zet vreg een hak met een solar immersion systeem

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
solarscooby1963
junior lid
Installatie Land: België

zet vreg een hak met een solar immersion systeem

Bericht door solarscooby1963 » 07 nov 2019, 08:30

Ik ben klaar voor de digitale meter. En wat belangrijker is,ik ben klaar voor de variërende injectietarieven die men gaat moeten betalen als ze de meter gaan monitoren. Mijn bedoeling is alvast om 's middags gecontroleerd zoveel mogelijk mijn eigen opbrengst te gebruiken. Als eerste heb ik in china een goedkope solar immersion controller gekocht. Deze warmt mijn water op alleen als er een elektriciteit terug wordt gestuurd (geinjecteerd). Daar dit gebeurt door pulsmodulatie kan men alleen resitieve gebruikers aansluiten (verwarmingselementen). Deze heb ik gekocht voor 100€ bij Ali express. In Engeland is dit systeem al reeds lang in gebruik. Ik was het beu en ben het nog reeds beu en kwaad dat na al dat palaver en beloven, er nog steeds niks of weinig bekend en voorradig is AAN INTELIGENTE toepassingen om aan te sluiten aan de DIGITALE TELLER. Ik wil dan ook niet dat de vreg of eandis of wie ook daar baas gaat over spelen. Binnen een jaar zal ik weten wat mijn voordeel is,het is best mogelijk dat als ik het procemententarief laat vallen toch meer voordeel maak. Voor die 1000€ (10Mwh/jaar) kan ik 4000kwh kopen,toch? Nu staat er maar op 1 fase er eentje op. Later wil ik op de andere fasen intelligente toestellen plaatsen, die nog moeten worden uitgevonden. Was,vaatwas en droger met de nodige software en sturingen en energiebuffermogelijkheden bvb. Alvast geef ik een link van mijn aankoop en de link met overzicht van de engelse systemen.
http://www.totnesenergy.co.uk/solar-imm ... er-review/
https://nl.aliexpress.com/item/40000406 ... 4c4dUEc9Mi
43schuco-6lg-9sunpowers- +100.000kwh 5-2019 opbrengst 2solarlogs-2sunalyzers-1kaco+2sma

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zet vreg een hak met een solar immersion systeem

Bericht door janus » 07 nov 2019, 08:44

Leuk apparaat maar hoe ga je controleren of je er wat aan hebt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 nov 2019, 08:50

Allemaal goed en wel maar ik begrijp de titel niet die je aan het topic geeft.
Was die niet beter geweest: "Ga mee in de wensen van de VREG" ?
Je doet exact wat de VREG en de DNB wil bekomen: injectie en piekbelasting voorkomen.
solarscooby1963 schreef:
07 nov 2019, 08:30
Deze warmt mijn water op alleen als er een elektriciteit terug wordt gestuurd (geinjecteerd).
Moet ik dat letterlijk nemen of bedoel je "bij voorkeur"?
Hoe krijg je anders SWW als er geen of onvoldoende injectie is (bv. tijdens de winter)?

In de zomer, juist wanneer er veel productie en weinig afname van verwarmingselementen is, hoe ga je dan je overproductie (die je niet kwijt kan in je SWW-vat) van je PV wegwerken? Idem bij langdurige afwezigheid en geen afname van SWW?
solarscooby1963 schreef:
Later wil ik op de andere fasen intelligente toestellen plaatsen, die nog moeten worden uitgevonden.
:D Als je dan toch kosten wil doen kan je dan niet beter inzetten op toestellen die al uitgevonden zijn?
solarscooby1963 schreef:
Voor die 1000€ (10Mwh/jaar) kan ik 4000kwh kopen,toch?
Kan je dat eens in detail voorrekenen? (want ik begrijp het niet). Waarom leg je 10 kWp panelen als je maar 4000 kWh nodig hebt? Of denk je 6.000 kWh productie al onmiddellijk te kunnen gebruiken zonder het net als buffer te gebruiken?
Hoe weet je dat je die 4000 kWh aan 25 cent kan kopen? (Je instaleert dat systeem immers met de hoop om variabele tarieven te counteren).

solarscooby1963
junior lid

Bericht door solarscooby1963 » 07 nov 2019, 19:40

Allez ben blij dat jullie mekaars vragen al beantwoorden.
Dus de ene zegt"hoe ga je in de zomer de rest van de energie bufferen of gebruiken".
antwoord: De andere zegt waarom niet al bestaande slimme oplossingen gebruiken.
Mijn vraag welke bestaande? Want die vraag heb ik reeds gesteld....zeg me eens welke slimme
oplossingen op onze slimme vreg-meter kan aangesloten worden.
Een contact dat geactiveerd wordt bij meer dan 1000watt injectie zou al zeeeer mooi zijn. Maar blijkbaar
bestaat dat al volgens jullie commentaar.
En nee, ik ga niet mee in het verhaal van wat de vreg wil. Want de vreg geeft geen oplossingen, ik en misschien anderen wel.
Die persoon die begint over de 1000€ en de 4000kw uur en mijn jaaropbrengst moet een goed lezen wat ik bedoel.
Dus mijn berekening is; in plaats van procemententax te betalen gaan we de keus krijgen die niet te betalen. We moeten dat wel op sommige
momenten van de dag elektriciteit bij gratis weggeven. Die moeten we als we 10000kwh per jaar verbruiken compenseren door elektriciteit aan
te kopen. DUS...als we niet meer dan 4000kwh per jaar moeten bijkopen, dan spelen we break even...of beter.
Toch nog een heel goede vraag gekregen...hoe gaan we weten wat,hoeveel en wanneer ivm. dit systeem.Wel daarvoor heb en een systeem
geinstalleerd....voorlopig nog op een faze. Ik gebruik daarvoor een zeer slimme digitale energiemeter die zowel de inkomende energie optelt en de uitkomende energie optelt. Deze kost 32€ en kan geplaatst worden parallel op een faze daar deze gebruik maakt van een CT of currenttransformer.
Dus geen keuring nodig. Ook gebruik in tussen mijn warmwaterboiler een bluethoot grafische recorder van 10€? Allez al bij blij met jullie reactie. TKX
https://nl.aliexpress.com/item/10000016 ... 4c4ddCbezn
https://nl.aliexpress.com/item/32955859 ... 4c4ddCbezn
Maar ja wij Belgen lopen blijkbaar achter op dat domme Engeland.
43schuco-6lg-9sunpowers- +100.000kwh 5-2019 opbrengst 2solarlogs-2sunalyzers-1kaco+2sma

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 nov 2019, 19:50

in plaats van procemententax te betalen gaan we de keus krijgen die niet te betalen
Die keuze heb je toch al?
zeg me eens welke slimme oplossingen op onze slimme vreg-meter kan aangesloten worden.
Het eerste wat in mij opkomt, een thuisbatterij?
Dan injecteer je niet meer in het net en verbruik je je eigen stroom wanneer je dit het beste uitkomt.
En, toch als ik het goed voo heb, is de opslagcapaciteit en inzetbaarheid van een batterij iets flexibeler dan een doorsnee SWW-vat.
En het bestaat al. Dus je moet niet wachten op dingen "die nog uitgevonden gaan worden".

Ik twijfel niet aan de haalbaarheid van je plan (met een simpele sturing je overproductie naar je SWW vatsturen en daardoor gedurende een jaar break even spelen, allee zo heb ik het toch begrepen, verbeter me als ik het verkeerd begrepen heb) maar zonder je berekeningen kan ik/kunnen we niet nagaan hoe je aan die eindcijfers komt.
Heb je bij die berekeningen er ook rekening mee gehouden/simulaties gemaakt dat je factuur dan maar voor een (klein) deel zal bestaan uit verbruik en voor een groot deel uit een vast recht berekend op een tijdelijk piekverbruik?
Laatst gewijzigd door ivob op 07 nov 2019, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 nov 2019, 20:10

Ik gebruik daarvoor een zeer slimme digitale energiemeter die zowel de inkomende energie optelt en de uitkomende energie optelt. Deze kost 32€ en kan geplaatst worden parallel op een faze daar deze gebruik maakt van een CT of currenttransformer.
Dus geen keuring nodig.
Interessante meter maar hoe weet je nu wat er in of uit gaat?

Die tweede is ook wel erg leuk :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Jean Marie
lid

Bericht door Jean Marie » 09 nov 2019, 14:33

solarscooby1963 schreef:
07 nov 2019, 19:40
....
Maar ja wij Belgen lopen blijkbaar achter op dat domme Engeland.
Hoezo, wij lopen achter? we kunnen toch niet beter zijn dan nu.
Voorlopig heb je niets aan zo'n toestel, daarom is er geen vraag naar.

Ik was er zelf één aan het ontwikkelen en ben ermee gestopt wegens niet rendabel of anders gezegd, de moeite niet .
Misschien een toestel voor in de toekomst als er meer duidelijkheid is.

solarscooby1963
junior lid

Bericht door solarscooby1963 » 10 nov 2019, 14:56

Chapeau, ontwikkelen klinkt mooi, ik ben daar ook even mee bezig geweest met "ontwikkelen". Dan maar gegoocheld uitgekomen bij de engelse link:
http://www.totnesenergy.co.uk/solar-imm ... er-review/
Was openbaring voor mij en de prijs ook (hoog) en niet in Belgie te koop of hier te krijgen. Dus terug naar af of terug naar ontwikkelen/solderen etc.
Nu, ik weet dat ik tussen de 2300 tot max3900 kwh verbruik zit voor enkel bad en keuken warmwater. Deze wordt nu enkel in de winter vanaf 9u30 en in de zomer vanaf 10u30 via de solar immersion controller opgeladen. nml.200 liter.Ik heb de temperatuur van mijn warmwater verhoogd naar 85 graden om de buffervermogen te verhogen. Natuurlijk kan ik niet alles bufferen. Ik heb 13000watt liggen en zit bijna constant 10000 watt op te wekken (in de zomer gedurende 4a5 uur). Voorlopig gebruikt de vreg of eandis of elia de slimme functies van de meters nog niet, ze zijn zeeeer onduidelijk of men bepaalde extra parameters reeds monitort. Dus tegen dan zal ik voor mezelf hopelijk een beetje slimmer zijn.
Ik kijk uit naar een wasmachine en vaatwasmachine die mijn voorverwarmd water kan gebruiken. Zodat ik het batteryeffect in mijn WarmWaterBoiler kan verhogen. Nu heb ik alvast 2 blue-tooth energie meters er tussen gezet om dat verbruik eens te meten 9€ per stuk:
https://www.aliexpress.com/item/3295781 ... 4c4d9OkC7l
En ja, ik laad momenteel mijn 4 fietsen op via mijn goedkope sollar immersion van china, die staat op de 2de uitgang en die activeerd een relais met kleine vertraging.
Ik hoor dat je technisch aangelegd bent, dus op mijn energiemeters die zowel de inkomende als de geinjecteerde vermogen kwh bijhoud heb ik een extra elektrusch circuitje aangesloten ter test. Deze is aangesloten op de pulsgever....(men kan in de instellingen die laten pulsen geven per in of uitgaand vermogen. Ik laat die pulsen op de uitgaande...deze stuur een transistor aan en laad een elcootje op en bij een bepaalde spanning laat die een relais aantrekken... en dat is dan mijn goedkope solar immersion variant....maar dan zonder PWModulatie. (grappig toch)
https://www.aliexpress.com/item/1000001 ... 4c4dleCsbo

Ik hoop dat ik anderen hun "vragen en ideeën en commentaar" in dit schrijven wat heb kun verduidelijken.
Ik ben een goedkoop en koppig persoon en argwanend. Dit omdat ik 57jaar ben en reeds veel verkoopspraat heb moeten aanhoren.
Ik wil steeds technisch de confrontatie aangaan en mijn ideeen delen en ook bijleren. (ook hoe je dubbelpunten op een e moet zetten)

Mijn volgende projecten zijn een elektrische auto kopen waar je de batterij in huis kunt gebruiken....maar ja die bestaat al.
Eens mijn omvormers vervangen met die zowel on als offgrid aankunnen....met en zonder batterij...maar ja die bestaan al.
Een deftige lucht-waterwarmtepomp zetten ter aanvulling van mijn 24000btu-ke
Een 10000 liter waterput laten extra steken bij mijn 3000 litertje

Bedankt voor reacties...geef maar een ideetje dat in mijn lijn zit.

Oh ja een van de grootste paneelleggers van Limburg gaat een slimme van op afstand bestuurde oplossing aanbieden......in de nabije toekomst.
Werd me verteld tijdens de laatste open- b.d.i.v.n.ag.

Jean Marie
lid

Bericht door Jean Marie » 10 nov 2019, 22:58

Allemaal mooi, iets waar zeker al veel mensen aan gedacht hebben.
Zolang we kunnen salderen heb je dat allemaal niet nodig, alles wat negatief op uw teller staat kun je zomaar verbruiken extra zonder kosten.
Hoelang nog is de vraag.

Als er wijzigingen in het beleid komen zal dat een stortvloed aan allerhande toestellen geven, wees daar maar zeker van.

In principe werkt mijn meter al maar moet nog verder uitgewerkt(draadloos) worden, maar daar moet ik eerst voordeel in zien.
Je kunt dat toestelletje zien in de deze link, hangt onder mijn omvormer op een van de foto's.
Het verschil tussen mijn omvormer en dat metertje is mijn sluipverbruik.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/144802

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 nov 2019, 10:52

Voorlopig gebruikt de vreg of eandis of elia de slimme functies van de meters nog niet
Je bent je er toch van bewust wat de voornaamste reden is dat prosumenten als eerste een digitale meter krijgen en waarom de ene prosument
(veel) eerder aan de beurt is voor een DM en de andere pas veel later (of nog geen richtdatum gekregen heeft)?

Prosumenten veroorzaken pieken op het net. Met een analoge meter kan de DNB daar niet op ingrijpen. Met een digitale meter kan dat wel (gedeeltelijk afschakelen/injectie van op afstand beperken). Ook een van de redenen waarom de ene vlug aan de beurt is en de andere pas later volgt. De vervanging gebeurt prioriteit in wijken/straten waar er al (over)belasting van het net is of een risico op.

Hoe ga je in de zomer 10 kWp aan een boiler blijven kwijtgeraken? Eenmaal op temperatuur is het verzadigingspunt bereikt (dus slechts tijdelijk uitstel). Je kan dat water aan 85°C niet afnemen want dan is het onbruikbaar. Of je zou er moeten van uitgaan dat bij een hogere opslagtemperatuur er hogere stilstandsverliezen zijn? (Ik neem aan dat jullie tijdens de zomer dagelijks je 200 liter SWW niet meermaals verbruiken?)
Maar daar heb je in de zomer weinig aan, integendeel het warmt je woning onnodig op.

Een wasmachine en vaatwasser zal ook niet de oplossing zijn. Zeker niet de nieuwste generaties. Deze worden juist gebouwd om energiezuinig te zijn (de nieuwste wasmachines die nu al verkrijgbaar zijn werken nu al even efficiënt op 15°C dan de huidige generatie op 40°C. De weken dat de aanvoertemperatuur van je leidingwater onder de 15°C zit is zeer beperkt. In de zomer haalt het makkelijk 20°C. Dan moet je bij een nieuwe wasmachine voor normale was deze al niet meer opwarmen).

Zolang je aan het net bent gekoppeld zal je met een DM in de periode dat je productie het hoogst is dus ook in aanmerking komen voor ingrijpen van buitenaf. Verder hoop je op nieuwe technologieën om je overproductie kwijt te geraken terwijl deze technologieën juist inzetten op het zo zuinig mogelijk omgaan met energie.
Mijn volgende projecten zijn een elektrische auto kopen waar je de batterij in huis kunt gebruiken....maar ja die bestaat al.
Welke bestaande BEV had je daarbij in gedachten?
Eens mijn omvormers vervangen met die zowel on als offgrid aankunnen....met en zonder batterij...maar ja die bestaan al.
Het is al een uitermate grote oefening (gezien je hoge e-verbruik voor SWW al heel zeker) om met een batterij off grid te gaan. Hoe ga je dat doen zonder batterij? Met generators?

solarscooby1963
junior lid

Bericht door solarscooby1963 » 11 nov 2019, 15:52

Beetje bij beetje hé. Maar ben al blij wat eensgezinden te vinden. En....grappig maar...zie ik daar geen arduino component? LOL=my current project.
Oplossing is eigenlijk heel simpel, nml een windmolen. Moet enkel nog een 10pk motor kopen LOL.

Jean Marie
lid

Bericht door Jean Marie » 11 nov 2019, 16:22

De controller is een Microchip 16F8xx, ben niet zo'n Arduino fan.
De rest is goedkoop Chinees prul.
Van klimaatopwarming gesproken, 10 euro componenten, goed verpakt, die een halve wereldbol overvliegen. :oops:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 nov 2019, 16:41

solarscooby1963 schreef:
11 nov 2019, 15:52
Oplossing is eigenlijk heel simpel, nml een windmolen. Moet enkel nog een 10pk motor kopen LOL.
Probleem is dat je daar bijna nergens een vergunning voor krijgt. Toch niet voor een hoogte waar hij performant werk.
Beetje bij beetje hé.
:?:
Je kijkt toch eerst waar je je energie nuttig in kwijt kan en probeert dat dan te sturen. Toch niet andersom?

solarscooby1963
junior lid

Bericht door solarscooby1963 » 11 nov 2019, 18:55

ivob schreef:
11 nov 2019, 16:41
solarscooby1963 schreef:
11 nov 2019, 15:52
Probleem is dat je daar bijna nergens een vergunning voor krijgt. Toch niet voor een hoogte waar hij performant werk.
Beetje bij beetje hé.
:?:
Je kijkt toch eerst waar je je energie nuttig in kwijt kan en probeert dat dan te sturen. Toch niet andersom?
Spijtig dacht wat wind te maken met mijn molen om alzo mijn injectie teniet te doen. LOL

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 nov 2019, 13:12

solarscooby1963 schreef:
10 nov 2019, 14:56
Oh ja een van de grootste paneelleggers van Limburg gaat een slimme van op afstand bestuurde oplossing aanbieden......in de nabije toekomst.
Werd me verteld tijdens de laatste open- b.d.i.v.n.ag.
Als het van iLumen komt, moet je er niet veel van verwachten.
Hun iLubat was ook een marketing ding waar de ROI heel hoog is.
Als je technisch doorvraagt, haken ze gewoon af via mail & telefoon.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie