Zonnepannen

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Meurten
Installatie Land: België

Zonnepannen

Bericht door Meurten » 11 feb 2019, 21:45

Hallo,

Ik heb 2 jaar terug een huis gekocht van 40 jaar oud (bouwjaar 1976). Het dak is oost-west gericht met helling 26°.

Het dakoppervlak is ong 300m².

De huidige dakpannen zijn te broos geworden om zonnepanelen te monteren. En aangezien het dak dus toch vernieuwd moet worden, zou ik dan maar ineens opteren voor zonnepannen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Richtprijzen per m²? Goedkoper dan nieuw dak + zonnepanelen?

Helemaal vol leggen met zonnepannen zal ook niet doenbaar zijn, vrees ik, want dan kom ik op 35000 tot 45000 Wp :D :shock:

En betaalbaar zal het ook niet zijn waarschijnlijk :mrgreen:

Combinatie gewone pannen / zonnepannen dan maar? Any thoughts?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Zonnepannen

Bericht door janus » 11 feb 2019, 22:53

Ik dacht dat het rendement erg slecht was van die pannen, je hoort er ook maar erg weinig van en ik kan mij niet herinneren dat er op het forum iemand is die ze heeft.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Meurten

Bericht door Meurten » 12 feb 2019, 07:56

Het rendement varieert tussen 125Wp/m2 en 170 Wp/m2 naargelang het type zonnepan.

Ik laat de firma een bestek maken, en dan zien we wel verder. Ik hou jullie op de hoogte en vraag input als ik meer cijfers heb!

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 12 feb 2019, 09:21

Grootste probleem van die zonnepannen is warmte. De koeling is veel minder goed dan bij panelen op een dak. Dit hoorde ik van een installateur die er intussen mee gestopt is wegens te dikwijls defecten.

Mercier
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 12 feb 2019, 09:31

Misschien eens informeren bij EnergyVille in Oostende. Daar hebben ze een fietsafdak met die pannen als experiment, dacht ik.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 12 feb 2019, 09:58

Mercier schreef:
12 feb 2019, 09:31
Misschien eens informeren bij EnergyVille in Oostende. Daar hebben ze een fietsafdak met die pannen als experiment, dacht ik.
Een fietsafdak met zonnepannen wordt wel gekoeld door de luchtstroom onder het dak.
Of zou je ventilatoren en een afzuiger onder je volledig dicht dak plaatsen?
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 12 feb 2019, 10:15

Ik zou sowieso geen PV dakpannen plaatsen. Mogelijk hebben ze in Oostende ook nog meer experimenten met dit soort PV.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 feb 2019, 10:47

eens bij Bart T. je licht opsteken.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 12 feb 2019, 13:20

Opletten met Wp/m² ! Zijn dit waardes per m² dak of per m² zonnecel? Daartussen is een wereld van verschil.
Ik heb mij nooit echt in verdiept in zonnepannen omdat ik de oplossing weinig kostenefficiënt vond. Maar als uitzicht belangrijker is dan rendement speelt kostprijs weinig rol.
Toch enkele bedenkingen
Er zijn in dit soort daken zeer veel stekkerverbindingen elke verbinding houdt een risico in. Slechte verbindingen kunnen zorgen voor opbrengstverlies maar ook voor brandgevaar.
Dakpannen moeten 30 jaar waterdicht blijven. Standaard dakpannen zijn uit één stuk en één materiaal gemaakt. Hoe gedragen PV-pannen zich op dat vlak.
Blijven deze 30 jaar perfect dicht en hoe zit het met garanties ?
En zoals hierboven ook al vermeld hebben deze zonnecellen veel meer last van opwarming waardoor het rendement op zonnige dagen ook snel afneemt.

Als ik al voor BIPV zou kiezen zou het zeker niet voor zonnepannen zijn, maar voor grote standaard panelen waar de randprofielen voor waterdichting zorgen. En met voldoende ventilatie ruimte onder de panelen.
Hier enkel voorbeelden
http://www.bisol.com/nl/producten/bisol ... no-nl.html
http://www.solar-constructions.com/word ... de-cellen/
http://www.dge-nl.nl/bipv-zonnepanelen/
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Meurten

Bericht door Meurten » 12 feb 2019, 13:58

DaanW schreef:
12 feb 2019, 13:20
Opletten met Wp/m² ! Zijn dit waardes per m² dak of per m² zonnecel? Daartussen is een wereld van verschil.
Heel nuttige opmerking! Bedankt voor de tip!
DaanW schreef:
Dakpannen moeten 30 jaar waterdicht blijven. Standaard dakpannen zijn uit één stuk en één materiaal gemaakt. Hoe gedragen PV-pannen zich op dat vlak.
Blijven deze 30 jaar perfect dicht en hoe zit het met garanties ?
Ook een goede tip!
DaanW schreef:
Ik heb mij nooit echt in verdiept in zonnepannen omdat ik de oplossing weinig kostenefficiënt vond. Maar als uitzicht belangrijker is dan rendement speelt kostprijs weinig rol.
Het gaat mij niet eens om het uitzicht, maar vooral over het feit dat eerst een dak vol klassieke dakpannen leggen, en dan daarboven nog eens zonnepanelen, een nutteloze investering is (om het nog niet over de energie-inhoud van de dakpannen te hebben), terwijl er direct zonnepanelen gelegd kunnen worden. Voor mijn part worden dakpannen gewoon verboden, en moet bij nieuwbouw het dak volledig uit zonnepanelen bestaan [met het nodige gevoel voor overdrijving :geek: ]

ik zou inderdaad niet gaan voor de panelen-in-de-vorm-van-een-dakpan, maar een volledig dak uit zonnepanelen.
Dit vind ik daar een heel mooi voorbeeld van: http://www.solar-constructions.com/word ... de-cellen/
Waarom zou je daar in godsnaam nog dakpannen onder leggen? :D $*

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2019, 16:42

Ik ben het met jou eens iz de dakpannen, maar vind zonnepanelen niet geschikt als volwaardige dakbedekking mede omdat er geen passtukken e.d. te verkrijgen zijn.
Als basis een stalen felsdak met daarop traditionele panelen is een efficiënte en mooie oplossing.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 feb 2019, 17:18

In 2009 had ik hetzelfde probleem, dan gekeken om als dak 'joris ide' panelen te gebruiken maar kon geen installateur vinden, nu zouden die er wel zijn die dit principe toepassen.
Panelen zijn verkrijgbaar met isolatie vandaar mijn voorkeur.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 12 feb 2019, 21:57

Zou ook prima gaan inderdaad al is het met isolatieplaten nog wel een uitdaging om de rails goed vast te krijgen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie