Electriciteit terugleveren met PV installatie < 10KVA + digitale meter

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Electriciteit terugleveren met PV installatie < 10KVA + digitale meter

Bericht door mabo »

Ik lees op dit forum dat er enkele mensen elektriciteit terugleveren aan hun leverancier, aan ongeveer 7 cent/kWh bij Ecopower.

Sinds eind 2018 zijn de kinderen het huis uit, en woon ik alleen, waardoor ik nu een redelijk groot PV produktie overschot heb.
Daarom heb ik bij Ecopower nagevraagd onder welke voorwaarden het mogelijk zou zijn om elektriciteit terug te leveren.
Ik kreeg het antwoord dat dit wettelijk niet toegelaten is voor installaties < 10 KVA.

Hebben de mensen op dit forum die hun overtollige stroom terugverkopen, dan grotere installaties,
of zou de persoon bij Ecopower die mijn mail beantwoord heeft, niet op de hoogte zijn dat dit toch mogelijk is,
omdat het zo uitzonderlijk is ?

2de vraag: is het interessant om nu al naar het nieuwe tarief zonder prosumententax over te stappen ?

Op de site van VREG zegt de simulator me dat ik ongeveer 30% zelfconsumptie zou hebben, en daardoor
er voordeel zou bij hebben om naar het nieuwe nettarief over te stappen ipv het prosumententarief.
Is iemand op basis van de VREG simulator al overgestapt naar het nieuwe tarief (zelf digitale meter aangevraagd)
en wat is de ervaring daarmee, klopt de VREG simulatie met de werkelijkheid of is er toch een redelijk verschil (in je voordeel of nadeel)
Wat waren de kosten voor het plaatsen van de digitale meter, ik lees op de site van Fluvius dat die 88€ zou kosten als je hem zelf aanvraagt, exclusief meterkast.
Wat kost die meterkast dan, en moet je ganse elektrische installatie dan ook terug gekeurd worden ?

Gegevens 2019:
- PV produktie: 6165 kWh
- verbruik: 2376 kWh --> zou me zonder zonnepanelen 2376*0.2715=645€ kosten
De meter draait dus 3789 kWh terug
Ik heb het ganse jaar verwarmd en gekoeld met mijn Airco (L/L warmtepomp),
en ben op 1 januari op brugpensioen gegaan, en woon alleen, en kan mijn zelfconsumptie optimaliseren in funktie van PV produktie.
Leverancier= Ecopower: 0.2715 €/kWh
Prosumententax= 748€

Terwijl ik dit aan het typen ben, heb ik tegelijk even berekend wat ik zou betalen aan elektriciteit als ik geen PV panelen zou hebben, en stel ik tot mijn verbazing stel ik vast dat ik meer betaal aan prosumententax dan wat mijn elektriciteit me zou kosten
als ik geen PV panelen had (groenestroomcertifikaten buiten beschouwing gelaten dan wel).
Het zou dus voordeliger zijn om naar de nieuwe regeling over te stappen, zelfs zonder er rekening mee te houden
dat ik een gedeelte van mijn verbruik zelf produceer.

Klopt mijn redenering dan dat ik zelfs al moet ik de digitale teller zelf betalen, een stuk goedkoper af zou zijn
door nu al (of op het moment van de meter opname in december) naar het nieuwe tarief over te stappen,
of heb ik iets over het hoofd gezien ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Electriciteit terugleveren met PV installatie < 10KVA + digitale meter

Bericht door janus »

Voor terugbetaling van geleverde stroom zie de info bij Ecopower
https://www.ecopower.be/groene-stroom/i ... nnepanelen
Terwijl ik dit aan het typen ben, heb ik tegelijk even berekend wat ik zou betalen aan elektriciteit als ik geen PV panelen zou hebben, en stel ik tot mijn verbazing stel ik vast dat ik meer betaal aan prosumententax dan wat mijn elektriciteit me zou kosten
Weet je dat wel zeker, heb je rekening gehouden met het gedeelte dat je direct verbruikt?
Want 2370kWh incl. verwarmingskosten is wel heel erg weinig?
Heb je ook een elektrische boiler voor warm water?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Ja, ik denk het wel, maar de uitkomst van mijn berekening verbaasde me ook wel, vandaar mijn vraag hier of mijn redenering wel klopt.
.
De airco werd half januari 2019 geinstalleerd omdat ik nu ik bija altijd thuis ben, wou genieten van wat extra koeling bij een hittegolf in de zomer, daarvoor zat ik lekker koel op het werk, en verplaatste ik zelfs mijn verlof zodat ik met een hittegolf koel op het werk zou zitten.
Aangezien je er ook kan mee verwarmen, heb ik sindsdien mijn mazout CV niet meer gebruikt, en was na een maand (laatste helft januari en eerste helft februari) verbaasd hoe weinig de warmtepomp verbruikt had.
Het huis is goed geïsoleerd voor een huis van 1987, en ik doe in de winter liever een warme trui aan dan het huis op tropische temperaturen te verwarmen.

