Verbruik carterverwarming compressor L/W warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
shreknel
junior lid
Installatie Land: België

Verbruik carterverwarming compressor L/W warmtepomp

Bericht door shreknel » 06 dec 2018, 10:26

Heeft er iemand een idee hoe vaak de carterverwarming van een compressor van een L/W warmtepomp aanstaat in functie van de buitentemperatuur?

Ik vind daar geen documentatie over terug. Het enige dat er (voor mijn model) over terug te vinden is, is dat die carterverwarming 100W vermogen heeft en dat de 'standby' stand van de warmtepomp een verbruik van 50W heeft.

Maar of dit dan wilt zeggen dat de carterverwarming 50% van de tijd werkt, ongeacht de buitentemperatuur, is nergens terug te vinden.
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Verbruik carterverwarming compressor L/W warmtepomp

Bericht door bke » 06 dec 2018, 20:04

Bij mij ligt het verbruik tgv standby en carterverwarming op een dag dat de warmtepomp niet draait op 33 W. De carterverwarming gebeurt bij mij door stroom te sturen door de wikkelingen van de compressor. Als de warmtepomp werkt vermoed ik dat carterverwarming niet of amper noodzakelijk zal zijn.

shreknel
junior lid

Bericht door shreknel » 06 dec 2018, 21:00

bke schreef:Bij mij ligt het verbruik tgv standby en carterverwarming op een dag dat de warmtepomp niet draait op 33 W. De carterverwarming gebeurt bij mij door stroom te sturen door de wikkelingen van de compressor. Als de warmtepomp werkt vermoed ik dat carterverwarming niet of amper noodzakelijk zal zijn.
Interessant... Denk je dat die 33W ook tijdens de zomer wordt verbruikt?

De compressor lijkt voor ons over een heel jaar slechts <15% van de tijd actief te zijn. Dus het zou jammer zijn dat die de resterende 85% van de tijd de carterverwarming heeft aanstaan.

Maar zoals gezegd heb ik hier niets over kunnen terugvinden.

Sent from my MI 6 using Tapatalk

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 21:06

Ik begin ook al schrik te krijgen met 2 airco's die eigenlijk maar zeer zelden gebruikt worden :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

shreknel
junior lid

Bericht door shreknel » 06 dec 2018, 21:12

janus schreef:Ik begin ook al schrik te krijgen met 2 airco's die eigenlijk maar zeer zelden gebruikt worden :roll:
Voor airco's en cv warmtepompen is het waarschijnlijk een optie om deze slechts eenmaal per maand buiten het gebruiksseizoen onder spanning te zetten om vastzitten pompen en dergelijke te vermijden.

Maar als er sww met behulp van een warmtepomp wordt aangemaakt, dan is dat natuurlijk geen optie.

De carterverwarming is volgens de vermogens die gedocumenteerd zijn, wel evenredig met het vermogen van de compressor.

In de nieuwere EU Datasheets voor warmtepompen is het stand-by verbruik nu wel opgenomen. Maar het is me niet duidelijk of dit dan 24/7 is of niet (uitgezonderd de momenten dat de compressor loopt)

Sent from my MI 6 using Tapatalk

Plaats reactie