Wat te doen, WP of Gas of ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
patrik
lid
Installatie Land: België

Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 08:50

beste leden
ik he eens een vraag ,zou het om de duur nog weten wat een mens moet doe ivb met alternatieve energie
mij huis is dertig jaar geïsoleerd 6cm spouw (in die tijd was dat zo) mijn dak 6cm ,deze ga ik opnieuw doen met pir platen van 14
nu wil ik volop op nieuwe dingen inzetten een warmtepomp kostprijs 6000 euro zonder units zelf plaatsen de mitsubischi kwam er voor mij als beste uit
verbruik in kilowatt per jaar 4a5000kw elctriciteit verbruik 3365kw om alles op nul te krijgen moet ik 35 panelen leggen op zich geen probleem mijn dak is groot genoeg nu komen ze af met die slimme meter wat betekent dit concreet je zal voor zelf opwekkende energie moeten betalen voor het net
ik geef maar een vb 0,18 cent krijgen voor het terugsteken en 0,25cent moeten betalen voor terug te hergebruiken je eigen energie
als je dan een groot verbruiker bent ben je toch de klos of zie ik dat verkeerd ik ben enenzestig jaar maar nu weet ik het helemaal niet meer
moet ik in mijn geval gewoon de gas binnen plaatsen en centrale verwarming leggen ? ik weet het echt niet meer
wat voor een beleid dat ze hier in Belgie voeren dat trekt op niets de mensen pluimen denk ik dan

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door janus » 07 nov 2018, 09:14

Welkom ik heb je bericht even afgesplitst, dat leek mij beter.

Om je te kunnen helpen is het ook handig om te vertellen wat voor verwarming je nu hebt en wat de kosten daar van zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Ton_vanN
junior lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 07 nov 2018, 10:44

Dit rekentool (of deze nederlandse versie) deden me schrikken:
een-op-een vervangen van gas vraagt (zelfs met de omreken-factor van een warmtepomp) dus een aanmerkelijke hoeveelheid elektriciteit, en dan ook nog op tijden dat er gebruikelijk geen zonne-energie is.
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 07 nov 2018, 10:55

Ton_vanN schreef:
07 nov 2018, 10:44
Dit rekentool (of deze nederlandse versie) deden me schrikken:
een-op-een vervangen van gas vraagt (zelfs met de omreken-factor van een warmtepomp) dus een aanmerkelijke hoeveelheid elektriciteit, en dan ook nog op tijden dat er gebruikelijk geen zonne-energie is.

De caloriewaarde van gas verschilt nog eens van waar je woont.
Laagcalorisch & haagcalorisch.
https://www.fluxys.com/belgium/nl-be/ab ... as/gaslorh

Hoogcalorisch of laagcalorisch
Naargelang de energetische waarde of de hoeveelheid energie die aardgas bevat, kunnen we twee soorten onderscheiden:

Hoogcalorisch aardgas

Het hoogcalorisch aardgas dat in België wordt gebruikt, is afkomstig uit de LNG-producerende landen en uit velden in de Noordzee en Rusland. Het H-net bestrijkt de provincies West- en Oost-Vlaanderen, het grootste gedeelte van de provincies Henegouwen, Namen en Luik, en een groot deel van Limburg.

Laagcalorisch aardgas

Het laagcalorisch aardgas dat in België wordt gebruikt, is afkomstig uit het Nederlandse Slochteren-veld in Groningen (vandaar ook de naam 'Slochteren-gas'). Het L-net bestrijkt een gedeelte van de regio's Antwerpen en Brabant, evenals een gedeelte van Limburg en Henegouwen.
Omschakeling van laagcalorisch naar hoogcalorisch aardgas
De geleidelijke uitputting van het Groningse aardgasveld heeft de Nederlandse regering ertoe gebracht om de uitvoer van L-gas volledig af te bouwen. Voor België en Frankrijk gebeurt dat tussen 2024 en 2030
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

patrik
lid

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 11:18

ik verwarmde op elektriciteit , ik heb mij een kolen kachel aangeschaft enkele jaren geleden (5jaar)
mijn vraag concreter als ik een warmtepomp installeer verbruik 4a5000kw op een jaar
gewoon om dit te voorzien met mijn gewone elektriciteit moet ik 35 zonnepanelen leggen
ik kan dat perfect doen maar nu met die slimme meter in 2019 ,ben ik dan terug de klos want ik ben dan een groot verbruiker
mijn vraag is ben ik niet beter af om geen zonnepanelen te leggen en gewoon aardgas binnenweg op centrale verwarming
kostprijs 6000 euro als ik het zelf plaats en 60euro ongeveer betalen voor mijn gas elke maand om de twee jaar eens laten nazien
ik vind het jammer dat ze de mensen het zo moeilijk maken ,anders deed ik het wel want ik ben zot van een warmte pomp
maar die slimme meter betrouw ik voor geen haar ,met ander woorden wat denken jullie ervan
grt patrick

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 07 nov 2018, 11:59

35 zonnepanelen lijkt me wel heel veel. Dat is ongeveer 35*300Wp=10500Wp

De digitale meter calculator van de VREG gaat nog een update krijgen voor warmtepompen, dus daar is zelfs nog meer onduidelijkheid over dan bij de rest.

Ruwe berekening:
Installatie van 7000 Wp, 6500 kWh opbrengst, 6500 kWh totaal verbruik:
Jaarlijkse kost bij digitale meter: bij 10% direct verbruik: €1170, bij 20%: €1040, bij 30%: €910
Dan heb je natuurlijk ook meer dan enkel de verwarmingskosten gedekt.

De kostprijs van PV + warmtepomp + eventuele aanpassing van afgiftesysteem gaat natuurlijk wel heel wat hoger zijn dan gas.

patrik
lid

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 12:31

bas
ik ga dan wel naar een nul operatie electriciteit en nul voor verwarming
maar die 10%en die 20% en 30% dat je bedoelt is dat een jaarlijkse berekening dat je zou moeten betalen bij terugsteken op het net kan je dat eens verduidelijken met de kostprijs van panelen en warmtepomp zit ik niet in het gaat er over wat ik zou moeten achter dragen aan elektrische maatschappij(engie)
en taksen die ze opleggen of het de moeite nog waard is om mijn centen daarin te steken of ik dan niet bedrogen uitkom
en idd 35pv is veel maar dit hebben ze mij wijsgemaakt
mijn gewoon verbruik is 3365kw en voor die pomp 5000 kw ik neem nu het meeste om zekers te zijn dus ik zou willen weten ongeveer ik zou moeten betalen om terug te steken en mijn eigen el terug te krijgen

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 nov 2018, 13:00

Wat verstook je nu aan kWh?
(verbruik of opwekking is in kWh niet in kW)

Of het aantal kilo kolen, want met een verbruik van 5000kWh aan de wp zou je +/-20000kWh nodig hebben om de woning te verwarmen.
Dat wil zeggen minstens 2666Kilo kolen.

Bij zo'n verbruik denk ik trouwens dat een wp niet echt rendabel gaat zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

patrik
lid

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 14:25

een heel stengere winter 1500a 1600kg
maar mijn huis 17m lang op 9,50 breed en 9 hoog ,maar boven verwarm ik niet ,vroeger wel mijn dochter studeerde daar maar nu is dat een zolderruimte maar die pomp verbruikt tussen de 4000 en 5000 kw per jaar ,ik heb naar de bis beurs geweest en de nodige info gevraagd
ze zijn ook bezig met lage druk radiatoren maar dat is een heel ander verhaal ,goed voor nieuwbouw ik moet dus aan een goede 8500 kilowatt komen
ik heb het nagelen 3379kw gewone elektriciteit plus die vier of vijfduizend zou dat zijn met die 35pv zou ik 8640 kw uitkomen hebben ze gezegd

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 07 nov 2018, 14:32

We hebben geen glazenbol :-( dat is het grootste probleem. Ik zou op dit moment voor de kleinste investering kiezen en niet voor een dure investering waarvan de ROI heel onzeker is.
EXTRA en beter isoleren is volgens mij de beste investering. Dit is ook een meerwaarde bij een eventuele verkoop van je eigendom.
Elektriciteit wordt momenteel heel erg duur, vanaf 240 € tot ruim boven de 400€ per 1000 kWh afhankelijk van waar je woont (netgebied van de DNB), energieleverancier en soort contract.
In Limburg zit een gemiddeld contract momenteel rond de 290-300€/1000kWh. Het goedkoopste contract kost +265€. Hoelang en of de prijzen zo hoog blijven is heel onzeker.
Ik weet niet waar je woont, maar als je wil weten hoeveel 1000 kWh jou gaat kosten de volgende maanden/jaren doe dan de Vreg V-test https://vtest.vreg.be/
In Limburg (netgebied inter-energa/infrax) betaal je voor 1000 kWh, bij enkelvoudig tarief, 131.38€ distributie kosten, 19,09€ transmissiekosten (hoogspanningsnet) en 5,87€ heffingen. Samen 156,34€

De energiekost en kosten voor groene stroom en Wkk verschillen per energieleverancier en per contract. Als je bij het resultaat van de V-test achter elke leverancier/contract op Details >> klikt kan je de eenheidsprijzen bekijken en eventueel vergelijken. De totale ENERGIEkost zit hier momenteel tussen de 100,4 en de 186,8€ voor 1000kWh (enkelvoudig tarief) Deze kost kan je volgens het 'principe terugdraaiende teller' nog 15 jaar recuperen(salderen) bij de digitale meter. Stroom injecteren is gratis, maar je stroom terug van het net halen zal geld kosten. De distributie- en transmissiekosten blijf je betalen op elke kWh die je van het net haalt.
Bij zonnepanelen zal dus enkel de stroom die je direct verbruikt "gratis" zijn. Dit direct verbruik hangt van veel factoren af. Ben je overdag thuis zodat je kan koken, wassen, strijken, stofzuigen... als de zon schijnt? In de winter zullen de panelen nooit genoeg stroom leveren om de warmte pomp 100% te voeden maar het is dan wel mogelijk om 100% van je 'relatief lage' zonneopbrengst direct te verbruiken. Op jaarbasis denk ik dat je met moeite aan 40% direct verbruik geraakt. Dwz dat als je op jaarbasis evenveel PV-opbrengst hebt als je stroombehoefte, je toch voor 60% van je verbruik nettarieven moet betalen.

Aardgas kost in Limburg momenteel tussen de 53 en de 65€ per 1000 kWh (verbruik van 1500 à 2000m³) Bij het duurste contract is dit nog steeds 4 keer voordeliger dan het goedkoopste stroomcontract. De De voordelige gascontracten zijn per kWh nog 5 tot 6 keer voordeliger dan een gemiddeld elektriciteitsprijs. Dan moet je al een heel goede WP hebben om het zelfde financiële voor deel te hebben ;-)

Hoe de energieprijzen (kolen, mazout, aardgas, butaan, propaan, pellets, ...) in de toekomst gaan evolueren is ook onduidelijk. Gaan er extra heffingen/taksen komen op brandstoffen die CO2 en/of fijn stof uitstoten? Gaat men open-haarden, houtkachels, ... aan strengere regels onderwerpen of belasten? Zo ja, hoe gaan ze dat dan controleren enz...

Ik weet niet of je met deze info iets wijzer wordt. :vraag: Veel succes in je zoektocht en laat je niet omverblazen door verkopers praatjes.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

patrik
lid

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 14:43

Daan W
ik vind het wel spijtig men wil vernieuwen en men kan niet omdat ze ons gaan belasten op hernieuwbare energie dat het geen naam heeft
hoe gaan ze nog die warmtepompen kunnen verkopen het nochtans heel goed
ik ga voor aardgas gaan en centrale verwarming leggen ik denk dat het voor mij gezien mijn leeftijd het beste zal zijn (61) binnen drie maand en mijn dak zelf isoleren met pir platen van 14cm ,ik heb prijs gevraagd en de teller buiten in een voetpadkast kost 506euro zonder BTW
ik zal de kat uit de boom kijken vooraleer ik zonnepanelen laat leggen en dan voor die 3379kw ofwel doe ik het helemaal niet

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 nov 2018, 15:01

patrik schreef:
07 nov 2018, 11:18
met ander woorden wat denken jullie ervan
Dat je beter eerst je volledige woning grondig isoleert en daar je budget aan besteedt.
En dat je deze isolatie doordacht plaatst rondom het verwarmde woongedeelte. het heeft bv. weinig zin isolatie in het dak te steken
als er boven je verwarmde woonruimte nog een onverwarmde en ongebruikte ruimte aanwezig is. Dan gaat je verwarmde
lucht gewoon deels door je ongeïsoleerd plafond naar die ruimte.
Dat is de zekerste manier om energie en geld te besparen zonder er op belast te worden.
En dat bij elke warmtebron die je installeert of al hebt.
Als je dat voor elkaar hebt kan je, afhankelijk van je (hopelijk enorm gedaalde) warmtevraag narekenen of een WP (al dan niet met PV)
een zinvolle investering is.
Op al de andere vragen kan toch niemand je een zinnig antwoord geven en het heeft dan ook geen zin
het al dan niet spijtig te vinden dat het misschien de andere kant opgaat.

patrik
lid

Bericht door patrik » 07 nov 2018, 15:11

mijn plafonds zijn allemaal geïsoleerd ,maar ik heb contakt genomen met de stad Gent en er komt iemand om mij advies te geven ivm met isoleren en verwarmen eens kijken wat die te vertellen heeft , mijn spouwmuur is geïsoleerd mer purschuim 6cm ,ik heb het laten opspuiten in 2006
mijn plafonds zit er 6cm rockwol tussen
en alvast bedankt voor jullie antwoord

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 nov 2018, 17:34

Kan je moeilijk goed geïsoleerd noemen voor een WP.
In mijn plafond steekt 26 cm rockwool. PUR-platen zou ik niet aanraden in een plafond.
De muren die nu 4 cm EPS-platen in een 6 cm spouw bevatten krijgen een extra buitenlaag van 10 cm PIR-platen (met uitzondering van de zuidgevel) en de vloer gaat van 4 cm gespoten PUR naar 12 cm. Dit als voorbereiding op de digimeter met kwartiertarifering. Dan zal het wel welletjes zijn.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 07 nov 2018, 18:50

Ga je vloerverwarming installeren?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

Plaats reactie