Offertes Total Energy / G&D Energy

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
delbrueckii
Installatie Land: België

Offertes Total Energy / G&D Energy

Bericht door delbrueckii » 02 okt 2019, 18:24

4 offertes ontvangen. Ik zet er hieronder 2: eentje van Total Energy, eentje van G&D Energy
de 2 andere offertes waren van Opteco: 1 voor Jinko Solar Maxim zonnepanelen met geïntegreerde chip-optimizers, in combinatie met een SMA-omvormer. En een 2e voor Viessmann met Solaredge. Zij waren de duurste, en ik werd niet echt overtuigd door het verkoopspraatje (opgebouwd naar de verkoop van de superieure Jinko panelen).

Los van materialen een paar opvallende verschillen in de 2 onderstaande offertes:
- Total Energy legt alle panelen op 1 kant van het dak, G&D legt een beperkt aantal op het O-georiënteerd dak (Opteco ging ook voor een verspreide opstelling van de panelen, maar leek geen uitgesproken voorkeur te hebben. Wilde vooral weten wat ik wilde, maar ik wilde vooral zijn advies)
- De vermelde oriëntatie en hellingsgraad van dak(en) verschilt voor onderstaande offertes

Benieuwd naar de feedback, en alvast bedankt.

Total Energy

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =22 Bauer 305Wp glas/glas - Perc + Bifacial. Totaal vermogen 6.710 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), =1 Omvormer Solaredge SE5000HD wave. Vermogen AC5kW
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =Oriëntatie 60°. Helling 40°
- type dak en dakbedekking. =Pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. =Zeer beperkt. Enkel rond 1 schoorsteen en wordt door legplan zoveel mogelijk vermeden waardoor enkel rond late voormiddag een 4-tal panelen onderhevig zullen zijn aan tijdelijke schaduw van de schoorsteen
- montagesysteem =TEP- Group gebruikt steeds hoogwaardige roestvrije (inox en/of aluminium) bevestigings- materialen. Onze inox dakhaken zijn steeds verstelbaar uitgevoerd en worden steeds geschroefd op de vaste houten dakdelen (geen klik haken). De bouten en moeren zijn ook steeds in Inox uitgevoerd. Bij leien daken worden de dakhaken steeds met lood ingevlochten
- aangeboden garanties =Garantie montage: 10 jaar garantie op de montagematerialen.
Garantie fabrikant:- 30 jaar productgarantie op de zonnepanelen. 30 jaar Lineaire vermogensgarantie, 87% rendement na 30 jaar. max daling van 0,35% per jaar. Enkel Positieve toleranties +0 tot +10Wp op het vermogen(Hoger dan Concurentie). Indien er toch een fout zou optreden in de installatie, garanderen wij een interventie binnen de 48 werkuren.
10 jaar garantie op de montagematerialen.
12 jaar garantie op de omvormer, 25 jaar garantie op de optimizers.
Garantie-uitbreidingen:- Garantievoorwaarden op omvormers zijn te verlengen naar 10, 15, 20 of 25 jaar. Deze is afhankelijk van het type omvormer.
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =zie boven
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. =Piek: 1379kWh. Dal: 2393kWh
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) =
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). =De verbindingskabel van de panelen naar de omvormer wordt steeds uitgevoerd in 6 mm². Afstand niet gespecifieerd, maar omvormer zou in kelder komen. Daar staat ook de verdeelkast. Ik schat ca 10m te overbruggen.
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes =Niet gespecifieerd.
- Is de 253V test al gedaan? =Neen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) =3051 Sint-Joris-Weert (Oud-Heverlee), Vlaams-Brabant
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =6.059kWh/jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder =PBE (via Fluvius)
- elektriciteit leverancier =Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW =1,18€/Wp. Totale kost excl BTW is 7.903,58€ voor 6.710 Wp

G&D Energy

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =20 AXITEC 320 WP Full Black Halfcut. Totaal vermogen 6.400 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), =1 Huawei SUN2000L-4.6KTL
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =Oriëntatie -112° (7 panelen) en 68°(13 panelen). Telkens helling 35°
- type dak en dakbedekking. =Pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. =Enkel rond 1 schoorsteen op de Zuidgevel van het huis met invloed op de nabijgelegen 6 panelen op het W-georiënteerde dak. Deze worden voorzien van 6 HUAWEI SUN2000P-375W OPTIMIZERs
- montagesysteem =Niet vermeld
- aangeboden garanties =Fabrieksgarantie 15 jaar
Opbrengstgarantie: 90% na 15 jaar en 85% na 25 jaar
Tolerantie: -0 tot +5 WP
Omvormer Huawei: 10 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =zie boven
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. =Piek: 1379kWh. Dal: 2393kWh
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) =
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). =De verbindingskabel van de panelen naar de omvormer wordt steeds uitgevoerd in 6 mm². Afstand niet gespecifieerd, maar omvormer zou in kelder komen. Daar staat ook de verdeelkast. Ik schat ca 10m te overbruggen.
- Is de 253V test al gedaan? =Neen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) =3051 Sint-Joris-Weert (Oud-Heverlee), Vlaams-Brabant
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =5.129 kWh/jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder =PBE (via Fluvius)
- elektriciteit leverancier =Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW =1,09€/Wp. Totale kost excl BTW is 6.946,67€ voor 6.400 Wp

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offertes Total Energy / G&D Energy

Bericht door janus » 02 okt 2019, 18:50

Waarom zo'n zware installatie bij je beperkte verbruik?
- De vermelde oriëntatie en hellingsgraad van dak(en) verschilt voor onderstaande offertes
En wat is de orientatie en helling?
En wat is de afstand?
Garantievoorwaarden op omvormers zijn te verlengen naar 10, 15, 20 of 25 jaar. Deze is afhankelijk van het type omvormer.
Garantie van een installateur is bijna niets waard.

Wat de schaduw betreft 4of6 panelen, dat is nogal iets.

ps, geen idee van je netaansluiting?
Wat staat er op je keuringsverslag?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

delbrueckii

Bericht door delbrueckii » 02 okt 2019, 21:24

janus schreef:
02 okt 2019, 18:50
Waarom zo'n zware installatie bij je beperkte verbruik?
Cijfers die ik hier opgaf qua verbruik zijn niet juist. Dat was obv een verbruiksperiode korter dan een jaar. :oops:
Jaarverbruik: 2068,5kWh piek, 3589,5kWh dal

janus schreef:
En wat is de orientatie en helling?
Ik vermoed dat de hellingsgraad van Total Energy wel de juiste zal zijn. Die heb ik dit zien opmeten: 40°
Oriëntatie van de achterkant van het dak is Zuid-West, maar duidelijk meer West. Hier lijkt G&G Energy me het meest precies: 68° (-90° = O; 90° = W; of 248°in een 360° telling)

janus schreef:
En wat is de afstand?
Een 10m schat ik

janus schreef:
ps, geen idee van je netaansluiting?
Wat staat er op je keuringsverslag?
3N400V

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 okt 2019, 21:36

Dan ben je beter af met de eerste offerte, dan kom je het meeste in de buurt van je verbruik en heb je (vermoedelijk) de beste methode om met schaduw om te gaan.

Wil je meer naar de prijs en de tvt kijken zal de tweede offerte iets beter zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

delbrueckii

Bericht door delbrueckii » 03 okt 2019, 10:16

Bedankt voor de feedback. Op zich beiden geen verkeerde offertes, begrijp ik?
Wat zijn de ervaringen met beide bedrijven? Ik heb uiteraard zelf al wat rondgegoogled en -gehoord, maar altijd benieuwd naar bijkomende commentaar.

Zijn er zaken die ik best nog aankaart vooraleer een akkoord te sluiten? Zaken die best explicieter uitgeklaard worden? Ik denk zelf bv aan de kabeldikte van omvormer tot verdeelkast (bij TE). Zit er doorgaans nog veel onderhandelingsmarge op de offertes?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 okt 2019, 10:41

Heb je beide bedrijven hier al in de zoekfunctie gezet?
.

delbrueckii

Bericht door delbrueckii » 03 okt 2019, 13:03

Ja, van G&D vind ik wel reviews. Grotendeels positief. Over Total Energy vind ik weinig relevant

kristofp

Bericht door kristofp » 17 okt 2019, 23:25

G&D was bij ons niet zo vriendelijk...

Uiteindelijk gekozen voor BATISOL, alsmede de hele straat (ook in Sint Joris weert), en iedereen zeer tevreden van prijs en plaatsing....

Plaats reactie