Koken doe ik wel op gas, een fles gas kost me ongeveer 25€ en die gaat iets minder dan een jaar mee.

Ik heb 3 PV omvormers/tellers, en noteer maandelijks de tellers van PV en van de netbeheerder
tellers2019.png
betekenis kolommen
B tellerstand elektriciteitsmaatschappij
C verschil met vorige tellerstand = verbruik van de voorbije maand
D kolom C * tarief elektriciteitsleverancier (Ecopower)
H tellerstand PV garage
I verschil met vorige tellerstand = produktie van voorbije maand (PV garage)
J tellerstand PV plat dak
K verschil met vorige tellerstand = produktie van voorbije maand (plat dak)
L tellerstand PV schuin dak
M verschil met vorige tellerstand = produktie van voorbije maand schuin dak
O Totaal PV productie van voorbije maand van de 3 systemen
P kolom O * tarief Ecopower = wat ik mogelijk uitspaar aan stroom als er geen overproduktie zou zijn
Q maandelijks echt verbruik =IF(B255="";0;C255+O255)
R maandelijks echt verbruik aan Ecopower tarief =Q255*0.2716

In de laatste rij maak ik dan de som van de 12 voorbije maanden, zodat ik een jaartotaal heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ja het lijkt wel te kloppen je berekening.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Janus, bedankt om even mee te denken en mijn idee ff na te kijken.

Volgend jaar maart lijkt me dan het beste moment om over te schakelen, omdat dan mijn teller begint terug te draaien.

Enig idee hoe dat zit met het wel of niet wettelijk toegelaten zijn om stroom terug te verkopen (of in ruil voor het terugleveren een korting krijgen) aan je leverancier ?
In het verleden heb ik op dit forum toch enkele posts zien voorbijkomen van mensen die beweren dat hun leverancier hen daarvoor
iets tussen 6 en 10 cent per kWh voor betaalt, ik herinner me niet meer wie dat waren, mogelijk IvoB, maar niet zeker, probleem is om ze terug te vinden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik dacht dat Ivo daar een speciale regeling voor had maar dat het zeker geen "normale" regeling is.
.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat een leverancier nooit geld 'geeft'. Enkel dat hij dit in mindering brengt van wat je hem (enkel hem en niet DNB, Elia of de staat) verschuldigd bent.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

bruma schreef:
29 jun 2020, 21:27
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat een leverancier nooit geld 'geeft'. Enkel dat hij dit in mindering brengt van wat je hem (enkel hem en niet DNB, Elia of de staat) verschuldigd bent.
In mindering brengen zou ook al goed zijn, alle beetjes helpen.
Ook al heb ik een overproduktie wegens gewijzigde werk en gezinssituatie, zal ik toch altijd een bepaalde stroom afnemen,
als de leverancier dan gedeeltelijk batterij wil spelen zodat ik nu al een gedeelte van mijn injectie aan verminderde prijs zou kunnen
gebruiken, zoals voorzien binnen afzienbare tijd zou dat al positief zijn als ik vervroegd naar het nieuwe tarief zou omschakelen.

mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Ik heb ondertussen op de Ecopower site nog wat extra informatie gevonden,
en het lijkt erop dat ze bij de digitale meter en de nieuwe nettarieven toch nog een soort saldering toepassen.

