offerte panasonic + solar edge

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
salsaguy
junior lid
Installatie Land: België

offerte panasonic + solar edge

Bericht door salsaguy »

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =12 panelen panasonic hit 330 kuro : 3960WP
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SolarEdge SE3000H
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 40° dakhelling 40°richting ZW
- type dak en dakbedekking. = pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = Schletter/sadef , RVS/alu kleur black
- aangeboden garanties =25Y productgarantie, 25 jaar vermogengarantie (min. 95% na 15jr ; min. 90,76% na 25jr), 25 jaar fabrieksgarantie power optimizers; 12 jaar op de omvormer (uit te breiden mits meerkost)
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 3000 kwh ; dagteller
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = net: 3 fase, omvormer 1 fase
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = met N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 5 m, 4mm²
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 3m ; 2,5mm²
- Is de 253V test al gedaan? =
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = regio geel
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 3850 kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = eandis
- elektriciteit leverancier = vlaamse energieleverancier

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,448 €/WP

Het is niet de bedoeling om meer dan 2 offertes tegelijk te laten beoordelen.

Onvolledige offertes kunnen wij spijtig genoeg niet beoordelen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Is dit een goede prijs? Panelen lijken zeer goede spec's te hebben.

Kosten voor vervangen meter naar digitale meter zouden ook inbegrepen zijn in de prijs volgens vertegenwoordiger, staat wel niet expliciet vermeld op de offerte. Is dit bij meerdere leveranciers het geval? Ik ging er van uit dat wanneer je zelf een aanvraag zou (laten) doen dat je zelf voor deze kosten moest opdragen. Daarom dacht ik mijn oude meter te laten hangen tot dat de vraag van Eandis zelf zou komen.

Bedankt voor jullie feedback.

mvg,

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: offerte panasonic + solar edge

Bericht door DaRkMaN_FX »

Prijs kan beter.
Je kan ook voor een goedkopere string omvormer kiezen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Opbrengst is ook wat laag ingeschat.
Maar je hebt maar 3000kWh nodig, waarom dan zoveel Wp?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

salsaguy
junior lid

Bericht door salsaguy »

Rekening houdend met gezinsuitbreiding, vorig verbruik was met 2 volwassenen, maar met 2 kinderen verwachten we dat ons verbruik nog wel iets gaat stijgen. Ook een eventueel elektrificeren van wagen(s) in de toekomst. Indien de we nog kunnen genieten van 15 jaar terugdraaiende teller kunnen we wat opbrengsten cumuleren. Indien niet is de overproductie meer een nadeel dan een voordeel.

Ik heb ook een offerte met dezelfde installatie en 9 panelen. maar dan is de installatiekost 1,58€/WP wat zeker aan de hoge kant is.

Is het vervangen van de meter eigenlijk direct verplicht bij nieuwe zonnepaneel installaties? Deze kost zou gratis zijn maar is dat zo?

Energiemeter met modbus van solar edge was ook inbegrepen in de prijs. Ik weet niet wat daar normaal nog de kost van is?
Laatst gewijzigd door salsaguy op 25 mar 2020, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Is het vervangen van de meter eigenlijk direct verplicht bij nieuwe zonnepaneel installaties? Deze kost zou gratis zijn maar is dat zo?
Het is aan de netbeheerder om te beslissen wanneer je meter word vervangen en dat is dan altijd gratis.

Een "normale" prijs zit rond de 1,25€/Wp of je moet een speciaal dak hebben of andere uitzonderlijke wensen
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

salsaguy
junior lid

Bericht door salsaguy »

Dak is niet speciaal, het dak is wel klein in oppervlakte. De panelen zullen dus correct uitgelijnd moeten worden om juist te passen.
Maar ik zou denken dat dat nu niet direct voor een meerkost moet zorgen. Er moet ook geen dakdoorvoer gemaakt worden, kabels kunnen via een muur naar binnen komen. Alles zekeringkast, router en plaats omvormer staan naast elkaar dus ik snap het niet. Zijn er bepaalde regio's met prijs verschillen? Kan het zijn dat de kempen een duurdere prijszetting heeft...

Solar egde en optimizers zijn voor mij niet van doen, panelen op een zelfde dakoppervlak en geen schaduwbron maar installateur biedt enkel deze omvormers aan. Vermoedelijk exclusiviteitscontract.

john32
lid

Bericht door john32 »

Meerdere installateurs geraadpleegd?

salsaguy
junior lid

Bericht door salsaguy »

Dit is de 2de, vorige installateur zat ook op 1,45€/WP wel voor de 9 panelen (Aleo panelenà en SMA omvormer.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Dan is deze offerte met SolarEdge al goedkoper dan de vorige met SMA.
De opbrengst berekening is OK.

Ik zou toch verder kijken / zoeken, je moet zeker naar 1,32 - 1,3 €/wp kunnen gaan.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie