Phono Solar + SMB vs Sunpower + Solaredge + power optimizers

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
flouzje
lid
Installatie Land: België

Re: Phono Solar + SMB vs Sunpower + Solaredge + power optimizers

Bericht door flouzje » 17 mei 2019, 19:36

Zoals beloofd een update.
Ondertussen bezoek gehad voor nieuwe offerte.

Deze persoon bevestigt me inderdaad dat 3fasig voor 3x230 zonder neuter kan voor mij met Solaredge.
Maar deze solaredge kan enkel in combinatie met power optimizers en die zouden in mijn geval te weinig meerwaarde bieden vermits te weinig "harde" schaduw". En ook nog een mogelijk risico dat op termijn die optimizers vervangen moeten worden en garantie dekt hiervoor enkel materiaal niet verplaatsings en werkkosten.
Ik krijg komende dagen nog een offerte voor sun powers 360 met 2 SMB omvormers (omdat SMB voor 3 x 230 zonder neuter geen 3F omvormer heeft)
en ik krijg ook nog alternatieve offerte met sun powers 390, deze hebben een langere terugverdientijd. De lussen zullen geswitcht O/W verdeeld worden over de twee omvormers om de belasting gelijkmatig te verdelen over de dag. Voor 44 panelen 390 werd al berekend dat ik 2x omvormer van 5 zou nodig hebben.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 mei 2019, 19:44

SMB omvormers?
SMA bedoel je vermoedelijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 mei 2019, 23:25

flouzje schreef:
17 mei 2019, 19:36
En ook nog een mogelijk risico dat op termijn die optimizers vervangen moeten worden en garantie dekt hiervoor enkel materiaal niet verplaatsings en werkkosten.
Doe jij zaken met leugenaars?

https://aliusenergy.nl/files/downloads/ ... es_NDL.PDF
SolarEdge gecertificeerd dealer

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 18 mei 2019, 08:13

flouzje schreef:
18 mei 2019, 08:12
janus schreef:
17 mei 2019, 19:44
SMB omvormers?
SMA bedoel je vermoedelijk.
Ja inderdaad, typo

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 18 mei 2019, 08:22

japio schreef:
17 mei 2019, 23:25
flouzje schreef:
17 mei 2019, 19:36
En ook nog een mogelijk risico dat op termijn die optimizers vervangen moeten worden en garantie dekt hiervoor enkel materiaal niet verplaatsings en werkkosten.
Doe jij zaken met leugenaars?

https://aliusenergy.nl/files/downloads/ ... es_NDL.PDF
De helft van de installateurs en al dan niet "experts" die ik nu gezien/gehoord heb :
"Die optimizers dat is geweldig... Alleen maar voordelen, het hele verkooppraatje"

De andere helft
"Die optimizers, als daar iets mee scheelt mag je sowieso het dak op, ligt daar in koude en warme uitersten dus zal sowieso slijten, je verliest er ook een deel van het vermogen mee, de cijfers waarmee wordt uitgepakt houden geen rekening met dit verlies, je bent niet gedekt voor verplaatsingskosten en werk enkel voor materiaal, enkel interessant als je last hebt van "harde" schaduw"

In jouw document zie ik een "compensatiebedrag" , een bedrag dat bovendien daalt vanaf tweede optimizer.
Ik heb ook altijd schrik als er een document met voorwaarden is waaraan voldaan moet worden, bang van de kleine letterjes, zoals bij een verzekering ;)

Ik begin met mijn (online) zoektocht door te krijgen dat er voor iedere mening een andere mening bestaat.
Ook hier op het forum. Ik zal mijn gezond verstand en mensenkennis moeten volgen :D

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 mei 2019, 14:21

Optimizers liggen beschut onder de panelen en zijn dermate degelijk ontworpen dat ze probleemloos 25 jaar onder buitencondities zullen werken.
Een buitenunit van een airco plaats je ook buiten en niet naast de meterkast, ik vind het lachwekkend hoeveel angst verkopers zaaien om waar van een ander in de hoek te zetten.

