Installatie voorzien op keuze zonder prosumententarief

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
wittewim
junior lid
Installatie Land: België

Installatie voorzien op keuze zonder prosumententarief

Bericht door wittewim »

Ik ben me ervan bewust dat het financieel interessanter is nog dit jaar zonnepanelen te leggen en te kiezen voor het prosumententarief. Los van het financiële wil ik wel meestappen in de nieuwe manier van denken. Elektriciteit verbruiken wanneer je die opwekt, daarbuiten zo min mogelijk. Uiteraard moet je altijd afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt.

Het is mijn bedoeling in september de keuze van installatie en installateur af te ronden. Weliswaar met een verwezijnlijking in het nieuwe systeem. Volgens mij voldoe ik aan de voorwaarden voor de nieuwe subsidie:
- Huis van 1962
- Digitale meter reeds geplaatst (met data van de laatste 9 maanden beschikbaar)
Bijkomend:
- Variabele verbruikers die ingeschakeld kunnen worden als de zon schijnt (hybride auto, warmtepompboiler, wasmachine, droogkast,....). Beiden werken thuis
- 3x400V+N 32A aansluiting
- Net grondig gerenoveerd dus degelijk geïsoleerd

Nu stoot ik op 2 problemen:
1. Installateurs reageren zelden. Ze zijn allemaal volboekt voor dit jaar
2. Niemand lijkt ervaring te hebben met de nieuwe manier van denken

Bij deze een poging om mijn gedacht te documenteren.

Ik zou 2 keer 7 zonnepanelen op het dak leggen. Dat is min of meer een Oost-West orientatie (105 en 285 graden). Er is ruim voldoende plaats op het dak dus geen nood om duurdere zonnepanelen te kiezen. Mijn voorbeeld houdt rekening met 300Wp per paneel. Daarop een 2KWh omvormer. Deze is iets te zwaar voor de installatie maar door het wegvallen van prosumententarief beter het maximale uit de installatie halen. En zou recht geven op 600 euro premie wat bij de bij 1.5KWh mogelijk maar 300 euro is (nergens bevestiging te vinden of ze met 0,5 tellen).
De Oost-West orientatie is belangrijk om een gelijkmatige spreiding te hebben over de volledige dag zonder pieken. Het is gemakkelijker een matig constant verbruik te hebben dan bij een piek enkele grootverbruikers in te schakelen.

Als ik het goed begrijp moet de omvormer zeker 2 clusters ondersteunen, door het verschil in orientatie ? Of er zulke kleine omvormers bestaan die dat kunnen is me niet duidelijk.
Daarnaast moet een batterij later aansluitbaar zijn. Dat mag op zich weer een kleine batterij zijn. Het is nooit de bedoeling om de nacht door te komen, enkel om de curves een beetje af te vlakken (zowel in verbruik als opbrengst)

Details: PVCalc

PS: Aan de oostkant is het zicht over de volledige breedte vrij, aan de westkant staan bomen die even hoog komen als de zonnepanelen. Vooral in de wintermaanden gaan die schaduw geven wanneer de zon laag staat.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Installatie voorzien op keuze zonder prosumententarief

Bericht door janus »

Daarop een 2KWh omvormer. Deze is iets te zwaar voor de installatie maar door het wegvallen van prosumententarief beter het maximale uit de installatie halen. En zou recht geven op 600 euro premie wat bij de bij 1.5KWh mogelijk maar 300 euro is (nergens bevestiging te vinden of ze met 0,5 tellen).
kW bedoel je (kWh is opbrengst of verbruik <=> kW is vermogen)
Als ik het goed begrijp moet de omvormer zeker 2 clusters ondersteunen,
We spreken altijd over strings of mpp regelaars, maar ook met 1mpp regelaar op een omvormer kun je 2 verschillende dakvlakken aansluiten, al is het rendement dan wel iets lager.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
wittewim
junior lid

Bericht door wittewim »

Los van de twee foute termen. Die laat ik bewust staan anders is de reactie voor andere lezers onduidelijk en op zich wel leerzaam.

Heeft het zin me blind te staren op die 2 mpp regelaars? Je spreekt over verminderd rendement. Dat kan gecompenseerd worden met extra zonnepanelen of een omvormer met 2 mpp's. Dat laatste zal het voordeligst zijn? Of is het verlies van rendement zo klein dat het eigenlijk niets uitmaakt.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Huawei 2kW is een omvormer met 2 mpp trackers maar SMA heeft dat bv niet.
Wat het verlies exact zal zijn is moeilijk/niet te bepalen maar zeker geen tientallen procenten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

janus schreef: 29 jul 2020, 20:41 Huawei 2kW is een omvormer met 2 mpp trackers maar SMA heeft dat bv niet.
Wat het verlies exact zal zijn is moeilijk/niet te bepalen maar zeker geen tientallen procenten.
SMA heeft pas vanaf 3kVa omvormers met 2 MPP's
Zelf heb ik een SMA 1,5 kVa omvormer met 10 panelen van 300wp (5 x Oost + 5 x West) in 1 string. Ik heb aftopping hierdoor tijdens topdagen (wat ik had ingeschat).
Het verlies zou volgens SMA onder de 1% liggen

SMA Tools berekening : 2348 kWh
Idee van opbrengst in realiteit:
2017 = 2569 kWh
2018 = 2736 kWh
2019 = 2632 kWh

In uw voorbeeld spreek je van 2 x 7 x 300 te leggen, dus kom je eigenlijk boven de 2kVa vermogen (7 x 300 = 2,1 kVa).
Best dan even technisch laten valideren door installateur / SMA.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
wittewim
junior lid

Bericht door wittewim »

Nu overwegen we om de kleinste 3-fase omvormer te gebruiken. Die is 3kVA bij SMA en heeft 2MPP's. Voornaamste reden is de verdeling over de fasen maar evengoed is de omvormer zo ruim voldoende voor de 2x7 panelen (350WP) en is er nooit afgetopt verlies. Oost-west gericht kunnen die nooit die 3KW halen. Zonder prosumententarief maakt die overdimensionering weinig uit, behalve de extra kost bij aankoop.

Doordat de omvormer nooit 100% belast wordt is er ook wat verlies. Daar zijn wat tabellen over te vinden maar uiteindelijk is het onvoorspelbaar wat de impact zal zijn.

Ik wacht nog op de technische fiche van de PV's om te achterhalen of we het minimale input van de omvormer wel halen bij weinig zonlicht

Aangepaste PVCalc
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Als je uw omvormer goed wil belasten : 2 x 8 x 350wp ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
wittewim
junior lid

Bericht door wittewim »

Maakt die 7 of 8 een groot verschil en hoe komt dat dan ?

Ik heb een 8m breed dak. Daar kunnen mooi 7 panelen verticaal op. Helemaal bovenaan om de kans op schaduw nog wat te verkleinen. Als ik naar 8 of meer ga krijg ik dat nooit mooi gepuzzeld ;-)
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

2x7x400Wp dan ;-)
.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Hoe meer uw omvormer belast kan worden, hoe beter het rendement is van uw omvormer.
Kijk maar eens naar de grafieken, voltages vs rendement.
Een omvormer die weinig wordt belast is vaak minder efficiënt dan een omvormer die op een hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een overdimensionering aan panelen uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.
Zie puntje 3
https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... latie.html
wittewim
junior lid

Bericht door wittewim »

Dat had ik inderdaad gelezen. Het maximale rendement niet benutten hoeft daarom nog geen probleem te zijn. Afhankelijk van het verschil uiteraard.

Heb je een link naar die grafiek, die kan ik niet meteen terugvinden. Hoewel ik ze volgens mij al eens heb zien passeren
Plaats reactie