Toekomstige elektrische auto wel of niet meerekenen in huidige ZP-installatie?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
TomBourgeois
junior lid
Installatie Land: België

Toekomstige elektrische auto wel of niet meerekenen in huidige ZP-installatie?

Bericht door TomBourgeois »

Wij beslissen eerstdaags over onze zonnepanelen-installatie die we zullen plaatsen. Wij hebben jaarlijks met een 2.800 kWh geen al te groot verbruik. De grote vraag was voor ons hoe groot we onze installatie zouden maken? Rekening houden met een stijging die er de komende jaren zal zijn (kind is nu 4 jaar, verbruikt binnen paar jaar wel wat meer)? Rekening houden met een volgende wagen (binnen 5-10 jaar) die dan wellicht wel hybride of elektrisch zal zijn.

Tot mijn verbazing raden alle verkopers die we over de vloer kregen ons af om rekening te houden met een toekomstige wagen. En nu enkel te leggen wat we nu effectief nodig hebben en verbruiken. En dan binnen X aantal jaar eventueel panelen bij te leggen als dat nodig zou zijn.

Moeten we hierin meegaan? Hebben ze het beste met ons voor? Of denken ze aan hun eigen portemonnee omdat ze dan terug installatiekosten gaan kunnen rekening voor bijkomende panelen?
Ik vind het een moeilijke afweging. Nu veel te veel leggen en een aantal jaar een serieuze overproductie hebben (al zie ik weinig nadelen, behalve de aankoopprijs). Of nu een lagere installatiekost en enkel wat we nodig hebben, maar dan binnen een paar jaar wel terug kosten om er te laten bij leggen.
Haxormse
Donateur
Donateur

Re: Toekomstige elektrische auto wel of niet meerekenen in huidige ZP-installatie?

Bericht door Haxormse »

Ik zou geen 1000den watpiek meer gaan leggen voor binnen 5/10 jaar . Alles veranderd zo snel bij zonnepanelen . De installatie kost gaat niet echt zoveel meer zijn als je der later erbij wil hebben .
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Toekomstige elektrische auto wel of niet meerekenen in huidige ZP-installatie?

Bericht door janus »

Wij beslissen eerstdaags over onze zonnepanelen-installatie die we zullen plaatsen.
De vraag is op de eerste plaats wil je ze dit jaar nog plaatsen en gok je erop dat je van de 15 jarige terugdraaiende teller mag blijven genieten of kies je voor een installatie volgend jaar met premie en geen terugdraaiende teller.

Daarna moet je nog gaan gokken op het aantal Wp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
TomBourgeois
junior lid

janus schreef: 30 jul 2020, 17:35
Wij beslissen eerstdaags over onze zonnepanelen-installatie die we zullen plaatsen.
De vraag is op de eerste plaats wil je ze dit jaar nog plaatsen en gok je erop dat je van de 15 jarige terugdraaiende teller mag blijven genieten of kies je voor een installatie volgend jaar met premie en geen terugdraaiende teller.

Daarna moet je nog gaan gokken op het aantal Wp.
Wij willen ze zeker dit jaar nog laten leggen. Overdag zijn we bijna nooit thuis, dus jammer genoeg kunnen we de opgewekte stroom overdag niet gebruiken. Zullen dus de terug draaiende teller nodig hebben, en later dan wellicht een batterij.

Wij lieten ons intussen door een verkoper vertellen dat indien wij later panelen zouden willen laten bijleggen (voor eventuele elektrische wagen), dit sowieso niet zal mogen op dezelfde omvormer die we nu plaatsen. Maar dat er dan een bijkomende omvormer zou moeten geplaatst worden voor de bijkomende panelen. Klopt dit?
Daarom dat ik dan denk: extra plaatsingskosten terug, een extra omvormer, ... Wordt mss duurder dan er nu "te veel" te leggen?

Een andere verkoper heeft ons een omvormer aangeraden "die al helemaal klaar is om een batterij aan te hangen". Terwijl zijn concurrent daarmee moest lachen en ons vertelde dat de batterijen die nu ontwikkeld worden voor de toekomst zelf al een soort ingebouwde omvormer in zich zullen hebben om de stroom terug om te zetten. En dat die zogezegde omvormers die al klaar zijn voor batterijen dus totaal geen meerwaarde gaan hebben... Zo weet je natuurlijk niet meer wat je kan geloven?
TomBourgeois
junior lid

Wij hebben nu eigenlijk 2 leveranciers die met een 'duur' en 'goedkoper' alternatief komen.

1ste komt met Sunpower zonnepanelen (verschillende types) en SMA Sunny Boy 2.5 omvormer als dure optie. En Longi Solar duo 350W Full Black zonnepanelen en SMA Sunny Boy 2.5 omvormer als goedkopere optie.

2de komt met LG NEON2 340W Full Black zonnepanelen en SMA Sunny Boy 2.0 omvormer als dure optie. En Astronergy Mono Si Full Black 325W zonnepanelen en SMA Sunny Boy 2.0 omvormer als goedkopere optie.

We hadden ook een 3de leverancier die ons 1 optie geeft: Q-Cells G8+ DUO 340W Full Black als zonnepanelen en als omvormer de Huawei 3KTL.
Weet niet wat ik moet denken van de Huawei omvormer. SMA geeft me een meer betrouwbaar gevoel. Maar of dat gevoel klopt... :)

Los van de specifieke offertes moet ik nu een keuze maken tussen de dure vogels als Sunpower en LG. Of de goedkopere als Longi en Astronergy. Van Q-Cells en Huawei-omvormer kan ik zelf moeilijk inschatten waar ik die moet positioneren?

Ik vraag me vooral af hoe erg je kan rekenen op al die garanties waarmee ze zwaaien. Verkopers geven zelf aan dat die garanties vooral met fabrieksfouten te maken hebben die sowieso snel uitkomen. En dat een zonnepaneel later in principe niet plots 'kapot' kan zijn. Dat het dan vaker over stormschade ofzo gaat, die dan door je brandverzekering gedekt wordt. Ik sta ook nogal sceptisch tegenover die lange garanties. Wat als ze niet meer bestaan binnen 20-25 jaar? Of als je een bepaald probleem hebt, zal dat specifieke probleem - zoals vaak - dan niet net buiten de garantie vallen?

Kies ik dan niet beter voor de iets goedkopere versie? 'Brol' zal dat toch ook wel niet zijn? Die zijn dan ietsje sneller terug verdient. We kunnen de duurdere zeker ook betalen, alleen is het een moeilijke afweging of de meerprijs echt een groot verschil zal maken uiteindelijk. Zullen wellicht toch wel geen 10 jaar minder lang meegaan denk ik dan? :)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Zullen dus de terug draaiende teller nodig hebben
Ben je je er van bewust dat dat lang niet zeker is dat je dat 15 jaar zal behouden?

Beslissingen over duur en goedkoop zal je zelf moeten maken, persoonlijk ben ik meer voor een snellere terugverdien tijd in deze periode van onzekerheid.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

TomBourgeois
junior lid

janus schreef: 30 jul 2020, 22:30
Zullen dus de terug draaiende teller nodig hebben
Ben je je er van bewust dat dat lang niet zeker is dat je dat 15 jaar zal behouden?
Ja, 15 jaar in het beste geval dus. :)

Wij hebben een dak dat vooraan Zuid-Oost en achteraan Noord-West is. Daarom zou ik graag onze zonnepanelen verdelen over de voor- en achterkant. Zodanig dat we 's avonds toch wat langer opbrengst uit de panelen hebben, op het moment dat de terugdraaiende teller wegvalt. Maar blijkbaar is het niet met iedere omvormer mogelijk om dit te doen. En nog moeilijker als je geen gelijk aantal panelen vooraan en achteraan wil nemen?

Weet niet of iemand mij op het volgende een antwoord kan geven? Wij zullen een digitale teller krijgen wanneer de zonnepanelen er liggen. Wordt die teller dan geplaatst met "0" op de teller? Wat als je dan meer kWh opwekt dan verbruikt? Kan die teller onder 0 draaien, of verlies je alles dat je extra opwekt? Of wordt de teller geplaatst met een ander getal dan "0" om te starten (zoals een verkoper mij vertelde)?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Digitale meters hebben meerdere displays, 1 voor de opbrengst en 1 voor het verbruik.
Vreemde verkoper die dat niet weet?

En er zijn veel omvormers met meerdere mpp trackers hoor.
.

TomBourgeois
junior lid

janus schreef: 30 jul 2020, 23:30 Digitale meters hebben meerdere displays, 1 voor de opbrengst en 1 voor het verbruik.

Dus betekent dan dat je teller met opbrengst groter kan zijn dan je teller met verbruik?
Wordt dan jaarlijks de afrekening gemaakt tussen verbruik en opbrengst? Stel dat je dan in jaar 1 meer opbrengst dan verbruik hebt, neem je dan je saldo mee naar het volgende jaar? Of ben je de opgewekte elektriciteit die hoger was dan je verbruik dan gewoon kwijt?
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

TomBourgeois schreef: 31 jul 2020, 00:42
janus schreef: 30 jul 2020, 23:30 Digitale meters hebben meerdere displays, 1 voor de opbrengst en 1 voor het verbruik.

Dus betekent dan dat je teller met opbrengst groter kan zijn dan je teller met verbruik?
Wordt dan jaarlijks de afrekening gemaakt tussen verbruik en opbrengst? Stel dat je dan in jaar 1 meer opbrengst dan verbruik hebt, neem je dan je saldo mee naar het volgende jaar? Of ben je de opgewekte elektriciteit die hoger was dan je verbruik dan gewoon kwijt?
Opbrengst > verbruik = 0 rekening & meer opbrengst ben je kwijt. De huidge tellerstanden worden het nieuw startpunt van verrekening.
Dit neemt Fluvius ter compenstatie van de netverliezen.

Opbrengst < verbruik = xxx kWh verbruik rekening

Huawei is een opkomend merkt met hier en daar nog wat kleine issues.
SMA is al een bekende / betrouwbare omvormer.
Zonder prijs / wp & garantie voorwaarden kunnen we weinig zeggen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 »

DaRkMaN_FX schreef: 31 jul 2020, 10:16 Opbrengst > verbruik = 0 rekening & meer opbrengst ben je kwijt. De huidge tellerstanden worden het nieuw startpunt van verrekening.
Dit neemt Fluvius ter compenstatie van de netverliezen.
10 jaar geleden kon ik dat nog verstaan maar met alle zonnepanelen die er nu 10 jaar later staan zou dat willen zeggen dat ze enorm veel verliezen hebben, dan is het hoog tijd dat ze hun netwerk verbeteren. :td:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
zonvoorelk
lid

Bericht door zonvoorelk »

Met uw verbruik van 2800 kWh ga je met je zonnepanelen ongeveer 450€ per jaar kunnen
besparen. Waarom wil je dan perse nog dit jaar zonnepanelen leggen?
Uw verbruik zal pas binnen enkele jaren beginnen toenemen vooral als je dan op een EV
overschakelt. In de komende 2.5 jaar zal er nog heel wat veranderen.
- distributietarieven (met inbegrip van het prosumententarief)
- stroom kunnen verkopen of niet.
- prijzen van batterijen die dalen.
- nieuwe soort perfomante zonnepanelen die in de maak zijn.
- premies die geboden worden om de europese norm van 2030 te halen.
en wellicht kunnen andere leden van dit forum nog voorbeelden geven.
Tot enkele maanden geleden kregen nieuwe installaties in 2021 geen premie
zelf niet voor batterijen. Nu krijg je in 2021 zowel voor zonnepanelen als
voor plaatsen van batterij een premie.
Wat gaat het worden in 2023-2025 als de kerncentrales gesloten worden en nog meer
investeringen in groene stroom een absolute noodzaak gaat worden?
Zoals hier op dit forum al vermeld werd : laat je niet blindstaren op die 15 jaar prosumententarief:
Het is enige tarief dat gedoemd is om te verdwijnen. Als het niet lukt via het grondwettelijk hof
zal het wel lukken via scherpe prijsverhogingen.
Voor een investering die 25 tot 30 jaar meegaat komt de bgindatum in veel gevllen nu toch
ook niet op een paar jaar.
Plaats reactie