info over offertes

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Skodaddy
junior lid
Installatie Land: België

info over offertes

Bericht door Skodaddy » 12 aug 2019, 15:23

Hallo,

momenteel twijfel ik nog tussen 2 offertes. Het is bij dezelfde aannemer, maar het gaat me er eigenlijk vooral om om te weten welke opstelling ik het beste pak.
Huis is volledige renovatie met lucht/water warmtepomp voor sanitair/vloerverwarming, en lucht/lucht voor verwarming/airco's boven (dus ga wel wat stroom verbruiken).

Offerte 1
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 17 x Sunpower P19 320Wp Black (totaal: 5440 Wp)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SolarEdge se5000 hd-wave
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =NVT
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =Zuid-West (225°), dak 35°
- type dak en dakbedekking. = Sarkin dak met pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. =weinig tot geen schaduw
- montagesysteem = Onderconstruktie pannendak
- aangeboden garanties = 25 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie (82,6% na 25 jaar), 12 jaar op omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =Installateur
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. =Nog geen idee (wonen er pas), enkel dagteller, gezin met 2 kinderen, Lucht/water WP voor vloerverwarming/sanitair, lucht lucht WP voor 5 airco units, dus gok op stevig verbruik.
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F+N
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 10 meter, kabel 6mm²
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1 meter, kabeldikte geen idee
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: NVThttps://www.zonstraal.be/wiki/PV_installatie#Te ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 3803 Sint-truiden
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5491 Kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Fluvius Limburg
- elektriciteit leverancier =Eneco

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,213/Wp

Offerte 2
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 23 x Sunpower P19 320Wp Black (totaal: 7360 Wp)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = Solaredge SE6k hd-wave
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =NVT
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. =Zuid-West (225°), dak 35°
- type dak en dakbedekking. = Sarkin dak met pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. =weinig tot geen schaduw
- montagesysteem = Onderconstruktie pannendak
- aangeboden garanties = 25 jaar productgarantie, 25 jaar opbrengstgarantie (82,6% na 25 jaar), 12 jaar op omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =Installateur
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. =Nog geen idee (wonen er pas), enkel dagteller, gezin met 2 kinderen, Lucht/water WP voor vloerverwarming/sanitair, lucht lucht WP voor 5 airco units, dus gok op stevig verbruik.
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F+N
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 10 meter, kabel 6mm²
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1 meter, kabeldikte geen idee
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: NVThttps://www.zonstraal.be/wiki/PV_installatie#Te ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 3803 Sint-truiden
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 7061Kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Fluvius Limburg
- elektriciteit leverancier =Eneco

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,24/Wp

Er is ook nog een derde optie: de 23 panelen laten leggen uit offerte 2, maar dan met de omvormer uit offerte 1. Ik weet alleen niet of dit wel zo geschikt is (omvormer van 5 Kw, installatie 7360 Wp), is dit niet een ietwat scheve situatie (omvormer gaat vaak tegen zijn limiet zitten).
Ook weet ik niet of ik toekomstgericht (thuisbatterij) niet beter kies voor een enkelfasige omvormer.

Alvast bedankt,

Gert

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: info over offertes

Bericht door janus » 12 aug 2019, 16:56

Tja als je het verbruik niet weet is het moeilijk natuurlijk, heeft de epc man of de architect geen berekening gemaakt?

Ik ben geneigd om voor de tweede te kiezen, bij de eerste lijkt mij de omvormer nogal zwaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Skodaddy
junior lid

Bericht door Skodaddy » 12 aug 2019, 21:10

Janus,

alvast bedankt voor je reactie.

kan je even verduidelijken wat je bedoeld met omvormer nogal zwaar bij offerte 1?
omvormer van 5Kw voor installatie van 5440 Wp, moet dit dan best een lichter model zijn (4Kw bijvoorbeeld)?
En is het dan meer aangeraden om optie 3 te nemen, omvormer van 5Kw voor installatie van 7360 Wp, of is dit dan weer een te lichte omvormer?

Een 6Kw meerfase omvormer sta ik iets meer twijfelachtig over, om de volgende redenen:
- installateur zei dat deze sowieso minder efficient zijn (iets lager rendement)
- met het oog op een thuis batterij (als dit ooit rendabel wordt), is het dan niet beter om een enkelfasige omvormer te hebben?

Mvg,

Gert

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 aug 2019, 21:20

Je installateur kan je de gegevens aanreiken op papier met de opbrengstverschillen tussen de omvormer.
Je kan dan kijken of dat opweegt tegen 100€ meer aan prosumenten vergoeding.

Het verschil tussen een 3 fase omvormer en een 1 fasige lijkt mij niet erg groot wat de batterij betreft
maar zal afhangen van welke systemen er op de markt gaan komen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 aug 2019, 14:28

Als de omvormer een SE HD Wave in zijn offerte voorziet, zijn deze al battery ready maar een SE 6K moet je nog een StorEdge module tussen plaatsen die dan maar 1 fase van een batterij kan bedienen.

Wat de rendementsverschillen zijn klopt dit ook dat een 3-fase omvormer minder rendement geeft.
SE6K = 97.3 tot maximum 98%
SE HD Wave = maxim 99.2%

Ik heb even alles in de SolarEdge designer gestoken
Offerte 1 : Kies voor een SE4000H, SE5000H is te zwaar
SE4000H = 6119 kWh / 2.05% clipping
SE5000H = 6247 kWh / 0% clipping

Offerte 2 : Kies voor een SE5K
SE5000H = niet mogelijk
SE5K = 8085 kWh / 3.27% clipping
SE6K = 8291 kWh / 0% clipping

Offerte 3 : Technisch niet mogelijk, zie opmerking bij offerte 2
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Skodaddy
junior lid

Bericht door Skodaddy » 19 aug 2019, 14:35

Alvast bedankt voor alle info.

Nog 1 vraag, je zegt dat SE5000H niet mogelijk is, maar installatie zou wattpiek van 7360 hebben, SE5000H heeft maximum DC-vermogen van 7750W, zou dit dan technisch toch niet mogelijk zijn (of zie ik iets over het hoofd)?

thnx,

Gert

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 aug 2019, 15:21

Klopt

De SE5000H kan maximaal 7750W DC.
Dan moet je met 2 strings werken, een string van 12 panelen + string van 11 panelen of 10 / 13.
Een string moet minimum 10 panelen hebben.
Dit geeft dan een opbrengst van 8156 kWh met 3.51% clipping met de SE5000H

Ander voorstel : SE5K met 1 string van 23 panelen = 8085 kWh met 3.27% clipping
Met een SE5K ga je beter gericht zijn op de toekomst.
Dan ga je opgewerkte vermogen over de verschillende fases worden gebalanceerd.

Dus naar mijn gevoel:
offerte 1: ga voor een SE4000H
offerte 2 : ga voor een SE5K
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Skodaddy
junior lid

Bericht door Skodaddy » 20 aug 2019, 10:46

heb mail gestuurd voor aangepaste offerte (met SE5K), als prijsverschil meevalt wordt het dus deze.

Alvast bedankt voor alle hulp,

Gert

Plaats reactie