https://www.ecopower.be/groene-stroom/i ... nnepanelen
De digitale elektriciteitsmeter registreert, in tegenstelling tot de huidige terugdraaiende meter, afzonderlijk de elektriciteit die u van het net afneemt en die u in het net injecteert. Zodra u een digitale meter in huis heeft, kunt u als prosument kiezen tussen twee opties:
Optie 1: u behoudt het huidige facturatiesysteem volgens het principe van de terugdraaiende teller.
Optie 2: net zoals in optie 1, betaalt u uw netto-verbruik aan de Ecopower-kWh-prijs.
In plaats van het prosumententarief, betaalt u “netgebruikskosten eigen productie”.
De “netgebruikskosten eigen productie” kan u beschouwen als het prosumententarief, maar dan niet forfaitair (op basis van het vermogen van de omvormer) maar op basis van uw reële injectie. Deze aan te rekenen reële injectie wordt afgetopt op maximaal de bruto afname. Het tarief verschilt per netgebied.

In mijn netgebied, bedraagt de netgebruikskost 0.1735 €/kWh

Als mijn interpretatie van hun text correct is, betekent het overstappen naar het nieuwe nettarief wel een grote besparing, en zou ik onmiddellijk een digitale teller laten plaatsen (zie onderstaand rekenvoorbeeld)
rekenvoorbeeld_ecopower_optie1vs2.png
Ik laat nog iets weten als Ecopower me bevestigd heeft of dit correct is of niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LvA
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door LvA »

Juist mabo,

Jouw conclusie is volledig juist.

Het enige wat nog stokken in de wielen kan steken is het energiebesluit van 05/06/2020 van de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Zuhal Demir.

Ecopower kan evenwel beslissen om toch verder de volledige prijs te betalen na de invoering van het besluit. Dit geeft hen trouwens de mogelijkheid om hun leveringen meer te balanceren met zonne energie t.o.v. windenergie en zo meer klanten te kunnen beleveren zonder extra kosten te maken. Maar later (?) zou het kunnen dat zij er een verplichting aanhangen om een batterij te installeren, zodat je ook windenergie in de winter kan opslagen en zo mee de flexibiliteitsdienstverleningen als leverancier helpt verwezenlijken.Een andere mogelijkheid voor ecopower is dan ook in vele regio's energiegemeenschappen te creëren zodat de lokale productie lokaal kan uitgewisseld worden. Dit zou een meerwaarde betekenen voor de prosument, de consument en de leverancier ecopower (in dit geval).

Maar ecopower past dit tarief effectief vandaag al toe zonder enige andere verplichting buiten dat de maximum injectievergoeding in functie moet zijn van de wederafname. En in jouw geval zal dit voor jou extreem gunstig zijn door de verwachtte eigenconsumptie (>35%) uit je eigen productie. De eigenconsuptie kan je trouwens zeer goed optrekken door later een batterij te installeren (wanneer deze goedkoper zijn), waardoor je waarschijnlijk een zeer hoge (>70%) eigenconsumptie zal bereiken omdat je productie ook meer dan 2x zo groot gedimensioneerd is t.o.v. je verbruik.

Het is goed dat je je inlicht bij ecopower, zij kunnen je uitsluitsel geven van hun visie op lange termijn.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

buiten dat de maximum injectievergoeding in functie moet zijn van de wederafname
Ik denk dat dit komt omdat wij enkel, lees wettelijk, prosumenten mogen zijn en geen producenten.
Producenten moeten aan een hele resem voorwaarden voldoen en krijgen een licentie, die ingetrokken kan worden, voor ons, een prosumenten financiële aderlating.
Weer typisch een BE wetgeving om een andere te omzeilen.

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@ bruma,

Neen, dit is een volledig eigen beslissing van ecopower en daar moet je niets anders achter zoeken. Ze hopen dat de mensen eerlijk zijn en dat er toch een beetje meer geproduceerd wordt dan dat de prosument echt gebruikt. Die overschot zal dan hun winst op deze activiteit bepalen. Zij hebben dan ook een heel ander insteek om hun activiteiten te beheren en zullen bvb nooit extra kosten doorrekenen voor de huur van de teller en zo kot het bvb dat zonnepanelenbezitters die klant zijn bij ecopower hiervoor niet betalen. Men wil als coöperatieve gemeenschap (bedrijf) de hernieuwbare energie onder al zijn vormen promoten en als coöperatieve is de waaarde van het aandeel vast en staan ze niet onder druk van "aandeelhouders" om beursmeerwaarde te creëren.

Al de Europese richtlijnen staan integendeel positief tegenover injectie en moedigen aan dat iedereen meer mag produceren dan zijn verbruik. Dit is positief voor de hernieuwbare energieproductie om de energietransitie sneller te kunnen realiseren.

In onze buurlanden (Nederland, Duitsland en Frankrijk) wordt de overschot opbrengsten ook vergoed. Er is wel een maximum op de installatie (zoals bij ons de maxima van 5 kW voor 1 fase en 10 kW voor 3 fase aansluitingen bestaan) om van deze "verhoogde eerlijke" vergoeding te kunnen genieten.
  • In Nederland valt iedere kleine installatie ook onder de BTW-regeling bij een contract met injectievergoeding, waardoor ook de BTW bij aankoop ook kan terug gevorderd worden onder de Nederlandse BTW-wetgeving.
  • In Duitsland is er geen specifieke BTW regeling voorzien om de wetgever daar uitgaat van een niet professioneel, maar occasioneel gebruik voor installaties < 30 kW aansluitvermogen (limiet voor 3 fasen aansluitingen van prosumenten).
Het zijn enkel de grotere installaties die als professioneel worden beschouwd en waar de injectievergoeding afhangt van de ogenblikkelijke (kwartier) marktprijzen in functie van de contracten die er gesloten worden met energieaankopers. Dit is in heel Europa het geval.

Misschien zijn ze in onze buurlanden iets gevoeliger voor klimaatdoelstellingen, hoe ze te bereiken en hebben zij een andere visie op burgerparticipatie ... om hun doel te bereiken!

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Ik denk dat je je toch eens zal moeten inlezen in de wetgeving, een ecopower hoest evenveel kosten op bij de DNB als om het even welke andere producent. Zij hebben geen voordeeltarief, alleen maken ze hun interne kostenstructuur niet kenbaar aan de lang en vermelden ze gewoon een all-in tarief.

Af anders verwoord: vanuit het oogpunt DNB is ecopower gelijkwaardig qua verschuldigde kosten als om het even welke andere producent

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@bruma,

Dit heeft niets te maken met de DNB kosten, die rekent ecopower gewoon door (ook voor de teruglevering na injectie). Het gaat over de kosten van de energiekomponent in de prijs die aan dezelfde waarde wordt geëvalueerd door ecopower voor levering als voor injectie.

Dus je blijft nog steeds de volle pot DNB kost betalen ... ecopower is geen ezeltje dat geld ... produceert, maar elektriciteit... die ze wel maar 1 maal met winst verkopen, niet 2 maal met winst zols de anderen het contractueel willen vastleggen door de injectie aan een lagere prijs te evalueren.

Misschien moet jij eens leren contracten lezen en interpreteren, vooraleer je kritiek uit.

JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

LvA schreef:
01 jul 2020, 15:33
en zullen bvb nooit extra kosten doorrekenen voor de huur van de teller en zo kot het bvb dat zonnepanelenbezitters die klant zijn bij ecopower hiervoor niet betalen.
Dat is niet volledig correct en een beetje kort door de bocht.
Ecopower rekent wel degelijk alle kosten van de DNB door aan zijn klanten. Alleen doen ze dat niet afzonderlijk buiten de kWh prijs maar zit die kost vervat in de prijs. Ze hebben ook geen nacht, dal en piektarief.
Daardoor zijn ze 'goedkoop' voor prosumenten met een nulverbruik of een uitermate laag verbruik. Alle andere klanten betalen echter mee voor de prosumenten met een nulverbruik door een relatief hoge kWh prijs.
Ze zijn geen ezeltje dat geld produceert maar ook geen liefdadigheidsinstelling. Gelukkig maar want de meeste coöperanten verwachten jaarlijk onder normale omstandigheden een deel van de winst op hun rekening gestort te krijgen.
En dat is geen kritiek maar een leveranciersstrategie die je als klant op voorhand kent en waar je in meegaat of niet.

Het valt ook nog af te wachten of Ecopower deze strategie kan volhouden eenmaal de facturatie voornamelijk gebeurt op basis van piekverbruiken en niet meer louter op kWh afname.
Door wijzigen in de tarifering van de netwerkkosten hebben ze in het verleden hun strategie ook al moeten bijsturen. Nl. van een eenheidsprijs voor heel Vlaanderen naar een eenheidsprijs per netwerkregio.

Plaats reactie