Levensduur batterij

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
waldonk
Master lid
12
Installatie Land: België

Levensduur batterij

Bericht door waldonk »

Geldt het aantal keer opladen en de levensduur ook voor een Li Iron / Li Polymer batterij van een electrische fiets
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Gedeeltelijk off-grid

Bericht door janus »

waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:05 Geldt het aantal keer opladen en de levensduur ook voor een Li Iron / Li Polymer batterij van een electrische fiets

Dat geldt voor elke batterij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
waldonk
Master lid
12

Bericht door waldonk »

Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Er staat hierboven dat je de instructies van de leverancier moet opvolgen, waarschijnlijk willen ze zo voorkomen dat je de fiets wegzet met een lege batterij en dat is vaak het slechtste wat je kan doen.
Maar er is hier een onderwerp over fietsen, dus zal dat daar naartoe verplaatsen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
YveST3
Donateur
Donateur
11
Contacteer:

Re: Levensduur batterij

Bericht door YveST3 »

Elk type batterij heeft zijn eigen levensduur
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type accu. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:

lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat
nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli
loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 cycli aan

Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij.

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... -mee/1782/
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
Mercier
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier »

waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:36 Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
Lithium batterijen, in tegenstelling met lood equivalenten, moet je half geladen ongebruikt bijhouden. Onmiddellijk herladen hoeft enkel als ze werkelijk plat zijn. Als je elke dag gaat fietsen dan is onmiddellijk opladen natuurlijk nodig. Anders zal je de dag er op niet ver geraken.
Mercier
Senior lid
11

Bericht door Mercier »

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... -mee/1782/
[/quote]

Ik weet niet wie dit artikel geschreven heeft maar het lijkt in elk geval niet iemand die vertrouwd is met batterijen in deze toepassingen. Het heeft wel enige waarde als waarschuwing voor de omgang met batterijen, vooral lithium. Meer niet.

Vraag is bijvoorbeeld :
nikkel batterijen : Welke nikkel batterij ??? Wie een beetje surft vindt een hele reeks batterijen met nikkel als een van de componenten.
lood : 500 cycli ? Welke cycli ? Welk type lood ? enz.
Probleem bij batterijen in typische consumentenproducten als de elektrische fiets is dat in de documentatie en handleidingen bij het toestel vrij summier zijn en vaak info bevatten geschreven à la tête du client.
Christiaan
Master lid
8

Bericht door Christiaan »

Mercier schreef: 20 nov 2018, 13:20 .... Anders zal je de dag er op niet ver geraken.
Uiteraard. Maar lithium-ion batterijen slechts volladen tot 80% en ze nooit ontladen onder de 20 % van hun capaciteit geeft ze zelfs een levensduur "maal acht" . Laad ze ook nooit op onder de 0°C en laad ze ook nooit volledig op bij een omgevingstemperatuur van 30°C , tenzij je er ook meteen gaat mee fietsen ( ontladen dus )

De regel zou dus moeten zijn :
- laad ze eventjes bij , maar niet volledig , als ge van een rit thuiskomt
- laad ze volledig op net vóór je gaat fietsen.

Een volledig volgeladen Li-ion batterij gaat zich ook sneller zelf-ontladen dan een half-volle. Zonde van de verloren energie , nietwaar , als ge die vollaadt na een rit en die vervolgens op stal laat staan.
Christiaan
Master lid
8

En gebruik ze ook niet meteen na het opladen.
Wacht niet tot de batterij volledig ontladen is om ze op te laden ( correct ! ) , maar laad ze wel het best volledig op.

Bovenstaande zinnen van het artikel uit de link hierboven zijn dus niet waar in het geval van lithium-ion of lithium polymeer. A propos , "lithium-polymeer" zegt iets over de vorm van de batterij en het gebruikte diëlectricum , maar niets over de samenstelling van de batterij zelf ( lithium-ijzer-fosfaat LFP of lithium-nikkel-mangaan-cobaltoxide NMC )
bpop
lid
11

Bericht door bpop »

Geeft de fabrikant mee dat de lithium batterij 1000 laadcyclussen aankan, dan is dat een benadering voor 1000x 100% laden. Wordt b.v. de batterij steeds bijgeladen aan 50%, verdubbeld de levensduur. In praktijk gaat de batterij wel langer mee. :td:
bruma
Master lid
11

Bericht door bruma »

Er kunnen hier nog zoveel beweringen geuit worden, er zijn evenveel verschillende accu's beschikbaar die er in het eerste zicht hetzelfde uit zien. En toch zoveel accu fabrikanten zijn er niet.

Enige correcte info is de datasheet van de desbetreffende accu op te zoeken en daar kan je alle parameters, tabellen en grafieken terugvinden ook deze die een relatie vormen met ontvangen en opladen, temperatuur, cycli, e.a.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Mari
Master lid
11
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari »

Heb een kleine 6 jaar op een e-bike gereden en heb nog nooit problemen gehad met de accu.
Accu werd 2x per week soms 3x per week opgeladen.
In de vakantietijd werd de accu zelfs dagelijks geladen.
Fiets gemiddeld 4000 tot 5000 km per jaar.
Onlangs na 6 jaar oude fiets ingeruild en nieuwe e-bike aangeschaft.
Ik laad deze wanneer er nog ongeveer 25 % in zit, als ik een dagje wil gaan fietsen dan zorg ik dat hij alsnog geladen wordt.
In koude maanden zoals nu gaat de accu uit de fiets en leg deze binnen.
Ja elke dag opnieuw. Kleine moeite om ff de accu eruit te halen.
Fietsen staan in een onverwarmde schuur, als de temperatuur buiten lager dan 10 of hoger dan 25 graden is gaan de accu's naar binnen.
Of dat wel of niet moet boeit me niet zo veel. Ik heb nooit een probleem gehad en dat wil ik zo houden.
Losse accu's zijn gewoon te duur om ze naar de verdommenis te helpen.
Christiaan
Master lid
8

Mari schreef: 24 nov 2018, 08:42 ...
Fietsen staan in een onverwarmde schuur, als de temperatuur buiten lager dan 10 of hoger dan 25 graden is gaan de accu's naar binnen.
....
Je mag de accus's best onder de 10 °C stockeren , dat verlengt zelfs hun levensduur , en dat geldt niet alleen voor herlaadbare batterijen , maar voor alle batterijtypes. In de jaren '60 was het al bekend dat het bewaren van AA en AAA celletjes in de ijskast hen een fantastische levensduur bezorgde.

Als ge de accu wilt opladen , dan is het inderdaad raadzaam om hem eerst op huiskamer temperatuur te brengen. Het laden van Lithium-ion batterijen op een lage temperatuur gaat veel trager ( en stopt zelfs bij 0 °C )
Mari
Master lid
11
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari »

De fabrikant geeft aan:
Temperaturen onder -10 graden en hoger dan 60 graden dienen te worden vermeden.
Wintertijd:
In de winter (in het bijzonder onder 0 graden) de bij kamertemperatuur opgeslagen accu kort voor vertrek op de elektrische fiets plaatsen. Bij regelmatig fietsen in de kou is het aan te bevelen om thermische beschermhoezen te gebruiken.

Voor de zekerheid zeg ik zelf in winter vanaf 10 buitentemperatuur dan naar binnen met de accu.
Ook de genoemde winterhoes heb ik om mijn accu zitten trouwens, en dat ziet er stukken netter uit.
Nogmaals nog nooit 1 probleempje gehad.
Tommie1
Master lid
11

Bericht door Tommie1 »

Oud topic, maar toch even een ervaringswaarde posten.

Onze Giant electrische fiets is nu ca 10 jaar oud, en heeft een Li-on batterij van 240 Wh.
Die fiets is niet superveel gebruikt, maar de leeftijd is er wel naar.

Met die batterij halen we nog altijd 50km op de eco stand.
Plaats reactie

Terug naar “Fiets”