Vloerisolatie - kurk

Allerlei
Plaats reactie
mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Vloerisolatie - kurk

Bericht door mabo » 07 nov 2018, 21:24

Misschien off topic, maar gezien een goede isolatie toch wel de basis is voor rationeel energieverbruik, vindt ik dat er op dit forum, naast PV, warmtepompen, elektrische voertuigen, een aparte rubriek isolatie zinnig zou zijn.

Los daarvan, hierbij een isolatie vraagje:
Ik heb momenteel geen vloer isolatie, en stenen tegels, geen kelder eronder --> op de volle grond, ligt een gewapend betonlaag, chappe, en dan de tegels.
Omdat ik graag op blote voeten rondloop, en dat in de winter met de stenen tegels nogal koud uitvalt, overweeg ik om bovenop de tegels een kurkvloerbedekking te plaatsen.

Nu de vraag: heeft iemand een ruw idee hoeveel er procentueel gezien langs zo een vloer verloren gaat,
en biedt zo een kurkvloer, buiten het comfort aan de voeten, ook een merkbare verbetering ivm warmteverliezen langs de vloer ?

Verkopers van kurkvloeren beweren dat het een goede isolatie biedt, maar die willen verkopen natuurlijk, daarom graag langs deze weg een wat meer onafhankelijke opinie.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vloerisolatie - kurk

Bericht door janus » 07 nov 2018, 21:31

Een paar mm isoleert niets, dan moet je echt over centimeters gaan praten.
Het geeft wel een iets aangenamer gevoel aan de voeten waardoor je misschien de verwarming wat lager zal laten staan.

Op het www vind je terug dat er +/- 10% warmte langs de vloer verdwijnt.

ps, als er meer leden een isolatie onderwerp nuttig vinden dan hoor ik het graag.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid

Bericht door bke » 07 nov 2018, 21:37

3 mm kurk geeft op een niet-geïsoleerde vloer toch een reductie van het warmteverlies via de vloer van 10 - 20%. Dus het heeft wel degelijk een effect op het warmteverlies.

edit: rekenfoutje rechtgezet

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 09 nov 2018, 08:51

mabo schreef:
07 nov 2018, 21:24
Verkopers van kurkvloeren beweren dat het een goede isolatie biedt, maar die willen verkopen natuurlijk, daarom graag langs deze weg een wat meer onafhankelijke opinie.
https://www.lambda.be/nl/energietips/la ... materialen
Je warmteweerstand van je vloer kan je met deze waarden dan berekenen aan de hand van de gebruikte dikte van het materiaal=>
Warmteweerstand R van een stuk materiaal = dikte laag in meter / lambda-waarde.
3 mm kurk heeft dus een R-waarde van 0,075 m²K/W.
1 cm tegel (afhankelijk van het soort steen) heeft een R-waarde van 0,0045 m²K/W.

19 mm parket hardhout op multiplex onderboard geeft een waarde van 0.12 m²K/W.
Maar een minimale isolatie in de vloer van 4 cm PUR geeft al een waarde van 1,6 m²K/W.

Kurk isoleert in verhouding tot de andere afwerkingsmaterialen zeer goed. Het is de geringe toegepaste dikte dat het verschil maakt in
negatieve zin.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 09 nov 2018, 09:26

Kurk isoleert in verhouding tot de andere afwerkingsmaterialen zeer goed. Het is de geringe toegepaste dikte dat het verschil maakt in
negatieve zin.
Je kan dus beter de chappelaag (huidige dikte?) en tegels verwijderen en de vrijgekomen ruimte boven de betonvloer opvullen met een isolatielaag en een dunnere laag chappe (gewapend volstaat 5 cm). Of nog beter, werken met harde isolatieplaten op de betonvloer en daarop een houten (vezelplaat, mulitplex) ondervloer leggen en daarop de kurk bevestigen. Dan heb je de best mogelijke isolatieweerstand zonder je betonvloer te moeten uitbreken. Chappe uitbreken is geen kunst.

mabo
lid

Bericht door mabo » 09 nov 2018, 19:04

Alvast bedankt voor de antwoorden.

De ganse vloer uitbreken zie ik niet echt zitten, ik dacht eerder aan de kurk bovenop de tegels te leggen.
Een kurk ondervloer op rol van misschien 5-6 mm, en daar bovenop kurk kliktegels,
die hebben een dikte van 11 mm, en dan een stukje van de onderkant van de binnendeuren afzagen.

10% warmteverlies langs de vloer is op zich niet zo heel veel, maar alle beetjes helpen wel,
alle energie die je niet verliest moet je uiteindelijk ook niet opwekken.
Het gaat om een huis van begin van de jaren 80, er zit wel meer dan 20 cm rotswol in het dak,
en in de spouw zitten PU platen van 6 cm, wel redelijk geisoleerd voor die periode denk ik,
maar vloerisolatie is er toen wegens budgettaire redenen niet van gekomen.

Plaats reactie