna alle kranen dicht staan hebt, zal dat niet zoveel meer zijn hoor. Dat stilstaand water kun je niet meetellen. De wp heeft de warmte van het water nodig voor de ontdooiing. Laat toe dat ze daar dan ook aan kan.

En dat buffervatje, daar moet je niet (te hard) tegen strijden. Zeker niet als het in de retourleiding staat. Dat geeft geen merkbaar verlies en zorgt er voor dat de wp voldoende warmte kan bekomen als jij toch toelaat dat bijna alle thermostaat kranen dicht gaan. Achteraf kun je het altijd extra isoleren als je wil. Zorg dat die evenwichtsfles er niet komt.

Dus :
Alle kranen open,
Debiet in regelen met de voetventielen zo dat de kamers de gewenste temperatuur hebben.
Als er een kamer niet op temp komt : radiator vervangen door een grotere.
Temperatuur niet laten regelen door ruimtevoeler maar enkel door de curve, die zo laag mogelijk staat.

LF
PS : heb de indruk dat ik je dit nog al eens uitgelegd heb.
LanterFanter
Senior lid
5

Bericht door LanterFanter »

palombian schreef: 11 nov 2023, 11:23 Maar dat vuil in de WP is dus bullshit ?
Nee, ook dat is geen bullshit. Laat eens wat cv water af. Dat zal zeker niet helder zijn. Plak eens een tijdje een sterke magneetje tegen de wand van de beker.

Je zit met gewoon stalen radiatoren en leidingen (ja ?). Die roesten van de binnenkant. Zeker als er af en toe water bij gelaten moet worden, want dan komt er weer verse zuurstof bij. Staal+water+zuurstof = roest.
Moderne cv pompen hebben een permanent magneetmotor en daar blijft dat roest in hangen waardoor die na een tijdje (stilstand) gaat blokkeren. Dat is niet eigen aan warmtepompen maar aan alle moderne verwarmers.

Oplossing :
Geen staal gebruiken maar RVS koper, alupex. Dat gaat niet meer bij jou.
Fijne filter en magneetfilter installeren en behandeld water gebruiken.
palombian
Master lid
3

Bericht door palombian »

Hartelijk bedankt voor de inzichten, LF.

Om terug te komen op de plaatsing van de monoblock BU: die zou op 5-6m van de achtergevel kunnen komen met de achterzijde langs de linker tuinmuur en dus blazend dwars in de 4,7m brede ommuurde tuin. Of anders dwars naar achter blazend.
Op 10m is misschien veiliger.

De route gaat de eerste meters langs de zijmuur van het terras en daarna door gemetselde bloembakken.
Het is mogelijk hier een kanaal van ong 20cm doormeter te maken en zo performant mogelijk te isoleren (ik zie dat prefab ondergrondse leidingen vreselijk duur zijn).
Plus minstens 10m afstand (door de living kan de isolatie dunner zodat het nog in een soort plint kan) tot de hoofdleiding in de kelder.
Zoals ik begrijp is - mits een voldoende dikke leiding bv Alpex 32mm - voor het debiet de lengte niet het probleem.

PS: deze morgen om 8h (tijdens opstoken 38° bij 5° buiten en 19° binnen, nu 37°/6°/19,5°) zou mijn (gesimuleerde 7kW) WP dus nog een COP in de buurt van 5 hebben ?
En nog reserve genoeg omdat ik nachtverlaging toepas (met een verlies van 1,25° bij deze buitentemperatuur toch nog veel om door te stoken, bovendien bij de laagste buitentemperatuur - het blijft een oud huis).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
broodro0ster
Senior lid
3

palombian schreef: 12 nov 2023, 09:57 Hartelijk bedankt voor de inzichten, LF.

Om terug te komen op de plaatsing van de monoblock BU: die zou op 5-6m van de achtergevel kunnen komen met de achterzijde langs de linker tuinmuur en dus blazend dwars in de 4,7m brede ommuurde tuin. Of anders dwars naar achter blazend.
Op 10m is misschien veiliger.

De route gaat de eerste meters langs de zijmuur van het terras en daarna door gemetselde bloembakken.
Het is mogelijk hier een kanaal van ong 20cm doormeter te maken en zo performant mogelijk te isoleren (ik zie dat prefab ondergrondse leidingen vreselijk duur zijn).
Plus minstens 10m afstand (door de living kan de isolatie dunner zodat het nog in een soort plint kan) tot de hoofdleiding in de kelder.
Zoals ik begrijp is - mits een voldoende dikke leiding bv Alpex 32mm - voor het debiet de lengte niet het probleem.

PS: deze morgen om 8h (tijdens opstoken 38° bij 5° buiten en 19° binnen, nu 37°/6°/19,5°) zou mijn (gesimuleerde 7kW) WP dus nog een COP in de buurt van 5 hebben ?
En nog reserve genoeg omdat ik nachtverlaging toepas (met een verlies van 1,25° bij deze buitentemperatuur toch nog veel om door te stoken, bovendien bij de laagste buitentemperatuur - het blijft een oud huis).
Maximaal 1°C nachtverlaging toepassen met een warmtepomp.
COP van 5 ga je niet halen met 5°C buiten en 38°C aanvoer. De meeste warmtepompen zitten rond de 4.5 à 5 bij 7°C buitentemperatuur en 35°C aanvoer.

Voor de maand november heb ik tot nu toe een COP van 5.3 en mijn aanvoer zit rond de 27-28°C voor de vloerverwarming en 30°C voor de ventiloconvector in de badkamer. De ventilo convector verwarmd ook goed met 28°C, maar de ventilators starten niet altijd goed omdat 28°C de grenswaarde is voor de sensor die ze laat starten. Ik heb dus een evenwichtfles omdat ik met 2 aparte thermostaten zit voor boven en beneden. Met 1 circuit zou de warmtepomp rustiger draaien en wellicht leiden tot een iets hogere COP. Alleen zou de temperatuur boven iets moeilijker te regelen zijn denk ik.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
palombian
Master lid
3

Bericht door palombian »

Inderdaad, 38° bij 5° buiten zal hooguit een COP van 4,2 geven.
Zogauw het vriest zal het snel onder 3 gaan.

Uiteraard werk je beter met de SCOP en uiteindelijk is de individuele SPF bepalend (volgens een 9 jaar oude studie voor L/W 2,8).
Die wordt naar beneden gehaald door de SWW productie in de maanden wanneer niet gestookt wordt.
In onze goed georienteerde stadswoning is het stookseizoen kort (en ook het tussenseizoen met hoge COP).

Ik ga ervan uit dat in het beste geval de verbruikskosten niet hoger zullen zijn dan met gas (incl omschakeling koken).
Veel zal ook afhangen hoeveel de meerkost nog zal zijn tov vervanging gasketel + subsidie WP (in ons geval als gepensioneerde €4800).
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
HvdW
Senior lid
10
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

Onze buitenunit hebben we gisteren onttrokken aan het zicht.
DSC_1330.JPG
Tijdens het werk voelde ik de koude lucht vanuit de unit.
Het geluid is hoorbaar als je er op let.
Stil dus. Heel stil.
Gezegd moet worden dat dit de buitenunit is van een airco voor 2 binnenunits.
Mogelijk produceert een buitenunit van een warmtepomp meer decibel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
palombian
Master lid
3

Bericht door palombian »

HvdW schreef: 12 nov 2023, 20:07 Onze buitenunit hebben we gisteren onttrokken aan het zicht.
DSC_1330.JPG
Stil dus. Heel stil.
Mooi gedaan, visueel alleszins. Heb je dit idee ergens vandaan ?

Ik vermoed dat de luchtstroom evenredig is met het vermogen, en naarmate dat groter is het niet zo gemakkelijk zal zijn om het op eenvoudige manier te verstoppen en het geluid tegen te houden.
HvdW
Senior lid
10

Bericht door HvdW »

Mijn vrouw heeft tal van sites over tuinhout afgestruind en zo kwam oa een dergelijke schikking boven drijven.
De azobe balken zijn tweedehands van een stal waar de uitwerpselen tussen de balken door in de mestkuil terecht kwamen.
En onze buitenunit (airco) is echt muisstil.
declerck
Senior lid
11

Bericht door declerck »

HvdW schreef: 12 nov 2023, 20:07 Onze buitenunit hebben we gisteren onttrokken aan het zicht.
DSC_1330.JPG
Stil dus. Heel stil.
Ik zou toch de luchtstroom niet te veel belemmeren. Het gevaar hier is dat de buitenunit zijn eigen uitgeblaasde afgekoelde lucht terug zal aanzuigen. Het rendement zal daardoor kleiner worden.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
HvdW
Senior lid
10

Bericht door HvdW »

declerck schreef: 13 nov 2023, 08:27 Het gevaar hier is dat de buitenunit zijn eigen uitgeblaasde afgekoelde lucht terug zal aanzuigen. Het rendement zal daardoor kleiner worden.
Iets meer of iets minder rendement, het is meestal marginaal.
DSC_1331.JPG
palombian
Master lid
3

Re: Warmtepomp met radiatoren: COP

Bericht door palombian »

Deze pas gepubliceerde studie komt erg overeen met de stooklijn die ik vorige winter heb bekomen met type 33 radiatoren en 50° watertemperatuur.
Ook zou de COP nog meer 4 zijn boven 5°maar wanneer het vriest inderdaad snel onder 3 zakken.
Invloed radiatorcapaciteit op COP warmtepomp nader onderzocht.docx
broodro0ster
Senior lid
3

palombian schreef: 13 nov 2023, 09:51 Deze pas gepubliceerde studie komt erg overeen met de stooklijn die ik vorige winter heb bekomen met type 33 radiatoren en 50° watertemperatuur.
Ook zou de COP nog meer 4 zijn boven 5°maar wanneer het vriest inderdaad snel onder 3 zakken.

Hier staan de vermogens curves en COP curves van de Vaillant monoblocks: https://gathering.tweakers.net/forum/vi ... e/74007588
50°C en COP 4 is toch een beetje enthousiast hoor. Voor mijn SSW op 50°C te houden, had ik deze zomer COP 3.8. In de winter eerder gemiddeld COP 3.

EDIT: artikel gelezen en men spreekt van een stooklijn die 50°C water produceert bij -10°C. Dat wil dus wel zeggen dat boven 5°C de aanvoer een stuk lager is en eerder rond de 35°C zit bij 7C. Dan is een hogere COP uiteraard wel haalbaar.
palombian
Master lid
3

Bericht door palombian »

broodro0ster schreef: 14 nov 2023, 09:47
palombian schreef: 13 nov 2023, 09:51 Deze pas gepubliceerde studie komt erg overeen met de stooklijn die ik vorige winter heb bekomen met type 33 radiatoren en 50° watertemperatuur.

Hier staan de vermogens curves en COP curves van de Vaillant monoblocks: https://gathering.tweakers.net/forum/vi ... e/74007588
50°C en COP 4 is toch een beetje enthousiast hoor. Voor mijn SSW op 50°C te houden, had ik deze zomer COP 3.8. In de winter eerder gemiddeld COP 3.

EDIT: artikel gelezen en men spreekt van een stooklijn die 50°C water produceert bij -10°C. Dat wil dus wel zeggen dat boven 5°C de aanvoer een stuk lager is en eerder rond de 35°C zit bij 7C. Dan is een hogere COP uiteraard wel haalbaar.
Bij -20° schiet er van de COP niet veel over (en dan zal ik met mijn radiatoren nog een veel hogere temperatuur nodig hebben dan op de tabel).
Bij 7°kan ik ook met 35°verwarmen (en nu met 10° zijn de radiatoren koud). Uiteraard zal ik dan een hoge COP hebben, maar we verbruiken nu ook weinig gas.
In onze situatie (behoorlijk nageïsoleerde gunstig gelegen rijwoning) is het vrij duidelijk dat je - vooral met bestaande radiatoren - de COP curves niet kan doortrekken.

PS: een eerste warmtepomp offerte gekregen:

Daikin Altherma 3 H MT W (lucht/water) van 7,5 kW met 150l boiler: € 15045.91 incl 6% BTW (45,91 boven mijn schatting ;-) ).

Men zwaait met een dikke subsidie (€ 4800 als gepensioneerde in de laagste inkomenscategorie) maar die komt toch grotendeels bij Daikin en de installateur terecht.
Zoals mijn vrouw zegt, waarom zou je veel geld geven aan iets dat slechter en slechter werkt naarmate het kouder wordt ?
Of moeten we dan toch nog een pelletkacheltje plaatsen ?
broodro0ster
Senior lid
3

palombian schreef: 14 nov 2023, 13:23
broodro0ster schreef: 14 nov 2023, 09:47

Bij -20° schiet er van de COP niet veel over (en dan zal ik met mijn radiatoren nog een veel hogere temperatuur nodig hebben dan op de tabel).
Bij 7°kan ik ook met 35°verwarmen (en nu met 10° zijn de radiatoren koud). Uiteraard zal ik dan een hoge COP hebben, maar we verbruiken nu ook weinig gas.
In onze situatie (behoorlijk nageïsoleerde gunstig gelegen rijwoning) is het vrij duidelijk dat je - vooral met bestaande radiatoren - de COP curves niet kan doortrekken.
Zoals mijn vrouw zegt, waarom zou je veel geld geven aan iets dat slechter en slechter werkt naarmate het kouder wordt ?
Of moeten we dan toch nog een pelletkacheltje plaatsen ?

PS: een eerste warmtepomp offerte gekregen:

Daikin Altherma 3 H MT W (lucht/water) van 7,5 kW met 150l boiler: € 15045.91 incl 6% BTW (45,91 boven mijn schatting ;-) ).

Men zwaait met een dikke subsidie (€ 4800 als gepensioneerde in de laagste inkomenscategorie) maar die komt toch grotendeels bij Daikin en de installateur terecht.
-20C heb ik nog niet meegemaakt, maar als dat voorkomt is er natuurlijk nog het backup element. Ik kan thuis nog eens voor 9kW bij stoken mocht dat ooit nodig zijn, maar hopelijk niet. In het grootste deel van het seizoen zul je wel een goeie COP halen. Je haalt energie uit buitenlucht, dus logisch dat die opbrengst zakt als het koude wordt. Men dimensioneert wel op -10C of -7C afhankelijk van waar je woont. Als je daarmee rekening houdt, zal je geen problemen hebben.
Maar de installatie ga je er niet uithalen denk ik als gas zo goedkoop blijft.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”