Prosumententarief onder vuur van de VREG

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Starbuck
Installatie Land: België

Prosumententarief onder vuur van de VREG

Bericht door Starbuck » 03 nov 2019, 14:15

Ik overweeg momenteel om zonnepanelen aan te schaffen, maar de huidige onduidelijkheid over de tariefstructuur met wel/niet behoud van het prosumententarief doet me sterk twijfelen om nu in te stappen. Heb verschillende offertes gevraagd en plaatsing zou nog voor eind 2019 kunnen gebeuren...
Wat is jullie inschatting: dat de beslissing van de Vlaamse regering over behoud van het prosumententarief voor nog 15 jaar zal standhouden, of schatten jullie de kans groot in dat de VREG zijn gelijk zal halen via het Grondwettelijk Hof voor de vernietiging van deze (overgangs-)regeling?

Maw: is het de moeite te wachten tot na deze uitspraak (wanneer?) of zouden jullie sowieso nu instappen? :vraag:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Prosumententarief onder vuur van de VREG

Bericht door janus » 03 nov 2019, 15:04

Hier 21 pagina's over het onderwerp
viewtopic.php?f=21&t=22049
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 nov 2019, 15:09

Starbuck schreef:
03 nov 2019, 14:15
Wat is jullie inschatting: dat de beslissing van de Vlaamse regering over behoud van het prosumententarief voor nog 15 jaar zal standhouden, of schatten jullie de kans groot in dat de VREG zijn gelijk zal halen via het Grondwettelijk Hof voor de vernietiging van deze (overgangs-)regeling?
Waren alle vragen maar zo eenvoudig. :-)
Prosumententarief in zijn huidige vorm verdwijnt retroactief uiterlijk tegen 2023:
1.Door een overeenkomst tussen politici en VREG zal dit al eerder zijn en zonder rechterlijk geding.
2. Bij het uitblijven van een overeenkomst zet de VREG de rechtzaak door en krijgt ze gelijk.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 03 nov 2019, 15:24

Retroactief, dus met terugwerkende kracht? Ik denk dat Ivo gelijk kan hebben al is het voor ons nu natte vingerwerk. Ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat er afspraken gemaakt worden en werden tussen vreg en politiek. De wet ivm 15 jaar terugdraaiende teller was dus wellicht niet meer dan verkiezingspropaganda. Kijk maar waar Lydia Peeters nu staat!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 nov 2019, 18:16

Uiteraard ook voor bestaande installaties. Afgeschaft wordt het sowieso al vanaf 01/01/2021, over een dik jaar dus.
Ik beweer in deze niet gelijk te hebben. Dat was de vraag ook niet van TS. :mrgreen:

Op zijn laatste vraag heb ik dan ook bewust niet geantwoord. Dat was dan weer te moeilijk gezien TS geen enkel detail geeft over zijn persoonlijke situatie. Om duidelijk te zijn: als je wil wachten tot er een regeling komt die tot in de eeuwigheid ongewijzigd blijft kan je beter helemaal niets meer doen. Of alles in eigen beheer. Ik zou sowieso al veel eerder zijn ingestapt. :D

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 nov 2019, 14:29

ivob schreef:
03 nov 2019, 15:09
Starbuck schreef:
Waren alle vragen maar zo eenvoudig. :-)
Prosumententarief in zijn huidige vorm verdwijnt retroactief uiterlijk tegen 2023:
1.Door een overeenkomst tussen politici en VREG zal dit al eerder zijn en zonder rechterlijk geding.
2. Bij het uitblijven van een overeenkomst zet de VREG de rechtzaak door en krijgt ze gelijk.
3. De Raad van State seponeert de klacht van de Vreg en alle installaties geplaatst voor 2021 behouden 15 jaar lang recht op de terugdraaiende teller + prosumententarief, te tellen vanaf installatiedatum.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 nov 2019, 15:05

Ik heb mij misschien onduidelijk uitgedrukt maar ik presenteer geen drie (of meer) mogelijkheden.
Mijn stelling was duidelijk: prosumententarief verdwijnt voor 2023 (dus niet over 15 jaar).
1. Is de normale gang van zaken en 2. wordt uitgevoerd als er, tegen de verwachtingen in, geen overeenstemming is over 1.

Ik ging er van uit dat TS vroeg hoe men dacht dat het ging aflopen. Niet het presenteren van alle mogelijke opties?
Daar bestaat inderdaad al een topic over en betust onder meer onder de noemer "wat zegt de glazen bol". ;-)
Nu weten we nog niet wat Bas er van denkt. Je herhaalt gewoon mijn standpunt en voegt er nog zelf een optie bij?
Ofwel laat je alle opties open (maar dat was de vraag niet) ofwel denk je dat het je toegevoegde optie 3. is (maar waarom quote je mijn tekst dan?).

En waarom zou de RVS de klacht van de VREG seponeren? Op welke juridische basis?

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 nov 2019, 16:31

Het lijkt inderdaad alsof je de mogelijke opties geeft, en mijn 3 was nog een bijkomende optie. Als je een mening geeft en geen feit, begin je beter met "Ik denk dat".
Uw tweede alinea snap ik weer niet.

Waarom seponeren? Omdat ze de klacht mogelijk ongegrond zouden vinden, iets wat niet onmogelijk is als je de redenen achter de klacht kent. (Vorige) Vlaamse Regering had/heeft daar naar eigen zeggen vertrouwen in dat het zo zal lopen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 nov 2019, 16:58

Bas schreef:
04 nov 2019, 16:31
Het lijkt inderdaad alsof je de mogelijke opties geeft, en mijn 3 was nog een bijkomende optie.
Dat was het niet, vandaar mijn verduidelijking.
Bas schreef:
Als je een mening geeft en geen feit, begin je beter met "Ik denk dat".
Hoe kan je feiten weergeven die zich nog niet hebben voorgedaan?
TS vraagt een persoonlijke mening over toekomstige gebeurtenissen.
Starbuck schreef:
Wat is jullie inschatting: ...
Daar antwoord ik dan ook op. Het is, omdat het feit zich nog niet heeft voorgedaan, per definitie een persoonlijke mening. Bovendiens was dat ook letterlijk de vraag. Als dat volkomen duidelijk is moet je je antwoord daar niet nog eens mee beginnen.
Bas schreef:
Waarom seponeren? Omdat ze de klacht mogelijk ongegrond zouden vinden, iets wat niet onmogelijk is als je de redenen achter de klacht kent. (Vorige) Vlaamse Regering had/heeft daar naar eigen zeggen vertrouwen in dat het zo zal lopen.
Een rechtbank kijkt niet naar de achterliggende redenen van een klacht. Deze kijkt gewoon of er juridische gronden zijn en die zijn er. Ik zie dus geen enkele reden om de klacht ongegrond te verkalren en de zaak te seponeren.
Had de vorige Vlaamse regering er vertrouwen in dat het zo zal lopen. Ik hoor toch iets anders. En dat is wel een feit.

Jouw toegevoegde optie is er dan ook meer een van hoop, tegen beter weten in, dan dat ze aanleunt tegen de verwachtingen.
De VREG heeft ook haar slag thuisgehaald wat betreft de tweede versie van het prosumententarief. Dat zat juridisch veel beter in elkaar dan het politieke bochtenwerk waarmee het behoud van 15 jaar van het prosumententarief in elkaar is geflanst.

Het enige zwakke punt in de zaak van de VREG (en heeft ze effectief al een zaak ingeleid? ;-) ) is dat de digitale meter niet tijdig kan uitgerold worden zodat er, moest de terugdraaiende teller niet behouden blijven, weer een verschil is tussen consumenten bij de afrekening. Misschien ook één van de redenen voor de vervroegde plaatsing van de digitale meter bij prosumenten? Als dat slaagt voor 2023 kan men alle prosumenten immers gelijk tariferen (zonder terugdraaiende teller) en is dat juridisch twistpunt al van de baan.
Je mag van de VREG vinden wa tje wil maar echt dom zijn ze daar niet. Wat ik niet altijd durf te beweren van de regelgevende overheid.
Laatst gewijzigd door ivob op 04 nov 2019, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 nov 2019, 17:06

Ik hoor iets anders en dat is WEL een feit.... :? Is thans genoeg in het nieuws geweest hoor.

Peeters: “Opnieuw onrust”

Ontslagnemend Vlaams minister van Energie Lydia Peeters reageert ontgoocheld op de beslissing van de energieregulator. “Exact over een week start de uitrol van de digitale meter in de Vlaamse huishoudens en kleine bedrijven. Die uitrol komt niet in het gedrang door deze actie van de Vreg”, bevestigt de Open Vld-minister. “Maar het veroorzaakt wel opnieuw onrust.”

De minister is het ook niet eens met de argumenten van de Vreg. Zo houdt het bezwaar rond de discriminatie tussen eigenaars van zonnepanelen en anderen “geen steek”. “We schenden het gelijkheidsbeginsel niet. Want ongelijke gevallen kan je niet gelijk behandelen, zo zegt het Grondwettelijk Hof zelf. Uiteraard is er een verschil tussen mensen die zonnepanelen hebben en zij die geen zonnepanelen hebben. Voor deze laatsten verandert er niets, de eerste krijgen keuzevrijheid inzake tarifering”, aldus Peeters.

Ook over de bevoegdheidsdiscussie zit Peeters op een andere lijn. “We schenden de autonomie van de Vreg niet. Volgens de recente Europese richtlijnen is de decreetgever, de Vlaamse regering dus, hier wel degelijk bevoegd voor en mogen wij deze beslissing dus nemen. Bovendien vraagt Europa dat de consument keuzevrijheid krijgt. Ook dat wordt met dit decreet waargemaakt.”
Onderbouwd

Peeters denkt dan ook dat het decreet de passage bij het Grondwettelijk Hof zal overleven. “Dit decreet werd zonder één tegenstem goedgekeurd in de plenaire vergadering. Dit is gelukt omdat het juridisch een goed onderbouwd dossier is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het Grondwettelijk Hof ons daarin zal volgen.”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vr ... ~a8ad766a/
https://www.lydiapeeters.be/minister/ly ... ale-meter/
https://www.demorgen.be/nieuws/vreg-vec ... ~b8ad766a/
ivob schreef:
04 nov 2019, 16:58
Jouw toegevoegde optie is er dan ook meer een van hoop, tegen beter weten in, dan dat ze aanleunt tegen de verwachtingen.
Nee, op dit moment evenzeer een optie dan die wat jij aanhaalt. Maar jij hebt veel horen zeggen natuurlijk :mrgreen:
Uw manier van communiceren is echt onduidelijk hoor, ik snap meestal maar de helft van wat je zegt en ben zeker niet de enige.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 nov 2019, 17:15

Peeters?
Ze kwam, ze zag niet, en ze verdween even vlug als ze kwam.
Ze heeft haar nut gehad (toneeltjes opvoeren in de pers) en werd reeds bedankt voor bewezen "diensten".

Trouwens al iets gehoord van de standpunten ter zake van haar opvolgster?
(Of zou die het momenteel te druk hebben met van alles af te schaffen? :mrgreen: ).

Onduidelijk?

DE TERUGDRAAIENDE TELLER (SALDERING) HOUDT HET GEEN VIJFTIEN JAAR MEER UIT.
VOOR NIEMAND.

Duidelijk genoeg voor iedereen?

See you in 2023 (of vroeger).

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 04 nov 2019, 18:06

ivob schreef:
04 nov 2019, 17:15
Peeters?
Ze kwam, ze zag niet, en ze verdween even vlug als ze kwam.
Ze heeft haar nut gehad (toneeltjes opvoeren in de pers) en werd reeds bedankt voor bewezen "diensten".

Trouwens al iets gehoord van de standpunten ter zake van haar opvolgster?
(Of zou die het momenteel te druk hebben met van alles af te schaffen? :mrgreen: ).

Onduidelijk?

DE TERUGDRAAIENDE TELLER (SALDERING) HOUDT HET GEEN VIJFTIEN JAAR MEER UIT.
VOOR NIEMAND.

Duidelijk genoeg voor iedereen?

See you in 2023 (of vroeger).
van horen zeggen
Maar wel eens duidelijk :mrgreen:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 nov 2019, 20:18

Door een overeenkomst tussen politici en VREG zal dit al eerder zijn en zonder rechterlijk geding.
Dan weet je meer dan ik. Is dat een gerucht in de 'wandelgangen' ?
Waarom 2023 ? Omdat dan zo goed als alle digitale meters bij de prosumenten zullen staan ?
Onwaarschijnlijk is het zeker niet (de overgangsmaatregel die nu al voorzien is kan inderdaad verlengd worden) , maar zolang er niets officieels is blijft het speculeren...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2019, 13:05

ErikDD schreef:
04 nov 2019, 20:18
Dan weet je meer dan ik.
Dat zou ik zelf niet durven beweren maar als je het zelf zegt. Jij bent het best geplaatst om dat te bepalen. :idea:

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 06 nov 2019, 13:58

ivob schreef:
06 nov 2019, 13:05
ErikDD schreef:
04 nov 2019, 20:18
Dan weet je meer dan ik.
Dat zou ik zelf niet durven beweren maar als je het zelf zegt. Jij bent het best geplaatst om dat te bepalen. :idea:
:roll:
De vraag was (onder andere): Is dat een gerucht in de wandelgangen? Uw antwoord is maar onnozel en vooral overbodig. Ofwel antwoord je op de vraag, ofwel niet...

Als jij dingen gehoord hebt die overeenstemmen met jouw mening, goed voor jou! Maar daar heeft de rest van dit forum niets mee te maken, en al zeker niet zonder bronvermelding. Zoals Erik zegt: zolang we niets officieel horen, blijft het speculatie.
Laatst gewijzigd door Bas op 06 nov 2019, 14:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie