Meer eigenverbruik door slimme sturing.

Commerciele Websites Alternatieve Energie
Juan
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Meer eigenverbruik door slimme sturing.

Bericht door Juan »

Lenny schreef: 11 mei 2022, 23:51
Dat is allemaal mogelijk via de homewizard app.
Je hebt gelijk zie ik, het kan via de Energy+ functie op de app.
Maar dat is wel een functie waar een abonnement voor nodig is.
Bij SmartHome is er geen extra kost na aankoop.
Maar voor de minderprijs kan je al ettelijke maanden het abonnement nemen…
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Zo een ding gaat wel wat langer mee dan enkele maanden.
Als je de zaak op een aantal jaren bekijkt, krijg je weeral een ander kostenplaatje.
Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

mabo schreef: 08 jun 2022, 09:48 Zo een ding gaat wel wat langer mee dan enkele maanden.
Als je de zaak op een aantal jaren bekijkt, krijg je weeral een ander kostenplaatje.
Energiemeter:
Homewizard: 29,95 euro
Smarthome: 49 euro
--> verschil equivalent aan ca. 19-20 maanden abonnement

Energy socket:
Homeward: 33,95 euro (29,95 indien min. 3 sockets besteld)
Smarthome: 39 euro
--> verschil equivalent aan ca. 5 maanden/socket abonnement indien je slechts 1-2 sockets besteld
--> verschil equivalent aan ca. 9 maanden/socket abonnement indien je ineens minstens 3 sockets besteld.

Loopt toch al aardig op dat verschil...
Stel ik koop 3 sockets, dan ben ik pas na een 4-tal jaar meer aan het betalen...

Ik ga akkoord dat investering en dan geen lopende kost meer interessanter zou zijn, maar laat ons eerlijk zijn: een app doorontwikkelen, nieuwe functies ontwikkelen, is niet gratis. Ook zijn een inkomen gebaseerd op aankoop toestel en maandelijkse inkomsten interessanter voor een IT/hardware-bedrijf vs. een eenmalige inkomst.

En voor de duidelijkheid, ik wil hiermee geen standpunt innemen mbt pro/contra's van functionaliteiten van beide systemen. Ik wou gewoon even aantonen dat het statement mbt de investering/abonnement kort door de bocht was.
lenny schreef: Maar dat is wel een functie waar een abonnement voor nodig is.
Bij SmartHome is er geen extra kost na aankoop.
Lenny
lid

Bericht door Lenny »

Juan schreef: 08 jun 2022, 15:11 Ik ga akkoord dat investering en dan geen lopende kost meer interessanter zou zijn, maar laat ons eerlijk zijn: een app doorontwikkelen, nieuwe functies ontwikkelen, is niet gratis. Ook zijn een inkomen gebaseerd op aankoop toestel en maandelijkse inkomsten interessanter voor een IT/hardware-bedrijf vs. een eenmalige inkomst.
Zeker, al blijft het uiteindelijk aan de klant om de pro's en contra's te overwegen. Op zich spreken we hier ook niet over de grootste investeringen en als zo'n systeempjes doordacht worden toegepast gaan ze zichzelf snel terugbetalen als je de huidige energieprijzen ziet..

Nieuwe functies ontwikkelen en zich aanpassen aan de evoluties op de energiemarkt zal de echte uitdaging zijn!
Zo zien we bijvoorbeeld bij het dynamisch contract verrassende dingen zoals negatieve elektriciteitsprijzen (voornamelijk in het weekend), dan kan je dus in DynamicTariff Mode automatisch je EV opladen, je huis koelen, ... en wordt je er gelijk voor betaald!
Hoe ecologisch dit uiteindelijk allemaal is laat ik in het midden, al is het met de energietransitie en huidige situatie op de energiemarkt nu éénmaal een feit dat er momenten van schaarste afgewisseld met momenten van overschotten zijn.
Juan
Senior lid

Bericht door Juan »

Lenny schreef: 08 jun 2022, 16:09 Zeker, al blijft het uiteindelijk aan de klant om de pro's en contra's te overwegen.
Inderdaad ;-)
JulusCesar
lid

Bericht door JulusCesar »

Ik heb ondertussen de hier besproken bChain smart meter en plug toegekregen.
Werkt dus helemaal lokaal en na wat zoeken ook kunnen instellen. Stekker kan je naar behoren instellen, de interface vna de meting zelf i niet visueel vergeleken met Homwizard. Via een splitter beide meters kunnen aansluiten zonder extra voeding.
Maar mssch een domme vraag ; hoe komt het dat er op fase 2 als het ware geen spanning wordt gemeten ? Ik heb 230 3fase zonder nul.
Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/546oj599ox6j5 ... 1.png?dl=0
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

Kijk eens op het display van je digitale meter zelf of daar de spanning op die fase ook op nul staat.
Je kan dat doen door die knop meerdere malen in te drukken, op die manier zie je alles wat er gemeten wordt.
Misschien is een van de fasen niet aangesloten.
Lenny
lid

Bericht door Lenny »

Inderdaad best eens controleren wat de digitale meter weergeeft.
JulusCesar
lid

Ik heb dus mijn display bekeken...loopt netjes dezelfde waarden af als de smartmeter....maar dan heb ik de indruk dat hij de middelste fase gewoon overslaat.
Bon ik ken niks van 3 fase. Heb hierbij een foto genomen van welke afbeelding er op de kast zelfstaat.
Ik denk dus dat hij meet zoals in de V-figuur. De middenste fase is dan als het ware het verschil tussen de twee andere ? Ik zie immers wel een ampère gebruik op fase 2.
https://photos.app.goo.gl/YUKdAS4yTDi56XRy8
Afbeelding
Bon ik ga er vanuit dat dit zo normaal is en mijn kast zelf weldegelijk drie fase is aangesloten; ook mijn omvormer van solaredge is 3 fase.
Graag aanvulling indien iemand hier zou denken dat dit niet OK zou zijn.

