Zielige vreg

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
wouterk
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door wouterk » 04 dec 2019, 21:35

ivob schreef:
04 dec 2019, 21:18
wouterk schreef:
04 dec 2019, 20:11
En daar ben ik dus ook niet mee akkoord.
Nou ik ook niet. ;-)
Dus de enige optie is er zelf iets aan te doen want een ander zal het niet voor je komen oplossen.
Heb sinds 1 week zonnepanelen, dus het begin is er. $*
Zonstraal lid 1157

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 05 dec 2019, 08:37

:tu:

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 dec 2019, 17:32

Bas schreef:
04 dec 2019, 10:48
Ik denk wel dat het capaciteitstarief niet de juiste manier is om het laden van EV's te sturen/beperken/.... Het probleem stelt zich vooral als iedereen tegelijk zou beginnen te laden als ze thuis komen, gelijk met de nu al hoge avondpiek. Met het capaciteitstarief laat je de mensen met een EV meer betalen, maar doe je niks aan die extra piek. Als je met een variabel elektriciteitstarief werkt, kun je het laden buiten de pieken stimuleren.
Daar er nog niets beslist is, bestaat hét capaciteitstarief nog niet. Tot nog toe zijn er verschillende denkpistes: aansluitvermogen, toegangsvermogen, time-of-use,.... Maar de vraag is inderdaad of én een (variabel) capaciteitstarief én een variabel elektriciteitstarief de zaken niet nodeloos complex maakt. Die laatste zal mss al voldoende zijn om het gebruik buiten de pieken te stimuleren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 dec 2019, 19:30

Bas schreef:
04 dec 2019, 10:48
Ik denk wel dat het capaciteitstarief niet de juiste manier is om het laden van EV's te sturen/beperken/.... Het probleem stelt zich vooral als iedereen tegelijk zou beginnen te laden als ze thuis komen, gelijk met de nu al hoge avondpiek. Met het capaciteitstarief laat je de mensen met een EV meer betalen, maar doe je niks aan die extra piek. Als je met een variabel elektriciteitstarief werkt, kun je het laden buiten de pieken stimuleren.
Met een capaciteitstarief volgens eigen piekverbruik gaat iedereen (die een beetje nadenkt en niet te veel wil betalen) er zelf voor zorgen dat hij geen piek veroorzaakt.
Als je met een variabel tarief werkt moet je dit al doen per regio/wijk. Als je een algemeen variabel tarief doorvoert (zoals nu dag/nacht) gaat iedereen (die de mogelijkheid heeft) natuurlijk laden in het daltarief. Het piek verbruik verschuift dan naar het daltarief. Dat dan weer een piek wordt. Straatje zonder einde. Je moet dan al een geautomatiseerd en gestuurd systeem hebben (de gekoppelde voertuigen laden volgens beschikbaar vermogen - het net voorkomt zijn eigen pieken) maar dan moet je al investeren in het net en de sturing (en dat wil het beleid blijkbaar niet) en een digitale meter installeren bij de gebruikers (en dat willen vele consumenten blijkbaar niet).

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 07 dec 2019, 18:18

ivob schreef:
06 dec 2019, 19:30
Met een capaciteitstarief volgens eigen piekverbruik gaat iedereen (die een beetje nadenkt en niet te veel wil betalen) er zelf voor zorgen dat hij geen piek veroorzaakt.
Als je met een variabel tarief werkt moet je dit al doen per regio/wijk. Als je een algemeen variabel tarief doorvoert (zoals nu dag/nacht) gaat iedereen (die de mogelijkheid heeft) natuurlijk laden in het daltarief. Het piek verbruik verschuift dan naar het daltarief. Dat dan weer een piek wordt. Straatje zonder einde. Je moet dan al een geautomatiseerd en gestuurd systeem hebben (de gekoppelde voertuigen laden volgens beschikbaar vermogen - het net voorkomt zijn eigen pieken) maar dan moet je al investeren in het net en de sturing (en dat wil het beleid blijkbaar niet) en een digitale meter installeren bij de gebruikers (en dat willen vele consumenten blijkbaar niet).
Capaciteitstarief met piekverbruik heeft inderdaad het voordeel dat je makkelijker weet waar je aan toe bent en dat je zonder "slimme" apparaten ook al heel wat kan doen. Maar als iedereen het piekverbruik naar beneden krijgt, om zo minder kosten te hebben, dan heeft de DNB minder inkomsten. En zullen ze dus alsnog (net als bij een variabel elektriciteitstarief) hun kostprijs verhogen, maar helaas kan je hier niet naar concurrentie (wat wel kan bij de energieleverancier).

