Max aantal zonnepanelen voordeliger ?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Benny1
lid
Installatie Land: België

Max aantal zonnepanelen voordeliger ?

Bericht door Benny1 » 07 nov 2019, 12:36

Wij hebben momenteel een installatie zonnepanelen liggen van 5700WP.
Daar onze lening is afgelopen was ik aan het denken om panelen bij te plaatsen tot het max toegelaten.(10.000WP)
De opgewekte energie krijg ik wel kwijt aan onze elektrische waterboiler die nu zo goed als stil staat.(weet dat dit niet netjes is maar stel)
Ik doe dus ook een fiscaal voordeel met mijn lening.
Daarnaast zou ik dan kiezen voor de slimmer meter waardoor het prosumententarief wegvalt, wat toch een kleine €1000/jaarbasis is.
Besparing :
fiscaal voordeel lening
prosumententarief weg
Minder gasverbruik warm water.

Ik betaal dan alleen nog de kosten van het distributienet.
Ik zou dan ook zoveel mogelijk elektriciteit verbruiken wanneer de zon schijnt.(wasmachine, strijken, warm water opwekken)
In de toekomst eventueel nog een batterij plaatsen indien de prijzen haalbaar zijn.

Ik vraag me alleen af of je dat prosumententarief niet makkelijk terugverdient op deze manier ?
Je gaat toch zeker niet meer dan €1000 aan netkosten moeten betalen veronderstel ik ?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Max aantal zonnepanelen voordeliger ?

Bericht door ivob » 07 nov 2019, 13:14

Je gaat toch zeker niet meer dan €1000 aan netkosten moeten betalen veronderstel ik ?
Als voorbeeld van een contradictio in terminis kan dit tellen. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 07 nov 2019, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 nov 2019, 13:27

Daar onze lening is afgelopen was ik aan het denken om panelen bij te plaatsen tot het max toegelaten.(10.000WP)
Er is geen max aan het aantal wp's, alleen aan het omvormer vermogen is W. (10.000)
De opgewekte energie krijg ik wel kwijt aan onze elektrische waterboiler die nu zo goed als stil staat.(weet dat dit niet netjes is maar stel)
Ook in de zomer als je bijna geen warm water nodig hebt en je vaak ook nog op vakantie gaat?
Daar kan alleen jijzelf op antwoorden, door eens goed naar je verbruik te kijken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 nov 2019, 09:40

Benny1 schreef:
07 nov 2019, 12:36
Wij hebben momenteel een installatie zonnepanelen liggen van 5700WP.
Welke omvormer heb je nu, hoeveel kVa vermogen?
Je mag maar max 10 kVa omvormer vermogen plaatsen, en dit enkel op een 3-fase aansluiting.
Heb je 1 fase aansluiting mag je max 5kVa omvormer vermogen plaatsen.

Benny1 schreef:
07 nov 2019, 12:36
Ik vraag me alleen af of je dat prosumententarief niet makkelijk terugverdient op deze manier ?
Gemiddeld 100€ x 10 kVa = +/- 1000€ proconsumententarief.

Ben je niet beter om te investeren in batterijen en zo uw zelfconsumptie verder op te krikken?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 08 nov 2019, 13:31

Omvormer is een SMA4600A.
Het is hier een 1-fase aansluiting.

Thuisbatterij.
https://www.tijd.be/netto/energie/zijn- ... 30413.html

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 nov 2019, 13:49

Lijkt me een hele uitdaging om 10 kWp panelen op die omvormer aan te sluiten.
Ben je, in de nieuwe configuratie, dan (hopelijk) van plan ze in een O-W opstelling te plaatsen?
Zuidelijk lukt dat, mijn inziens, nooit. En een andere configuratie zal toch heel wat rekenwerk vragen.

Wat je verwijzing naar dat artikel betreft, het is dan ook De Tijd.
Niet iedereen gaat er prioritair van uit dat een investering in hernieuwbare energie uitsluitend een economisch gegeven moet zijn dat onmiddellijk rendement moet beginnen te genereren.

Je wilt niet weten welke commentaren de eerste investeerders kregen in een PV installatie. Enkele jaren later kregen ze, waarschijnlijk uit dezelfde hoek, verzuurde commentaren dat hun "winsten" onrechtmatig waren en dienden afgeroomd.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 08 nov 2019, 17:03

Van wanneer dateert deze installatie? Want als je GSC krijgt mag je niet uitbreiden op deze omvormer.
Of je technisch meer Wp kan aansluiten op deze omvormer moet je ook grondig onder zoeken.
- Kan de omvormer het DC vermogen aan?
- Hoe ga je de strings verdelen?
- Welke panelen kan je combineren met de bestaande installatie?
- Zijn eventueel dezelfde panelen nog beschikbaar?

Hoe gaan de toekomstige nettarieven omgaan met injectie en injectiepieken?
Allemaal zaken waar je toch even moet bij stil staan. Want het beheersen van stroompieken, zowel afname- als injectiepieken, zal in de toekomst steeds belangrijker worden.
Hou er maar rekening mee dat de toekomstige nettarieven hier hun impact op zullen hebben
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 nov 2019, 17:12

Gezien de datum dat hij lid geworden is en zijn beperkte kennis over PV is de kans dat hij nog GSC gerechtigd is uitermate klein. ;-)

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 08 nov 2019, 21:38

De installatie ligt er vanaf 2010 en ik ontvang dus nog even gsc certificaten tot 2030.
Huidige panelen liggen ZW.
De bedoeling was om een tweede installatie met nieuwe omvormer op de garage in de tuin te leggen. Daar kan ik de panelen in elke gewenste richting leggen.
Maar zoals eerder gezegd blijft het inderdaad allemaal giswerk i.v.m de toekomstige nettarieven.
Ik had van de ene kant de besparing van mijn lening in gedachten maar van de andere kant ook de groene kant.

Gisteren nog een collega over gesproken die zelf 10kVA liggen heeft(enkele jaren geleden ook bijgelegd om zijn hele huis te verwarmen met warmtepompen) en in de zomermaanden wekt die rond de 50kWh per dag op waarvan hij er in die maanden misschien 7 per dag van gebruikt.
Dus zomer heel veel netverkeer en in de winter idem.
Hij gaat dus extreem veel netverkeer hebben en de tijd zal uitwijzen of die groene gedachte een wijze beslissing was.

Een batterij zou een hele mooie oplossing zijn van wanneer die betaalbaar wordt.
Idem een elektrische wagen.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 nov 2019, 22:28

Je hebt dus GSC een 1 fase net en een omvormer van 4.6kW
Dan mag je nog een omvormer van 400Watt bijplaatsen of je moet eerst 3 fase aanvragen (wel eerst alles opnieuw laten keuren en je zekeringskast laten aanpassen)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 08 nov 2019, 23:18

Dan zal het einde verhaal zijn denk ik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 nov 2019, 14:42

Benny1 schreef:
08 nov 2019, 21:38
De installatie ligt er vanaf 2010 en ik ontvang dus nog even gsc certificaten tot 2030.
Huidige panelen liggen ZW.
Goed dan dat je eerst hier je licht hebt opgestoken!
Dit gaat toch echt mijn petje te boven hoor.
Een batterij zou een hele mooie oplossing zijn van wanneer die betaalbaar wordt.
Ik had van de ene kant de besparing van mijn lening in gedachten maar van de andere kant ook de groene kant.
Net nu en volgend jaar krijg je nog fiscaal voordeel op het plaatsen van een batterij (als ik je goed kan volgen in dit topic was dat één van je voornaamste uitgangspunten?). Je hebt meer financiële armslag want je lening is afbetaald en je denkt ook aan de groene kant.

En vanaf welk punt/bedrag wordt dat dan volgens jou betaalbaar/groen genoeg?
Hij gaat dus extreem veel netverkeer hebben en de tijd zal uitwijzen of die groene gedachte een wijze beslissing was.
Daar zijn toch oplossingen voor?
Een "groene gedachte" kan nooit een verkeerde beslissing zijn.
Als je twijfelt of dat een "wijze beslissing" was bedoel je waarschijnlijk of het economisch gezien en op korte termijn de beste beslissing was?

Ik volg je wel dat het hoog tijd wordt dat de overheid eindelijk eens af komt met een visie op energie en klimaat en dit op lange termijn.
Dit getreuzel en windgedrag werkt alleen maar contraproductief.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 09 nov 2019, 14:58

ivob schreef:
09 nov 2019, 14:42
Goed dan dat je eerst hier je licht hebt opgestoken!
Dit gaat toch echt mijn petje te boven hoor.
Denk dat dit een beetje miscommunicatie was, ben wel duidelijk op de hoogte van deze zaken.
Begrijp ook niet goed wat de gsc's hiermee te maken hebben. Uitbreiden op deze omvormer was zowieso geen optie.
En vanaf welk punt/bedrag wordt dat dan volgens jou betaalbaar/groen genoeg?
Daar heb ik niet direct een zicht op.

Samengevat zijn het een hoop onvoorspelbare elementen die meespelen.(netvergoeding, kosten batterij,wat wanneer batterij na 10 jaar stuk is, enz)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 nov 2019, 15:44

Benny1 schreef:
09 nov 2019, 14:58
Denk dat dit een beetje miscommunicatie was, ben wel duidelijk op de hoogte van deze zaken.
Begrijp ook niet goed wat de gsc's hiermee te maken hebben. Uitbreiden op deze omvormer was zowieso geen optie.
Dat er sprake was van een totaal nieuwe omvormer met een totaal nieuwe PV installatie in plaats van een uitbreiding op de bestaande konden wij inderdaad niet opmaken uit je begintopic.
Maar als je duidelijk op de hoogte bent van de regelgeving begrijp ik niet dat je op een monofase installatie wenst uit te breiden met 5 kWp (10 kWp incl je bestaande installatie) . Dat gaat toch nooit werken op een bijkomende omvormer van 0.4 kVp (die waarschijnlijk niet eens bestaat)?

Je had dan toch ook al in je TVM ingecalculeerd dat je nieuwe installatie over 5 jaar zijn recht op terugdraaiende teller zou verliezen?
Heb je dan ingerekend dat je al je overproductie van de zomer kwijt bent (je moet al een enorme elektrische boiler hebben om iedere zomerdag de productie van 10 kWp in kwijt te kunnen) en in de winter waarschijnlijk sowieso moet bijverwarmen met gas?

Edit: Nu ik terugkoppel naar je beginpost zie ik dat je de terugdraaiende teller sowieso wou opgeven.
Door te kiezen voor een digitale meter (die je dan waarschijnlijk ook nog zelf zou moeten betalen) vervalt wel niet per definitie het recht op een terugdraaiende teller.

Ik zou dat toch eens allemaal goed narekenen. Volgens mij kan je het geld dat je wou investeren in een omvormer + PV + overschakelen van mono naar trifase even goed steken in een thuisbatterij. Dan ben je ook al voorbereid op het nieuwe capaciteitstarief en het afschakelen van je terugdraaiende teller. En dat ben je niet met een oversized PV installatie met twee omvormers en geen terugdraaiende teller.

Uiteraard ben jij het best geplaatst om jouw situatie tot in detail na te rekenen.

Plaats reactie