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 18 mei 2019, 14:58

japio schreef:
18 mei 2019, 14:21
Optimizers liggen beschut onder de panelen en zijn dermate degelijk ontworpen dat ze probleemloos 25 jaar onder buitencondities zullen werken.
Een buitenunit van een airco plaats je ook buiten en niet naast de meterkast, ik vind het lachwekkend hoeveel angst verkopers zaaien om waar van een ander in de hoek te zetten.
Probleem is natuurlijk dat die optimizers nog niet zo heel lang bestaan, en dan heb je believers in nieuwe technologie en anderen die wat meer afwachtend zijn. Dit zal zowel bij particulieren als bij installateurs zo zijn m.i.
In welke categorie ik zit ben ik nog niet uit. :)
Het lijkt me wel zo dat je die optimizers enkel moet overwegen indien je last hebt van schaduw, zoniet lijkt het me de extra kost niet waard.
Dat moet ik in mijn geval ook nog wat verder onderzoeken ifv bos en een aantal hoogstammen die mogelijks ingekort kunnen worden.
Nuanceren lijkt me in ieder geval belangrijk, met wat ik de voorbije weken heb opgezocht en opgepikt denk ik niet dat in alle situaties optimizers de beste keuze zijn. Dus het is niet een zwart of wit verhaal.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 18 mei 2019, 19:48

Dus het is niet een zwart of wit verhaal.
Uiteraard niet, anders zou elke fabrikant / installateur met optimizers werken.

Je eigen zo goed mogelijk informeren en dan een keuze maken is de way to go.
Elk systeem heeft voor en nadelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 23 mei 2019, 15:06

@japio

Ik heb ondertussen toch nog maar es bij Go Solar gevraagd om dat nogmaals te checken van die 3 fasige omvormer zonder neuter.
Het staat immers heel duidelijk online dat dit kan, met dank voor de info Japio.

Het was een interessante offerte, misschien dan maar hopen dat de technische dienst beter is dan hun verkoper ;)

Iemand ervaringen met Go Solar (vroeger Waas solar) ?

Dank !

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 23 mei 2019, 17:27

Kijk, ondertussen is de verkoper van Go Solar weer wat verder opgeleid :)

"

Mijn excuses voor het voorval. We kunnen inderdaad een 3fasige omvormer gebruiken zonder neuter, dit kan alleen bij een SolarEdge omvormer.

Ik zou een SE9K nemen met een nominaal AC vermogen van 5.200 kwh. Je betaalt prosumententarief op het AC vermogen 5.2KWH.
"

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 23 mei 2019, 17:41

Snap niet dat je vertrouwen blijft hebben in dergelijk "gesjacher"
Wij raden een SE10K aan, die komt uit op 5800W AC

Het is te hopen dat GoSolar ook weet dat ze een fuse moeten verplaatsen in de omvomer voor 3-fase netwerk zonder neuter.
Laatst gewijzigd door DaRkMaN_FX op 23 mei 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 23 mei 2019, 17:55

Tsja... Dieje verkoper komt het hier niet leggen natuurlijk...
Maar ik ga hier zeker ook verder op ervaringen van anderen dus Wase Zon komt volgende week ook langs.

Solar Constructs was goed gesprek, redelijk dure offerte maar vooral dit stoot me tegen de borst :
Overduidelijk fake reviews :
https://solarconstructs.be/getuigenissen/
Nog beetje meer aanfluiting van mijn intelligentie :)

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 23 mei 2019, 18:16

PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 23 mei 2019, 23:18

@flouzje vraag of zij 2 adressen bij jou in de buurt hebben waar jij even langs kunt gaan.
Met zulke gelukkige klanten is dat zo geregeld en heb jij de zekerheid waar jij naar op zoek bent.

flouzje
lid

Bericht door flouzje » 24 mei 2019, 10:26

Van de installateur krijg je dan uiteraard mensen die tevreden waren, niet de anderen die niet tevreden waren.
Maar ik zal zeker referenties vragen.

Heb van Go Solar ondertussen aangepaste offerte gekregen en die is toch wel interessant.
(bedankt japio en darkman voor de omvormer info)

Top notch materiaal aan interessante prijs.

44 sunpowers maxeon 390
1 SolarEdge SE10K 3 Fase zonder nulgeleider
+ 44 maximizers P500
17160 Wp
19822 euro, excl BTW

andere offerte die ik kreeg met 2 SMA's , zonder optimizers, 44 sunpowers maxeon 390 = 22663 euro, excl BTW

Dus de top notch met optimizers & 1 3 fasige omvormer is (heel wat) goedkoper dan de 2 sma's offerte van solar constructs zonder optimizers

Ik lees nochtans dat die optimizers meestal voor een meerprijs zorgen, misschien recupereer ik wat doordat maar 1 omvormer nodig is, maar dan nog, toch redelijk groot verschil.

Plaats reactie