ongevalllen door elektrische fietsen?

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
toska
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

ongevalllen door elektrische fietsen?

Bericht door toska » 19 okt 2019, 18:12

Dag dagelijks gebeuren er ongelukken met elektrische fietsen, soms met dodelijke afloop meestal te wijten aan personen die met een fiets rijden die meer dan 45 km per uur kan rijden.En dan nog roekeloos rijden ook, al meegemaakt dat ik me op de kant moest gooien.Ik rijd ook met eentje maar dan niet sneller dan 25 km per uur en rijd daar wel fatsoenlijk mee, meestal haal ik er het maximum (27.5) er niet eens uit.Door die roekeloze drivers word het rijden met een elektrische fiets weer eens voor de zoveelste keer in het slecht daglicht gesteld?

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Re: ongevalllen door elektrische fietsen?

Bericht door stegero » 20 okt 2019, 23:14

Sleur alle rijders van een spedelec er niet bij aub. Let wel, ik rij ook elektrisch, maar wel begrensd aan 25km/uur.
De meeste ongevallen gebeuren door mensen die te laat overstappen naar een e-bike en deze dan niet volledig onder controle hebben of kunnen houden.

Fietsbegeleider recreatieve fietsvakanties
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF » 21 okt 2019, 06:52

Zoals er bij elke groep wel rotte appels zijn zeker?
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=240°

Zonstraal VZW lid nr. 24

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 26 okt 2019, 10:43

stegero schreef:
20 okt 2019, 23:14
Sleur alle rijders van een spedelec er niet bij aub. Let wel, ik rij ook elektrisch, maar wel begrensd aan 25km/uur.
De meeste ongevallen gebeuren door mensen die te laat overstappen naar een e-bike en deze dan niet volledig onder controle hebben of kunnen houden.

Fietsbegeleider recreatieve fietsvakanties
doe ik zeker niet @stegero maar ik zie er s,morgens naar mijn werk ,er toch 2 rijden met een hoge snelheid van hun fiets, dat ik me steeds afvraag waarom? als ze 10 minuten vroeger vertrekken dan hoeven ze zich niet te haasten.Heb dat trouwens aan beide eens geroepen enige wat ik hoorde was gebroebel, die hebben geen respect voor anderen.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 26 okt 2019, 11:32

Die twee zullen pas getrouwd zijn, of moesten de vuilbakken nog buiten zetten :D

Je hebt 100% gelijk in dit geval.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 01 nov 2019, 10:37

Ik vind een elektrische fiets dient om je wat vooruit te helpen, een werkman die een hele dag op zijn benen staat, als je dan naar huis moet rijden met zere benen dan duurt die rit uren precies.Door die fiets kan je soepel rijden en maak je u benen niet niet vermoeierder dat ze al zijn?
De eerste 3 dagen rij ik naar mijn werk met de gewone fiets, en dat gaat nog goed maar donderdag en vrijdag gaat dit al moeilijker daarom kocht ik mij die fiets aan.Maar als je die s,morgens ziet rijden is alsof dat ze te laat vanuit thuis zijn vertrokken, en dat ze daarom volle bak rijden zonder rekening te houden met andere fiets gebruikers,dus raad ik hun aan om wat vroeger op te staan en een 10 tal minuutjes vroeger te vertrekken dat zou al veel schelen. ik doe alle dagen van thuis naar mijn werk 7,5 km en normaal als volle gas geef dan ben ik daar om 7u20 (als ik vertrek om 7u00) en nu vertrek ik om 6u50 en ben daar om 7u20 en rij op mijn gemakske zonder andere in gevaar te brengen, dit is het verschil tussen vroeg of laat vertrekken.

Mvg

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 01 nov 2019, 15:02

Waarom denk je in de plaats van je medeweggebruikers en denk je dat ze in een gelijkaardige situatie verkeren?
Misschien moeten die vlugge rijders geen 7,5 km overbruggen maar 75 en willen ze daarom dan sneller fietsen?
Als ze dat in het door U gewenste tempo moeten doen (15 km/uur, kan je net zo goed het al lopend doen) doen ze er uren over.
Of gewoon om een andere reden. Maar dat is toch niet aan jou om te bepalen, laat staan dat iedereen zich moet aanpassen aan jouw wensen?
Wees blij dat er mensen zijn die dank zij elektrisch te fietsen de auto aan de kant kunnen laten staan en langere afstanden per fiets kunnen overbruggen binnen en dit binnen een haalbare tijd.

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 01 nov 2019, 16:51

Je denkt toch niet dat ze 75km gaan afleggen met de fiets, tegen ze daar zijn,en dan nog moeten beginnen hangt hun tong tot aan de grond?of tenzij ze mooi op een rustige bureaustoeltje 8uren mogen gaan zitten?
Ik geef gewoon mijn mening en ik zal er niet ver naast zijn, want die eentje die me voorbij zoeft is ook van de zelfde gemeente waar ik woon en werkt maar 6 km van zijn deur, zegt dit al genoeg??
verder bedoel ik daar echter niets mee, mijn excuses als dat zo overkomt.

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 01 nov 2019, 16:52

toska schreef:
01 nov 2019, 16:51
Je denkt toch niet dat ze 75km gaan afleggen met de fiets, tegen ze daar zijn,en dan nog moeten beginnen hangt hun tong tot aan de grond?of tenzij ze mooi op een rustige bureaustoeltje 8uren mogen gaan zitten?
Ik geef gewoon mijn mening en ik zal er niet ver naast zijn, want die eentje die me voorbij zoeft is ook van de zelfde gemeente waar ik woon en werkt maar 6 km van zijn deur, zegt dit al genoeg??
verder bedoel ik daar echter niets mee, mijn excuses als dat zo overkomt.
Oja dan hoop ik dat hij zijn accu lader mee heeft als hij eens vergeten is om deze de dag voordien op te laden want een accu gaat op eco maar 187 km mee dus een standje hoger, ga je geen 150 km heen en weer kunnen doen beste, hou daar rekening mee :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 nov 2019, 18:50

Inderdaad.
Op de werkplaats is een overdekte fietsentalling voorzien met laadposten voor de e-bikes.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 nov 2019, 18:56

toska schreef:
01 nov 2019, 16:51
Je denkt toch niet dat ze 75km gaan afleggen met de fiets,
Wat "ze" doen weet ik niet.
Zelf moest ik 22 km enkel doen (all seasons) en bij goed weer en afhankelijk van het beginuur deed ik er 80 km bij.
Verschillende (ex-)collegae (waaronder vrouwen) doen 2x40 km per dag WW verkeer(met een gewone racefiets).
Allemaal lopen/liepen ze regelmatig 30 km aan een stuk (per fiets was dus eerder om te lachen).
Bureaustoelen zien ze hoogst uitzonderlijk.

Mijn vriendin (welke een zittend/staand bureau heeft) doet nog altijd 50 km per dag. Als het mooi weer is met de MTB en bij hevige regen en wind en/of veel bagage met de e-bike.
Een van mijn zonen (die idd tijdens zijn werk regelmatig op een stoel zit) doet afwisselend 60 km enkel per dag met een racefiets (gemiddelde van 27 km/hr) of heen met de fiets en lopend terug (11-18 km/Hr). Wordt ie tenminste betaald voor zijn trainingen en spaart hij meer vrije tijd uit.
De andere (onderhoudstechnieker, ziet dus nooit een stoel tijdens het werk) doet nog alle dagen enkel 20 km/dag met de racefiets (en rijdt dan sneller als een e-bike en kan zonder probleem in het wiel van een speedpedelec gaan hangen).

Mijn vader reed tot zijn 80ste nog ritten van 100 km tegen een gemiddelde snelheid van 20 km/uur. Nu, op zijn 86ste, is hij inderdaad overgeschakeld naar een e-bike die begrenst is op 26 km/uur (Misschien heb je het wel over hem?)

Wat de andere "ze" doen weet ik niet. Ik kan nl. niet in hun plaats denken en van veronderstellingen ga ik liever niet uit.

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 02 nov 2019, 12:04

Lijkt me eerder een verzuurde reaktie op fietsers die sneller rijden.
Ik traag, dan iedereen traag.

Wat belangrijk is dat men zich aan de verkeersregels houdt, defensief rijdt, de snelheid aanpast aan de omstandigheden,
en geen onnozele gevaarlijke streken uithaalt.
En speciaal voor fietsers, ervoor zorgen dat je gezien wordt, sommigen vinden dat blijkbaar een overbodige luxe.

Zowel bij voetgangers, gewone en snelle fietsers en automobilisten zitten er helaas
wat cowboys tussen die de boel voor iedereen verzieken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 nov 2019, 17:16

Volledig mee akkkoord.
Gevoel voor verantwoordelijkheid heeft niets te maken met het soort voertuig waarmee men zich verplaatst.
Dat je als fietser graag tegen 15 km/uur fietst en 23 km/uur doorvlammen noemt, daar heb ik geen probleem mee.
Maar je kan echt niet verwachten dat de rest dat ook zo ziet. Je loopt na wat training al sneller, zeker over een afstand van 7-8 km.

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 10 nov 2019, 13:10

ivob schreef:
02 nov 2019, 17:16
Volledig mee akkkoord.
Gevoel voor verantwoordelijkheid heeft niets te maken met het soort voertuig waarmee men zich verplaatst.
Dat je als fietser graag tegen 15 km/uur fietst en 23 km/uur doorvlammen noemt, daar heb ik geen probleem mee.
Maar je kan echt niet verwachten dat de rest dat ook zo ziet. Je loopt na wat training al sneller, zeker over een afstand van 7-8 km.
ik heb daar geen probleem dat ze harder rijden, ik kan dat ook max 36,8 km per uur zonder dat deze een ebike is van 45 km per uur?
maar heb respect voor andere fietsers, en wacht geduldig af om hun te passeren na ik mijn bel heb gebruikt.

Plaats reactie