Consultatie nieuwe tariefstructuur 2021/2022

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Consultatie nieuwe tariefstructuur 2021/2022

Bericht door ErikDD » 13 sep 2019, 20:45

verdwijnt het dag/nachttarief
Enkel voor wat betreft het distributietarief.
Voor nachttarief zou het tarief aan distributiekosten van 25% naar 50% gaan dacht ik mij te herineren.

P.S. Toen ik mijn panelen heb geplaatst ging ik uit van een nulfactuur voor stroom met daarbovenop een cadeau van 45 cent per kWh :mrgreen:
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 13 sep 2019, 20:50

Als dat nog geen 20 jaar geleden was krijg je die vergoeding nog altijd.
En dat was geen "cadeau" maar een vergoeding omdat je als een van de eersten het risico wilde nemen in de PV handel te stappen waardoor - zoals later zou blijken - o.a. handelaren de verkoopprijs kunstmatig hoog konden houden. Het "cadeau" ging dus eerder naar de andere kant van de facturatie.

Blijkbaar zit je toch al te regelmatig aan tafel bij de VREG en begin je hun redeneringen al onbewust over te nemen: capaciteitstarief die de kWh goedkoper gaat maken, GSC beschouwen als een cadeau,... :mrgreen:

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 sep 2019, 20:57

Mja, wie bij de hond zit, krijgt zijn vlooien :roll:
Ik heb daar inderdaad al heel wat discussies meegemaakt, maar er is geen silver bullet waar iedereen mee tevreden is. Er gaan altijd winnaars en verliezers zijn als er aan de tarieven gemorreld wordt en iedereen probeert zijn schade te beperken.
De kas van de DNB moet gevuld worden, niks aan te doen.

Je kan er wel vanuit gaan dat het capaciteitstarief er aankomt, of je dat nu graag hebt of niet. We kunnen alleen proberen de scherpe kantjes ervan af te vijlen.
www.zonstraal.be/vzw

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 13 sep 2019, 21:14

En verdwijnt dan het prosumententarief?
En voor elke kWh die je op het net zal je moeten betalen?

Je zou je pv panelen dus automatisch moeten kunnen aanpassen aan je verbruik.
Weinig verbruik omvormer downscalen, bij veel verbruik, omvormer aan 100% laten werken.
Zonstraal lid 1157

MrD
lid

Bericht door MrD » 13 sep 2019, 22:15

Zaken zoals het zoveelste perciel te gebruiken, gemiddelde maand piekvermogens, en nog andere hier geopperde ideeën maken dat het enkel nog onduidelijker wordt voor de gewone man in de straat. Een goed doordacht facturatie beleid heeft geen 10tallen extra regels, maten en gewichten nodig.

Zowiezo is het idee om "het maximaal gemeten piekvermogen over de periode van 1 jaar" een hele slechte basis om je facturatie beleid op te baseren. Ik kan het niet genoeg herhalen.

Laat het nu net die parameter zijn die de DNB niet kan meten bij het gros van de bevolking want die gaan, ook in 2021, nog steeds in grote getale niet beschikken over een digitale meter.
Als dit het beste voorstel is wat ze na 3 jaar vergaderen kunnen neerpennen, tja....

Kijk, ik begrijp dat de DNB inkomsten nodig heeft. Binnen 10-15 jaar, als iedereen een DM heeft, lijkt het mij wel logischer om verbruik tijdens de piekperiodes te gaan aanpakken, of tenminste met een logisch facturatie beleid te komen dat werkt. Dan is de mogelijkheid er voor.

Om het even cru te stellen : Wat als de overheid morgen zou beslissen : "We gaan de verkeersbelasting en file problematiek aanpakken op een nieuwe manier (we hebben er 3 jaar aan gewerkt!), en dat schikken we te gaan dat doen door elke auto eigenaar apart te belasten op zijn maximaal gereden snelheid, gemeten over een heel jaar".
"Wanneer of waar u die hoogste snelheid behaald heeft is niet belangrijk op dit moment."
"Maar omdat uw auto zijn snelheid niet op elk moment doorgeeft aan ons, zullen wij hier, arbitrair, wel een waarde op kleven , om u dan daar op te gaan belasten." "Indien u geflitst wordt aan een hogere dan toegelaten snelheid, zal die gemeten snelheid het nieuwe te betalen bedrag gaan bepalen voor het komende jaar".

Compleet van de pot gerukt? Ik denk het wel.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 13 sep 2019, 22:54

Neen, maar het zal minder zijn omdat ongeveer de helft van de distributiekosten een vast tarief zou worden en het prosumententarief is gebaseerd op die distributiekosten.
Het voorgestelde tarief laat dat toe, maar het gaat waarschijnlijk om een laag bedrag omdat de extra netkosten voor PV zeer beperkt zijn en integendeel de netverliezen doen verminderen. Dat zouden ze ook in rekening moeten brengen.
www.zonstraal.be/vzw

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 14 sep 2019, 08:46

Met de digitale meter, die eigenlijk een bidirectionele meter is, is er toch geen prosumententarief meer nodig? Want die meten je afname (en injectie). En dan betaal je toch gewoon een distributievergoeding gebaseerd op je afname? Veel juister dan via het prosumententarief volgens mij.

Wat hier ook al een paar keer werd aangehaald: betalen om te injecteren. Er zal inderdaad mogelijks een (kleine) vergoeding betaald moeten worden om te injecteren, maar het gevolg hiervan is dan wel dat je een (normaal toch iets grotere) vergoeding kan krijgen voor de injectie. Dit is eigenlijk de situatie die nu al geld voor veel bedrijven volgens mij.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 sep 2019, 10:06

Ik vrees dat de wetgeving eerst moet aangepast om een vergoeding te kunnen krijgen, want dan wordt jij een producent. Nu zijn we nog diegene die ons eigen stroom achteraf opsoeperen.
Gezien ze blijven aanhouden aan een prosumententaks willen ze niet dat we producent worden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 sep 2019, 11:10

ErikDD schreef:
13 sep 2019, 20:57
Nou, een spelletje dat ik al een tijdje niet meer meespeel.
Niets tegen solidariteit en herverdeling maar alles tegen oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld. Van die vlooien wens ik bespaard te blijven.
ErikDD schreef:
Je kan er wel vanuit gaan dat het capaciteitstarief er aankomt, of je dat nu graag hebt of niet. We kunnen alleen proberen de scherpe kantjes ervan af te vijlen.
M.a.w., je hebt je al bij de feiten neergelegd en bent een speler geworden in een poppenspel waar iedereen zich aan het scenario houdt om zijn rol - hoe onbeduidend ook - niet te verliezen. Het kan de besten overkomen.
Dat er een capaciteitstarief aankomt, daar ben ik al jaren van overtuigd. De tegenmaatregelen zijn dan ook al jaren geleden genomen. Dat ze het zo vlug zo grof zouden spelen is zelfs voor mij een verrassing. Al zal ik er niet veel last van hebben, toch blijf ik het niet graag hebben. Alleen maar al omdat het algemene maatregelen zal afremmen waar iedereen last van zal krijgen en waar je als particulier geen impact op kan hebben.
Gezien de huidige omstandigheden is proberen "de kantje eraf te vijlen" niets anders dan je verlies toegeven en je neerleggen bij het scenario van de ontkenners en radicale economisten. Ik slijp liever mijn messen nog wat extra bij. :mrgreen:
Nog veel plezier in deze poppenkast. Hopelijk valt vroeg of laat het doek niet op je hoofd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 sep 2019, 11:16

wouterk schreef:
13 sep 2019, 21:14

Je zou je pv panelen dus automatisch moeten kunnen aanpassen aan je verbruik.
Weinig verbruik omvormer downscalen, bij veel verbruik, omvormer aan 100% laten werken.
Waarom zou je bewust je gratis opgewekte energie gaan downsizen?
Sla alles wat je niet onmiddellijk kan gebruiken op en gebruik het zelf op een later tijdstip wanneer je panelen niet meer genoeg vermogen leveren.
Als je dan toch wil investeren behoudt dan zoveel mogelijk energie waar derden geen zeggenschap over hebben.

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk » 14 sep 2019, 11:21

ivob schreef:
14 sep 2019, 11:10
ErikDD schreef:
Nou, een spelletje dat ik al een tijdje niet meer meespeel.
Niets tegen solidariteit en herverdeling maar alles tegen oneigenlijk gebruik van gemeenschapsgeld. Van die vlooien wens ik bespaard te blijven.
Ze strijken al jaren distriebutiekosten op, waarvan ze zelf zeggen, dat de kabels er al liggen, en of er nu veel of weinig stroom door vloeit, het eigenlijk geen bal uitmaakt.
Hun kas zou dus al redelijk goed gespekt moeten zijn, veel kosten en onderhoud hebben ze daar niet aan.
Maar omdat ze niet tijdig voorzien hebben dat er elektrische voeruigen aankomen en er dus een grotere capaceiteit nodig is, gebruiken ze dit nu als excuus om ons nog meer geld uit onze zakken te slaan.
Zonstraal lid 1157

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 sep 2019, 11:26

Het is toch algemeen bekend dat de DNB al jaren een melkoe is voor gemeentelijke overheden om hun historisch slecht beheer van de gemeentebelastingen wat te maskeren?
Eigenlijk kan je de DNB - toch niet de technische kant - van iets beschuldigen. Daarin zitten ook alleen maar overwegend mensen die hun werk goed willen doen maar dit niet (meer) kunnen omdat hun beheersraad poppetjes zijn van de ontvangers. De technici van de DNB weten heel goed wat ze moeten doen en waar ze naartoe moeten evolueren. Alleen worden hun rechtmatige middelen onafgebroken gebruikt om andere potten te vullen. Spijtig genoeg potten zonder bodem.
Als je de nieuwe voorstellen wat doorneemt (zo ver dit mogelijk is zonder te verdrinken in een kluwen van onduidelijkheden en tegenstrijdigheden) kom je al vlug tot de conslusie dat het verbeteren van de netten en voorkomen van piekbelasting niet op de eerste plaatst staat maar gewoon om het op een zo zeker mogelijke manier veilig stellen van een inkomstenstroom die zo weinig mogelijk onderhevig is aan mogelijke "ingrepen" aan de kant van de consument.
Net zo verging het de thuisbatterij met premie. Daar trapt toch niemand in die de materie een beetje onderzoekt? Een kluwen van tegenstrijdigheden en regeltjes die elke eenvoudige technische uitvoering tegenwerken.
Om op EV terug te komen, of ze nu willen of niet, die komt er toch. En als ze het mij financieel moeilijk willen maken om thuis een EV te laden (moet je mij eens uitleggen hoe je dat doet zonder een continue piek te veroorzaken) doe ik dat gewoon elders. Dat veroorzaakt daar dan geen piek?
Werkt gewoon contraproductief. Thuis zou ik een EV nog kunnen laden als de capaciteit van het net het toelaat, of nog beter, als mijn PV max. produceert en rechtstreeks naar de EV kan gaan. Dat alleen al zou het net ontlasten. Nee, nu drijven ze me naar een andere plaats op een - voor het net - waarschijnlijk minder geschikt ogenblik en waar hoogstwaarschijnlijk de afgenomen stroom veel minder groen is.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 14 sep 2019, 11:52

ivob schreef:
14 sep 2019, 11:26
Het is toch algemeen bekend dat de DNB al jaren een melkoe is voor gemeentelijke overheden om hun historisch slecht beheer van de gemeentebelastingen wat te maskeren?
Dat zou interessante onderzoeksjournalistiek opleveren. Dat ze kostendekkend moeten zijn: geen probleem, uiteraard. Dat de huidige tariefstructuur wellicht niet de meest optimale is: dat denk ik ook. Maar dat hun inkomsten ook gebruikt worden voor niet DNB-zaken: dat snap ik niet.
ivob schreef:
En als ze het mij financieel moeilijk willen maken om thuis een EV te laden (moet je mij eens uitleggen hoe je dat doet zonder een continue piek te veroorzaken) doe ik dat gewoon elders. Dat veroorzaakt daar dan geen piek?
Bij dat "elders" (winkels, werkgever,...) zullen mogelijks ook andere tarieven komen, waardoor die "elders" ook hun aanpak wijzigen.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 14 sep 2019, 13:47

ivob schreef:
Dat zeg ik al jaren... de DNB’s en bij uitbreiding alle intercommunales zijn de melkkoe van de aandeelhouders-gemeentebesturen die rekenen op die dividenden om niet moeten toe te geven dat ze met de gemeentebelastingen niet toe komen. En bij gevolg een verdoken vorm van gemeentebelasting.

Een compleet scheef gegroeide situatie natuurlijk want die intercommunales zouden eigenlijk niet meer moeten doen dan aan kostprijs + investeringsmarge hun diensten aanbieden aan de burger.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 14 sep 2019, 13:52

m2ts schreef:
14 sep 2019, 11:52
Dat zou interessante onderzoeksjournalistiek opleveren.
Bestaat dat nog onderzoeksjournalistiek?
Bij elk artikel dat er afgelopen jaren over de digitale meter, pv of tariefwijzigingen in de media gekomen is wordt klakkeloos het standpunt van de vreg nagewauweld.
Ik denk dat er het geen ene journalist een moer kan schelen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie