Hulp bij eventuele aankoop

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
kennyd
junior lid
Installatie Land: België

Hulp bij eventuele aankoop

Bericht door kennyd » 07 jan 2019, 20:54

Dankzij dit forum zal volgende week mijn PV systeem geïnstalleerd worden :tu:

Nu ik geld aan het uitgeven ben en ik dagelijks een "klein" badje neem om mijn rug te ontspannen zit ik met de volgende vraag:
Investeren in een zonneboiler of niet?

Onze verwarming draait op een Vaillant cv ketel (van vorig jaar) met doorstromer en dus denk ik meteen aan een Vaillant auroSTEP plus systeem.
Gezien ik veel mensen ken met een PV installatie en warmtepomp boilers krijg ik steeds het advies om dit niet te doen wegens problemen en een te laag rendement gezien de investering. -> met je werkt al met een doorstromer en gas is niet duur...

Ons gezinnetje bestaat nu uit 3 leden en in de toekomst hopelijk 4 :D

Graag advies?
Alvast bedankt. Vanaf mijn PV systeem actief ik kom ik ook met foto's en waardes.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Hulp bij eventuele aankoop

Bericht door ivob » 07 jan 2019, 21:51

Iedereen zal daar zijn eigen gedacht over hebben maar ik zou het niet doen.
1. Je hebt pas een nieuw systeem.
2. Als je weinig SWW verbruikt is een doorstromer sowieso beter dan een SWW systeem met boilervat (stilstandsverliezen). Ik heb zelf SWW via de WP maar zou dit nu niet meer doen. Ik zou voor een doorstromer gaan.
3. PV en een zonneboiler tezamen zijn, volgens mij, contraproductief. Ze hebben op hetzelfde ogenblik energie te veel en op hetzelfde energie te kort.

Verder spreek je jezelf tegen of ben je niet duidelijk. Eerst spreek je in je tweede § over een zonnebolier en in de derde § over een warmtepompboiler. Dat zijn twee totaal verschillende zaken.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 jan 2019, 22:58

https://www.zonstraal.be/wiki/Zonneboilers

In onze Wiki staat denk ik voldoende info om de juiste berekening te maken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

kennyd
junior lid

Bericht door kennyd » 08 jan 2019, 06:01

Mijn collega's bedoelen dat ik dien te investeren in een warmtepomp boiler ipv een zonneboiler.
Zal vandaag de Wiki doornemen.

Alvast bedankt voor de reactie

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 jan 2019, 08:09

Mijn collega's bedoelen dat ik dien te investeren in een warmtepomp boiler ipv een zonneboiler.
Die adviseren dus om een splinternieuwe cv ketel weg te smijten en een wpboiler aan te schaffen?
Zou bij mij zelfs niet in mijn hoofd opkomen :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

kennyd
junior lid

Bericht door kennyd » 08 jan 2019, 08:33

Nee,
die adviseren om niks te doen of als ik toch wil geld uitgeven een warmtepompboiler te plaatsen ipv een zonneboiler.
Gezien ik iedere dag een bad neem dacht ik dat dit interessanter was dan hiervoor telkens mijn cv ketel aan te spreken, heb het dus mis ;-)

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 08 jan 2019, 09:02

Wij verbruiken zelf ook vrij veel warm water en hebben warmtepomp CV die dat water verwarmt.

Ik heb zelf wel een zonneboiler van ongeveer 5m2 erbij omdat dat uiteindelijk onbelaste zonne-energie is. Je krijgt er zelfs vrij veel subsidies voor waardoor je hem bijna gratis hebt. Onderhoud is volgens mij beperkt bij een open drukloos systeem. En in de tussenseizoenen hoef je het water niet op te warmen. Voor zonneboiler heb je wel een vat nodig, waar het sanitair water dan doorstroomt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 09:47

@kennyd: Ten eerste: als je niet graag vervelende teksten leest ga onmiddellijk door naar de laatste paragraaf.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kennyd schreef:
08 jan 2019, 08:33
Nee,
die adviseren om niks te doen of als ik toch wil geld uitgeven een warmtepompboiler te plaatsen ipv een zonneboiler.
Gezien ik iedere dag een bad neem dacht ik dat dit interessanter was dan hiervoor telkens mijn cv ketel aan te spreken, heb het dus mis ;-)
En ze hebben groot gelijk. Toch in de huidige situatie.

Zolang de terugdraaiende teller van kracht blijft en je hebt een voldoende grote PV installatie en je weet niet wat je met je geld aanmoet kan je beter je SWW verwarmen via een warmtepomp dan met een extra zonneboiler. Dan is je SWW ook gratis.
Schaffen ze de terugdraaiende teller af en gaan ze dan nog eens over op moment tarifering wordt je combinatie PV/warmtepomp(boiler) ook zinloos en kan je beter een zonneboiler installeren. Toch zolang de installatie, door subsidies, bijna gratis is en je er de plaats voor hebt.
In jouw specifieke situaties is er dus maar één goed advies: niets doen, afwachten tot de regeling van de digitale meter bekend is en ondertussen genieten van je SWW via doorstromer op gas. Er zijn genoeg alternatieven als je toch geld teveel hebt. ;-)

Afhankelijk van je huidige verbruik kan je misschien het verbruik van je SWW verminderen? Dat is het meest renderende alternatief.

Je hebt een nieuwe installatie met een voordelig systeem voor SWW. Ik neem aan dat je je niet gaat laten afsluiten van het gas want dan ligt de situatie weer anders. Als je aangesloten blijft aan het gas zal je dan ook je vaste aansluitkosten blijven betalen. Daar is dus al geen besparing.
Ik ken je verbruik van SWW niet maar bij een laag verbruik is een doorstromer een zeer goede methode wegens geen stilstandverliezen. Hou er al maar rekening mee dat als je gaat werken via een buffervat (zal je nodig hebben bij zowel een warmtepompboiler als een zonneboiler dus neem dat ook al op in je extra uitgaven) je ook nog eens zelf zal moeten naisoleren. De standaard isolatie van een buffervat (bij laag SWW verbruik) voldoet nl. niet.
En hoe groter het vat en hoe hoger je opslagtemp. hoe groter de stilstandverliezen.

Zelf heb ik een combinatie PV/WP die o.a. zorgde voor de het SWW. Aanvankelijk stond er een buffervat met 200 liter wat veel te groot was. Nu staat er een buffervat van 150+150l (met twee spiralen waarvan de WP spiraal alleen de bovenste 150 l warm hield). Bij een SWW verbruik van 10 en 25 liter/persoon (kon voorheen met jong volwassen kinderen in huis gemakkelijk oplopen tot 50 l/persoon) en een SWW temp. van 40°- 45°waren de stilstand verliezen al groter dan het verbruik. Een elektrische doorstromer (wij hebben bewust geen gasaansluiting) was dan ook een betere optie geweest. Zeker met het oog op de toekomst (afschaffen terugdraaiende teller). Dat probleem is inmiddels ook al opgelost maar uiteraard niet algemeen toepasbaar. En het oplossen van één situatie creëert weer andere problemen (te groot overschot aan PV productie) zodat je weer opnieuw naar een oplossing moet zoeken.

Tot slot: op een onbelast systeem moet je nooit tellen. Op ieder systeem kan vroeg of later een andere regeling toegepast worden. Neem dus steeds maatregelen waardoor je vlug van systeem kan wisselen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Laat je vooral je kop niet zot maken. In jouw geval zou ik gewoon de huidige situatie aanhouden en rustig afwachten voor je nieuwe investeringen in energie doet.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 08 jan 2019, 11:05

Voor mij is de zonneboiler (weliswaar vacuumbuizen met olie en geen druksysteem) precies wat je in de laatste paragraaf beschrijft, Ivob: een backup systeem dat mij een alternatief biedt voor Roverheidsbeslissingen rond wp/pv. En bovendien op 1000 euro na volledig gratis. What do you want more?

Maar ik denk dat je advies correct is als TS toch al vaste kosten voor gas betaalt. Dat heb ik zelf net zoals jij niet gewild. Hier enkel spijt dat er geen kachel is met Sww spiraal. Dan hadden we twee backups gehad.

