Wat voor wagen rijden zonstraalleden?

Alles wat niet met energie te maken heeft
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Wat voor wagen rijden zonstraalleden?

Bericht door ivob »

Ik gebruik je eigen uitspraken en zelf verklaarde regels als uitgangspunt op je uitspraken. ;-)
(dus eigenlijk zit je op je eigen kap).

(Ik onthou dus: "strikt" is niet altijd "strikt" en geldt niet voor iedereen en niet voor ieder topic, een erg rekbaar begrip dus ;-) ).

ps. ervaringen/meningen delen uit eigen ervaring vind ik persoonlijk nog altijd een beter uitgangspunt dan uitspraken gebaseerd op theorieën en internetlinks. Vanuit de eigen ervaring ben ik tenminste zeker wat de resultaten zijn en of iets werkbaar is of niet. Maar dat is uiteraard ook maar een persoonlijk uitgangspunt. Het staat je vrij - voor mij toch - daar mee akkoord te gaan of niet.

Stop vooral niet met jouw mening (en ervaring?) te geven en te delen (ik leg liever geen restricties op). Het stoort me niet (als ik er iets van kan bijleren onthou ik het en indien mogelijk pas ik het toe, zoniet negeer ik het gewoon. Zo simpel kan het zijn).

Je hebt heel sterke persoonlijke meningen, hoezo mogen daar geen andere persoonlijke meningen tegenovergesteld worden?

Bovendien stelde de moderator van dit forum een zeer persoonlijke vraag aan de leden van dit forum. Dan zijn de reacties uiteraard persoonlijk en individueel. Om de vraag breder open te trekken en bij herhaling te beantwoorden was een keuze die je zelf hebt gemaakt en zelf bent in meegegaan.
Niemand heeft je daartoe gedwongen. Keuzes maken is goed. Je moet er ook de gevolgen van kunnen/leren dragen. Dat is nog beter.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Christiaan schreef: 13 feb 2020, 11:17 Ik tank "groen" bij Eneco
Dan zou ik je info toch eens dringend updaten.
Eneco is in november 2019 overgenomen door Mitsubishi en Chubu. Eneco krijgt dus een fossiele badge omdat deze nieuwe aandeelhouders investeren in nieuwe steenkoolcentrales en kernenergie in Zuidoost Azië. Op langere termijn bestaat het risico dat de financiële middelen van Eneco gebruikt zullen worden voor investeringen in vuile energiebronnen.
Uw aanhalingstekens waren dus terecht en het kan in de praktijk veel beter en zelfs veel korter bij huis gezocht worden.
Giolovin
lid
Installatie Land: België

Bericht door Giolovin »

Christiaan schreef: 13 feb 2020, 10:33
Giolovin schreef: 13 feb 2020, 09:29
.....
Gezien je elektrisch rijdt weet je duidelijk niet over wat je spreekt en ben je ook niet ingelezen in de materie. Raar om dan tot zulke conclusies te komen. Op wat baseer je je? Een aantal zaken die je schrijft kloppen niet.
Wat klopt er niet ? :lol: Ik hoop dat je niet hebt laten overdonderen door de petrol-en gasboeren, die doen er alles aan om de elektrische wagen te kelderen met argumenten die ook niet kloppen en met zelfs een pak leugens erbij.

Weet je dat een een fossiel wagen ( benzine , diesel , CNG , maakt niet uit ) al zeker 60 kWh/100km aan energie verbruikt ? En weet je dat een elektrische wagen op grijze elektriciteit van een steenkoolcentrale "ook maar" 50 kWh/100km verbruikt ? Hoe kom ik hieraan ? Een elektrische wagen verbruikt maximaal 20 kWh/100km aan elektriciteit en een moderne kolencentrale heeft een rendement van 40 % . Om een elektrische wagen aan 20 kWh/100km te laten rijden heb je dus een pakje kolen met een energieinhoud van 20 x 100 / 40 = 50 kWh nodig.

Je moet echt wat beter je huiswerk maken Christiaan...
Het zou a priori interessant kunnen lijken alles om te zetten naar een prijs uitgedrukt in €/kWh, ook wat betreft de thermische brandstoffen, maar dat zou slechts een gedeeltelijk zicht bieden, aangezien het verbruik in kWh/100 km in elk geval verschilt naargelang de motorisatie74. Een thermische motor (primaire energie) heeft een verbruik aan kWh/100 km dat ongeveer 2 tot 2,5 keer hoger is dan dat van een elektrische motor.
Elektriciteit is geen primaire energiebron. Een middelgrote theoretische STEG-centrale (stoom en gas) wordt geacht een doeltreffendheid van 50 % te hebben (zie http://www.creg.be/sites/default/files/ ... 1628NL.pdf), en er moet ook rekening worden gehouden met de verliezen op het elektriciteitstransmissienet. Het lagere verbruik aan kWh/100 km van elektrische auto's dient dus te worden gerelativeerd.
Bron: https://www.creg.be/sites/default/files ... 1736NL.pdf

Conclusie : een elektrische wagen die rijdt op grijze stroom van een kolencentrale brengt nog steeds wat minder CO2 in de lucht dan een fossiel auto. En wat de luidroepende trollen op het internet die zo tegen elektrische wagens opkomen in alle stilte verzwijgen is dat de productie van benzine en diesel ook nog eens CO2 in de lucht brengt, en dat aardgas ook nog eens gezuiverd ( gedroogd ) moet worden en dat de compressie ervan tot 200 bar ook energie vraagt en dus ook CO2 uitstoot.

Ik ga hier dezelfde quote voor gebruiken:
Elektriciteit is geen primaire energiebron. Een middelgrote theoretische STEG-centrale (stoom en gas) wordt geacht een doeltreffendheid van 50 % te hebben (zie http://www.creg.be/sites/default/files/ ... 1628NL.pdf), en er moet ook rekening worden gehouden met de verliezen op het elektriciteitstransmissienet. Het lagere verbruik aan kWh/100 km van elektrische auto's dient dus te worden gerelativeerd.
Dus méér dan 50 procent verlies bij de productie van elektriciteit wanneer dit gebeurt via stoom en gas en dan tellen de verliezen nog niet mee op het elektriciteitstransmissienet! Dat kan tellen volgens mij naar energievraag, rendement en indirect CO2-uitstoot.
Laatst gewijzigd door Giolovin op 13 feb 2020, 12:18, 5 keer totaal gewijzigd.
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Vanaf nu graag weer on topic er zijn andere onderwerpen om te discuteren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Range Rover Evoque: verbruik 7,7 l/100km, gebruik deze slechts voor 15.000km/jaar
Vorige wagen VOLVO S60: verbruik 5,5 l/100km, deze gebruikte ik voor 60.000km/jaar
Beide dieselwagens.
Volgende is een EV...
Wat is nu het milieu vriendelijkst?
Voor wie de volledige lijst wil (allemaal privé wagens)
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

Koidream schreef: 13 feb 2020, 12:49 ...
Volgende is een EV...
Wat is nu het milieu vriendelijkst?
...
De EV uiteraard, die verbruikt omgerekend "aan de pomp" ( ... ) 2 l/100km
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

janus schreef: 08 dec 2019, 22:37 Ben benieuwd hoe milieu bewust zonstraalleden rijden.
Verplaatsen we ons al elektrisch of op gas of nog met benzine/diesel?
Als je je met de fiets of het openbaar vervoer verplaatst mag je het ook vermelden natuurlijk.
Als aanvulling meer details op wat voorafging, ook hier een en/en verhaal (afhankelijk van ondergrond, weersomstandigheden, gewenste range omstandigheden) ipv "of" verhaal. :D
In volgorde van afnemende voorkeur en in verhouding tot gewenste range:
A. Praktisch:
1. in een straal tot 5 km bij voorkeur te voet op Brooks, New Balance en Starforce. (Verbruik praktisch nihil)
2. in een straal tot 25 km meestal met een Giant pedelec (single autonomie 60-120 km) (Verbruik ongeveer 300-600 Wh/100 km)
3. in een straal van 500 km een BEV (2019-2020 Hyundai Kona EV - 2020 - 2024 Kia e-Niro - 2024 - ... :?: ) (Verbruik 14.2 kWh/100 km, incl. laad/omzetverliezen 15-16.5 kWh/100 km)
4. Sporadisch "De lijn" en "NMBS" wanneer het praktisch uitvoerbaar is.
B. Hobby/vrije tijd:
1. Over een afstand tot 30 km te voet op North Face, Merell, Lowa en Meindl (Verbruik praktisch nihil)
2. Over een trailrunafstand van 50-160 km: Asics (Verbruik ettelijke liters tranen en zweet en de nodige grinta en calorieën, niet voor publicatie vatbaar om misbruik te voorkomen :D ).
3. Fietsen onroad (tot 240 km/dag) op Merida race (als LSD training) en offroad (tot 130 km/dag - 800 km/week als challenge) overwegend een Merida fabrieks standaard hardtail voor dagritten (als voorbereiding en test op meerdaagsen) en een Merida fully fabriekskader met eigen samenstelling uit high end opbouwonderdelen voor meerdaagse marathons. (Verbruik heel veel calorieën, niet voor publicatie vatbaar).
4. Voor motortochten een Classic Triumph Bonneville T100 (ontspannen "goedweeruitjes"), een Triumph Street Triple voor de fun en circuit, een Triumph Tiger 800 XCA voor het zwaardere off road werk en een Triumph 1200 XRT voor het verdere adventure werk. (Afhankelijk van type motorfiets, omstandigheden en gebruik van 45 tot 70 kWh/100 km).
5. Binnen europa TGV of trein wanneer bestemming bereikbaar.
6. Vliegtuig (afbouwend) wanneer bestemming praktisch niet anders kan bereikt worden.

Deze lijst is uiteraard niet limitatief en beperkend te nemen. Meestal ontstaat er - gedreven door omstandigheden - een mengvorm van de voorliggende opties. Voorliggende opties gelden sinds eind 2018 (voorheen - door werkomstandigheden - veel meer verplaatsingen op land via gemotoriseerd fossiel en fossiel airborne).
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Koidream schreef: 13 feb 2020, 12:49 Wat is nu het milieu vriendelijkst?
Geen eigen auto :D
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

ivob schreef: 13 feb 2020, 14:04
Koidream schreef: 13 feb 2020, 12:49 Wat is nu het milieu vriendelijkst?
Geen eigen auto :D
Dus, iedereen met een firmawagen is milieu vriendelijk? 🤔
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ook niet.

Edit: geen individueel gemotoriseerd vervoermiddel in gebruik.

Geen enkel gemotoriseerd voertuig krijgt het predikaat "milieuvriendelijk".
Al zeker niet als het dient voor individueel transport.

Afhankelijk van gebruik en aandrijving is het ene meer of minder schadelijk voor het milieu maar die discussie is wellicht buiten topic.
Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace »

Mercedes 220 CDI.
20.000 km/jaar.
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Vw caddy CNG kort model , niet de bestelwagen versie.
12500-15000km/jaar
Zwerius
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Zwerius »

BMW i3 Rex, hoewel de range extender maar zelden gebruikt wordt. Maar wel handig als het nodig is. Tot nu toe in ca. 6 jaar ongeveer 70 liter benzine verbruikt. Deels ook nog vanwege de noodzakelijke onderhoudsruns van de range-extender.

Mijn vrouw rijdt in een VW E-Up. Full electric.

En het mooie is, dat het ons tot nu toe lukt om alle noodzakelijke elektriciteit (inclusief benodigd voor huishoudelijk verbruik en warmtepomp) zelf op te wekken.
Jaarlijks saldo is dus ongeveer nul.

Met het salderingssysteem zoals we dat (nu nog) in Nederland kennen, is dat ook financieel aantrekkelijk.
Jaarlijkse kosten voor verwarming, overig huishoudelijk energie-verbruik en energie-verbruik van de auto's dus ongeveer€ 0,-

Voor details zie mijn website.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum, NL
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

:tu:
davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 »

Nu al ruim 4 jaar een skoda octavia 1.4g-tec. (CNG) ruim 70000 km op de teller, gemiddeld verbruik over zijn ganse leven tot nu toe: 4.02kg CNG/100 km + 0.38l benzine / 100km
Recent in het gezin nog een leasingwagen vervangen door een privéwagen: Seat Ibiza 1.0 TGI, een jonge occasie geimporteerd uit zweden, nog weinig zinnigs te zeggen over het verbruik

was het niet van onze kinderen was het binnen het gezin zeker te doen met een wagen minder maar dan met een e-bike ofzo
begin dit jaar een persoonlijke target gezet om dit jaar 20% van mijn woonwerkverkeer met de fiets te doen (30km/dag), met gewone fiets weliswaar. ik kijk alvast uit naar mooier weer om weer op en dan liefst boven het gemiddelde uit te komen ;-)

4 jaar CNG rijden heeft mij volgende geleerd
  • ik ben allergisch geworden voor hoge operationele kosten van een auto (= tankkosten), ja noem mij gerust gierig
  • voor het klimaat hoef je het amper te doen, voor het milieu des te meer
  • ik erger mij steeds meer aan geuren van uitlaatgassen, zeker wanneer ik er met de fiets tussenrijd.
naast de PV panelen ook een energieleverancier die door Greenpeace zeer hoog aangeschreven staat.
en verder ook op gebied van verpakkingen trachten we een steentje bij te dragen zonder het grote comfort in te leveren. eigen verpakkingen voor vers voedsel, shampoo en zeep in vaste vorm, overtollig plastic bij de kassierster achterlaten (ja ze kennen mij wel :D )

toch nog even mijn mening geven over onderstaande
Christiaan schreef: 13 feb 2020, 10:33
Giolovin schreef: 13 feb 2020, 09:29
UIt de lessen chemie en thermodynamica zou je moeten weten dat je GEEN energie kunt "toveren" en dat respectievelijk die 60 kWh en 50 kWh recht evenredig met de CO2 uitstoot van een fossiele brandstof op basis van koolstof is, wat die ook aan chemische formule mogen hebben.
50kWh (warmte) uit steenkool heeft niet dezelfde CO2 uitstoot als 50kWh (warmte) uit aardgas. Bij het verbranden van steenkool heb je hoofdzakelijk CO2. bij het verbranden van aardgas (CH4) heb je 2 delen H2O (water) tegenover 1 deel CO2.
Aardgas-methaan-CH4. is van alle koolwaterstoffen 'de properste'. het heeft de hoogste ratio water/CO2 als verbrandingsgas.
Desalniettemin is het nog steeds een fosiele brandstof en een netto CO2 uitstoter.
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±95% op CNG, vnl H-gas
Seat Ibiza 1.0 TGI 90pk
Afbeelding
Plaats reactie