NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door DaanW » 13 mar 2019, 18:07

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20190313_04252 ... mag-kiezen
Oplossing voor invoer digitale meters bij zonnepanelen: consument mag kiezen
Vandaag om 17:38 door Liliana Casagrande
Oplossing voor invoer digitale meters bij zonnepanelen: consument mag kiezen
FOTO: BELGA

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) heeft een oplossing gevonden zodat de digitale meter vanaf 1 juli ook geïnstalleerd kan worden bij eigenaars van zonnepanelen. Iedereen mag kiezen: ofwel blijf je in het oude systeem dat een combinatie is van een virtueel terugdraaiende teller en de forfaitaire vergoeding die je nu betaalt voor het gebruik van het net. Ofwel stap je in het nieuwe systeem waarbij je betaalt voor het effectieve gebruik van het net.
Het decreet voor de slimme meters ligt al sinds vorige zomer in het parlement. Maar zo lang er geen oplossing was voor de eigenaars van de zonnepanelen, kon dit niet goedgekeurd worden. De vorige Vlaamse minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) maakte zich sterk dat er geen probleem zou zijn met de compensatieregeling van 15 jaar voor de eigenaars van zonnepanelen. Die 15 jaar gaat in vanaf het moment van de plaatsing. Maar Vlaams energieregulator VREG, bevoegd voor de distributienettarieven, is het niet eens met die compensatie. “Alle netgebruikers die zich in een vergelijkbare toestand bevinden, moeten gelijk worden behandeld”, vindt de energieregulator. Die compensatieregeling gaat er volgens de regulator ook vanuit dat de opslagcapaciteit van het elektriciteitssysteem onbeperkt en gratis beschikbaar is.

Lydia Peeters (Open Vld) die Tommelein in januari is opgevolgd, heeft nu een oplossing klaar. Ze heeft daarvoor de steun gekregen van parlementsleden van de meerderheidspartijen die daarvoor een amendement op het decreet ondertekenen. De oplossing is zeer eenvoudig: mensen kunnen kiezen. Ofwel blijven ze in het oude systeem waarbij ze dus ook het voordeel van de terugdraaiende teller behouden en ook de forfaitaire vergoeding (prosumententarief) blijven betalen voor gebruik van het net. Ofwel kiezen ze voor een systeem waarbij ze betalen voor het effectief gebruik van het net, zoals VREG wil.

In het decreet stond niet alleen de compensatieregeling, maar ook dat de VREG dit moest omzetten in de praktijk. Maar dat laatste is tot nu toe dus niet gelukt. “Daarom heb ik zelf een voorstel uitgewerkt dat al deze elementen verzoent”, zegt Peeters. “De consument kan het voordeel van de terugdraaiende teller houden, tegelijkertijd behoudt de Vreg haar autonomie om een eigen regeling voor te stellen. We geven mensen de keuze. Er verandert niets, tenzij mensen dat zelf willen.”

De regeling geldt voor alle bestaande installaties en ook voor de nieuwe die nog tot 2020 worden geplaatst.

Of de regulator tevreden is, valt te betwijfelen. In elk geval heeft de regulator op haar website een simulator geplaatst waarmee je kan berekenen of het nieuwe systeem in jouw geval nu duurder of goedkoper wordt. Voor 40 procent van de consumenten zou het nieuwe systeem duurder zijn. Maar je kan dus kiezen wat in jouw situatie het voordeligst is. Wie overdag weinig elektriciteit verbruikt, is beter af met de huidige regeling, wie overdag meer elektriciteit verbruikt zou dan beter kiezen voor het nieuwe systeem van de VREG. Als je niets doet, blijft alles bij het oude.
Dit is positief nieuws... nu nog afwachten tot dit is goedgekeurd door de Vlaamse regering en afwachten wat de reactie van de VREG zal zijn.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Re: NIEUW : Vrije keuze bij digitale meter ?!

Bericht door stegero » 13 mar 2019, 18:22

De woordvoerder van de VREG gaat zich weer in bochten wringen of ontslag nemen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 13 mar 2019, 18:40

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/13 ... periode-v/
Akkoord over invoering digitale meter: eigenaars zonnepanelen mogen 15 jaar voordeel terugdraaiende teller behouden
De Vlaamse meerderheidspartijen zijn het eens geworden over de invoering van de digitale energiemeter. Dat meldt De Tijd en is ons bevestigd. Om het rendement voor eigenaars van zonnepanelen te garanderen, zou iedereen desgewenst 15 jaar lang het systeem zoals dat van de terugdraaiende teller kunnen behouden.

De digitale energiemeter was een heikel discussiepunt voor de Vlaamse regering. De Vlaamse energiewaakhond VREG was grote voorstander van het systeem, omdat eigenaars van zonnepanelen zo ook zouden meebetalen voor hun gebruik van het elektriciteitsnet.

Maar zo'n slimme meter draait niet terug, zodat wie zonnepanelen of een warmtepomp heeft met zo'n nieuwe meter plots zijn factuur zou zien stijgen. En de Vlaamse regering wilde te allen prijze vermijden dat die mensen plots hun rendement zouden verliezen.

Nu is er dus een politiek akkoord over die slimme meter: wie wil, kan 15 jaar lang in het oude systeem met de terugdraaiende meter blijven. Dat betekent concreet: de digitale meter wordt vanaf dit jaar wel degelijk stapsgewijs geïnstalleerd bij gebruikers, maar die mensen kunnen wel nog opteren voor het oude systeem met een in dat geval "fictief terugdraaiende teller". In de praktijk verandert er in dat geval dus niets aan de factuur zoals u die kent.

De VREG van zijn kant moet nu een aantrekkelijker tarief uitwerken om consumenten te overhalen wel over te stappen naar die slimme meter. Wie wil overschakelen naar het nieuwe systeem van de (niet terugdraaiende) digitale meter, mag dat ook, maar kan dan wel niet meer terug.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Akkoord over digitale meter.

Bericht door Passiefzonnen » 13 mar 2019, 18:45

Er is een akkoord over de introductie van de digitale meter:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

Ollie

Bericht door Ollie » 13 mar 2019, 19:06

In het artikel van de Standaard wordt gesproken dat iemand die bv al,10 jaar zonnepanelen heeft liggen dus nog maar 5 jaar gebruik kan maken van het systeem van de terugdraaiende teller.

Ik dacht dat de termijn van 15 jaar pas inging NA installatie van de slimme meter?

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 13 mar 2019, 19:17

Neen...Nooit sprake van geweest...

15 jaar na de 1ste aanmelding bij je DNB...

En dat wordt 15 jaar na de eerste keuring...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

Ollie

Bericht door Ollie » 13 mar 2019, 19:22

Ok, weer iets bijgeleerd dan.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 19:51

stegero schreef:
13 mar 2019, 18:22
De woordvoerder van de VREG gaat zich weer in bochten wringen of ontslag nemen.
Waarom zou een woordvoerder ontslag moeten nemen? De VREG heeft nog niet eens zijn standpunt bepaald.
En ook daar heeft een woordvoerder niets persoonlijks mee te maken.

Voldy013
junior lid

Bericht door Voldy013 » 13 mar 2019, 20:10

Mijn panelen liggen er al bijna 15 jaar, dus voor eind 2020 minstens 1 paneel extra leggen en deze aanmelden dan behoud ik nog 15 jaar oude meter. 😏

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 13 mar 2019, 20:13

Voldy013 schreef:
13 mar 2019, 20:10
Mijn panelen liggen er al bijna 15 jaar, dus voor eind 2020 minstens 1 paneel extra leggen en deze aanmelden dan behoud ik nog 15 jaar oude meter. 😏
Daar bent u mis in die 15 jaar telt van u eerste zonnepanelen.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 13 mar 2019, 20:19

Voldy013 schreef:
13 mar 2019, 20:10
Toch een beetje logisch. Als uw panelen al 15j liggen hebt ge al 15j 'voordeel' gehad.

Mensen die hun panelen vorig jaar gelegd hebben, kunnen op deze manier ook nog 15j voordeel hebben, wel een heel stuk minder dan gij.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 13 mar 2019, 20:20

Met warmtepompen die meer verbruiken in de winter blijft die slimme meter onlogisch en is een investering na 2020 gewoon dus dom.

Áls de regering en het Vreg hier een akkoord kunnen in vinden en die regeling wettelijk vaststaat waarin in de toekomst hier niet het een en het ander kan aangepast worden dan overweeg ik misschien nog zonnepanelen.

Weet iemand dan de exacte datum van installatie om nog recht te hebben op die 15 jaar of is dit gewoon januari 2020?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 13 mar 2019, 20:21

Recht op 15 jaar volledig terugdraaiende teller of enkel op de energieprijs?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2019, 20:27

Giolovin schreef:
13 mar 2019, 20:20
Met warmtepompen die meer verbruiken in de winter blijft die slimme meter onlogisch en is een investering na 2020 gewoon dus dom.
Mag ik je kristallen bol even lenen?
Of gewoon de tarieven vanaf 2020 meedelen is ook al goed.
Giolovin schreef:
Áls de regering en het Vreg hier een akkoord kunnen in vinden en die regeling wettelijk vaststaat waarin in de toekomst hier niet het een en het ander kan aangepast worden dan overweeg ik misschien nog zonnepanelen.
Dan zou ik het niet doen. Niets is eeuwig. Ook wetten niet.

Verstuurd vanaf mijn 10 vingers met verschijnselen van rheuma

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 13 mar 2019, 20:40

ivob schreef:
Giolovin schreef:
Mag ik je kristallen bol even lenen?
Of gewoon de tarieven vanaf 2020 meedelen is ook al goed.
Giolovin schreef:
Dan zou ik het niet doen. Niets is eeuwig. Ook wetten niet.

Verstuurd vanaf mijn 10 vingers met verschijnselen van rheuma
Zolang de tarieven blijven zoals ze zijn voor gebruikers van warmtepompen + extra heffingen op de energiefactuur blijf ik bij mijn worst case scenario na januari 2021 en wordt het plaatsen van warmtepompen na deze datum een domme zet.

Het is aan de regering om garanties te maken zodat de burgers blijven geloven in zonnepanelen. Kunnen ze dat niet dan valt die handel in elkaar, samen met de sector en de vooropgestelde doelen van Europa.

Eerst zien dan geloven. Het Vreg aan wie zijn kant staan die eigenlijk? De burgers dwingen is nu net niet de manier om mensen te overhalen. Er moeten voldoende voordelen zijn aan zo'n systeem als ze willen dat iedereen hierin mee stapt.

"Dat geldt trouwens ook voor al wie nu nog snel  - voor 1 januari 2021 - zonnepanelen laat leggen. Uiterlijk in 2035 dooft het systeem van de terugdraaiende teller uit."

Bron: http://m.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628

Plaats reactie