Zielige vreg

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wallace
Senior lid
Installatie Land: België

Zielige vreg

Bericht door Wallace » 03 dec 2019, 19:12

Wie de krant heeft gelezen zal het ook al wel weten :

Informateursnota Paul Magnette : bedrijfswagens nog enkel elektrisch vanaf 2023.
In de hoop dat deze autos na een paar jaar doorstromen naar het ‘gewone publiek’ die ze
Dan niet zal willen immers wie koopt een auto waar de batterij nog 75% of minder capaciteit heeft ?
Een auto om ff naar de bakker te rijden en weer op te laden....

Tot daar de nota maar daar zijn ineens onze beste vrienden van de VREG die natuurlijk op het karretje
Menen te moeten springen om ons dan maar een capaciteitstarief door de strot te rammen , immers de zwaardere aansluitingen laden de auto sneller op ( wat nodig is als je zo een vehikel koopt waarvan de batterij half versleten is).

Zielige VREG maar hoedanook wij moeten en zullen arm worden.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Zielige vreg

Bericht door ivob » 03 dec 2019, 20:03

bedrijfswagens nog enkel elektrisch vanaf 2023.
Toch best eens hele artikels lezen dan alleen krantenkoppen of een deel ervan.
Het is een uitgangspunt (en dus nog geen werkelijkheid) en dan is het nog niet juist wat je schrijft.

Het uitgangspunt is alleen nog salariswagens fiscaal aftrekbaar te maken.
Zie niet in wat daar mis mee is. Twee vliegen in één klap.

Als je niets doet en zo de calimero blijft uithangen, dan zal je pas echt arm worden.

Dan niet zal willen immers wie koopt een auto waar de batterij nog 75% of minder capaciteit heeft ?
Man man. Informeer je een keer grondiger (en die info ga je niet vinden in polariserende krantenkoppen) voor je jezelf zo over het paard laat tillen. :roll:

Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace » 03 dec 2019, 22:26

Ik zei dan ook : informateursnota en niet : beleidsverklaring .
Wat dus duidelijk niet hetzelfde is.

Over die batterij hoef ik niks te lezen of het moest zo zijn dat jij er kent die hoe langer je ze gebruikt hoe beter ze worden misschien ?

Wat mij alleen aanbelangt is dat de VREG onmiddellijk toehapte.

Van over een paard tillen gesproken...

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 dec 2019, 00:02

Met de levensduur van de batterij lijkt het nogal mee te vallen ...

https://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-b ... sla-133199

"Een nieuwe zou waarschijnlijk nog niet aan vervanging toe geweest zijn omdat die 1,6 miljoen kilometer mee zou moeten gaan"

https://www.bright.nl/nieuws/artikel/48 ... tesla-accu
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 dec 2019, 10:48

Wallace schreef:
03 dec 2019, 19:12
Wie de krant heeft gelezen zal het ook al wel weten :

Informateursnota Paul Magnette : bedrijfswagens nog enkel elektrisch vanaf 2023.
In de hoop dat deze autos na een paar jaar doorstromen naar het ‘gewone publiek’ die ze

Tot daar de nota maar daar zijn ineens onze beste vrienden van de VREG die natuurlijk op het karretje
Menen te moeten springen om ons dan maar een capaciteitstarief door de strot te rammen , immers de zwaardere aansluitingen laden de auto sneller op ( wat nodig is als je zo een vehikel koopt waarvan de batterij half versleten is).

Waarom zou je een zwaardere aansluiting nodig hebben om een versleten batterij sneller te laden? Of waarom zou je een versleten wagen kopen?
Ik zie het verschil niet tussen een elektrische bedrijfswagen en een wagen voor particulier gebruik. Ze hebben toch beide dezelfde levensduur, 400.000-800.000 km op dit moment (die miljoen mijl batterij is nog niet op de markt), hierna nog 80% capaciteit. De batterij heeft dus ongeveer dezelfde levensduur als het voertuig op zich, hierna zal deze terug naar de constructeur gaan om ofwel gerecycleerd ofwel herbruikt te worden in een andere toepassing. Ik ben ook geen fan van de Vreg, maar deze argumentatie is serieus bij de haren getrokken.

Ik denk wel dat het capaciteitstarief niet de juiste manier is om het laden van EV's te sturen/beperken/.... Het probleem stelt zich vooral als iedereen tegelijk zou beginnen te laden als ze thuis komen, gelijk met de nu al hoge avondpiek. Met het capaciteitstarief laat je de mensen met een EV meer betalen, maar doe je niks aan die extra piek. Als je met een variabel elektriciteitstarief werkt, kun je het laden buiten de pieken stimuleren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2019, 11:23

Wallace schreef:
03 dec 2019, 22:26
Van over een paard tillen gesproken...
Uw hele tekst bestaat uit een mengvorm van ongefundeerde frustratie, gebrek aan praktische ervaring met de
materie en een reactie gebaseerd op "van horen zeggen".

Hoort eerder thuis in de lezersrubriek van HLN. Zeker uitspraken als "zielig" en "door de strot rammen" .

Uw stelling
raakt eveneens kant noch wal en is van dezelfde kwaliteit als de "meningen"
van de lezersrubriek a la HLN. Roepen en tieren tegen alles en nog wat zonder enige kennis van zaken.
En de calimero uithangen
maakt het alleen maar, ... tja vul het zelf maar aan. Uw woorden spreken voor zich.

U leest een krantenartikel (en dan nog niet helemaal want anders was uw weergave al genuanceerder geweest) en op basis daarvan - heel duidelijk zonder eigen bijkomend onderzoek of het raadplegen van andere bronnen - begint U te fulimeren.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 dec 2019, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 dec 2019, 11:28

Vreg op Twitter:
Basis artikel DS is een ongenuanceerd Belgabericht en klopt niet. Impact op het netwerk zal meevallen mits een # maatregelen waarvan de invoering van een capaciteitstarief er één is, naast het aanmoedigen van slim laden en het promoten van flexibiliteit. https://bit.ly/386vkFo

JoG
Senior lid

Bericht door JoG » 04 dec 2019, 13:08

De Vreg was er gisteren wel als de kippen bij om hun capaciteitstarief te promoten vond ik.

Daarbij werd ook vermeld dat het gemiddeld huishouden een maximaal piekverbruik heeft van 7KW. Zou dit de referentie worden voor hun nieuw tarief?

Zal iedereen met een piek boven de 7KW dan (fors) meer moeten betalen voor gebruik van het net ? Het zou me niet verbazen.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 dec 2019, 13:16

JoG schreef:
04 dec 2019, 13:08
De Vreg was er gisteren wel als de kippen bij om hun capaciteitstarief te promoten vond ik.

Daarbij werd ook vermeld dat het gemiddeld huishouden een maximaal piekverbruik heeft van 7KW. Zou dit de referentie worden voor hun nieuw tarief?

Zal iedereen met een piek boven de 7KW dan (fors) meer moeten betalen voor gebruik van het net ? Het zou me niet verbazen.
Meer info:

https://www.vreg.be/nl/document/cons-2019-02

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2019, 13:30

JoG schreef:
Nou daar teken ik direct voor. :D
Met 7 kW kom je met een gebalanceerd verbruik* al een heel eind.

* Ik ben geen uitgesproken fan van de VREG omdat ze onduidelijk communiceren en doorlopend van gedacht veranderen maar ongelimiteerd stroomverbruik is ook niet langer haalbaar. Als de transitie wil slagen zal iedereen wat water bij zijn wijn moeten doen en zich wat moeten aanpassen.

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 04 dec 2019, 19:30

ivob schreef:
04 dec 2019, 13:30
JoG schreef:
Nou daar teken ik direct voor. :D
Met 7 kW kom je met een gebalanceerd verbruik* al een heel eind.

* Ik ben geen uitgesproken fan van de VREG omdat ze onduidelijk communiceren en doorlopend van gedacht veranderen maar ongelimiteerd stroomverbruik is ook niet langer haalbaar. Als de transitie wil slagen zal iedereen wat water bij zijn wijn moeten doen en zich wat moeten aanpassen.
Ik kan me daar persoonlijk niet in vinden.
“Iedereen water bij de wijn doen”, bijna juist, wij de bevolking zal water bij de wijn moeten doen, de vreg, distributie netbeheerders, leveranciers zullen er wel bij varen.
Ik geloof nooit dat het de bedoeling van de vreg is om het beterkoop te maken, iedereen, ook die water bij de wijn doen, zullen min. evenveel of meer betalen dan nu.

We betalen al jaren vergoedingen om gebruik te maken van het net.
Nu zegt de vreg, oei, de elektrische wagen staat voor de deur, oei, aardgas cv wordt vervangen door warmtepompen. Tiens, dat is nieuw voor ons, daar hadden we geen rekening mee gehouden.
Dus omdat het clubje niet voorbereid is op deze transitie, en ze niet willen/kunnen investeren, moeten wij ons maar aanpassen en moeten wij investeren en mogen we 9/10 toch nog meer betalen.
De wereld op zijn kop. Ze hebben het voordeel dat ze een monopoliepositie hebben.
Zonstraal lid 1157

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 dec 2019, 20:03

Wel, als 'dat clubje' moet investeren, wie denk je dat de factuur gaat betalen : 3x raden.
Het zal hen worst wezen, want ze mogen de factuur gewoon doorrekenen in de distributiekosten. De VREg zou wel de waakhond moeten zijn die de kosten moety beperken en die kosten kunnen beperkt worden door een flexibel capaciteitstarief in te voeren.

Overigens gaat het capaciteitstarief op langere termijn flexibel worden : afhankelijk van de belasting van het net ga je meer of minder per kW (niet kWh)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 04 dec 2019, 20:11

ErikDD schreef:
04 dec 2019, 20:03
Wel, als 'dat clubje' moet investeren, wie denk je dat de factuur gaat betalen : 3x raden.
Het zal hen worst wezen, want ze mogen de factuur gewoon doorrekenen in de distributiekosten. De VREg zou wel de waakhond moeten zijn die de kosten moety beperken en die kosten kunnen beperkt worden door een flexibel capaciteitstarief in te voeren.

Overigens gaat het capaciteitstarief op langere termijn flexibel worden : afhankelijk van de belasting van het net ga je meer of minder per kW (niet kWh)
Tuurlijk dat weet ik ook, dat wij gaan moeten dokken. En daar ben ik dus ook niet mee akkoord.
We betalen voor een bepaalde dienstverlening. Nu zouden we plots voor dezelfde dienstverlening meer moeten betalen omdat zij al jaren het geld in hun eigen kas steken ipv te investeren.
Zonstraal lid 1157

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2019, 21:16

wouterk schreef:
04 dec 2019, 19:30
Ik kan me daar persoonlijk niet in vinden.
“Iedereen water bij de wijn doen”, bijna juist, wij de bevolking zal water bij de wijn moeten doen, de vreg, distributie netbeheerders, leveranciers zullen er wel bij varen.
Ik geloof nooit dat het de bedoeling van de vreg is om het beterkoop te maken, iedereen, ook die water bij de wijn doen, zullen min. evenveel of meer betalen dan nu.

We betalen al jaren vergoedingen om gebruik te maken van het net.
Nu zegt de vreg, oei, de elektrische wagen staat voor de deur, oei, aardgas cv wordt vervangen door warmtepompen. Tiens, dat is nieuw voor ons, daar hadden we geen rekening mee gehouden.
Dus omdat het clubje niet voorbereid is op deze transitie, en ze niet willen/kunnen investeren, moeten wij ons maar aanpassen en moeten wij investeren en mogen we 9/10 toch nog meer betalen.
De wereld op zijn kop. Ze hebben het voordeel dat ze een monopoliepositie hebben.
Toch even het verschil onderzoeken tussen de rol van de "VREG", de "DNB" en de "energieleveranciers" vooraleer ze over één kam te scheren?
Je betaal inderdaad al jarenlang een energiefactuur. Maar de totaliteit van die factuur weerspiegelt al geruime tijd de kostprijs niet meer van de distributie en de naakte energieprijs.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2019, 21:18

wouterk schreef:
04 dec 2019, 20:11
En daar ben ik dus ook niet mee akkoord.
Nou ik ook niet. ;-)
Dus de enige optie is er zelf iets aan te doen want een ander zal het niet voor je komen oplossen.

Plaats reactie