welke inverter past bij de batterij?
- timspanje
- junior lid
- 1
- Installatie Land: Ander
welke inverter past bij de batterij?
hallo zonnevrienden,
Ik heb een 5kw powerwall batterij gekocht (48V-100Ah).
de rest moet nog volgen.
mijn vraag; welke combinatie lader/omvormer past bij de batterij?
ik woon offgrid in spanje.
de zonnepanelen en de lader/omvormer moeten nog gekocht worden.
ik dacht aan 8 panelen, 430Wp
en een lader/omvormer vh merk;
Growatt hybride 3500W-48V / 80A mppt charging current/ 450V max PV input voltage.
ik pas mijn ‘stroomverbruikers’ graag aan de omstandigheden aan, tijdens de zonne uren laat ik de grootverbruikers lopen (wasmachine en co.)
uiteraard sta ik open voor betere suggesties!
dank alvast voor jullie input en ervaring.
groetjes; Tim.
Ik heb een 5kw powerwall batterij gekocht (48V-100Ah).
de rest moet nog volgen.
mijn vraag; welke combinatie lader/omvormer past bij de batterij?
ik woon offgrid in spanje.
de zonnepanelen en de lader/omvormer moeten nog gekocht worden.
ik dacht aan 8 panelen, 430Wp
en een lader/omvormer vh merk;
Growatt hybride 3500W-48V / 80A mppt charging current/ 450V max PV input voltage.
ik pas mijn ‘stroomverbruikers’ graag aan de omstandigheden aan, tijdens de zonne uren laat ik de grootverbruikers lopen (wasmachine en co.)
uiteraard sta ik open voor betere suggesties!
dank alvast voor jullie input en ervaring.
groetjes; Tim.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Re: welke inverter past bij de batterij?
Kan die Growatt wel offline?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- soundsystem
- Donateur
- 3
- Installatie Land: België
In offgrid bedrijf, hou rekening met piekvermogen van de toestellen die je wil gebruiken, bv pompen en dergelijke kunnen bij het starten een stroom trekken die een veelvoud is van de normale stroom.
- timspanje
- junior lid
- 1
merci janus en soundsystem,
dit zijn alvast eens twee goede opmerkingen om verder te onderzoeken.
enig idee hoeveel Wp zonnepanelen ik kan nemen bij de batterij?
of een alternatieve offgrid lader/omvormer die betaalbaar is en en ook nog van goede kwaliteit?
dit zijn alvast eens twee goede opmerkingen om verder te onderzoeken.
enig idee hoeveel Wp zonnepanelen ik kan nemen bij de batterij?
of een alternatieve offgrid lader/omvormer die betaalbaar is en en ook nog van goede kwaliteit?
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Er is hier niet zoveel ervaring met geheel offgrid systemen.
Ik vrees ook dat je beter eerst een omvormer had gekozen en daarna een bijpassende batterij, of nog beter een pakket had genomen.
Bij Leroy Merlin bieden ze die aan dacht ik.
Ik vrees ook dat je beter eerst een omvormer had gekozen en daarna een bijpassende batterij, of nog beter een pakket had genomen.
Bij Leroy Merlin bieden ze die aan dacht ik.
.
- soundsystem
- Donateur
- 3
Zo simpel is het allemaal niet. Het maximum vermogen in off-grid bedrijf is niet alleen afhankelijk van de omvormer, maar ook van de batterij.timspanje schreef: 11 okt 2023, 20:25 enig idee hoeveel Wp zonnepanelen ik kan nemen bij de batterij?
Dus omvormer en batterij moeten op elkaar zijn afgestemd qua spanning en maximale stroom.
Meestal is de batterij het laatste dat wordt bepaald, het is mij een raadsel waarom je deze al hebt aangeschaft? 5 kWh lijkt mij ook te weinig om volledig off-grid te werken.
