Glas Glas Bifacial paneel opbrengst

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
CGR
Installatie Land: België

Glas Glas Bifacial paneel opbrengst

Bericht door CGR »

Bij het onderzoek naar een leverancier voor het plaatsen van zonnepanelen, kwamen wij een leverancier tegen die glas glas panelen aanbiedt aan een vergelijkbare prijs als normale glas folie panelen. Het voordeel van een bifacial paneel is dat het langs 2 kanten energie kan opwekken. Aangezien het paneel vlak op een zwart hellend dak terecht zou komen, vroeg ik mij af of het dan ook de vooropgestelde 310WP kan behalen? Heeft iemand glas glas panelen op een zwart hellend dak en kan deze zijn opbrengsten delen?

Grote voordeel van glas glas zou zijn dat deze kwalitatiever zijn. Naast kwaliteit nog voor/nadelen om al dan niet voor een glas glas paneel te kiezen?

Alvast bedankt

Fiche paneel:
https://static.websitecreator.eu/var/m_ ... f?download

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Glas Glas Bifacial paneel opbrengst

Bericht door janus »

Het voordeel van een bifacial paneel is dat het langs 2 kanten energie kan opwekken.
Dat klopt niet.
Grote voordeel van glas glas zou zijn dat deze kwalitatiever zijn. Naast kwaliteit nog voor/nadelen om al dan niet voor een glas glas paneel te kiezen?
Dat is de theorie maar omdat ze nog niet zolang op de markt zijn is het nog niet bewezen, andere systemen bieden ook 20/25 jaar garantie dus heel veel verschil verwacht ik niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

CGR

Bericht door CGR »

Dag Janus

Bedankt voor de reactie! Hoe zie jij de opbrengst dan van een bifacial paneel? Volledig langs éénzijde met wat extra opbrengst aan de hand van de albedo reflectie? Ik zou maar willen vermijden dat een paneel op papier 300wp opbrengt maar in de realiteit, geplaatst op een zwart hellend dak, veel minder.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Bij bi-facial panelen hebben nog een opname van de reflectie aan de achterkant.
Meestal is dit op jaarbasis een 4 a 6% meer opbrengst tov een gewoon paneel. Dit enkel op een licht ondergrond die genoeg reflectie geeft.
Als je een donker / zwart dak of pannen hebt zou ik dit niet aanraden.

Enkel aan te raden bij
- Vrijstaande opstellingen
- Car ports opstellingen waar PV panelen het dak vormen.
- Gebieden met veel sneeuwval
- Plat dak met een witte ondergrond

Verkoopspraatjes op papier zijn altijd leuk, maar je moet ze op tijd kunnen doorprikken.

Zie volgende link
https://www.lg.com/nl/images/nl-neonbif ... ro-4-d.jpg
https://www.lg.com/nl/business/neon-2-bifacial
Laatst gewijzigd door DaRkMaN_FX op 25 mar 2020, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

CGR

Bericht door CGR »

Wat wil dit dan zeggen voor een 300WP paneel? Dat deze extra opbrengst op papier al is inbegrepen, of dat deze er nog extra bij geteld moet worden in het beste geval?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Die extra opbrengst mag je erbij tellen, maar verwacht geen verdubbeling.
Deze bijtelling zal enkel gebeuren als het paneel niet op zijn maximum presteert door bewolking / sneeuw / ...
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie