Digitale meter : Opname & Afrekening ?

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Digitale meter : Opname & Afrekening ?

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef:
13 feb 2020, 13:50
Dus beide tellers tellen altijd op, heb je een enkelvoudig tarief bij uw leverancier, moet je deze beiden tellers samentellen :!:
Ben je daar zeker van of zijn er verschillende types van DM in omloop (de link naar het filmpje is niet volledig om niet te zeggen misleidend).

Je moet blijkbaar niets samentellen want op 1.8.0 en 2.8.0 zie je de som van dag en nacht afname en dag en nacht injectie. Dat zijn de waarden die gebruikt worden voor enkelvoudig tarief. Die worden allemaal in kWh gegeven.
Op 1.7.0 en 2.7.0 zie je de effectieve waarden die aan die p+ en die p- verbonden zijn.
Dat is dus effectief afleesbaar. Die worden in kW gegeven. Met andere woorden je kan op elke seconde zien hoeveel je verbruikt. Als de zon niet schijnt zal dat op 1.7.0 zijn en staat 2.0.7 op 0 en als de zon hard schijnt zal 1.7.0 uiteraard 0 kWh aangeven maar zal 2.7.0 het vermogen tonen. Dat zijn de zogenaamde piekvermogens die gemeten worden. Als er evenveel geinjecteerd wordt als afgenomen van het net staan die beide tellers op praktisch 0 kW.
Het digitaal scherm kan 16 verschillende gegevens tonen ipv de 4 waarvan sprake in het filmpje of in de korte handleiding.

waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door waldonk »

ivob schreef:
15 feb 2020, 11:40
Het digitaal scherm kan 16 verschillende gegevens tonen ipv de 4 waarvan sprake in het filmpje of in de korte handleiding.
Wat heb je allemaal nodig om die 16 verschillende gegevens te lezen, of is het eenvoudig knopjes drukken op de meter, en komen die een voor een op het scherm afleesbaar.
Voor alle duidelijkheid ik heb nog geen DM
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Idd, blijkbaar knopjes drukken.
(Voor alle duidelijkheid ikzelf heb ook geen DM en ga af op info van DM-gebruikers. Spijtig genoeg zijn alle bewoners in de straat met een DM geen gebruikers van een PV-installatie zodat ikzelf het één en ander zou kunnen controleren).

Ter (bijkomende)info:
https://maakjemeterslim.be/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

ivob schreef:
15 feb 2020, 11:40

Je moet blijkbaar niets samentellen want op 1.8.0 en 2.8.0 zie je de som van dag en nacht afname en dag en nacht injectie. Dat zijn de waarden die gebruikt worden voor enkelvoudig tarief. Die worden allemaal in kWh gegeven.
Op 1.7.0 en 2.7.0 zie je de effectieve waarden die aan die p+ en die p- verbonden zijn.
Correct
Maar op de basis (2 bladjes) info die je krijgt van Fluvius staat dit niet.
1.8.0 & 2.8.0 geven de sommen weer van afname / injectie
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Geen probleem maar ik dacht (verkeerdelijk) begrepen te hebben dat je de info had op basis van het bekijken van de DM van een buur.
Vlak daarop kreeg ik bijkomende info van een andere reële gebruiker.
En gezien ik zelf geen DM heb en niemand in de straat met een DM ook een PV-installatie heeft kon ik het zelf niet verder uitvlooien.
Vandaar de vraag (om alle verdere misverstanden te vermijden).

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

ivob schreef:
17 feb 2020, 13:37
En gezien ik zelf geen DM heb en niemand in de straat met een DM ook een PV-installatie heeft kon ik het zelf niet verder uitvlooien.
Vandaar de vraag (om alle verdere misverstanden te vermijden).
Ivo, is er een verklaring waarom bewoners zonder PV wel al een DM kregen en jij bijv. nog niet? Want ik zou verwachten dat men systematisch te werk gaat.
Straat voor straat of wijk voor wijk. En bij voorkeur bij PV-bezitters eerst, of ben ik daar mis in.
Of heeft Fluvius een vermoeden dat ze jou iets omzichtiger moeten benaderen ;-) :lol:

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ja, een heel eenvoudige: allemaal nieuwbouw villa's zonder PV installatie (vier op een rij). :D

Mijn EAN-nummer staat zelfs nog niet op de lijst van plaatsing DM. Ziet er dus naar uit dat ik er zelf eentje op vraag zal moeten laten plaatsen. :-|
Ben trouwens de enige in de straat met een PV installatie. Een straat verder staan er wel enkele.

Ik heb trouwens alleen maar goede ervaringen met de verantwoordelijke van Fluvius die in staat voor de vervanging van de meter.
Denkt mee en interpreteert de regels in het voordeel van de klant. Dat zijn ook maar mensen die hun job zo goed mogelijk trachten te doen en niet te verwarren met de organisatie zelf.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

ivob schreef:
17 feb 2020, 20:09
Ja, een heel eenvoudige: allemaal nieuwbouw villa's zonder PV installatie (vier op een rij). :D
Mijn EAN-nummer staat zelfs nog niet op de lijst van plaatsing DM. Ziet er dus naar uit dat ik er zelf eentje op vraag zal moeten laten plaatsen.
Ivo, waarom zou dat doen. Ik veronderstel dat je nu een een terugdraaiende meter hebt waar je 100% voordeel kan uithalen. Als je zelf een meter aanvraagd moet je die misschien nog betalen ook + dat je distributie tarieven zal moeten betalen voor elke kWh die je van het net haalt.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

waldonk schreef:
18 feb 2020, 09:33
Ivo, waarom zou dat doen. Ik veronderstel dat je nu een een terugdraaiende meter hebt waar je 100% voordeel kan uithalen. Als je zelf een meter aanvraagd moet je die misschien nog betalen ook + dat je distributie tarieven zal moeten betalen voor elke kWh die je van het net haalt.
Het nieuwe nettarief principe staat los van de Digitale Meter.
Als je nu een Digitale Meter krijgt, heb je nog steeds een terugdraaiende teller tenzij je uitdrukkelijk naar het nieuwe nettarief systeem wil overstappen.
Eens in het nieuwe systeem is er geen weg terug.
Dit staat ook duidelijk in de brief / communicatie die je ontvangt voor de installatie van de Digitale Meter.

Ik heb de indruk dat Fluvius, nu eerst alle nieuwe PV uitbreidingen / nieuwe AREI keuringen aanpakt.
Want in dezelfde straat zijn er wel 6 PV eigenaars, en waar een uitbreiding is gebeurd hebben ze een digitale teller komen plaatsen. De andere straatbewoners hebben nog een oude meter.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Hierbij de digitale documenten die je ontvangt bij installatie van een DM (Digitale Meter)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero »

Kan er eens iemand een becijferd voorbeeld geven a.u.b. en dit volgens het blaadje van Fluvius.
Wat moet er allemaal berekend worden?
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

1.8.0 = tellerstand dag
2.8.0 = tellerstand nacht

Heb je een enkelvoudig tarief bij uw leverancier = som van 1.8.0 (dag verbruik) + 2.8.0 (nacht verbruik)
Heb je een tweevoudig tarief bij uw leverancier = 1.8.0 = dag verbruik / 2.8.0 = nacht verbruik

In het nieuwe tarief systeem zijn nog maar enkele mensen ingestapt.
Vermoedelijk mensen die heel grote omvormer hebben tov opbrengst of mensen met een batterij systeem.

Intussen kregen in Vlaanderen al ruim 18.000 eigenaars van zonnepanelen zo’n nieuwe teller geïnstalleerd. Slechts 24 daarvan kozen voor het nieuwe nettarief. “
Bron:
https://www.ilumen.be/nl/terugdraaiende ... nepanelen/

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

waldonk schreef:
18 feb 2020, 09:33
Zoals eerder aangehaald maakt de salderingsregeling (nog) geen onderscheid tussen DM en analoog.
(Als je 15-jarig recht op saldering is afgelopen en je hebt nog geen DM heb je - tot het tegendeel is aangetoond - integendeel wel nog een voordeel met de analoge meter. Maar ik ga er van uit dat dit - voor mijn case - geen +6 jaar meer gaat duren).

Bovendien heb Ik heb mijn eigen persoonlijke agenda.
1. Mijn terugdraaiende meter loopt over 6 jaar sowieso af. Zoals gezegd ga ik er niet van uit dat het nog meer dan 6 jaar gaat duren voor ik verplicht wordt een DM te plaatsen.
2. Gisteren weer eens bijkomende info van weer een andere bron gekregen dat de VREG hoogstwaarschijnlijk haar slag zal thuishalen (en niemand moet dat van mij aannemen of in bijtreden want het is dan ook mijn persoonlijke agenda/overweging - dus liefst weer geen welles/nietes discussie hierover).
3. Ik moet sowieso de huidige standplaats van de meter wijzigen en dat wordt sowieso dan een DM. Dacht dat eerst te doen samenvallen met de verplichte plaatsing van de DM maar gezien ik nog niet eens op de agenda van Fluvius sta zal ik wellicht toch zelf het initiatief moeten nemen. De huidige analoge meter staat op 30 meter van mijn meterkast, PV-omvormer en EV-laadpaal dus dat brengt sowieso verliezen met zich mee. De nieuwe locatie is voorzien op één meter.
4. Ik wens ook een loadbalancing te plaatsen voor mijn huidige laadpaal en dan heb ik toch een DM met P1 poort nodig.
5. Ik heb al ingepland om voor eind 2020 een thuisbatterij te plaatsen (eerste fase voorbereiding off grid, te finaliseren 54+64 kWh opslag). Ik kan dan in de huidige situatie nog steeds kiezen voor saldering of de nieuwe regeling en later overschakelen. Kies ik voor een premie is het sowieso de nieuwe tarifering en vervalt de saldering voor het netgebruik. Bij de nieuwe regeling moet ik dan alleen goed incalculeren dat ik jaarlijks voor mijn stroomafname voor het netgebruik niet meer betaal dan 973 euro (prosumententarief + 1/6 van eenmalige premie). Wat neerkomt op 3346 kWh afname bovenop een onmiddellijke zelfconsumptie van 1654 kWh. Lijkt me (met batterij) geen onmogelijke opdracht. Zeker omdat ik wat betreft de zelfconsumptie/afname nog wat flexibel kan omgaan met de laadpaal (zoveel mogelijk thuis laden in de zomer en minder in de winter op aanhoudende warme dagen en minder gebruik EV de WP wat meer inzetten voor airco) en de warmtepomp (meer op winterse zonnige dagen laten draaien en minder op sombere dagen en helemaal niet bij aanhoudende sneeuwval).
Werk ik met een premie is de plaatsing van de DM (en zoals eerder aangehaald, ik heb vroeg of laat toch een nieuwe meter nodig) ook ten laste van de Vlaamse gemeenschap in plaats dat ik het zelf moet betalen. ;-)
6. En nog wat issues.

Plaats reactie