Plaatsing digitale meters. Planning volgens EAN

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Plaatsing digitale meters. Planning volgens EAN

Bericht door Bas »

ivob schreef: 04 okt 2019, 11:35
Bas schreef: 04 okt 2019, 11:10 Dikke winsten heb ik toch ook nooit over gesproken? .
Dat is natuurlijk een relatief gegeven.
Een extra maandloon - waar je niets voor moet doen - per jaar en een uiterst lage energierekening (max. 500 €/jaar) vind ik toch al mooi meegenomen. ;-)
Ik ook, maar als je alleen vergelijkt met de hoogste GSC wellicht niet... In ieder geval mijn beste belegging, maar dat kan ook liggen aan andere slechte keuzes :mrgreen:
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

Hoogste GSC betaalde ook de hoogste instapkost.
Rendabiliteit bereken je over alle parameters.
PV komt - wat betreft goede beleggingen met beperkt risico - bij mij pas op de tweede plaats.
Bekeken over een lange termijn en aanhoudend rendement zonder risico zijn de Ethias vehikels met niets te vergelijken :D
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Zijn er hier vroege vogels mbt zonnepanelen geplaatst?
Onze eerste installatie is geplaatst in 2005 en word dus dit jaar 15j.
Volgens de ean-planning staan de digitale meter voor ons gepland in 2022.
Ben dus benieuwd naar wat nu voorrang krijgt de datum installatie of datum ean.

Want zoals ik verstaan heb word gekeken naar de datum van 1ste installatie, of zit ik er naast?

2de installatie is er gekomen in 2010.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

pluxy schreef: 15 feb 2020, 08:17 Want zoals ik verstaan heb word gekeken naar de datum van 1ste installatie, of zit ik er naast?
Dat is correct: datum eerste installatie op betrefffende EAN-nummer.
Ben dus benieuwd naar wat nu voorrang krijgt de datum installatie of datum ean.
Ik vermoed zo wat iedereen met een installatie op "leeftijd". ;-)
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Misschien rare vraag,

Maar als ik nu eerste installatie verwijder of verkoop, geld dan datum van overblijvende of blijf ik met datum van eerste zitten.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Vraag die je beter aan Fluvius kan stellen maar normaliter is de datum van eerste installatie wat hij is, dus de uitkomst - binnen een hetzelfde EAN-nummer wijzigt niet.
(zijn er op de installatie van 2005 GSC rechten?)
pluxy
Senior lid

Bericht door pluxy »

Geweest tot 2015. 10j
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Dan loop je op dat vlak al geen risico. :tu:
Bas
Master lid

Bericht door Bas »

pluxy schreef: 15 feb 2020, 09:32 Misschien rare vraag,

Maar als ik nu eerste installatie verwijder of verkoop, geld dan datum van overblijvende of blijf ik met datum van eerste zitten.
Eerste installatie op dat EAN-nummer, dus 2005. Voor jou nog iets langer aangezien je pas een digitale meter zal krijgen in 2022 en de andere methodes van tarifiëring niet kunnen zonder.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Het is iedereen gegund maar volgens mij kan dit juridisch gewoon niet.
Prosument 1 heeft recht op 15 jaar terugdraaiende teller.
Prosument 2 met een identieke installatie heeft recht op +15 jaar terugdraaiende teller.

Dit alleen op basis van de datum dat de netbeheerder bij betrokken prosument een upgrade doet van de meter.
Datum waarop de prosument geen vat heeft.

Ofwel werkt de DNB dan een oplossing uit waarbij iedereen van hetzelfde beperkend recht kan genieten (15 jaar) ofwel gaat de regeling pas in
als iedere prosument in Vlaanderen (of minimaal binnen eenzefde netgebied) over een DM beschikt.

Dit gaat juridisch gewoon in tegen het gelijkheidsbeginsel (en laat dat nu net één van de stokpaardjes van de VREG zijn).

Iedereen welke dit juridisch aanvecht heeft een goede kans deze zaak te winnen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Wegens de COVID-19 / Corona situatie is de plaatsing van de digitale meter uitgesteld bij Fluvius.
Het coronavirus beheerst de actualiteit en de overheid heeft voor de periode van 14 maart t.e.m. 3 april belangrijke maatregelen getroffen om de verdere verspreiding ervan zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook Fluvius volgt de situatie en wijzigt zijn werking. Dit heeft een grote impact op dienstverlening. De maatregelen gelden voor al onze disciplines: elektriciteit, aardgas, riolering, telecom en warmte.

Niet-dringende werken worden opgeschort
Alle niet-dringende interventies waarbij we in contact komen met onze klanten (of andere collega's) worden voorlopig stilgelegd. Het gaat onder meer om gewone aansluitingen, het ombouwprogramma van de digitale meter en investeringswerken in de straat. Bij die investeringswerken zorgen we er wel voor dat we de werven veilig achterlaten. Onze diensten brengen de klanten waarbij de afspraken niet doorgaan op de hoogte.

Dringende interventies (storingen, dringende indienstnamen en dringende aan- en afkoppelingen) blijven wel doorgaan. Fluvius laat klanten die problemen ervaren met nutsvoorzieningen nooit in de steek. We vragen onze klanten wel op voorhand om een gsm-nummer zodat onze technicus hem of haar kan vragen om de ruimte waar gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als de klant toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden.

Geen meteropnemers op pad
Onze meteropnemers gaan voorlopig niet meer op ronde. Klanten waarbij we de komende weken langs zouden moeten gaan, ontvangen een brief waarbij ze zelf hun meterstanden moeten doorgeven via de website of onze infolijn.

https://www.fluvius.be/nl/coronavirus
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny »

Benny schreef: 08 sep 2019, 12:52
Benny schreef: 05 jul 2019, 14:50 Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 22/02/2022 en 11/03/2022 uit te rusten met digitale meters.
3150 Tildonk (Vl. Brabant)
2x 3,3kWh 7,13kWp(2009)
1x 2,5kWh 2,53kWp(2010)
ZZW
3f analoge elektriciteitsmeter van 2009
Bij ons op later tijdstip geplaatst:
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 17/04/2022 en 02/05/2022
En opnieuw een update:
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om tussen 06/02/2022 en 08/03/2022 uit te rusten met digitale meters.
Blijft wel rond het voorjaar van 2022. Voorlopig niets veranderen, op die kleine 2 jaar kan er nog veel veranderen, en is er misschien wat meer duidelijkheid welke beslissingen op dat moment het beste zouden zijn....
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

DaanW schreef: 04 jul 2019, 13:12 :idea: Voor zij die zelf even de planning willen checken.
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... ale-meters
:arrow: Kunnen we misschien al een bepaalde structuur herkennen in de planning. Volgens regio, stad/gemeente, type afnemer, vermogen van omvormer/installatie, ouderdom bestaande meter...

Dit is het antwoord dat ik krijg :D $*
Volgens onze informatie hoort jouw meterinstallatie niet bij één van de doelgroepen die we de komende jaren versneld ombouwen.

In dit geval kun je zelf digitale elektriciteitsmeters aanvragen bij Fluvius.
Let wel: dat is niet gratis (standaardkost is 226 euro, excl. btw en excl meterkast). Vooraf krijg je van ons een offerte met meer details.
INFO 3583 Beringen - 4,9kW omvormer 5,345 kWp installatie van 12/2009 en 5/2011 elektriciteitsmeter is van 2006.
Wij zijn wel beschermde klant door de handicap van mijn zoon. We genieten sociaaltarief en betalen derhalve ook geen prosumententarief. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Vandaag 18-06-2020 Nog eens gecheckt
Deze mededeling staat er nu.
Jouw meterinstallatie staat nog niet op onze planning om uit te rusten met digitale meters. Deze planningschecker wordt regelmatig geüpdatet. Zodra jouw installatie op onze planning komt, wordt dat zichtbaar.
Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die altijd kan worden beïnvloed door externe omstandigheden en factoren. Afwijkingen zijn dus altijd mogelijk.
:arrow: Er is nog een belangrijke wijziging https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... ale-meters
Wil je je digitale meters sneller? Dan kun je ook zelf een metervervanging aanvragen bij Fluvius. Sinds 1 januari 2020 kost de vervanging van een standaard elektriciteits- en aardgasmeter je 88 euro.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Bij ons gaat het heen en weer qua planning. De DM moest bij ons normaal eind vorig jaar al geplaatst zijn, net als bij onze buren. Beide met pv installatie.

Bij onze buren zijn ze op de dag van afspraak gewoon niet komen opdagen.
Wij hadden onze afspraak verzet naar begin april.

En als ik nu check staat er dit:
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om op 01/01/2029 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

Gezien die rare datum (ik denk niet dat ze bij Fluvius op nieuwjaarsdag meters gaan komen plaatsen) zal dat ook nog wel eens terug veranderen naar een datum korter bij vermoed ik.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
Funk
junior lid

Bericht door Funk »

lennie schreef: 18 jun 2020, 11:24 Bij ons gaat het heen en weer qua planning. De DM moest bij ons normaal eind vorig jaar al geplaatst zijn, net als bij onze buren. Beide met pv installatie.
Ik krijg:
"Volgens onze informatie hoort jouw meterinstallatie niet bij één van de doelgroepen die we de komende jaren versneld ombouwen.

In dit geval kun je zelf digitale elektriciteitsmeters aanvragen bij Fluvius.
Let wel: dat is niet gratis (standaardkost is 88 euro, incl. btw en excl. meterkast). Vooraf krijg je van ons een offerte met meer details."
lennie schreef: 18 jun 2020, 11:24 Bij onze buren zijn ze op de dag van afspraak gewoon niet komen opdagen.
Wij hadden onze afspraak verzet naar begin april.

En als ik nu check staat er dit:
Jouw meterinstallatie staat op onze radar om op 01/01/2029 uit te rusten met digitale meters. Sowieso ontvang je van ons altijd eerst een persoonlijk bericht om een concrete afspraak te maken!

Gezien die rare datum (ik denk niet dat ze bij Fluvius op nieuwjaarsdag meters gaan komen plaatsen) zal dat ook nog wel eens terug veranderen naar een datum korter bij vermoed ik.
Aanpassing kalender door corona

Momenteel herplannen we onze kalender. Hierdoor kan je de datum 01/01/2029 te zien krijgen.
Geen nood, we komen eerder langs!
Na de zomer zal onze planning terug up-to-date zijn, probeer het dan nog eens opnieuw.
Plaats reactie