- timspanje
- junior lid
- 1
Hallo zonnevrienden,
Nog even wat toelichten:
het betreft een 1 persoons-huishouden, klein huisje 60m2.
Bij gebruik van bepaalde grote (piek) stroomverbruikers worden andere apparaten door mij uitgeschakeld.
ik begrijp inmiddels dat ik het verkeerd heb aangepakt, dat is jammer.
Met het gegeven dat de batterij er nu al is…
Mag ik nog eens expliciet aan jullie vragen;
zijn 8x 430Wp panelen redelijk oké om de 5kw batterij te voorzien van zonnestroom? (of liever minder of meer panelen??)
En hoe moet ik het verder aanpakken om een enigszins passende combinatie lader/omvormer te vinden bij mijn losse componenten?
Het zou fijn zijn om wat concrete voorstellen te horen.
Alvast heel hartelijke dank!
Nog even wat toelichten:
Bij gebruik van bepaalde grote (piek) stroomverbruikers worden andere apparaten door mij uitgeschakeld.
zijn 8x 430Wp panelen redelijk oké om de 5kw batterij te voorzien van zonnestroom? (of liever minder of meer panelen??)
En hoe moet ik het verder aanpakken om een enigszins passende combinatie lader/omvormer te vinden bij mijn losse componenten?
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
Alles hangt af hoe je leeft als de zon onder gaat.timspanje schreef: 12 okt 2023, 09:53 Hallo zonnevrienden,
Nog even wat toelichten:
Lokaal moet je uitzoeken hoeveel kWh een installatie met 3,4kWpiek vermogen maandelijks opbrengt aan kWh. Zoeken op internet is de boodschap voor U. De omvormer dat je wenst te plaatsen moet compatibel zijn met de batterij die je hebt aangekocht. Kan je niet bij je leverancier van je batterij terecht om deze omvormer aan te kopen ?
Hoeveel dagen wil je off grid leven tijdens niet-zonnige periodes ?
Je moet dus eerst nagaan hoeveel kWh je per dag wenst te verbruiken om nadien uit te rekenen wat je behoeftes zijn.
Om op uw vraag zinnig te antwoorden moet je eerst antwoorden vinden op alle bovenstaande vragen.
- soundsystem
- Donateur
- 3
Misschien de belangrijkste vraag: is off-grid echt nodig, maw waar je nu woont is geen elektriciteit voorhanden?
- Mercier
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Ik ken iemand die meer dan 30 jaar ervaring heeft met off-grid. Grote en kleine systemen ook in Spanje.
Hij kan je verbruikersprofielen met data tonen vaan op dit ogenblik draaiende systemen, zodat je geen kat in een zak koopt en een off-grid systeem koopt dat aan jou profiel en geldbeugel aangepast is.
Hij kan je verbruikersprofielen met data tonen vaan op dit ogenblik draaiende systemen, zodat je geen kat in een zak koopt en een off-grid systeem koopt dat aan jou profiel en geldbeugel aangepast is.
- timspanje
- junior lid
- 1
Dank voor alle reacties!
Maar, mag ik aub nog duidelijker zijn?
De 48v 5kw batterij werd aangeschaft omdat mijn GEHELE verbruik daaraan aangepast gaat worden.
Ik woon alternatief, ver van de bewoonde wereld (in eenpersoonshuishouden).
Vergeet aub even; piekverbruik, aansluiting op het stroomnet, verbruikersprofiel, hoeveel dagen off grid dagen tijdens de niet-zonnige periodes… ik woon alternatief en ben blij met elke ‘watt-je’ stroom dat de zon in samenwerking met de installatie genereert.
Valt de zon weg? Dreigen de Ah in de batterij kritisch te slinken? In dat geval worden bepaalde verbruikers uitgeschakeld of juist niet ingeschakeld.
Mijn belangrijkste vraag vandaag is; met welk soort panelen én met hoeveel watt aan panelen op het dak wordt recht gedaan aan de 48v 5kw batterij?? (locatie spanje - living like a caveman
).
Batterij info: liFePo4 - PC-51.2v-100Ah / 10mΩ / charge voltage 58.4 v / standard charging-discharging current 20A / max charging-discharge current 100Ah.
Misschien overweeg ik nog om een hoger wattage inverter (48v 5000 watt, 100A) te kopen.
dus sta ik open voor suggesties wat het merk vd inverter betreft.
Nogmaals dank voor alle info!
Maar, mag ik aub nog duidelijker zijn?
De 48v 5kw batterij werd aangeschaft omdat mijn GEHELE verbruik daaraan aangepast gaat worden.
Ik woon alternatief, ver van de bewoonde wereld (in eenpersoonshuishouden).
Vergeet aub even; piekverbruik, aansluiting op het stroomnet, verbruikersprofiel, hoeveel dagen off grid dagen tijdens de niet-zonnige periodes… ik woon alternatief en ben blij met elke ‘watt-je’ stroom dat de zon in samenwerking met de installatie genereert.
Valt de zon weg? Dreigen de Ah in de batterij kritisch te slinken? In dat geval worden bepaalde verbruikers uitgeschakeld of juist niet ingeschakeld.
Mijn belangrijkste vraag vandaag is; met welk soort panelen én met hoeveel watt aan panelen op het dak wordt recht gedaan aan de 48v 5kw batterij?? (locatie spanje - living like a caveman
Batterij info: liFePo4 - PC-51.2v-100Ah / 10mΩ / charge voltage 58.4 v / standard charging-discharging current 20A / max charging-discharge current 100Ah.
Misschien overweeg ik nog om een hoger wattage inverter (48v 5000 watt, 100A) te kopen.
dus sta ik open voor suggesties wat het merk vd inverter betreft.
Nogmaals dank voor alle info!
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
Met de Victron Easy Solar-II GX 48/3000/35-32 MPPT250/70 kan je al heel ver geraken.
De totale spanning van je zonnepanelen mag niet meer dan 250V bedragen
Of je kiest voor Victron EasySolar-II GX 48/5000/70-50 MPPT250/100
Deze kunnen met eender welk merk van LIFePO4 batterijen en zonnepanelen overweg.
De totale spanning van je zonnepanelen mag niet meer dan 250V bedragen
Of je kiest voor Victron EasySolar-II GX 48/5000/70-50 MPPT250/100
Deze kunnen met eender welk merk van LIFePO4 batterijen en zonnepanelen overweg.
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
De Off Grid Solar Inverter SPF 3500 E of de 5000 van Growatt kan je ook plaatsen maar je zal merken dat deze veel minder mogelijkheden biedt dan de Victron. De Growatt zal het bijvoorbeeld moeilijk hebben om de state of charge (SOC) van je batterijen weer te geven omdat zijn rekenalgoritme niet is ontworpen voor LiFePO4 batterijen. De Victron geeft wel een betrouwbare SOC waarde weer.
Voor wat hoort wat.
Voor wat hoort wat.
- timspanje
- junior lid
- 1
Dat waren twee fijne reacties Luc, merci.
zal deze EasySolar-II GX gaan bekijken.
iemand misschien nog goede ervaringen met alternatieve (prijs gunstigere) merken?
kan dan misschien hier en daar consessies overwegen voordat ik de victron koop.
merken en modellen vd panelen: zijn die minder belangrijk?
kan ik gewoon willekeurig kopen, rekening houdend met de maximale voltage?
zal deze EasySolar-II GX gaan bekijken.
iemand misschien nog goede ervaringen met alternatieve (prijs gunstigere) merken?
kan dan misschien hier en daar consessies overwegen voordat ik de victron koop.
merken en modellen vd panelen: zijn die minder belangrijk?
kan ik gewoon willekeurig kopen, rekening houdend met de maximale voltage?