Wie heeft een bi-directionele teller?

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Wie heeft een bi-directionele teller?

Bericht door Christiaan » 16 apr 2019, 21:09

Afgesplitst van het onderwerp "slimme meters"

Ik vraag me af of er mensen zijn bij wie er ooit een bi-directionele teller werd geinstalleerd, en hoe de afrekening ervan gebeurde nadat die zonnepanelen hadden geinstalleerd.

Joske_
lid

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door Joske_ » 17 apr 2019, 06:38

Bijna iedereeen met zonnepanelen heeft toch een bi-directionele teller?

Afrekening voor en na zonnepanelen was bij mij in elk geval gewoon t zelfde. :oops: Alleen zijn mijn panelen vorig jaar in april gelegd, en komt mijn eindafrekening in november. Dus heb ik vorig jaar een nulverbruik gehad. Alle eigenlijk min, maar dat tellen ze niet.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 17 apr 2019, 07:32

Joske_ schreef:
17 apr 2019, 06:38
Nu is het net andersom bijna niemand met zonnepanelen heeft een bi-directionele teller. Die hebben meestal een gewone teller die achteruit telt bij injectie.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 17 apr 2019, 08:43

Teller die achteruit draait is bij mij bidirectioneel.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 apr 2019, 08:51

Joske_ schreef:
17 apr 2019, 06:38
....
Een bi-directionele teller telt de afgenomen stroom en de teruggeleverde stroom in aparte telmechanismes. Dit zijn eerder zeldzaamheden en ik vraag me af bij welke particuliere gebruikers die ooit werden geinstalleerd, en waarom.

Joske_
lid

Re: Wie heeft een bi-directionele teller?

Bericht door Joske_ » 17 apr 2019, 10:36

Proefperiode van de netbeheerders

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 17 apr 2019, 10:41

Neen. Dit was een bewuste keuze, oa voor Roel die hier ooit lid was. Waarom? Omdat je dan geen prosumententaks moet betalen. Als je zeker bent dat je genoeg eigen verbruik kunt opwekken tijdens de dag dan kom je goedkoper uit. Natuurlijk ook met batterij van enige omvang. Als je geen wp hebt en je kunt je nachtverbruik uit een batterij halen die overdag oplaadt dan is er kans dat je goedkoper uitkomt op deze manier.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 01 mei 2019, 21:34

Wij hebben ook een bidirectionele meter, vooral omdat onze omvormer overgedimensioneerd is (en we dus te veel prosumentenvergoeding zouden moeten betalen), en ook omdat ons verbruik hoger is dan de productie van onze zonnepanelen en ons eigengebruik dus iets hoger ligt dan gemiddeld.

Qua jaarlijkse energiekost komt dat ongeveer overeen met wat we zouden betalen met een enkele terugdraaiende teller, we kwamen van een dubbele terugdraaiende teller.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 04 mei 2019, 16:59

De afrekening gebeurt bij ons als volgt:
Wij zitten bij Ecopower, en zij bieden ons een injectievergoeding (die uiteraard lager is dan de kost van afname). Wij betalen dus een vergoeding voor afgenomen elektriciteit, waarvan dan een vergoeding voor injectie wordt afgetrokken. Nu betalen wij voor afgenomen elektriciteit 0,2825 €/kWh (IVEKA) en is de vergoeding voor geïnjecteerde elektriciteit 0,1035 €/kWh (wat momenteel vrij hoog is). Het zou kunnen dat de hoeveelheid geïnjecteerde elektriciteit niet hoger mag zijn dan de afgenomen hoeveelheid. Als dat wel zo is, dan wordt de geïnjecteerde stroom voor de vergoeding afgetopt op de afname. Bij ons is dat echter niet het geval, sinds we de bidirectionele meter hebben (oktober 2016), hebben we een 12000 kWh afgenomen en een 6000 kWh geïnjecteerd. We hebben in die periode 9000 kWh stroom opgewekt, waarvan we een een goeie 3000 kWh (35%) zelf hebben verbruikt. Dit is 21% van ons verbruik.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 04 mei 2019, 17:28

@Rubanov

een BI-directionele meter is in feite te de voorloper van de digitale (slimme ) meter ?

als bij u de digitale meter geplaatst wordt zou je dan niet voordeliger uitkomen als je dan kiest voor het principe van de 15 jaar terugdraaiend meter ?
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 mei 2019, 18:00

Rubanov schreef:
04 mei 2019, 16:59
De afrekening gebeurt bij ons als volgt:
Wij zitten bij Ecopower, en zij bieden ons een injectievergoeding (die uiteraard lager is dan de kost van afname). Wij betalen dus een vergoeding voor afgenomen elektriciteit, waarvan dan een vergoeding voor injectie wordt afgetrokken. Nu betalen wij voor afgenomen elektriciteit 0,2825 €/kWh (IVEKA) en is de vergoeding voor geïnjecteerde elektriciteit 0,1035 €/kWh (wat momenteel vrij hoog is). Het zou kunnen dat de hoeveelheid geïnjecteerde elektriciteit niet hoger mag zijn dan de afgenomen hoeveelheid. Als dat wel zo is, dan wordt de geïnjecteerde stroom voor de vergoeding afgetopt op de afname. Bij ons is dat echter niet het geval, sinds we de bidirectionele meter hebben (oktober 2016), hebben we een 12000 kWh afgenomen en een 6000 kWh geïnjecteerd. We hebben in die periode 9000 kWh stroom opgewekt, waarvan we een een goeie 3000 kWh (35%) zelf hebben verbruikt. Dit is 21% van ons verbruik.
Die 0,1035 €/kWh is inderdaad een gulle vergoeding ! Hoe gebeurt de verekening van de netkosten voor de netbeheerder ? Maken zij het verschil tussen afgenomen en geinjecteerde stroom zoals bij de terugdraaiende teller ? Ik betaal bvb. 13,27 Eurocent/kWh voor de afname tijdens de piekuren.

@ivanacke

Die 15 jaar formule is voor hem niet gunstig want dan betaalt hij terug prosumententaks , en dat wou hij net vermijden.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 05 mei 2019, 15:03

De zogenaamde 'slimme' meter is eigenlijk een bidirectionele meter met een communicatie-module erbij. Dus niet echt een voorloper, maar eerder een beperkte versie ervan.

In die prijs van 0,2825€/kWh zitten ook de netvergoedingen, er is geen abonnementskost (wel moet je een aandeel hebben). Stel dat we een afname hebben van 4500kWh en een injectie van 2600kWh, de afrekening is dan: 4500kWh x 0,2825€/kWh - 2600kWh x 0,1035€/kWh = 1002,15€/j + 5,16€/j (bijdrage energiefonds) = 1007,31€/j. Als wij voor verrekenen zouden kiezen, dan zouden we het volgende betalen: (4500kWh - 2600kWh) x 0,2825€/kWh + 5,5kW x 89,79€/kW (prosumententarief) = 1030,60€/j + 5,16€/j = 1035,76€/j. Een kleine 30€ per jaar duurder dus. Bovendien is het zo dat hoe groter ons eigengebruik is van de opgewekte stroom, hoe minder wij moeten betalen.

De netbeheerder maakt vooral kosten voor onze afname, wat een gemeten waarde is. Omdat bij een terugdraaiende teller (werkelijk of via verrekening) de afname niet gekend is, wordt deze dan ingeschat met behulp van het prosumententarief. Ik denk niet dat de netbeheerder rekening houdt met injectie, toch zeker niet zolang die lager is dan de afname.

Als er effectief een slimme meter wordt gemaakt van onze meter, dan ga ik ervanuit dat de tariefstructuur ook zal wijzigen en dan moet ik dit opnieuw bekijken uiteraard. Zolang de tariefstructuur echter niet verandert, is verrekenen voor mij minder interessant dan wat we nu doen. En de slimme meter verandert daar niets aan. Die zorgt er vooral voor dat de netbeheerder niemand meer moet langs sturen om de meterstanden op te nemen (toch niet voor elektriciteit). Voor aardgas moeten ze dan toch nog komen, maar goed. Daar hebben ze nog niet echt over nagedacht denk ik.

Ik hoop eigenlijk vooral dat de tariefstructuur zal veranderen waarbij je verschillende tarieven hebt afhankelijk van het moment van afname of injectie, een beetje zoals in Spanje zoals ooit door Janus beschreven. Maar daar wordt hier in België nog niet echt over gesproken, dus kan ik wellicht nog lang dromen...

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 mei 2019, 10:33

Rubanov schreef:
05 mei 2019, 15:03
...
De netbeheerder maakt vooral kosten voor onze afname, wat een gemeten waarde is.
...
Zijn de getallen die je opgeeft met of zonder BTW ? Ik snap eigelijk niet goed hoe men bij jou die 0,1035 €/kWh berekent. Ikzelf betaal 0,24 €/kWh ( 0,0679 €/kWh stroomkost + 0,1327 €/kWh netvergoeding + 21% ), iets dat ongeveer overeenkomt met jouw 0,2825 €/kWh. Die 0,1035 €/kWh lijkt me een "verlaagde" terugbetaalde netvergoeding te zijn. Als vergoeding voor de pure netstroom op zich lijkt me dat bedrag te hoog t.o.v. wat ik betaal aan netstroom ( 0,0679 €/kWh )

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 06 mei 2019, 13:19

Rubanov schreef:
05 mei 2019, 15:03
En de slimme meter verandert daar niets aan. Die zorgt er vooral voor dat de netbeheerder niemand meer moet langs sturen om de meterstanden op te nemen (toch niet voor elektriciteit). Voor aardgas moeten ze dan toch nog komen, maar goed. Daar hebben ze nog niet echt over nagedacht denk ik.
Toch wel. De bedoeling is dat er ook een digitale gasmeter komt die op zijn beurt kan communiceren met de digitale elektriciteitsmeter. Enkel deze laatste zal dan zorgen voor de communicatie met de DNB.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 06 mei 2019, 18:33

Die 0,1035 €/kWh is meer dan enkel de stroomprijs die je terugkrijgt. Daar zitten ook een aantal kosten in die Ecopower kan recuperen voor GvO, GSC, BTW, ... De preciese details weet ik niet.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie