Haalbare zaak om een warmtepomp te plaatsen ?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Benny1
lid
Installatie Land: België

Haalbare zaak om een warmtepomp te plaatsen ?

Bericht door Benny1 » 02 okt 2019, 21:37

Ik (gezin van 4 personen)heb intussen 9 jaar 5700WP aan zonnepanelen liggen.
Daar alles meer en meer over het milieu gaat en energiezuinig wonen wil ik hier ook aan meewerken maar financieel moet het ook nog haalbaar zijn en niet duurder worden dan het nu is.

Ik zou dan voor een warmtepomp(en) gaan die mijn huidige 35 kWh gas condensatiewandketel kan ondersteunen/vervangen en eventueel voor warm water kan zorgen en eventueel in de zomer nog het huis wat kan koelen.
Indien nodig zou ik ook nog een 4000WP aan panelen bijleggen.
Totaalpakket zal wat geld kosten maar ik kan een nieuwe lening hiervoor aangaan en er zijn dit jaar ook nog premies van de overheid.

Alleen stel ik mij de vraag, dit alles gaat in de winterperiode veel verbruiken terwijl ik weinig opwek en in de zomer net het tegenovergestelde.

Ook al wil de regering dit motiveren vraag ik mij af of dit een haalbare zaak is ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Haalbare zaak om een warmtepomp te plaatsen ?

Bericht door janus » 02 okt 2019, 21:43

Een gaskachel van 35kW is al bijna niet te vervangen door een Wp
En er een hele machine naast te zetten alleen voor ondersteuning?

Zeker met alle ideeën van de digitale meter ed zou ik er niet aan beginnen, wacht tot de gasketel versleten is en ga dan nog eens rekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 okt 2019, 09:08

Is je gasketel gewoon overgedimensioneerd of heb je die kWh echt nodig? (m.a.w. je jaarverbruik zegt meer dan het vermogen van je ketel).

Is je gasketel al aan vervanging toe? Zo neen dan doe je om te beginnen al onnodige kosten (door iets te vervangen dat nog goed werkt) en schakel je over van een (nog) goedkope energievorm naar een onzekere vorm van energie (inzake kostprijs).
(Er van uitgaand dat het milieuaspect voor jou ondergeschikt is aan het economische aspect - de regel: "ik wil iets voor h tmilie doen maar het mag niet veel kosten gaat meestal niet op".)

Waar verwarm je nu mee? Vloerverwarming, overgedimensioneerde radiatoren, convectoren,.....
M.a.w. kan je verwarmingssysteem Lage Temperatuur aanvoer aan? Zo niet moet je de verwarmingselementen ook al gaan vervangen.
Hoeveel SWW verbruik je per etmaal en op welke temperatuur.
Vergeet niet dat een WP alleen een goed rendement heeft met een aanvoertemp. van 27°C tot max. 35°C. Daarna gaat het steil naar beneden.

Als je energieverbruik zo hoog is als de omvang van je gasketel laat uitschijnen kan je beter beginnen met isoleren (indien mogelijk). Dat is een eenmalige kost en levert in eerste instantie al winst op voor je gasverbruik. Zonder goede isolatie moet je trouwens sowieso niet beginnen aan een WP.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 03 okt 2019, 16:31

ivob schreef:
03 okt 2019, 09:08
Is je gasketel gewoon overgedimensioneerd of heb je die kWh echt nodig? (m.a.w. je jaarverbruik zegt meer dan het vermogen van je ketel).
Ons jaarverbruik is 22000 kWh
Is je gasketel al aan vervanging toe?
Vaillant brander is intussen 17 jaar oud.

Waar verwarm je nu mee? Vloerverwarming, overgedimensioneerde radiatoren, convectoren,.....
Gewone radiatoren, temperatuur nu rond de 55 graden en in putje winter toch tegen de 75 graden om alles warm te krijgen
DIe nieuwe warmtepompen kunnen tegenwoordig toch hoge temperaturen aan ?

Als je energieverbruik zo hoog is als de omvang van je gasketel laat uitschijnen kan je beter beginnen met isoleren (indien mogelijk). Dat is een eenmalige kost en levert in eerste instantie al winst op voor je gasverbruik. Zonder goede isolatie moet je trouwens sowieso niet beginnen aan een WP.
Huis is nu 17 jaar oud en er is toen 5 cm isolatie in de muren gestopt en 10 cm op de zolder.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 okt 2019, 16:38

Dat kan maar het rendement zakt enorm en zal in de buurt van de 100% komen (puur elektrisch verwarmen dus)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 okt 2019, 17:14

Benny1 schreef:
03 okt 2019, 16:31
Dat klopt.
De nieuwste WP systemen (L/W) met R32 gas (in tegenstelling tot R410 gas) hebben een groter toepassingsbereik.
Bij een vraag A7W35 ligt de SCOP dan tussen de 4 en 5.
Je kan er bij een A7W65 vraag (75 ga je nooit halen) een cop van rond de 3 mee halen.
Dus gelijkwaardig aan een moderne gascondenstatieketel. Maar dat zijn ook niet de goedkoopste installaties.

Maar dat geldt ook maar als je in een LEW woning van gas naar WP wil overschakelen.

Jouw energievraag en aanvoertemperatuur ligt om te beginnen al veel te hoog.
Je moet dus nog altijd beginnen te isoleren. Anders blijft de vraag gewoon gelijk.
Vooral de isolatie in je dak is minimaal en daar verlies je het meeste door.
(Is misschien de zoldervloer geïsoleerd of het hellend dakvlak bij een niet verwarmde/gebruikte zolderruimte?)

Je hebt dus blijkbaar gewone HT radiatoren en zal dus bijna altijd een hoge aanvoertemperatuur nodig hebben wat een groot verbruik
met zich mee zal brengen. Of je moet je radiatoren vervangen door LT convectoren of oversized radiatoren (wat weer een extra meerkost is).

Gezien je huidig verbruik gaan die bijkomende PV panelen ook niet veel opbrengen.
En in de winter, als je je WP pas echt nodig gaat hebben, brengen die toch bijna niets op. Zeker niet gezien je huidige warmtevraag.
Vergeet daarbij ook niet dat de bijkomende installatie haar recht op terugdraaiende teller gelijktijdig verliest met de huidige installatie.
Hoeveel is de overproductie van je huidige installatie (m.a.w. hoeveel daarvan kan je besteden aan verwarming/SWW)

Zonder goed te isoleren zou ik er zeker niet aan beginnen.

Ik weet uiteraard niet hoeveel m²/m³ je moet verwarmen en tegen welke comforttemperaturen.
Als vergelijking, bij een W27-35, een comfortvraag van 18-20°C en SWWvat van 150 liter en een muurisolatie van 5 cm eps/26 cm rotswol zoldervloer (wat voor de muren dus redelijk middelmatig was) had ik een 4800 kWh nodig voor 114 m².
Ofwel is er dus iets grondig mis met je isolatie (nog standaard dubbel glas?, geen vloerisolatie?) ofwel heb je een enorm groot huis.
Dat je nu al moet bijverwarmen lijkt me ook niet normaal (hier is het nu zonder verwarming nog 20°C in huis (bj 1995), inmiddels 140 m²).

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 03 okt 2019, 17:57

ivob schreef:
03 okt 2019, 17:14
Vooral de isolatie in je dak is minimaal en daar verlies je het meeste door.
(Is misschien de zoldervloer geïsoleerd of het hellend dakvlak bij een niet verwarmde/gebruikte zolderruimte?)
De isolatie ligt inderdaad op de zoldervloer daar de zolder niet wordt gebruikt. Is trouwens een 10 cm gespoten pu-isolatie. Hoogte gasverbruik heeft ook veel te maken met het veelvoudig gebruik van het bad denk ik.

Zonder goed te isoleren zou ik er zeker niet aan beginnen.
Vloeren zijn in die tijd geisoleerd met Argex en het hele huis is onderkelderd.
Is die tijd waren dat ramen met een tweekamersysteem en dubbel glas van 1,3.
Bijverwarmen moeten we nu ook niet doen, overdag is de temperatuur hier rond de 20,5 graden.
's Avonds wordt er verwarmd naar 21,5 graden.
Oppervlakte kelder is 165m², idem voor oppervlakte gelijkvloers en 1ste verdieping.

De opgewekte 5500 kWh wordt jaarlijks opgebruikt daar de badkamer en slaap/studeerkamer op de bovenverdieping met een elektrisch vuurtje worden verwarmd.

Een andere optie die ook nog in mijn hoofd hing wanneer mijn voorstel niet haalbaar was(en dat is duidelijk met de uitleg hier) was om eventueel een Lucht lucht WP te hangen op de bovenverdieping om de slaapkamers in de zomer te koelen en in de winter te verwarmen om te studeren. Twee kinderen moeten toch nog een 5 tal jaar hier thuis studeren.
Daarnaast eventueel beneden hetzelfde doen, in de winter dan een beetje ter ondersteuning en in de zomer koelen met de steeds beter wordende zomermaanden. Indien nodig daar extra zonnepanelen voor bijleggen.
Alhoewel ik me ook niet direct kan voorstellen hoe je verschillende kamers kan verwarmen/koelen met één LL WP boven ? Moet je dan in elke gewenste kamer zo een toestel gaan hangen die warmte/koude afgeeft ?
Beneden zou dat geen probleem zijn daar die 165m² één open ruimte is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 okt 2019, 18:33

Benny1 schreef:
03 okt 2019, 17:57
de slaapkamers in de zomer te koelen
Als uw zoldervloer voldoende geïsoleerd is en je hebt screens aan de buitenkant van de ramen (eenmalige investering) moet je helemaal niet kunstmatig koelen. Na ja, als je via L/L wil verwarmen zit de koelfunctie er gratis bij en kan je die L/L desnoods gebruiken om je injectie in de zomer te beperken.
De lambda waarde van gespoten pur verschilt trouwens niet veel met minerale wol. Jouw R-waarde voor de zoldervloer bedraagt 3,33 m²k/W (bij 10 cm wol zou dat 2.86 m²k/W zijn en bij 26 cm geeft dat 7,43 m²k/W.
Gezien het een ongebruikte zolder is kan je gemakkelijk de vloer bijisoleren met wol of purplaten. Je krijg ter zelfs nog subsidies voor.
(Heb in de tijd mijn gehele zoldervloer zelf geïsoleerd en heeft me buiten wat niezen en hoesten maar 100 € gekost.)
Dubbel glas kan je gemakkelijk vervangen door dubbel glas met krypton ipv argon en dan krijg je een U-waarde van 0.8 ipv 1.3.

Je moet in iedere kamer dan inderdaad een binnenunit hangen.
165 m² verwarmen/koelen met één L/L binnenunit lijkt me ook redelijk problematisch. Hoe ga je dat gelijkmatig spreiden over die ruimte?
Dat is groter dan mijn gehele woning en daar heb ik al 7 binnenunits en 2 buitenunits voor nodig (met een input van 8 kW).

Vergeet ook niet dat L/L verwarming het minst comfortabel aanvoelt.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 04 okt 2019, 16:27

Ok, alvast bedankt voor de uitgebreide informatie.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 17 okt 2019, 15:52

Vandaag kreeg ik dit bericht nog binnen.
https://www.installatie.nl/nieuws/warmt ... vervanger/

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 okt 2019, 16:15

Heb je de reacties ook gelezen?
.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 17 okt 2019, 16:21

janus schreef:
17 okt 2019, 16:15
Heb je de reacties ook gelezen?
Dat er weinigen in geloven.
Ik heb dat enkele weken geleden op het nieuwe gezien die zo een hele woning lieten draaien daarop.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 okt 2019, 18:06

Op het nieuwe?
Bedoel je nieuws?
Dat is meestal ook geen betrouwbare bron :lol:
.

Benny1
lid

Bericht door Benny1 » 17 okt 2019, 19:41

Inderdaad, het nieuws.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 okt 2019, 20:01

Zoals gezegd, ik hoop niet dat je je beslissing neemt op wat er in het nieuws is geweest.
.

Plaats reactie