Voorzieningen voorafgaand aan PV installatie.

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Witte8
lid
Installatie Land: België

Voorzieningen voorafgaand aan PV installatie.

Bericht door Witte8 » 17 apr 2019, 17:36

Beste,

Ik ben aan het uitkijken voor een pv installatie zo snel mogelijk te plaatsen indien de financiering het toelaat.

Het betreft plaatsing op een zadeldak met Velux en een kleiner plat dak. Aangezien ons zadeldak zal vernieuwd worden later dit jaar zou ik alvast met een installateur/mijn dakwerker willen overeenkomen om de haken (plus eventueel rails ) al te voorzien. Ik wil liefst zo weinig mogelijk nog aan mijn dak komen na renovatie. Is dit een mogelijk volgens jullie laat staan wenselijk? Ik zou ook de bekabeling al willen laten voorzien voor de solarkabel op de twee dakdelen tot op locatie vd omvormer.

Concreet wordt er aan LG 335 of 340 WP panelen gedacht of AUO BenQ 325 WP.

Ik kijk uit naar jullie advies en opmerkingen.

Alvast bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Voorzieningen voorafgaand aan PV installatie.

Bericht door janus » 17 apr 2019, 18:16

Dat houdt wel in dat de installateur 2x moet komen, veel besparen doe je dus niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 17 apr 2019, 19:04

Ik was aan het denken om een dakplan te vragen en mijn dakwerker alles met perfecte afsluiting(inkeping pannen slijpen voor haken) te laten plaatsen. Een wachtbuis met kabel trekken kon mijn dakwerker ook perfect uiteraard.

Besparing is niet de drijfveer. Gaat me meer om alles klaar te hebben met een minimum aan extra werk wanneer ik tot de echte plaatsing overga.

Klopt het dat bij plaatsing haken deze volgens de regels vd kunst in de panlatten worden gevezen en op in de keeper? Het gaat om een sarkingdak opbouw. Wil mijn isolatie en onderdak zoveel mogelijk laten liggen en kans op beschadigen vermijden. Of ben ik verkeerd?

Mijn potentiële aannemer zit hier trouwens op het forum. 😬😜

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 17 apr 2019, 21:52

Een Sarkingdak geeft geen problemen, hier een foto van bij mijn dochter tijdens het vernieuwen van het dak, de pannenlatten worden boven de isolatie geplaatst
De installatie van de panelen op twee zijden heeft een klein dag geduurd zonder problemen
.
Sarkingdak.jpg
Dak.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 17 apr 2019, 22:54

Bedankt al Yves. Dat stelt al enigszins gerust. Gaan die haken dan niet doorheen onderdak? Ik ga nog is informeren over de juiste dakopbouw bij mijn dakwerker.

Goed of slecht idee vd wachtbuis met voorgetrokken kabel tot enerzijds op zadeldak en plat dak vanaf punt plaatsing omvormer?

Ik maak me misschien te druk hierover, maar wil gewoon geen dingen achterwege laten en het vermijden van een kabeltraject in opbouw.

Het al wel wat betere inzichten nu. Alle advies nog steeds welkom.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 apr 2019, 23:40

Weet je al welke omvormer je neemt ivm de kabels?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 17 apr 2019, 23:53

Nee die haken zijn bevestigd met aangepaste vijzen aan de pannenlatten
Laat maar het slijpen van de pannen aan uw installateur die zijn dat gewoon, die weten waar en hoe ze moeten slijpen
Voor een wachtbuis daar kan ik niets over zeggen, alleen dat ze op de goede plaats moet uitkomen maar dat zou je aan uw installateur moeten vragen
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 18 apr 2019, 05:34

Sma Sunnyboy of Solaredge (+optimizers).Heb offertes waarbij De prijs nagenoeg hetzelfde is). Oriëntatie panelen zadeldak naar zuiden en plat dak zal vermoedelijk zuid en/of zuidwest zij.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 apr 2019, 08:20

vraag dan aan de installateur hoeveel en welke kabels waarheen getrokken moeten worden.
.

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 18 apr 2019, 09:30

Die hebben het precies te druk😂
Vandaar mijn vragen hier.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 apr 2019, 09:38

Er is toch geen haast bij lees ik in je eerste bericht?
zonder precies te weten welke installatie je neemt kunnen wij ook moeilijk raad geven.
.

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 18 apr 2019, 10:15

In augustus wordt mijn dak hernieuwd dus dan ligt het open en wil ik dit wel graag voorzien. Ik weet wel wat ik ga leggen. Er staat nog een schoorsteen in de weg op zadeldak die wordt afgebroken zodat er een paneel kan liggen.

Als ik weet waar Ik de solarkabel en welk type moet uit het dak laten komen zou mijn vraag opgelost zijn. Kan dan via paddestoel of verlichtingspan werken.

Welke info kan ik jullie aanreiken om nog mee te denken? Ben zeker niet lui om de info te verstrekken hoor.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 apr 2019, 11:34

Wat de kabel doorvoer betreft is beide mogelijk (gewoon onder de pannen doorsteken wordt ook gedaan.)

Om het aantal kabels en dikte te bepalen moeten we het aantal panelen, merk en type, kabellengtes en merk en type van de omvormer weten.
.

Odul
lid

Bericht door Odul » 19 apr 2019, 14:21

In normale omstandigheden, wordt een volledige PV instalatie, in één dag geplaatst.
Ik denk dat die voorbereidende werken door die dakwerker, dan
ook weinig 'tijdswinst' zullen opleveren.

Witte8
lid

Bericht door Witte8 » 19 apr 2019, 15:40

De tijdswinst is een vd elementen die spelen. De hoofdreden is echter een kabeltraject dat quasi onzichtbaar is. Mijn bakgoten, gevelbekleding etc... alles wordt vernieuwd dus ik kan nu echt alles wegwerken zodat daar niet moet worden over nagedacht. Ik denk ook graag goed na over mijn stapsgewijze verbouwing en dat heeft tot nu toe altijd correct gewerkt (mbv een geweldige en meedenkende aannemer). Airco man gaat ook nog komen om de leidingen te leggen.

Ik vind dat heel belangrijk in de hele installatie.Ik zeg het mijn dak ligt open in augustus dus de ideale moment.

Verder snap ik alle opmerkingen en evenzeer feit dat dit voor een aannemer geen verdienste is, maar ik mag hopen dat alles zo goed mogelijk wegwerken ook te begrijpen is en niet de snelle installatie en hop weg...

Plaats reactie