10 x SUNPOWER MAX3- 395Wp

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Steamless
junior lid
Installatie Land: België

10 x SUNPOWER MAX3- 395Wp

Bericht door Steamless »

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 10 x SUNPOWER MAX3- 395Wp = 3950Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 x Huawei SUN2000-3KTL-M0 (3,3kVa 3 fase) + 10 Huawei Smart PV Optimizer
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = /
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 5 x -90, 10° & 5 x +90, 10°
- type dak en dakbedekking. = Plat (roofing)
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = zeer beperkt (schouw en enkele ventilatiepijpjes), panelen kunnen grotendeels uit de schaduw geplaatst worden, maar geen garantie op 100% vermijden schaduw
- montagesysteem = montagesysteem ValkPro+ East West
- aangeboden garanties = Panelen (25 jaar, incl. werkuren en verplaatsing, fabrikant), Vermogensgarantie na 25 jaar = 92%, Montagemateriaal (10 jaar), Omvormer & optimizers (10 jaar), Waterdichtheid dak (10 jaar)
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Fabriek
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 3300kWh (enkelvoudig)
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = +/- 10m (kabeldikte niet meegegeven)
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1m (kabeldikte niet meegegeven)
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = /
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Wijnegem (Antwerpen)
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 3555kWh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Fluvius Antwerpen
- elektriciteit leverancier = Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1,62/Wp

Hoi,

Aangezien het gaat over aankoop van onze eerste installatie ben ik nog niet 100% op de hoogte van alle technische aspecten, vandaar dat ik bovenstaande graag eens door jullie wil laten bekijken.

Vragen die ik had:
* Zouden we met een 'lichtere' omvormer niet hetzelfde resultaat kunnen halen? Zo ja, wat zou de beste dimensionering van de omvormer zijn om de geschatte opbrengst (3555kWh) te kunnen behouden?
* Is het nodig om elk paneel van een optimizer te voorzien? Of enkel de panelen die in de schaduw zouden liggen?
* €/Wp lijkt me aan de hoge kant, maar de 'omnium' garantie op de panelen en de hoge vermogensgarantie maken natuurlijk veel goed. Logische redenering of niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 10 x SUNPOWER MAX3- 395Wp

Bericht door janus »

Omvormer lijkt mij inderdaad vrij zwaar maar het programma om dat te controleren werkt momenteel niet.
Enkel de panelen die in de schaduw zouden liggen moeten een optimizer hebben.
Vandaar ook dat de prijs wel heel erg hoog is vermoed ik..
Waarom eigenlijk een dure 3 fase omvormer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

janus schreef:
22 mei 2020, 22:21
Omvormer lijkt mij inderdaad vrij zwaar maar het programma om dat te controleren werkt momenteel niet.
Enkel de panelen die in de schaduw zouden liggen moeten een optimizer hebben.
Vandaar ook dat de prijs wel heel erg hoog is vermoed ik..
Waarom eigenlijk een dure 3 fase omvormer?
Hey Janus, merci voor je antwoord!

Ik dacht dat elk paneel van een optimizer voorzien moest worden van zodra je met een Oost/West opstelling zit. Dat is dus niet het geval?

Er was ook nog een mogelijkheid om uit te wijken naar de SolarEdge omvormer (2.2 kVa of 3 kVa). Ik ben zelf niet technisch genoeg onderlegd om correct in te schatten welke omvormer het meest economisch is voor mijn geschatte/gewenste opbrengst. Hopelijk kunnen jullie me hier een antwoord op geven :)

Betreffende de 3 fase omvormer: geen enkel idee waarom dit 3 ipv 1 fasig voorgesteld werd. Kan je een 1 fasige omvormer gebruiken op een 3 fasige installatie? Zo ja, geeft dit een groot prijsverschil?

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

Je kan een 1 fase omvormer perfect gebruiken op een 3 fase net, je andere elektrische apparaten zijn toch ook 1 fasig?
Het prijsverschil moet je aan de installateur vragen, kun je ook direct informeren waarom hij je een 3 fase omvormer wilt verkopen.

Als PvCalc weer werkt http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm zal ik je tonen welke omvormer je best kiest.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

john32
lid

Bericht door john32 »

Enkel bij SolarEdge moeten alle panelen optimiser hebben. Bij Huawei of SMA/Tigo enkel de schaduwpanelen.

Oost/West: ofwel optimisers, ofwel 2 trackers (Huawei heeft 2 trackers dacht ik, SMA pas vanaf de 3.0)

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

john32 schreef:
23 mei 2020, 08:49
Enkel bij SolarEdge moeten alle panelen optimiser hebben. Bij Huawei of SMA/Tigo enkel de schaduwpanelen.

Oost/West: ofwel optimisers, ofwel 2 trackers (Huawei heeft 2 trackers dacht ik, SMA pas vanaf de 3.0)
Hey John,

Bedankt voor je antwoord!

Als ik het goed begrijp: waneer je met Oost/West opstelling zit (5 op -90 en 5 op 90) moeten alle panelen van een optimizer voorzien worden?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Alleen de schaduw panelen, omdat de Huawei 2 trackers heeft.
.

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

janus schreef:
22 mei 2020, 23:42
Je kan een 1 fase omvormer perfect gebruiken op een 3 fase net, je andere elektrische apparaten zijn toch ook 1 fasig?
Het prijsverschil moet je aan de installateur vragen, kun je ook direct informeren waarom hij je een 3 fase omvormer wilt verkopen.

Als PvCalc weer werkt http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm zal ik je tonen welke omvormer je best kiest.
Hey Janus,

Ik zie dat PVcal opnieuw actief is en heb mijn gegevens alvast even ingevoerd (op de correcte manier denk ik, maar pas gerust aan indien nodig): http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... eff2=-0.35

Wat maak jij daaruit op qua omvormer?

Het legplan is nog niet definitief opgemaakt, maar mits goede plaatsing denk ik dat we alle panelen wel kunnen vrijwaren van schaduw. Welke aanbeveling zou je dan doen m.b.t. omvormer (al dan niet inclusief mpp tracker) en optimizers?

Dank voor je input! :tu:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

PvCalc correct
Ik heb de datum op de langste dag gezet en -90 verandert naar 270º

Als je nu naar de gele lijn kijkt zie je dat je toch minstens een 2.5kw omvormer moet kiezen, liefst met 2 mpp trackers en zonder optimizers (wegens geen schaduw)
.

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

janus schreef:
23 mei 2020, 15:01
PvCalc correct

Als je nu naar de gele lijn kijkt zie je dat je toch minstens een 2.5kw omvormer moet kiezen, liefst met 2 mpp trackers en zonder optimizers (wegens geen schaduw)
Heel duidelijk. Merci voor de uitleg! Hier kan ik verder mee aan de slag.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Mits ze 180 graden over elkaar liggen en zelfde helling kan je een Sma 2.5 werken met 1 string ingang.

Er is geen verplichting om met 2 mpp te werken.

Bewijs : zie mij signature
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

DaRkMaN_FX schreef:
23 mei 2020, 17:12
Mits ze 180 graden over elkaar liggen en zelfde helling kan je een Sma 2.5 werken met 1 string ingang.

Er is geen verplichting om met 2 mpp te werken.

Bewijs : zie mij signature
Thx!

Steamless
junior lid

Bericht door Steamless »

janus schreef:
23 mei 2020, 15:01
PvCalc correct

Hoi,

Kleine bijkomende vraag: door bovenstaande toe te passen (2 mpp trackers en zonder optimizers), is dat dan een parallelle opstelling of serieel met de Huawei SUN2000-3KTL-M0?

Merci voor het antwoord!

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

Bij bijna elke omvormer zijn de panelen in serie aangesloten, alleen bij de micro-omvormers kun je het een parallel systeem noemen.
.

Plaats reactie