Levensduur batterij
- waldonk
- Master lid
- Berichten: 1281
- Lid geworden op: 29 dec 2012, 14:31
- 12
- Installatie Land: België
- Locatie: Ekeren
Levensduur batterij
Geldt het aantal keer opladen en de levensduur ook voor een Li Iron / Li Polymer batterij van een electrische fiets
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
- janus
- Site Admin
- Berichten: 22247
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
- 15
- Installatie Land: Ander
- Locatie: Ten zuiden van antwerpen
- Contacteer:
Re: Gedeeltelijk off-grid
waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:05 Geldt het aantal keer opladen en de levensduur ook voor een Li Iron / Li Polymer batterij van een electrische fiets
Dat geldt voor elke batterij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- waldonk
- Master lid
- Berichten: 1281
- Lid geworden op: 29 dec 2012, 14:31
- 12
- Installatie Land: België
- Locatie: Ekeren
Re: Gedeeltelijk off-grid
Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
- janus
- Site Admin
- Berichten: 22247
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
- 15
- Installatie Land: Ander
- Locatie: Ten zuiden van antwerpen
- Contacteer:
Re: Gedeeltelijk off-grid
Er staat hierboven dat je de instructies van de leverancier moet opvolgen, waarschijnlijk willen ze zo voorkomen dat je de fiets wegzet met een lege batterij en dat is vaak het slechtste wat je kan doen.
Maar er is hier een onderwerp over fietsen, dus zal dat daar naartoe verplaatsen.
Maar er is hier een onderwerp over fietsen, dus zal dat daar naartoe verplaatsen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- YveST3
- Donateur
- Berichten: 3423
- Lid geworden op: 18 jul 2013, 11:28
- 11
- Installatie Land: België
- Locatie: Machelen
- Contacteer:
Re: Levensduur batterij
Elk type batterij heeft zijn eigen levensduur
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type accu. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:
lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat
nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli
loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 cycli aan
Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij.
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... -mee/1782/
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type accu. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:
lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat
nikkelbatterijen: reken op zo'n 500 laadcycli
loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 cycli aan
Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij.
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... -mee/1782/
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
- Mercier
- Senior lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 15:39
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Gedeeltelijk off-grid
Lithium batterijen, in tegenstelling met lood equivalenten, moet je half geladen ongebruikt bijhouden. Onmiddellijk herladen hoeft enkel als ze werkelijk plat zijn. Als je elke dag gaat fietsen dan is onmiddellijk opladen natuurlijk nodig. Anders zal je de dag er op niet ver geraken.waldonk schreef: 20 nov 2018, 10:36 Dan begrijp ik niet goed waarom er in de instructies van de batterij geschreven staat dat na elke rit, je best de batterij oplaad om telkens met een volle batterij te vertrekken.
- Mercier
- Senior lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 15:39
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Levensduur batterij
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... -mee/1782/
[/quote]
Ik weet niet wie dit artikel geschreven heeft maar het lijkt in elk geval niet iemand die vertrouwd is met batterijen in deze toepassingen. Het heeft wel enige waarde als waarschuwing voor de omgang met batterijen, vooral lithium. Meer niet.
Vraag is bijvoorbeeld :
nikkel batterijen : Welke nikkel batterij ??? Wie een beetje surft vindt een hele reeks batterijen met nikkel als een van de componenten.
lood : 500 cycli ? Welke cycli ? Welk type lood ? enz.
Probleem bij batterijen in typische consumentenproducten als de elektrische fiets is dat in de documentatie en handleidingen bij het toestel vrij summier zijn en vaak info bevatten geschreven à la tête du client.
[/quote]
Ik weet niet wie dit artikel geschreven heeft maar het lijkt in elk geval niet iemand die vertrouwd is met batterijen in deze toepassingen. Het heeft wel enige waarde als waarschuwing voor de omgang met batterijen, vooral lithium. Meer niet.
Vraag is bijvoorbeeld :
nikkel batterijen : Welke nikkel batterij ??? Wie een beetje surft vindt een hele reeks batterijen met nikkel als een van de componenten.
lood : 500 cycli ? Welke cycli ? Welk type lood ? enz.
Probleem bij batterijen in typische consumentenproducten als de elektrische fiets is dat in de documentatie en handleidingen bij het toestel vrij summier zijn en vaak info bevatten geschreven à la tête du client.
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 2324
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- 8
- Installatie Land: België
Re: Gedeeltelijk off-grid
Uiteraard. Maar lithium-ion batterijen slechts volladen tot 80% en ze nooit ontladen onder de 20 % van hun capaciteit geeft ze zelfs een levensduur "maal acht" . Laad ze ook nooit op onder de 0°C en laad ze ook nooit volledig op bij een omgevingstemperatuur van 30°C , tenzij je er ook meteen gaat mee fietsen ( ontladen dus )
De regel zou dus moeten zijn :
- laad ze eventjes bij , maar niet volledig , als ge van een rit thuiskomt
- laad ze volledig op net vóór je gaat fietsen.
Een volledig volgeladen Li-ion batterij gaat zich ook sneller zelf-ontladen dan een half-volle. Zonde van de verloren energie , nietwaar , als ge die vollaadt na een rit en die vervolgens op stal laat staan.
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 2324
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- 8
- Installatie Land: België
Re: Levensduur batterij
En gebruik ze ook niet meteen na het opladen.
Wacht niet tot de batterij volledig ontladen is om ze op te laden ( correct ! ) , maar laad ze wel het best volledig op.
Bovenstaande zinnen van het artikel uit de link hierboven zijn dus niet waar in het geval van lithium-ion of lithium polymeer. A propos , "lithium-polymeer" zegt iets over de vorm van de batterij en het gebruikte diëlectricum , maar niets over de samenstelling van de batterij zelf ( lithium-ijzer-fosfaat LFP of lithium-nikkel-mangaan-cobaltoxide NMC )
- bpop
- lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 18:02
- 11
- Installatie Land: België
- Locatie: Hove
Re: Levensduur batterij
Geeft de fabrikant mee dat de lithium batterij 1000 laadcyclussen aankan, dan is dat een benadering voor 1000x 100% laden. Wordt b.v. de batterij steeds bijgeladen aan 50%, verdubbeld de levensduur. In praktijk gaat de batterij wel langer mee. 

- bruma
- Master lid
- Berichten: 3461
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Levensduur batterij
Er kunnen hier nog zoveel beweringen geuit worden, er zijn evenveel verschillende accu's beschikbaar die er in het eerste zicht hetzelfde uit zien. En toch zoveel accu fabrikanten zijn er niet.
Enige correcte info is de datasheet van de desbetreffende accu op te zoeken en daar kan je alle parameters, tabellen en grafieken terugvinden ook deze die een relatie vormen met ontvangen en opladen, temperatuur, cycli, e.a.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Enige correcte info is de datasheet van de desbetreffende accu op te zoeken en daar kan je alle parameters, tabellen en grafieken terugvinden ook deze die een relatie vormen met ontvangen en opladen, temperatuur, cycli, e.a.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
- Mari
- Master lid
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
- 11
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Tegelen
Re: Levensduur batterij
Heb een kleine 6 jaar op een e-bike gereden en heb nog nooit problemen gehad met de accu.
Accu werd 2x per week soms 3x per week opgeladen.
In de vakantietijd werd de accu zelfs dagelijks geladen.
Fiets gemiddeld 4000 tot 5000 km per jaar.
Onlangs na 6 jaar oude fiets ingeruild en nieuwe e-bike aangeschaft.
Ik laad deze wanneer er nog ongeveer 25 % in zit, als ik een dagje wil gaan fietsen dan zorg ik dat hij alsnog geladen wordt.
In koude maanden zoals nu gaat de accu uit de fiets en leg deze binnen.
Ja elke dag opnieuw. Kleine moeite om ff de accu eruit te halen.
Fietsen staan in een onverwarmde schuur, als de temperatuur buiten lager dan 10 of hoger dan 25 graden is gaan de accu's naar binnen.
Of dat wel of niet moet boeit me niet zo veel. Ik heb nooit een probleem gehad en dat wil ik zo houden.
Losse accu's zijn gewoon te duur om ze naar de verdommenis te helpen.
