NOG een bijkomende kost ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: NOG een bijkomende kost ?

Bericht door mabo » 14 sep 2019, 01:39

Vreg gaat dus door het invoeren van een injectietarief, het onnodig opstoken van niet direct verbruikte PV opbrengsten aanmoedigen.
Als je wat handig bent met electronica, en je een digitale teller hebt,
is het kinderspel om een regelaar in elkaar te knutselen, die praktisch niets kost,
die een oud elektrisch vuurtje, dat je in de zomer dan buiten zet, zodanig aanstuurt,
dat je niets injecteert, maar je overschot in dat vuurtje dumpt om injectie te vermijden. :oops:

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 sep 2019, 14:11

Zolang je de "naakte" stroomprijs mag compenseren bij een later afname, ben je nog altijd voordeliger met injectie i.p.v. "opstoken" of het vermijden van injectie.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 14 sep 2019, 15:53

mabo schreef:
14 sep 2019, 01:39
Vreg gaat dus door het invoeren van een injectietarief, het onnodig opstoken van niet direct verbruikte PV opbrengsten aanmoedigen.
Als je wat handig bent met electronica, en je een digitale teller hebt,
is het kinderspel om een regelaar in elkaar te knutselen, die praktisch niets kost,
die een oud elektrisch vuurtje, dat je in de zomer dan buiten zet, zodanig aanstuurt,
dat je niets injecteert, maar je overschot in dat vuurtje dumpt om injectie te vermijden. :oops:
Wat heb je daar nu aan? Noch de VREG, noch de DNB gaan daar wakker van liggen.
Gebruik het dan tenminste voor iets waar je nog wat aan hebt of "schenk" het aan de buren*.

*Mijn buurman heeft de pomp van zijn grondput al aangesloten op mijn "overtollige" PV stroom. In ruil "schenkt" hij mij bij warm weer wat van zijn overtollig water. :tu: . Minder injectie voor mij, minder afname voor mijn buur + gratis grondwater. En de VREG heeft haar doel ook bereikt want 2x minder "belasting" van het net. Iedereen tevreden. :mrgreen:

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 14 sep 2019, 21:15

Je hebt daar inderdaad niks aan, behalve dat je dan geen injectietaksen moet betalen op de stroom die je niet direkt zelf gebruikt.
Maar als de (r)overheid idiote regeltjes en taxen invoert, kunnen daar ook wel even idiote tegenreakties voor bedacht worden. :twisted:
Elektriciteit leveren aan derden is trouwens niet toegelaten (niet dat ze dat ooit zullen komen controleren)

Plaats reactie