Ivob, kun je meer info geven over de na isolatie van de vaten? Want dat is iets dat hier nog grondiger moet gebeuren. De toestellen staan immers buiten het beschermd volume. En je voelt de warmte :)

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 08 jan 2019, 11:16

Korter: het wordt in de nieuwe regeling zonder terugdraaiende teller zaak om de warmtepomp zo weinig mogelijk te gebruiken (die draait namelijk te vaak op momenten dat je de netkosten moet betalen). Maar vermits TS een gas CV heeft maakt het niet uit.

kennyd
junior lid

Bericht door kennyd » 08 jan 2019, 11:59

Ok.
Duidelijk zal dit geld niet uitgeven en nee heb er niet teveel...
Simpele vraag gezien de pv installatie en toekomst 2 vorige of enkelvoudige meter?
En dan laat ik iedereen met rust, alvast bedankt voor jullie heldere hulp

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 jan 2019, 12:12

Als uw PV uw volledig jaarlijks verbruik kan opwekken => enkele teller.
Hou rekening dat je best de omschakeling naar enkele teller doet net voor of net na de jaarlijkse meteropname.

Je mag altijd vragen stellen op het forum, daar dient het tenminste voor ;-)

Een extra persbericht ivm zonneboilers
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/08 ... -techniek/
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 12:44

bartgo schreef:
08 jan 2019, 11:05
Voor mij is de zonneboiler (weliswaar vacuumbuizen met olie en geen druksysteem) precies wat je in de laatste paragraaf beschrijft, Ivob: een backup systeem dat mij een alternatief biedt voor Roverheidsbeslissingen rond wp/pv. En bovendien op 1000 euro na volledig gratis. What do you want more?

Maar ik denk dat je advies correct is als TS toch al vaste kosten voor gas betaalt. Dat heb ik zelf net zoals jij niet gewild. Hier enkel spijt dat er geen kachel is met Sww spiraal. Dan hadden we twee backups gehad.

Ivob, kun je meer info geven over de na isolatie van de vaten? Want dat is iets dat hier nog grondiger moet gebeuren. De toestellen staan immers buiten het beschermd volume. En je voelt de warmte :)
Het zal je toch niet verbazen toen ik bij mijn eerste reply bij "iedereen" eigenlijk specifiek aan jou dacht?

Dit terzijde, noch jij noch ik zijn een referentie.
Mijn antwoord is dan ook louter toegespitst op de situatie van TS en hoe ikzelf in zo'n situatie zou reageren.

Twee back ups is in mijn situatie echt niet nodig. En al heel zeker niet voor SWW. Een BU kost ook geld al is het maar 1000 €. En ieder technisch instrument vraagt vroeg of laat onderhoud. Zelfs een zonneboiler vraagt stroom voor zijn pompsysteem. Daar zijn wij hier al aan voorbij op een zeer eenvoudige en 100% kostenbesparende manier. Wij gaan liever voor nulopties. ;-) Tot nu toe (testperiode sinds 15/10/18) zijn we er zeer tevreden over en ondervinden we alleen maar voordelen van onze beslissing.
Maar uiteraard begrijp ik ook ten volle dat dat niet voor iedereen is weggelegd op vrijwillige basis. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 12:53

bartgo schreef:
08 jan 2019, 11:16
Korter: het wordt in de nieuwe regeling zonder terugdraaiende teller zaak om de warmtepomp zo weinig mogelijk te gebruiken (die draait namelijk te vaak op momenten dat je de netkosten moet betalen). Maar vermits TS een gas CV heeft maakt het niet uit.
Inderdaad. Die test is hier al in de winter van 2017-2018 met succes* afgesloten.
Het e-winterverbruik was dan zelfs 20% lager dan het zomerverbruik (maar de huidige test zal dat waarschijnlijk ook counteren).
*Alleen spijtig dat het SWW dan niet van de CV kan afgesloten worden. Bij de installatie van de algemene BU in 2013 hadden we zo ver niet nagedacht.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 jan 2019, 12:55

kennyd schreef:
08 jan 2019, 11:59
Ok.
Duidelijk zal dit geld niet uitgeven en nee heb er niet teveel...
Simpele vraag gezien de pv installatie en toekomst 2 vorige of enkelvoudige meter?
En dan laat ik iedereen met rust, alvast bedankt voor jullie heldere hulp
Op dit ogenblik krijg je als toekomstig prosument nog een "voorkeursbehandeling" op dat vlak. Lost zich dus vanzelf op. ;-)
ps. Je moet ons niet "met rust" laten. Dit is een niet dwingend forum. Het staat iedereen vrij al dan niet te reageren op (je) vragen.

Plaats reactie