Wanneer teller laten omzetten naar enkelvoudige

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
tmt
Installatie Land: België

Wanneer teller laten omzetten naar enkelvoudige

Bericht door tmt » 09 jan 2019, 11:02

In maart gaan ze bij ons zonnepanelen installeren.
Ik heb een dag/nacht teller die ook - volgens het icoon op de teller - niet achteruit kan draaien (teller is van 2008).
Mijn vraag is nu: wanneer laat ik dit best omzetten naar een enkelvoudige en achteruit draaiende teller?
Ik heb gehoord dat als dit gebeurt dat je dan een afrekening krijgt.

Vorige afrekening is van september. In februari gaat mijn abonnement (van test aankoop groepsaankoop) worden overgezet naar iets anders, tenzij ik van leverancier verander.
Geen idee of dat ook een afrekening gaat triggeren eigenlijk.

Als ik dat dus in maart laat doen dan zal ik al mijn huidige winterverbruik moeten betalen?
Dat zal dan niet meer gecompenseerd kunnen worden door het lagere zomerverbruik.

Ik zou denken ASAP laten aanpassen en al een leuke leverancier kiezen, dan ben ik al klaar en kan het verbruik van de rest van de winter al gecompenseerd worden in de volgende zomer?

Of mis ik hier iets?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Wanneer teller laten omzetten naar enkelvoudige

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 jan 2019, 11:11

Als er een rem opstaat, kan je niet terugdraaien!
Je moet uw meter direct na installatie van de zonnepanelen laten veranderen en dit zou gratis moeten zijn (door uw rem).
Best even met uw DNB (Eandis / Infrax) informeren + richting installatie datum meter vervanging aanvragen.

Als je in Februari veranderd van energieleverancier, gaan ze zowiezo weer een afrekening maken en uw tellerstanden opnemen (zelf te doen via brief / telefoon / website).
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

tmt

Bericht door tmt » 09 jan 2019, 13:08

klopt, aanpassing is gratis, zou ik nu ook al kunnen laten doen, maar kan gewoon tezamen met aanpassing naar enkelvoudige teller (Infrax).

Bij lampiris zeggen ze dat bij omschakeling naar enkelvoudige teller er alleen een afrekening van het nachttarief zal gebeuren, bij aanpassing van mijn contract gebeurt geen afrekening.

Ik heb het dus zelf ongeveer in de hand. Vraag me dan nog altijd af wat het voordeligste is?
Ik zou naar Ecopower leunen als nieuwe leverancier. Nachttarief verbruik is 20% meer dan ons dagverbruik.

1) ASAP leverancierswissel + meter aanpassing (bvb Ecopower, ik ben al cooperant) -> volledige afrekening verbruik oktober - januari
2) leverancierswissel + meter aanpassing in maart -> volledige afrekening van de hele winter (oktober - maart)
3) meter aanpassing in maart -> afrekening nacht van de hele winter (oktober - maart)
4) alles laten doorgaan tot oktober 2019 -> winterverbruik wordt gecompenceerd door de zonnepanelen, maar die zullen niet alle avondverbruik kunnen recupereren (dubbele teller)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 09 jan 2019, 13:40

Da's een hele vervelende.
:arrow: Bij vervanging van de meter én bij het veranderen van leverancier wordt de meterstand genoteerd en volgt er in principe ook een tussentijdse of een eindafrekening.
Het grootste probleem is dat jou jaarlijkse meteropname in september valt, net na een productieve zomer. Dit jaar ga je dus sowieso een groot stuk van je zomeropbrengst verliezen. :-(

De meter zo snel mogelijk laten vervangen lijkt mij de beste optie. Dan kan je het verbruik van de volgende maanden deze zomer nog compenseren.
De netbeheerder MOET de meter met teruglooprem GRATIS komen vervangen, maar nu de digitale meter op komst is zullen ze dat extra werk niet graag doen vrees ik.
Veranderen van Dag-Nacht naar enkelvoudige teller/tarief is niet gratis. Daarvoor moet je sowieso een forfait van +- 80€ betalen. Maar het gebeurt wel op hetzelfde moment.

Dus ASAP contact opnemen met infrax en een afspraak vastleggen voor vervanging. Pas na het betalen van de forfait zullen ze een afspraak vastleggen. Reken op een doorlooptijd tot 6 weken.
Je verbruik tot dan zal je sowieso moeten betalen vrees ik.
Hoe jou huidige energieleverancier omgaat met de meetgegevens van infrax weet ik niet. door het vervangen van de meter hebt je heel nieuwe beginstanden.
Gaan ze het verbruik van deze winter nog kunnen compenseren met je productie van deze zomer? Voor infrax telt de beginmeterstand van bij de vervanging.
Tegen september zal die nieuwe meter wel al behoorlijk teruggedraaid zijn. Alle kWh die de meter dan lager staat dan de beginmeterstand bij vervanging doe je (verplicht) aan de netbeheerder cadeau.
De meterstand van september 2019 zal de nieuwe beginstand zijn voor de afrekening in september 2020.

Veranderen van leverancier kan nu samen met de metervervanging of wel bij de meteropname van september.
Denk eraan de leverancier met de kleinste vaste vergoeding is dikwijls de meest voordelige als je door de terugdraaiende teller een (bijna) "NUL" -verbruik hebt.
Nu samen met de metervervanging overstappen naar Ecopower is een goede optie.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie