16 x Viessman + Huawei + thuisbatterij

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Bmic
junior lid
Installatie Land: België

16 x Viessman + Huawei + thuisbatterij

Bericht door Bmic »

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =16 x Viessman 335Wp Mono zwart shingled (5.360 Wp)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), =1 x Huawei SUN2000-5KTL-M0
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =/
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =ZO (-18°) en 45° helling
- type dak en dakbedekking. =Zadeldak met vlakke pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. =Schoorsteenpijpje op 1/3 onder de nok aan de oost zijde. Enkel vroeg 's morgens shaduw. Panelen die mogelijk shaduw hiervan krijgen hangen op een afzonderlijk circuit (Huawei heeft 2 x MPPT als ik het goed begrepen heb)
- montagesysteem =onbekend
- aangeboden garanties =Full black; fabrieksgarantie 20 jaar; Opbrengstgarantie: 97% na 1 jaar en 80% na 25 jaar; Tolerantie: -0 tot +5 WP; Garantie Huawei: 10 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. =1869/2291. Normaal volgende overstap naar elektrische wagen, dus dit zal zeker stijgen. Zijn er zaken die belangrijk zijn om in overweging te nemen mbt EV?
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) =3f
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). =4-5m, kabeldikte niet gespecifieerd. Omvormer komt onder het dak aan de noordzijde waar ook onze tweede zekeringkast hangt.
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes =1m
- Is de 253V test al gedaan? =Nee, maar op elke fase hangt er wel een overspanningsbeveiliger: DEHNguard M 275
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =/
- Lokatie (gemeente en/of provincie) =3110 Rotselaar
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =5.158 kWh/jr

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder =Fluvius
- elektriciteit leverancier =Mega

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW =0,99€/Wp en 5.321,45€ excl

- Optioneel: = Thuisbatterij Huawei PowerMate LUNA2000-5 met Huawei smart power sensor (5 kWh)
- Prijs thuisbatterij: = 3800€ excl BTW incl plaatsing
- Saldering vs nettarief: = Lijkt erop dat de terugdraaiende teller geen 15 jaar zal gegarandeerd worden (misschien zelfs helemaal afgeschaft binnenkort?). Optionele batterij zal zelfverbruik aanzienlijk kunnen verhogen. Te samen met premie panelen (1.350€) en batterij (1.250€) lijkt dit een goede financiële en ecologische keuze. Hebben jullie hier ook advies over?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 16 x Viessman + Huawei + thuisbatterij

Bericht door janus »

ZO (-18°)
hoeveel graden bedoel je nu precies?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Bmic
junior lid

Bericht door Bmic »

janus schreef: 30 jul 2020, 20:33
ZO (-18°)
hoeveel graden bedoel je nu precies?
Ik dacht duidelijk te zijn, niet dus :-)
Oriëntatie is -18° richting het oosten tov pal zuid. (Oosten is dus -90°, zuiden is 0° en dak -18°)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Je bent zeker niet duidelijk want ZO is 135º en 180º-18º= 162º
Volgens PvCalc is de aangeboden omvormer veel te zwaar, een 3.6kw zou beter zijn ivm het prosumententarief of maximaal een 4kW als je daar geen rekening meer mee wilt houden.
Verwachte opbrengst is dan weer laag ingeschat, reken maar op 5400 a 5500kWh
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Bmic
junior lid

Bericht door Bmic »

janus schreef: 30 jul 2020, 22:41 Je bent zeker niet duidelijk want ZO is 135º en 180º-18º= 162º
Volgens PvCalc is de aangeboden omvormer veel te zwaar, een 3.6kw zou beter zijn ivm het prosumententarief of maximaal een 4kW als je daar geen rekening meer mee wilt houden.
Verwachte opbrengst is dan weer laag ingeschat, reken maar op 5400 a 5500kWh

Oriëntatie heb ik overgenomen van de offerte. Maar als het zuiden = 180° en ZO = 135°dan is de oriëntatie van mijn dak idd 162°.
Prosumententarief en terugdraaiende teller? Ik geloof niet dat dit nog 15 jaar gegarandeerd zal blijven. Ik ga dus inderdaad uit van het nettarief of capaciteitstarief en pik de nieuwe premie wel mee in 2021.
Prijsverschil tussen omvormer 4,4kW en 5,5kW is 61€. Het is mij niet duidelijk waarom ik zou onder dimensioneren (buiten prosumententarief maar dat geldt hier niet). Verklaar je nader, ik leer graag bij. Gr

EDIT: Ok, ik zie net dat dit vermogen het uitgaand vermogen is en niet het inkomende van de PV. 5KTL gaat tot max 10.250 Wp dus het model eronder 4KTL zou ook voldoende zijn. Aan de andere kant is de maximale efficiëntie van de omvormer bij 60% belasting. Lijkt me dus toch niet zo slecht gedimensioneerd? Ik vraag het alvast zeker na.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Kleinere omvormer is goedkoper, start vaak iets sneller op en heeft meestal een beter rendement op lager vermogen.
.

Bmic
junior lid

Bericht door Bmic »

janus schreef: 30 jul 2020, 23:26 Kleinere omvormer is goedkoper, start vaak iets sneller op en heeft meestal een beter rendement op lager vermogen.
Ok, dat wist ik niet. Goed om te weten, bedankt!
PVcalc geeft:
Vandaag:
Theoretisch berekende clear-sky opbrengst: 33028 Wh (6.2 Wh/Wp)
Max clear-sky vermogen: 4381 Watt om 13:05
Totaal jaar: 5243 kWh
Totaal kWh/kWp: 978

Navragen dus: Keinere omvormer, montagesysteem en kabeldiktes. Voor de rest geen opmerkingen over setup, materiaal, etc?
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Bmic schreef: 30 jul 2020, 19:32 - Optioneel: = Thuisbatterij Huawei PowerMate LUNA2000-5 met Huawei smart power sensor (5 kWh)
- Prijs thuisbatterij: = 3800€ excl BTW incl plaatsing
- Saldering vs nettarief: = Lijkt erop dat de terugdraaiende teller geen 15 jaar zal gegarandeerd worden (misschien zelfs helemaal afgeschaft binnenkort?). Optionele batterij zal zelfverbruik aanzienlijk kunnen verhogen. Te samen met premie panelen (1.350€) en batterij (1.250€) lijkt dit een goede financiële en ecologische keuze. Hebben jullie hier ook advies over?
Vergeet niet dat je op eigen kosten dan een Digitale Meter moet laten installeren.
Anders geen premie voor batterij.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Bmic
junior lid

Bericht door Bmic »

DaRkMaN_FX schreef: 31 jul 2020, 10:29 Vergeet niet dat je op eigen kosten dan een Digitale Meter moet laten installeren.
Anders geen premie voor batterij.
Klopt inderdaad. Ik zie dat ik dit niet duidelijk geschreven heb, maar het idee was om de PV installatie te laten plaatsen in 2021. Is het niet zo dat wanneer je in 2021 zonnepanelen plaatst, je sowieso een digitale meter "krijgt"? Anders kunnen ze toch de nettarieven niet berekenen? Ik vind hier geen duidelijk antwoord op bij Fluvius of andere websites.

Reden 2021 is dat ik niet veel vertrouwen heb in "15 jaar terugdraaiende teller". Dan liever een gegarandeerde premie.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Is het niet zo dat wanneer je in 2021 zonnepanelen plaatst, je sowieso een digitale meter "krijgt"?
Iedereen krijgt sowieso een digitale meter maar je hebt wel een punt, geen idee hoe ze dat gaan oplossen, kriskras door het land rijden om meters te plaatsen is veel te duur.
.

DrPhil
junior lid

Bericht door DrPhil »

janus schreef: 31 jul 2020, 14:44
Is het niet zo dat wanneer je in 2021 zonnepanelen plaatst, je sowieso een digitale meter "krijgt"?
Iedereen krijgt sowieso een digitale meter maar je hebt wel een punt, geen idee hoe ze dat gaan oplossen, kriskras door het land rijden om meters te plaatsen is veel te duur.
Kriskras is idd veel te duur. Waarschijnlijk lossen ze het op door activaties na 01/01/2021 tot op de moment van omschakeling naar digitale meter te laten genieten van een terugdraaiende teller, eenmaal vervangen zitten deze dan per direct op systeem van nettarieven.

En de activaties van voor 01/01/2021 gaan ook nog na omschakeling naar digitale meter mogen gebruik blijven maken van het systeem van terugdraaiende teller.... voor zolang het duurt.

Hierbij is dan ook de vraag waarom zonnepaneel eigenaars momenteel geprioritiseerd worden in de omschakeling... enige logica dat ik daar in zie is dat ze dan binnen kortere termijn (3/4jaar) iedereen tegelijk op het nieuwe systeem kunnen zetten. Het degressive karakter van de subsidie past ook mooi in dat plaatje. Dat de terugdraaiende teller pakweg in 2025 verdwijnt is dus best realistisch.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

janus schreef: 31 jul 2020, 14:44
Naar mijn mening kijken ze naar de AREI keuringen die binnenkomen en groeperen ze installaties waar nog een DM moet komen.
Zo kan men met een ploeg 1 dag continue kan laten werken met minimale verplaatsingen.

Gokken dat je direct een DM gaat krijgen is risico om premies te missen (potje op = op had ik verstaan).
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
zonvoorelk
lid

Bericht door zonvoorelk »

Als je een batterij plaatst moet je ook het nieuwe tarief nemen om een premie te krijgen.
Een zwaardere omvormer is dan ook beter omdat de injectie ook verplicht moet beperkt worden tot 60%
van het omvormervermogen om de premie te krijgen. Het zou te zot zijn om omwille van een niet
gebruikte prosumententarief een te kleine omvormer te nemen en dan te moeten vaststellen
dat uw installatie niet 100% rendeert.
Een andere voorwaarde om de premie te krijgen is dat je moet beschikken over een digitale meter.
Bmic
junior lid

Bericht door Bmic »

zonvoorelk schreef: 04 aug 2020, 16:51 Als je een batterij plaatst moet je ook het nieuwe tarief nemen om een premie te krijgen.
Een zwaardere omvormer is dan ook beter omdat de injectie ook verplicht moet beperkt worden tot 60%
van het omvormervermogen om de premie te krijgen. Het zou te zot zijn om omwille van een niet
gebruikte prosumententarief een te kleine omvormer te nemen en dan te moeten vaststellen
dat uw installatie niet 100% rendeert.
Een andere voorwaarde om de premie te krijgen is dat je moet beschikken over een digitale meter.
Met het "nieuwe tarief" bedoel je het nettarief? Dat krijg je sowieso vanaf 2021. Ik geloof niet dat de terugdraaiende teller nog 15 jaar zal blijven gelden indien je nog in 2020 zonnepanelen legt dus dan liever een premie voor zonnepanelen (1.350€ in mijn geval) ipv onzekerheid.

Mij lijkt het inderdaad ook beter om toch de 5kW omvormer te behouden. Dan heb ik extra 600W injectie en de iets lagere efficiëntie of tragere opstarttijd weegt hier niet bij op imo. Bedankt voor de tip!

Hoeveel bedraagt het injectietarief ongeveer? Iets van een 3c€/kWh?
In het slechtste geval:
Zonnepanelen geven max 4.400W AC (PVcalc). Hiervan kan ik dus max 3.000W injecteren en gemiddeld verbruik huis is 475W. Dus 925W gaat verloren. Die 4.400W is natuurlijk een piek op het best mogelijks moment. Volgens PVcal ga ik enkel tussen 10u30 en 15u boven 3.500W uitkomen in de zomer. Even afronden met een driehoek: 925W * 4,5u / 2 = 2081Wh wat ik dus op 1 zomerse dag niet kan injecteren.
Reken 120 mooie zomerse dagen aan 3c€/kWh dan kost dit mij dus 7,49€/jaar.
Dan verkies ik toch een 1-malige premie van 1.350€ of zie ik iets over het hoofd?

In praktijk gaan we ook nog toestellen, batterij, EV, etc zoveel mogelijk inplannen op de middag zodat het injectieverlies lager zal uitvallen.

Wat kost een digitale meter? Ik zag iets van 74€?
Goed punt wel om dit tijdig aan te vragen en niet het risico te lopen om de premie voor de batterij te missen hierdoor.
zonvoorelk
lid

Bericht door zonvoorelk »

Een woord over injectietarief.
Er zijn 2 zaken die je moet onderscheiden.
injectievergoeding die er zou komen vanaf 2021.
Dat zal enkel gebeuren als de modaliteiten voor verkoop van stroom door de regering vastgelegd worden.
Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Zolang dit niet geregeld is komt de injectievergoeding overeen met de
afname kostprijs. Uw verbruik van stroom is dan afname min injectie. (= 100% saldering)
Als artikel 42 van het decreet vernietigd zou worden door het grondwettelijk hof dan komt er geen verkoop van stroom
door particulieren en blijft die 100% saldering bestaan voor uw verbruik.
Vermits arresten van het grondwettelijk hof vaak met terugwerkende kracht moeten toegepast worden vermoed ik
dat de regering die beslissing zal uitstellen tot het arrest verschijnt.
Het tweede is het injectienettarief. Dit is een tarief voor het gebruik van het net om stroom te injecteren.
Hiervan is sprake bij de invoering van het capaciteitstarief in 2022 en zal op basis van kWh gerekend worden en mag
niet met meer dan 30% verhoogd worden tov het bestaande injectietarieven in 2019 voor producenten.
Dit tarief was toen ongeveer 3 € per MWh of 0.003€ kWh. Dus voor elke particulier afzonderlijk een zeer kleine kost maar toch uniek
in Europa omdat geen enkel ander land injectienettarieven aanrekent.
De prijs voor de installatie van een digitale meter als je het zelf aanvraagt = 88 €
Plaats reactie