Nieuwbouw installatie

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Monky
Installatie Land: België

Nieuwbouw installatie

Bericht door Monky »

Beste leden,

Ik heb hier eerst wat proberen rondzoeken maar ik vind precies toch niet direct de goede antwoorden op mijn vragen.
Voor een nieuwbouw volop in aanbouw (waarschijnlijk er in trekken tegen de zomer) zit ik nog met een aantal vraagtekens.

Er zal nog verwarmd worden met een gas+ketel, ik heb nog niet geopteerd voor een warmtepomp en zo te zien met alle onduidelijkheden van tegenwoordig is dat nog zo slecht niet.
Echter moet ik wel zonnepanelen plaatsen voor het Epeil te behalen.

Vraag 1: welke meter heeft in de huidige situatie de voorkeur? Enkel dagtarief of toch dag/nacht tarief?

Vraag 2: hoe bepaal ik best de hoeveelheid van panelen dat ik ga plaatsen (welk verbruik?) aangezien ik daar geen flauw idee van heb.
De Epb voorstudie hield rekening met 3500WP, dus dat zal wel de minimum zijn, maar uiteraard zorg ik liever voor goede dekking van het verbruik?

Vraag 3: het is een plat dak, dus ik kan alle kanten uit met oriëntatie, ook zeer weinig invloed van omliggende gebouwen/bomen.
Welke oriëntatie houd ik dan best aan? Splits ik een bepaald deel op dat oriëntatie X heeft en andere oriëntatie Y?

Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg
Gilles

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwbouw installatie

Bericht door janus »

1) dat hangt af van je verbruik en wat je gaat opwekken.
Indien dat ver uitéén zit best nog piek/dal teller.

2) Wat is je huidige verbruik? meestal zal je nieuwe verbruik niet veel verschillen.

3) best oost/west opstellen, dat is de opbrengst verspreidt en heb je een kleinere omvormer nodig.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Monky

Bericht door Monky »

Dus stel, ik ben overdag niet veel thuis maar ga wel opwekken, maar toch eerder buiten de zonnige periodes verbruiken => best dag/nacht?
Stel dat ik toch veel overdag kan verbruiken beter enkele teller?
Is ook wel een hele merde met die digitale meter en de veel openstaande vragen.
Wat gaat het eigenlijk nog opbrengen dat ik overdag iets zit te genereren dat ik niet verbruik?

Mijn huidig verbruik weet ik niet aangezien ik nog bij de ouders woon. Pas vanaf de nieuwbouw klaar is zal ik dat ervaren.

Bedankt alvast voor de bijdrage.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Er zijn wat veel onbekende factoren om je goed te kunnen helpen denk ik.

Misschien beter alles wat gemiddeld houden met een enkele teller.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Monky

Bericht door Monky »

Jammer wel.
Zeker dat ik het nu allemaal moet kiezen en beslissen.
Beetje onlogisch om eerst bovenstaande zaken te weten terwijl je het allemaal kan bepalen.
Nu kan ik nog bepalen hoeveel zonnepanelen ik wil plaatsen.
Enige dat je inderdaad onmogelijk kan weten in huidig verbruik.

Met dat die niet echt meer terug zal draaien kan een dag/nacht teller terug interessanter zijn dan een enkele teller veronderstel ik?
Maar hoe zit dat nu met die eerste 15 jaar ....

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@ Monky,

Je hebt 2 visies: Korte en Lange termijn. De korte termijn heb je hierboven al uitleg gekregen.

Ik zou sowieso ook zorgen dat mijn aansluiting 3 fasen is en uitbreidbaar tot minstens 32 A per fase. Dus de juiste aansluitkabel moet je nu kiezen, als het al niet te laat is.

De lange termijn oplossing is niet noodzakelijk de goedkoopste op korte termijn, maar is wel de goedkoopte op lange termijn.

Voor de lange termijn zou je nu al kunnen investeren in ongeveer 3000 tot 5000 Wpiek, dat later uitbreidbaar is tot …. plaats op het dak. Tegelijk zou ik nu al in een kleine batterij van 5 kWh tot max. 10 kWh investeren (5 kWh is meestal al voldoende), zodat je op eigen vermogen de avond en de nacht kan overbruggen. Dan heb je alleen een dagtarief nodig voor je aansluiting.

Als je nu al kiest voor de nieuwe tariefstructuur (of nog beter voor het oude terugleveringstarief van Ecopower) dan heb je ook kunnen kiezen voor een grotere hybrideomvormer zonder dat je bestraft wordt voor het te grote omvormervermogen, want er is geen prosumentenvergoeding meer van toepassing. Je gebruikt maar 1 MPP kring van de 2 (of 3) beschikbare kringen en waar je dan later de verdubbeling kunt toepassen zonder enige extra kost. Het voordeel van deze optie is dat je met je vermogen al 8 maanden per jaar geen elektriciteit van de leverancier nodig hebt en je dus ook geen netwerkkosten hebt voor die periode. Je kan misschien ook nog een premie krijgen voor deze opstelling (te controleren met de netbeheerder ingeval van nieuwbouw, wegens effect op de E-waarde)

Als je later je "zonnepark" wil uitbreiden, heb je geen probleem om meer zonnepanelen te plaatsen en om je batterij eventueel uit te breiden tot een groter vermogen, je omvormer blijft. Kies wel voor het juiste batterijtype en het juiste voltage (48 V of hoogspanning) en naar mogelijkheden voor uitbreidbaarheid (in serie en in parallele opstelling).

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik zou sowieso ook zorgen dat mijn aansluiting 3 fasen is en uitbreidbaar tot minstens 32 A per fase. Dus de juiste aansluitkabel moet je nu kiezen, als het al niet te laat is.
Voedingskabel is voor een woning altijd dezelfde en kun je niet kiezen, uit mijn hoofd is het een 4x 10mm2
.

Plaats reactie