De Qchain smartmeter met plug werkt naar behoren. Ik heb er voorlopig een lampje opgezet dat nu aanslaat bij 1500watt terug steken=de wasmachien kan worden opgestart. Nu daar is de homewizard app natuurlijk meer voor geschikt.
Het is de bedoeling hierop een boiler aan te sluiten.
iemand een idee van een warmtepompboiler die voortdurende aan uit aankan ?
Of gewone boiler met en laag wattage ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Bon ik ken niks van 3 fase.
Is juist hetzelfde als 1 fase maar dan 3 naast elkaar ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tommie1
Master lid

Bericht door Tommie1 »

En welke verbruikers zet jij dan achter die plug?

Wasmachine, vaatwas en droogkast… die verliezen hun programma.
Electrische boiler heb ik niet.
Koelkast of diepvriezer verbruikt peanuts, en ik wil die koel houden uiteraard.

Wat blijft er over?
Lenny
lid

Bericht door Lenny »

Tommie1 schreef: 14 jun 2022, 08:29 En welke verbruikers zet jij dan achter die plug?

Wasmachine, vaatwas en droogkast… die verliezen hun programma.
Electrische boiler heb ik niet.
Koelkast of diepvriezer verbruikt peanuts, en ik wil die koel houden uiteraard.

Wat blijft er over?
Niet alle (vaat)wasmachines of droogkasten verliezen hun programma na een stroomonderbreking, modernere toestellen hervatten hun programma gewoon wanneer de elektrische voeding terug aanwezig is.
Je kan hier kijken voor enkele suggesties: https://smarthome.bchain.be/applications/
JulusCesar
lid

Ik ga hier een eenvoudige boiler opzetten. Op dit circuit wordt er 1 of 2 keer per dag een douche genomen.
Er zit daar nu een gesloten gasgeiser op die voorverwarmd water van 65 graden aankaN
Ik dacht een boiler te nemen met twee standen 800/1600 watt en 50 liter.
In de zomer zet ik die full power en leg ik de gasboiler af.
Tussen seizoen zet ik die op 800 watt en hoop dat die dan traag geheel opwarmt.
In de winter op 800watt met thermostaat laag=voorverwarmen voor de gasgeiser.
Totaal prijs met deze stekker en wat leidingen enz een goeie 400 euro. Ik hoop het hier mee te kunnen uitzingen tot de batterijen en hun sturing (liefst via DM) op punt staan.

Andere toestellen heb ik toch een beetje schrik voor de elektronica. Ik heb niet zoveel zonne-energie en gebruik al plus 50% eigen.
Voor de wasmachine moet je je die dan bv eerst aanleggen (smartstekker aanleggen via smartphone ?), dan neemt de machien al wat water en zeep die kan inbranden op de was....daarna leg je het in de handen van de smartstekker.
In mijn geval zal dit op een bewolkte dag meerdere keren in en uitschakelen.....afkoelen was, gekreukte was....
Je zou het wel zo kunnen doen dat je de stekker aanlaat éénkeer je boven de 2000 watt terugsteken zit voor het gehele programma.
Warmtepomp droger zou ik zeker al niet doen naast afkoelen zit je dan met koelgas die onderweg is. Op mijn airco's staat er expliciet tot vervelens toe dat je ze niet mag afschakelen.
Dus aanschakelen en de tijd zo instellen dat het gehele progrmma gedaan is lijkt me haalbaar. ....kan je voor een stuk na goed uitlezen/inschatten van de meter ook min of meer via tijdsschakeling op de machine zelf. Tja de was moet toch gedaan worden hé.

Er zijn wel toestellen die smartgrid ready zijn.(droog contact)
Deze stekker lijkt me daarvoor een prima oplossing....ken dit enkel bij warmtepomp(boilers). Alle tips voor een betaalbare warmtepompboilers die dite kan welkom.
https://www.zonnefabriek.nl/assets/uplo ... turing.jpg

Je kan ook een schakeling stekker kopen hiervoor.
https://smarthome.bchain.be/product/powerdetector/
m2ts
Master lid

Bericht door m2ts »

JulusCesar schreef: 14 jun 2022, 11:55 Je kan ook een schakeling stekker kopen hiervoor. https://smarthome.bchain.be/product/powerdetector/
Is een Shelly (bv. Shelly Plug S) niet een pak goedkoper en dat integreert ook in bv. HomeAssistant. Of mss zie ik iets over het hoofd en kunnen de producten van bchain meer dan Shelly?
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
JulusCesar
lid

is inderdaad goedkoper maar bij B-chain krijg/koop je ook de smartmeter erbij. Die is al vooraf gekoppeld/geprogrammerd met de stekker en werkt ook zonder homewizard. Dus stand alone. Je hebt dus geen rasberry of thuisserver nodig om homewizard te draaien. (het kan blijkbaar wel).
Kort gezegd voor 100 euries koppel ik en stuur ik een stekker vanuit mijn digitale meter. Goedkoper (zonder abonnement)heb ik niet gevonden. Zie het ook niet zitten om aparte een minicomputer te programmeren.

Voor de stekker van hierboven moet je dus op een andere manier nog koppelen aan jouw meter ?
Plaats reactie

Terug naar “Commerciele Websites Alternatieve Energie”