WKK

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

WKK

Bericht door blsq1970 »

Is er iemand die werkt met een wkk om zijn winterverbruik te dekken ? Ik verneem graag de ervaringen, kostprijs/rendementsberekeningen etc.

Bedankt alvast.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Bericht door bruma »

Ik heb in 2010 een studie gezien van een energieleverancier en daar kwam in voor dat die 5000u op vollast moest draaien per jaar om break-even te draaien. Misschien zijn de prijzen nu gezakt.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: WKK

Bericht door janus »

Afgesplitst van het digitale meter draadje want dat heeft er toch niets mee te maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
jef
Senior lid

Bericht door jef »

Heb onlangs nog eentje gezien bij een klant voor een WKK Dachs F5.5 GEN1.1 . kostprijs incl buffertank etc 28.000 EUR excl BTW.

De installatie heeft een warmtevermogen van 12,5 kW en elektrisch 5 kW per uur.

Link met meer uitleg: http://www.agreon.be/websites/1/uploads ... lingen.pdf
Het komt er dus op aan om én een warmtevraag te hebben én een stroomvraag voor minstens 4.000h per jaar om rendabel te kunnen draaien.

Je hebt dan bij 4.000 uren per jaar wel 50.000 kWh warmte (komt grosso modo overeen met ca 5.000 l stookolie of 4.600 m³ aardgas) en 20.000 kWh elektriciteit ter beschikking. Daar kan een particulier geen weg mee denk ik. Los van de investeringskost heb je er dan ook 8.000 m³ aardgas doorgedraaid, wat ongeveer 2.700 EUR kost...
blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 »

Bedankt.

Ik was een beetje omgekeerd aan het redeneren. De generator dimensioneren in functie van wat je warmte vraag is. Stel een verbruik van 1800 liter mazout of equivalent in gas om je huis te verwarmen in de winter. In plaats daarvan een wkk die als bijproduct elektriciteit maakt die je dan kan gebruiken als aanvulling. De commerciële oplossingen zijn veelal te groot voor een gemiddeld huis dat klopt.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Je mag niet vergeten dat een genset (prof) om de 2000u een onderhoud nodig heeft. Indien je dat omrekent naar de kWh prijs dan zal je vermoedelijk al meer betalen dan wat je nu voor diezelfde kWh prijs betaalt.
Zelf ooit de berekening gemaakt voor een inverter genset op LPG waarvan de luchtwarmte 80% gerecupereerd kon worden. Om de 300u onderhoud omdat die op 5000tr ipv 1500 draait.
Je steekt eraan toe, loopt risico's en is een heel gedoe, 2*/dag in de winter werkdagen om dat ding up en running te krijgen/houden.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Toch denk ik dat WKK voor appartmenten en compacte woonvormen met meerdere wooneenheden in combinatie met PV een goed alterantief is. Maar de omvang moet groot genoeg zijn om de vaste kosten te beperken. Ik denk dat WKK vanaf 10 wooneenheden al rendabel kan zijn.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Of je moet een sauna complex uitbaten.
Die hebben genoeg warmtevraag + elektriciteit nodig.
Ik weet een plaats waar ze daar 2 x Elugie hebben draaien hiervoor (waterstof centrale).

Tot de gas kraan dicht zal gaan of gas duurder zal worden.
Dan is deze oplossing ook niet meer economisch rendabel imho :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
mabo
Senior lid

Bericht door mabo »

Het probleem hier is dat de overheid totaal onbetrouwbaar is in dit land, en om de haverklap de regels wijzigt, zodat wat op dit moment interessant is, binnen een jaar een totale financiële ramp kan betekenen.

Men wil hier helemaal geen duurzame oplossingen, het is waarschijnlijk de bedoeling om hype na hype te creëren,
zodat de centen blijven rollen, en de winsten continu binnengeharkt kunnen worden.
blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 »

de generatoren die aan 1500 t/min draaien hebben niet het soort onderhoud nodig dat hier wordt aangehaald. Bovendien, bij een dieselgenerator spreken we over olie en wat filters. Koelwater en uitlaatgaskoeler (eventueel via warmtewisselaar) met het verwarmingscircuit verbinden met de nodige geïncorporeerde veiligheden. Niet echt moeilijk om zelf te doen.
Opstarten is gemakkelijk automatisch te regelen met een geautomatiseerd systeem. Bouw ik gewoonweg zelf. Geen omkijken naar.

Uiteraard zijn de onderhoudskosten mee in rekening te brengen en daarbovenop nog de afschrijving. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Niet naar een gok.
jef
Senior lid

Bericht door jef »

blsq1970 schreef: 19 aug 2019, 23:33 de generatoren die aan 1500 t/min draaien hebben niet het soort onderhoud nodig dat hier wordt aangehaald. Bovendien, bij een dieselgenerator spreken we over olie en wat filters. Koelwater en uitlaatgaskoeler (eventueel via warmtewisselaar) met het verwarmingscircuit verbinden met de nodige geïncorporeerde veiligheden. Niet echt moeilijk om zelf te doen.
Opstarten is gemakkelijk automatisch te regelen met een geautomatiseerd systeem. Bouw ik gewoonweg zelf. Geen omkijken naar.

Uiteraard zijn de onderhoudskosten mee in rekening te brengen en daarbovenop nog de afschrijving. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Niet naar een gok.
tja mijn beste vriend, wij proberen enkel maar info te verschaffen; maar waarom maak je zelf dan geen installatie; ik volg met grote interesse. Maar particuliere ervaring met WKK in Vlaanderen die is er op een occasionele Viessmann te na volgens mij niet....
eddy.d
lid

Bericht door eddy.d »

Ik heb daar ook al naar gezocht en alles wat ik kan kopen is veel te duur .
Dit terwijl een kleine dieselwagen amper iets meer kost dan een WKK
Hoeveel zou de motor dan maar kosten ?

Ik denk dat het eerder een kwestie is van verwachte omzet
Men gelooft gewoon niet dat er veel interesse zal zijn voor een kleine WKK
blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 »

Een kleine dieselgenerator die op stookolie draait kost grosso modo tussen de 3 en 4000 €. Dan moet je daar nog een uitlaatgaskoeler bijplaatsen en een water/waterwarmtewisselaar om de koelwaterwarmte te recuperen. Denk dat je ongeveer € 5 à 6000 kwijt bent met alle toeters en bellen.

De vraag is eerder hoeveel moet hij draaien en dus hoeveel de afschrijving kost.

Commerciële oplossingen zijn veel te duur en te groot. Daarom dat ik vooral in de richting van doe-het-zelf kijk.

Een alternatief zou een kleine windmolen zijn, maar dan zit je onvermijdelijk met een batterij en wordt het weeral te duur.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

blsq1970 schreef: 25 aug 2019, 23:35 Een alternatief zou een kleine windmolen zijn, maar dan zit je onvermijdelijk met een batterij en wordt het weeral te duur.
Kleine windmolens zijn ook niet rendabel te krijgen. Veel te laag bij de grond en je moet er eerst een vergunning voor krijgen.
Hier vlak bij staat er eentje bij een installateur. Was bedoeld als showmodel. Heeft maar enkele maanden 'proefgedraaid', 't is te zeggen hij stond vooral stil ;-).
Ondertussen draait hij af en toe in 'vrije' stand maar stroom maakt hij niet.
Zoek maar eens naar topics over kleine windmolens.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
eddy.d
lid

Bericht door eddy.d »

Ik begrijp niet dat de overheid niet inzet op WKK en een opdracht geeft een kleine WKK te ontwikkelen op aardgas
Een kleine WKK is perfect als aanvulling op zonnepanelen
Tijdens de winterpiek is er geen zon maar wel veel vraag naar warmte
En het aardgas kan je mettertijd vergroenen door groengas en later waterstof aan toe te voegen
Kennelijk zetten ze liever peperdure aardgascentrales die maar een paar uur per dag nodig zijn om van de mensen te eisen die grijze stroom om te zetten in warmte met een warmtepomp
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”