Power optimizers of micro-omvormers

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Fladder
junior lid
Installatie Land: Nederland

Power optimizers of micro-omvormers

Bericht door Fladder »

Hallo allemaal,

Ik krijg het er met de zoekfunctie niet helemaal uit du mijn excuus als het toch al ergens staat, maar ik weet niet goed welk systeem ik moet kiezen.
Serieel is geen optie ivm de veiligheid van de hoge spanning dus die is afgeschreven.

Dan blijven er 2 systemen over.

1.
"Parallel" icm met optimizers en een Solar Edge. Niet echt parallel aangezien de optimizers nog steeds in serie staan.
Dit is wel veilig genoeg? Hoe werkt dit precies als er hier ergens sluiting komt of er gaat een contact zitten knetteren?

2.
Parallel met micro-omvormers. Dit lijkt mij het meest veilige systeem om te hebben. Per paneel een voltage en hoger komt het niet.

Beide systemen kunnen voor zover ik weet per paneel uitgelezen worden dus dat is geen keuze. De kosten is ook niet iets waar het vanaf zal hangen.

Het zal een systeem van ongeveer 26 panelen worden die waarschijnlijk allemaal op het westen komen of eventueel een 6tal op het zuiden. Het worden panelen uit het hoge segment en we hebben al een 3 fase aansluiting in de woning.

Wie kan mij het verschil qua veiligheid goed uitleggen? Daar is het mij voornamelijk om te doen want schaduw hebben we niet dus daar zal dit systeem niet voor nodig zijn.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Power optimizers of micro-omvormers

Bericht door janus »

Laten we het even omdraaien, wat vind jij een veilige spanning?
Officieel is het voor gelijkspanning 120V en wisselspanning 50V althans voor het menselijk lichaam maar beide spanningen kunnen nog brand veroorzaken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Fladder
junior lid

Bericht door Fladder »

Goed punt :)

230 aanraken is normaal geen probleem. Even kramp en schrikken, maar doorgaans geen problemen.
Er zijn natuurlijk meer dan genoeg uitzonderingen.
400v gelijk daarentegen is niet iets wat je wil aanraken.

Het gaat mij eigen voornamelijk om het probleem wat er kan ontstaan bij een sluiting. Een defecte connector bijv. Als die nu smelt en een vlamboog blijft geven kunnen er volgens mij toch wel vervelende problemen ontstaan.
Als ik dan het systeem met micro-omvormers bekijken zou elke paneel gewoon zijn eigen spanning hebben en daarmee is het gedaan. Geen optelsom van alle panelen.

Of maak ik me werkelijk zorgen om de kleinste dingen? Dat kan natuurlijk ook.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Elk elektrisch systeem heeft risico's maar bij een pv installatie is het gelijkstroomgedeelte vrij veilig omdat je alleen sluiting hebt al de min en de plus pool tegen elkaar komen en dat is bijna onmogelijk.

Bij loszittende connectors zal de omvormer al snel meldingen geven en als er toch vonken ontstaan is dat op een dak met dakpannen niet echt gevaarlijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Fladder
junior lid

Bericht door Fladder »

Duidelijk verhaal.

Dus de keuze om voor een micro-omvormer systeem te gaan is daarom niet zinnig in de zin van veiligheid? Of enkel omdat het duurder van een serieel systeem is?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Laten we het zo zeggen ik zou mijn keuze daardoor niet laten bepalen.
.

Fladder
junior lid

Bericht door Fladder »

Ok, dan even voorbij de veiligheid. Wat zou dan een gegronde reden zijn om wel voor zo'n systeem te gaan?
Ik vind enkel dat het grootste voordeel in de veiligheid zit, maar als dat eigenlijk al min of meer wegvalt blijven er volgens mij weinig voordelen over.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het zeer goed kunnen omgaan met schaduw.
.

Fladder
junior lid

Bericht door Fladder »

Klopt inderdaad, maar dat heb ik niet op het dak dus die zou dan al wegvallen. Mmmmm....waarom zoveel keuzes :mrgreen:
bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

janus schreef: 30 jul 2020, 17:48
Bij loszittende connectors zal de omvormer al snel meldingen geven en als er toch vonken ontstaan is dat op een dak met dakpannen niet echt gevaarlijk.
Dat is volgens mij net helemaal niet gegarandeerd. Als er ergens in één paneel van een hele string een DC boog getrokken wordt blijft de omvormer gewoon doorgaan. Hij ziet immers slechts de ganse string in zijn geheel.
bke
Senior lid

Bericht door bke »

Voordelen van micro-omvormers: geen single point of failure, geen warmtebron, geluidsbron of brandgevaarlijk toestel in huis, geen hoge DC spanning op het dak, geen beperkingen om panelen te plaatsen bv rond obstakels op het dak (je legt gewoon meerdere groepen, zou ik sowieso altijd doen), amper beperkingen qua keuze panelen (ook achteraf zou er eens een paneel vervangen moeten worden), elk paneel is volledig individueel (bv bij sneeuw, schaduw, vervuiling op panelen), ...
Ik zou er zo terug voor kiezen (enphase in mijn geval).
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Als er ergens in één paneel van een hele string een DC boog getrokken wordt blijft de omvormer gewoon doorgaan.
Die boog geeft zoveel weerstand dat de omvormer dat zeker zal merken.
.

Fladder
junior lid

Bericht door Fladder »

Ok, na nogmaals heel veel zoeken lezen en video’s kijken ben ik er uit. Het worden toch micro-omvormers.

Nu is dan de vraag welk merk. Ik krijg er 2 aangeboden. De Enphase en APS. Als ik de monitoring zie lijkt Enphase een mooier systeem te zijn, maar het kan ook komen omdat zij beter zijn in de marketing. Dan lijkt alles altijd mooier dan een fabrikant die dat niet doet.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Best de gehele offerte laten beoordelen, zodat we ook het type weten en welke panelen er op aangesloten worden.
.

bke
Senior lid

Bericht door bke »

Fladder schreef: 04 aug 2020, 09:52 Ok, na nogmaals heel veel zoeken lezen en video’s kijken ben ik er uit. Het worden toch micro-omvormers.

Nu is dan de vraag welk merk. Ik krijg er 2 aangeboden. De Enphase en APS. Als ik de monitoring zie lijkt Enphase een mooier systeem te zijn, maar het kan ook komen omdat zij beter zijn in de marketing. Dan lijkt alles altijd mooier dan een fabrikant die dat niet doet.
Bij enphase heb je volgens mij veel meer zekerheid omdat ze veel ervaring hebben. Die hebben het klappen van de zweep al meer dan 10 jaar achter de rug met de eerste series, waarmee er na verloop van tijd toch betrouwbaarheidsproblemen opdoken (m175 en m190). Bij micro-omvormers is immers de betrouwbaarheid cruciaal: ze werken onder extreme condities (temperatuur, vochtigheid) en ze moeten daarbij minstens 20 keer zo betrouwbaar zijn als een klassieke omvormer of je kan elke paar jaar een micro-omvormer laten vervangen.
APS lijkt me nog niet lang te bestaan (en is dan nog eens Chinees) dus daar heb je volgens mij op dat vlak meer risico.
Plaats reactie