Vraagje orientatie panelen ism omvormer

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
roosenr
lid
Installatie Land: België

Vraagje orientatie panelen ism omvormer

Bericht door roosenr »

Ik heb een plat dak van 5 op 15 meter. Hierop wil ik een installatie die ongeveer 3000kwh opwekt.

De meeste installateurs plaatsen hun 9 of 10 panelen pal op het zuiden met dan een 2.5 sunnyboy van sma, eentje zelfs een solis 2.5 terwijl je die in feite niet zoveel mag overdimensioneren als de 2.5 sunnyboy van sma maar omvormer van solis is wel een 400 euro goedkoper. Iemand een idee ofdat de solis 2.5 een goed idee is hier?

Dan een tweede vraag, 1 installateur stelt voor de helft oostelijk en de andere helft zuidelijk te orienteren, dan zou ik nog kleiner kunnen gaan, namelijk naar een huawei 2.0.
Meestal zie je oost-west oriëntaties als men naar twee richtingen legt, is een oost-zuid niet logischer? Of is datnid meeste gevallen een kwestie van plaats op het dak?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vraagje orientatie panelen ism omvormer

Bericht door janus »

Denk wel dat het bij jouw een kwestie is van plaats op het dak, is er geen legplan gegeven?
Logischer zou trouwens zuid / west zijn, omdat je in de avond uren wat meer verbruik hebt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

roosenr
lid

Bericht door roosenr »

janus schreef:
01 jul 2020, 08:45
Denk wel dat het bij jouw een kwestie is van plaats op het dak, is er geen legplan gegeven?
Logischer zou trouwens zuid / west zijn, omdat je in de avond uren wat meer verbruik hebt.
Hoi Janus,
Legplan was gegeven ja, dus dat was geen probleem op het dak die Zuid - Oost (of West wat je zegt)...ruimte genoeg dus

vandaag is er zelfs een installateur die zegt dat ie alles zuidelijk legt en er eveneens een huawei 2.0 op aansluit (huawei mag je 100% overdimensioneren). Hij beweert dat ie met 9x 350wp panelen nog steeds rond de 3000kwh haalt op jaarbasis. Hij zegt dat de aftopping maar 2% bedraagt....maar klopt dit, op deze dagen nu gaat ie op de beste momenten ruim 1000kwh aftoppen....

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

als je 1000kWh aftopt zal je nooit aan 3000kWh opbrengst komen ;-)
Je bedoelt 1000W neem ik aan?
En als ze dat beloven dan zulen ze het ook in de garantie willen vermelden met een vergoeding als je het niet haalt neem ik aan?
Hij beweert dat ie met 9x 350wp panelen nog steeds rond de 3000kwh haalt op jaarbasis.
Onder welke helling gaat hij ze plaatsen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

roosenr
lid

Bericht door roosenr »

janus schreef:
01 jul 2020, 13:14
als je 1000kWh aftopt zal je nooit aan 3000kWh opbrengst komen ;-)
Je bedoelt 1000W neem ik aan?
En als ze dat beloven dan zulen ze het ook in de garantie willen vermelden met een vergoeding als je het niet haalt neem ik aan?
Hij beweert dat ie met 9x 350wp panelen nog steeds rond de 3000kwh haalt op jaarbasis.
Onder welke helling gaat hij ze plaatsen?
Ik heb de offerte nog niet binnen dus details zoals hellingshoek ben ik nog schuldig. En idd 1000W aftoppen anders gaat het niet veel zijn 🤪 dus jij denkt dat 1000W aftoppen wat veel is...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Eerst maar even op de details wachten.
.

Plaats reactie