Accu werd 2x per week soms 3x per week opgeladen.
In de vakantietijd werd de accu zelfs dagelijks geladen.
Fiets gemiddeld 4000 tot 5000 km per jaar.
Onlangs na 6 jaar oude fiets ingeruild en nieuwe e-bike aangeschaft.
Ik laad deze wanneer er nog ongeveer 25 % in zit, als ik een dagje wil gaan fietsen dan zorg ik dat hij alsnog geladen wordt.
In koude maanden zoals nu gaat de accu uit de fiets en leg deze binnen.
Ja elke dag opnieuw. Kleine moeite om ff de accu eruit te halen.
Fietsen staan in een onverwarmde schuur, als de temperatuur buiten lager dan 10 of hoger dan 25 graden is gaan de accu's naar binnen.
Of dat wel of niet moet boeit me niet zo veel. Ik heb nooit een probleem gehad en dat wil ik zo houden.
Losse accu's zijn gewoon te duur om ze naar de verdommenis te helpen.
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 2324
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- 8
- Installatie Land: België
Re: Levensduur batterij
Je mag de accus's best onder de 10 °C stockeren , dat verlengt zelfs hun levensduur , en dat geldt niet alleen voor herlaadbare batterijen , maar voor alle batterijtypes. In de jaren '60 was het al bekend dat het bewaren van AA en AAA celletjes in de ijskast hen een fantastische levensduur bezorgde.Mari schreef: 24 nov 2018, 08:42 ...
Fietsen staan in een onverwarmde schuur, als de temperatuur buiten lager dan 10 of hoger dan 25 graden is gaan de accu's naar binnen.
....
Als ge de accu wilt opladen , dan is het inderdaad raadzaam om hem eerst op huiskamer temperatuur te brengen. Het laden van Lithium-ion batterijen op een lage temperatuur gaat veel trager ( en stopt zelfs bij 0 °C )
- Mari
- Master lid
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: 18 mei 2013, 07:12
- 11
- Installatie Land: Nederland
- Locatie: Tegelen
Re: Levensduur batterij
De fabrikant geeft aan:
Temperaturen onder -10 graden en hoger dan 60 graden dienen te worden vermeden.
Wintertijd:
In de winter (in het bijzonder onder 0 graden) de bij kamertemperatuur opgeslagen accu kort voor vertrek op de elektrische fiets plaatsen. Bij regelmatig fietsen in de kou is het aan te bevelen om thermische beschermhoezen te gebruiken.
Voor de zekerheid zeg ik zelf in winter vanaf 10 buitentemperatuur dan naar binnen met de accu.
Ook de genoemde winterhoes heb ik om mijn accu zitten trouwens, en dat ziet er stukken netter uit.
Nogmaals nog nooit 1 probleempje gehad.
Temperaturen onder -10 graden en hoger dan 60 graden dienen te worden vermeden.
Wintertijd:
In de winter (in het bijzonder onder 0 graden) de bij kamertemperatuur opgeslagen accu kort voor vertrek op de elektrische fiets plaatsen. Bij regelmatig fietsen in de kou is het aan te bevelen om thermische beschermhoezen te gebruiken.
Voor de zekerheid zeg ik zelf in winter vanaf 10 buitentemperatuur dan naar binnen met de accu.
Ook de genoemde winterhoes heb ik om mijn accu zitten trouwens, en dat ziet er stukken netter uit.
Nogmaals nog nooit 1 probleempje gehad.
- Tommie1
- Master lid
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 29 jun 2013, 18:38
- 11
- Installatie Land: België
Re: Levensduur batterij
Oud topic, maar toch even een ervaringswaarde posten.
Onze Giant electrische fiets is nu ca 10 jaar oud, en heeft een Li-on batterij van 240 Wh.
Die fiets is niet superveel gebruikt, maar de leeftijd is er wel naar.
Met die batterij halen we nog altijd 50km op de eco stand.
Onze Giant electrische fiets is nu ca 10 jaar oud, en heeft een Li-on batterij van 240 Wh.
Die fiets is niet superveel gebruikt, maar de leeftijd is er wel naar.
Met die batterij halen we nog altijd 50km op de eco stand.