De Vreg en het elektriciteitstarief 2021 met digitale meter

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouterk
Senior lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 jun 2014, 07:48
Installatie Land: België
Locatie: Gent

Re: Zielige vreg

Bericht door wouterk »

ivob schreef:
04 dec 2019, 21:18
wouterk schreef:
04 dec 2019, 20:11
En daar ben ik dus ook niet mee akkoord.
Nou ik ook niet. ;-)
Dus de enige optie is er zelf iets aan te doen want een ander zal het niet voor je komen oplossen.
Heb sinds 1 week zonnepanelen, dus het begin is er. $*
Zonstraal lid 1157

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

:tu:

Gebruikersavatar
m2ts
Senior lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 mei 2013, 17:37
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door m2ts »

Bas schreef:
04 dec 2019, 10:48
Ik denk wel dat het capaciteitstarief niet de juiste manier is om het laden van EV's te sturen/beperken/.... Het probleem stelt zich vooral als iedereen tegelijk zou beginnen te laden als ze thuis komen, gelijk met de nu al hoge avondpiek. Met het capaciteitstarief laat je de mensen met een EV meer betalen, maar doe je niks aan die extra piek. Als je met een variabel elektriciteitstarief werkt, kun je het laden buiten de pieken stimuleren.
Daar er nog niets beslist is, bestaat hét capaciteitstarief nog niet. Tot nog toe zijn er verschillende denkpistes: aansluitvermogen, toegangsvermogen, time-of-use,.... Maar de vraag is inderdaad of én een (variabel) capaciteitstarief én een variabel elektriciteitstarief de zaken niet nodeloos complex maakt. Die laatste zal mss al voldoende zijn om het gebruik buiten de pieken te stimuleren.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

Bas schreef:
04 dec 2019, 10:48
Ik denk wel dat het capaciteitstarief niet de juiste manier is om het laden van EV's te sturen/beperken/.... Het probleem stelt zich vooral als iedereen tegelijk zou beginnen te laden als ze thuis komen, gelijk met de nu al hoge avondpiek. Met het capaciteitstarief laat je de mensen met een EV meer betalen, maar doe je niks aan die extra piek. Als je met een variabel elektriciteitstarief werkt, kun je het laden buiten de pieken stimuleren.
Met een capaciteitstarief volgens eigen piekverbruik gaat iedereen (die een beetje nadenkt en niet te veel wil betalen) er zelf voor zorgen dat hij geen piek veroorzaakt.
Als je met een variabel tarief werkt moet je dit al doen per regio/wijk. Als je een algemeen variabel tarief doorvoert (zoals nu dag/nacht) gaat iedereen (die de mogelijkheid heeft) natuurlijk laden in het daltarief. Het piek verbruik verschuift dan naar het daltarief. Dat dan weer een piek wordt. Straatje zonder einde. Je moet dan al een geautomatiseerd en gestuurd systeem hebben (de gekoppelde voertuigen laden volgens beschikbaar vermogen - het net voorkomt zijn eigen pieken) maar dan moet je al investeren in het net en de sturing (en dat wil het beleid blijkbaar niet) en een digitale meter installeren bij de gebruikers (en dat willen vele consumenten blijkbaar niet).

Gebruikersavatar
m2ts
Senior lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 mei 2013, 17:37
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door m2ts »

ivob schreef:
06 dec 2019, 19:30
Met een capaciteitstarief volgens eigen piekverbruik gaat iedereen (die een beetje nadenkt en niet te veel wil betalen) er zelf voor zorgen dat hij geen piek veroorzaakt.
Als je met een variabel tarief werkt moet je dit al doen per regio/wijk. Als je een algemeen variabel tarief doorvoert (zoals nu dag/nacht) gaat iedereen (die de mogelijkheid heeft) natuurlijk laden in het daltarief. Het piek verbruik verschuift dan naar het daltarief. Dat dan weer een piek wordt. Straatje zonder einde. Je moet dan al een geautomatiseerd en gestuurd systeem hebben (de gekoppelde voertuigen laden volgens beschikbaar vermogen - het net voorkomt zijn eigen pieken) maar dan moet je al investeren in het net en de sturing (en dat wil het beleid blijkbaar niet) en een digitale meter installeren bij de gebruikers (en dat willen vele consumenten blijkbaar niet).
Capaciteitstarief met piekverbruik heeft inderdaad het voordeel dat je makkelijker weet waar je aan toe bent en dat je zonder "slimme" apparaten ook al heel wat kan doen. Maar als iedereen het piekverbruik naar beneden krijgt, om zo minder kosten te hebben, dan heeft de DNB minder inkomsten. En zullen ze dus alsnog (net als bij een variabel elektriciteitstarief) hun kostprijs verhogen, maar helaas kan je hier niet naar concurrentie (wat wel kan bij de energieleverancier).

Elk voordeel heb zijn nadeel. En hoe dan ook vind ik dat business as usual zeker ook geen optie is.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

Ik weet niet welke andere opties jij voor ogen hebt.
Eén ding weet ik - zoals de zaken er nu voorstaan - wel, uiterlijk de dag dat ik geen GSC meer ontvang gaat mijn woning off grid.
Dan zijn alle dagen "my own business". ;-)
Ik tevreden, de DNB tevreden en de VREG tevreden.
Alleen diegenen die dan nog het grid zullen moeten gebruiken en betalen ('business as usua'l dus) zullen iets minder tevreden zijn.

Gebruikersavatar
bartgo
Master lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door bartgo »

Ivob, akkoord, maar zeker met een EV wordt het toch vrij moeilijk? Of zie ik dat verkeerd? Een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis met alternatieve bronnen beschikbaar is niet onoverkomelijk. Maar een auto opgeladen krijgen in de winter offgrid?

Verder betwijfel ik dat je nog zo lang tot na de GSC zal kunnen wachten. Immers, misschien denkt onze bevriende overheid wel aan een offgrid verbod?

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2890
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zielige vreg

Bericht door bruma »

Momenteel is de minimum aansluiting voor een wooneenheid 9,2kW(DNB regel - Verplichting van aanwezigheid volgens de Vlaamse wooncode voor de verhuurmarkt)
Is er een verplichte aansluiting (betaalplicht) indien er rioolvoorziening is in de straat.
Zijn er uitsluitingen voor andere tankopstellingen (verkaveling vergunning) indien er aardgas is in de straat.
Is er, volgens de wooncode, een relatie tussen bewoonbare oppervlakte en aantal inwoners, isolatieplicht allen leveren strafpunten op en bij meer dan 15 is de wooneenheid onbewoonbaar. Tot op heden enkel represailles ten opzichte van de verhuurder, nog niet ten opzichte van de eigenaar bewoner (alhoewel deze niet uitgesloten werd in de wetgeving). Men reageert momenteel enkel bij 'klachten'.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

bartgo schreef:
08 dec 2019, 10:35
Ivob, akkoord, maar zeker met een EV wordt het toch vrij moeilijk? Of zie ik dat verkeerd? Een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis met alternatieve bronnen beschikbaar is niet onoverkomelijk. Maar een auto opgeladen krijgen in de winter offgrid?

Verder betwijfel ik dat je nog zo lang tot na de GSC zal kunnen wachten. Immers, misschien denkt onze bevriende overheid wel aan een offgrid verbod?
Je kent heel goed mijn huidige alternatieven voor het opladen van de EV. ;-)
Bovendien loop ik altijd vooruit op de feiten.
Tegen de tijd dat mijn GSC zijn afgelopen zijn we 2x100% (nu nog 100% + 25%) overgeschakeld op thuiswerk (waar dat ook moge zijn).
Dan zullen we ook overschakelen op 100% elektrische fiets en elektrische deelwagen voor verdere verplaatsingen. Dan zijn we niet meer afhankelijk van een persoonlijk blikje voor verplaatsingen, wat de aandrijving of energiedrager ook moge zijn.
Tegen die tijd zijn we ook aan niets en niemand meer gebonden. Ook niet aan de lokale overheden als deze - tegen beter weten in - gaan dwarsliggen.
De wereld was, is en blijft mijn speeltuin. :mrgreen:
Aan hokjesdenken noch hokjeswonen heb ik een boodschap.
What's the problem? :D

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

bruma schreef:
08 dec 2019, 10:59
.... Tot op heden enkel represailles ten opzichte van de verhuurder, nog niet ten opzichte van de eigenaar bewoner (alhoewel deze niet uitgesloten werd in de wetgeving). Men reageert momenteel enkel bij 'klachten'.
Brrr, en bang dat ik nu ben. ?% (not).

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1319
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Zielige vreg

Bericht door Mari »

Weet je wat pas erg is, dat ze hier in Venlo deelauto's krijgen.
Nog ff dan hebben we niks meer zelf.
Moet er niet aan denken in een auto te stappen waar een stel vreemden in gereden hebben.
Het zijn tenslotte wel bepaalde soorten mensen die zelf geen auto kunnen kopen of nog erger van die geitenwollensokken dragers waarbij
de hagelslag nog in hun baard hangt grrrrrrrrrrrrrrrr

EN WAT DENK JE HIERVAN
PAKKEN MIJN OVERSCHOT DIE LAAIELICHTERS !!!!
Ze blijven er van af, betalen zullen ze me of anders verbruik ik alles zelf op.

Projectleider Paul van de Kandelaar ziet de auto’s als batterijen. "Maar dan wel toevallig met vier wielen. Eigenaars van zonnepanelen kunnen hun overschot aan opgewekte energie nu nog terug leveren aan de netbeheerder. Dit wordt met hen verrekend. Deze salderingsregeling gaat op termijn verdwijnen. Dit project springt in dat gat. Ons doel is om het overschot lokaal op te slaan. Dat kan in de batterij van een auto. Eén batterij kan een huishouden gemiddeld zes dagen voorzien van stroom."

Nee dankje, laat mij dan het milieu maar vervuilen met mijn eigen auto.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

Wat is daar erg aan?
Wordt er eindelijk eens een lokale overheid een beetje wakker en is het weer niet goed. :evil:
Je bent overigens toch vrij om in zo'n project te stappen of niet?

Hier zijn ze al meer dan een jaar beschikbaar voor de inwoners (elektrische auto's, zowel personenauto's als minibussen/lichte vracht).
Wij hebben al uitgemaakt dat onze volgende stap zal zijn (wanneer we beiden van thuis uit werken en geen auto meer nodig hebben voor WW-verkeer) geen persoonlijk voertuig meer aan te kopen en in het project in te stappen.
Waar een ander ingezeten heeft? Zal beter onderhouden zijn (wordt regelmatig nagezien door de gemeente die ze ook gebruiken voor verplaatsingen voor het gemeentepersoneel) dan het openbare vervoer en veel flexibeler. Uw "vreemdelingenfobie" deel ik evenmin.
Dit jaar zijn ze hier idd ook begonnen om de EV's met een ChadeMo aansluiting in te zetten als V2G. Wat is daar mis mee? Overigens ook ingestapt in een gemeenschappelijk (tot nu toe zeer rendabel) PV project voor $* op de openbare gebouwen en waar de EV's kunnen ingeschakeld worden.

Geitenwollensokken heb ik nog nooit gedragen en mijn (gezichts)beharing is al een tijdje verdwenen. Hagelslag vind ik overigens ook redelijk ongezond dus komt niet in huis. :mrgreen:
Goed rekenen heb ik wel altijd al gekund. $*
Ik gebruik - als het even kan - mijn budget toch liever voor leukere dingen dan het te besteden aan een kist op vier wielen die meer stiltaat dan rijdt.
En zo lang het niet kan doe ik dat toch liever op een wijze waar mijn onmiddellijke omgeving het minste last van heeft en ik ze het minste me stoor.
Kan niet wachten tot V2G met CCS mogelijk wordt.

Mari schreef:
21 dec 2019, 09:21
Nee dankje, laat mij dan het milieu maar vervuilen met mijn eigen auto.
Gezien het mission statement van dit forum toch een vreemde uitspraak/bijdrage?
Zou meer "gepast" zijn op een fossiel auto forum. Ga je ook veel meer gelijkgestemde zielen vinden. ;-)
Dan toch liever iemand met hagelslag in zijn baard en harige sokken aan zijn voeten. Stoort hij - een paar vreemde snuiters daar gelaten - niemand anders mee. :roll:

Nu ja, hopelijk deed het even deugd om je frustratie van je af te kunnen schrijven :?:

ps. Wat doet je frustratie overigens in dit topic? (het enige wat er betrekking op heeft is het woordje 'zielig'). :vraag:
Laatst gewijzigd door ivob op 21 dec 2019, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
m2ts
Senior lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 mei 2013, 17:37
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door m2ts »

Mari, innige deelneming, want ik vermoed dat de frustratie in jouw leven kruipt. Probeer het positief te zien: hoe meer anderen in een deelauto stappen, hoe meer plaats er zal zijn om met jouw eigen auto (ons aller) milieu te vervuilen. Onderzoek wijst nl. uit dat vele mensen met een deelauto minder kilometers in een auto doorbrengen om zich te verplaatsen (of stil te staan).

De frustratie met een elektrische auto die ook teruglevert snap ik niet. Is het omdat je denkt dat door de e-auto de salderingsregeling verdwijnt? Dat zou nl. niet kloppen, want het elektriciteitisnet is geen bank.

Veel sterkte Mari!! Hopelijk wordt het beter in de lente. Maar met een goede herfstwandeling lukt het misschien ook al om minder gefrustreerd te zijn. Welgemeend succes!

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4651
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob »

m2ts schreef:
21 dec 2019, 10:29
Veel sterkte Mari!! Hopelijk wordt het beter in de lente.
:D :D :D
Uiteraard volkomen over het hoofd gezien: het is vandaag de kortste en zoals het er nu uitziet ook de donkerste dag.
Ben er weer ingetrapt. Excuses aan Mari. Goed gevonden! :D

Gebruikersavatar
Mari
Master lid
Berichten: 1319
Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
Installatie Land: Nederland
Locatie: Tegelen

Re: Zielige vreg

Bericht door Mari »

Hele late reactie, nee ligt niet aan donkere dagen.
Ligt er aan dat het wat mij betreft eens afgelopen moet zijn met al dat milieu gedoe.
En het heeft er niets mee te maken of ik op een fosiele auto forum zit.
Waar het mij om gaat is dat de wereld een beetje geschift aan het worden is door alles maar op klimaat te gooien.
Is het niet van het gas af dan wel weer deelauto's en het houdt niet op.
Ik blijf het zeggen, de aarde herstelt zichzelf wel.
Het is al zolang de aarde bestaat dat het dan goed en dan weer slechter gaat, ze moeten er eens over ophouden.
Ik geloof totaal niet in al die flauwekul.

Plaats reactie