Elk voordeel heb zijn nadeel. En hoe dan ook vind ik dat business as usual zeker ook geen optie is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 dec 2019, 23:31

Ik weet niet welke andere opties jij voor ogen hebt.
Eén ding weet ik - zoals de zaken er nu voorstaan - wel, uiterlijk de dag dat ik geen GSC meer ontvang gaat mijn woning off grid.
Dan zijn alle dagen "my own business". ;-)
Ik tevreden, de DNB tevreden en de VREG tevreden.
Alleen diegenen die dan nog het grid zullen moeten gebruiken en betalen ('business as usua'l dus) zullen iets minder tevreden zijn.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 08 dec 2019, 10:35

Ivob, akkoord, maar zeker met een EV wordt het toch vrij moeilijk? Of zie ik dat verkeerd? Een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis met alternatieve bronnen beschikbaar is niet onoverkomelijk. Maar een auto opgeladen krijgen in de winter offgrid?

Verder betwijfel ik dat je nog zo lang tot na de GSC zal kunnen wachten. Immers, misschien denkt onze bevriende overheid wel aan een offgrid verbod?

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 08 dec 2019, 10:59

Momenteel is de minimum aansluiting voor een wooneenheid 9,2kW(DNB regel - Verplichting van aanwezigheid volgens de Vlaamse wooncode voor de verhuurmarkt)
Is er een verplichte aansluiting (betaalplicht) indien er rioolvoorziening is in de straat.
Zijn er uitsluitingen voor andere tankopstellingen (verkaveling vergunning) indien er aardgas is in de straat.
Is er, volgens de wooncode, een relatie tussen bewoonbare oppervlakte en aantal inwoners, isolatieplicht allen leveren strafpunten op en bij meer dan 15 is de wooneenheid onbewoonbaar. Tot op heden enkel represailles ten opzichte van de verhuurder, nog niet ten opzichte van de eigenaar bewoner (alhoewel deze niet uitgesloten werd in de wetgeving). Men reageert momenteel enkel bij 'klachten'.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 dec 2019, 11:44

bartgo schreef:
08 dec 2019, 10:35
Ivob, akkoord, maar zeker met een EV wordt het toch vrij moeilijk? Of zie ik dat verkeerd? Een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis met alternatieve bronnen beschikbaar is niet onoverkomelijk. Maar een auto opgeladen krijgen in de winter offgrid?

Verder betwijfel ik dat je nog zo lang tot na de GSC zal kunnen wachten. Immers, misschien denkt onze bevriende overheid wel aan een offgrid verbod?
Je kent heel goed mijn huidige alternatieven voor het opladen van de EV. ;-)
Bovendien loop ik altijd vooruit op de feiten.
Tegen de tijd dat mijn GSC zijn afgelopen zijn we 2x100% (nu nog 100% + 25%) overgeschakeld op thuiswerk (waar dat ook moge zijn).
Dan zullen we ook overschakelen op 100% elektrische fiets en elektrische deelwagen voor verdere verplaatsingen. Dan zijn we niet meer afhankelijk van een persoonlijk blikje voor verplaatsingen, wat de aandrijving of energiedrager ook moge zijn.
Tegen die tijd zijn we ook aan niets en niemand meer gebonden. Ook niet aan de lokale overheden als deze - tegen beter weten in - gaan dwarsliggen.
De wereld was, is en blijft mijn speeltuin. :mrgreen:
Aan hokjesdenken noch hokjeswonen heb ik een boodschap.
What's the problem? :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 dec 2019, 12:04

bruma schreef:
08 dec 2019, 10:59
.... Tot op heden enkel represailles ten opzichte van de verhuurder, nog niet ten opzichte van de eigenaar bewoner (alhoewel deze niet uitgesloten werd in de wetgeving). Men reageert momenteel enkel bij 'klachten'.
Brrr, en bang dat ik nu ben. ?% (not).

Plaats reactie