Simulator digitale meter VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 17:01

Bollocks schreef:
28 okt 2018, 12:59
..., en al zeker niet voor zij die tijdens de dag werken...
Wel voor zij die om de andere dag met de (elektrische) fiets naar het werk forensen:
  • Mooi weer? Met de fiets, dan kan de elektrische auto bijladen.
  • Regenweer? Met de auto. Kan de elektrische fiets bijladen.
Voor wie z'n gewoontes kan en wil aanpassen zijn er mogelijkheden om de graad van zelfconsumptie te verhogen.

Het minder ecologisch alternatief: je consumptie dusdanig omhoog brengen dat je alle energie die je produceert ook zelf gebruikt. Naast je eigen geproduceerde energie zal je dan wellicht ook nog energie invoeren. Het pervers effect van het voorgestelde systeem. Je hoeft het echt niet ver te zoeken om (in de zomer) de overtollige energie op een leuke manier op te souperen hoor...
jacuzzi.jpg
Of hoe een thread over de digitale meter en zelfconsumptie toch rare bochten kan nemen... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 28 okt 2018, 17:36

Bj0rn schreef:
28 okt 2018, 17:01

Wel voor zij die om de andere dag met de (elektrische) fiets naar het werk forensen:
  • Mooi weer? Met de fiets, dan kan de elektrische auto bijladen.
  • Regenweer? Met de auto. Kan de elektrische fiets bijladen.
Voor wie z'n gewoontes kan en wil aanpassen zijn er mogelijkheden om de graad van zelfconsumptie te verhogen.
Klopt, maar dan zit je weer te vissen in de categorie medewerkers met een kantoorjob....de forensen.... zie hoger...
Als je zelf die EF of EV koopt, dan kan je effectief doen zoals je zelf voorstelt, maar voorlopig is dat een kleine minderheid, de particuliere gebruikers van EV. De fietsvergoeding is zeker een stimulans, maar de EV heeft voorlopig nog te weinig mogelijkheden. Als tweede (kleine) wagen misschien, maar een betaalbare grote break of monovolume is er voorlopig nog niet...
Zoals je aanhaalt, ik ben er van overtuigt dat we onze graad van zelfconsumptie nog kunnen aanpassen, maar als ik pas om 17u thuis kom, kan ik geen grote stroomverbruiken realiseren om 14u... ik zou kunnen de vaatwas programmeren (uitgesteld opstarten), maar wie zegt dat de zon zal schijnen op het uur dat ik instel? Als er onvoldoende opbrengst is op dat ogenblik,moet ik nog stroom van het net halen... en dan heb ik ook geen 'eigen consumptie....
Enige oplossing die wel werkt, is autonoom batterijopslag systeem dat overstroom oplaad, en verbruik eerst uit batterijen haalt en dan pas van het net.... maar dat is dan financieel weer een te zware dobber momenteel.
Bj0rn schreef:
28 okt 2018, 17:01
Het minder ecologisch alternatief: je consumptie dusdanig omhoog brengen dat je alle energie die je produceert ook zelf gebruikt. Naast je eigen geproduceerde energie zal je dan wellicht ook nog energie invoeren. Het pervers effect van het voorgestelde systeem. Je hoeft het echt niet ver te zoeken om (in de zomer) de overtollige energie op een leuke manier op te souperen hoor...
jacuzzi.jpg

Of hoe een thread over de digitale meter en zelfconsumptie toch rare bochten kan nemen... :lol:
Ja, het perverse van 'je eigen stroom verbrassen om er voor te zorgen dat iemand anders toch geen kw gratis van je krijgt'.... als die jacuzzi op temperatuur is, laat je iets weten, mijn zwembroek ligt al klaar ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 28 okt 2018, 18:39

Enkele tegenbedekking en momenteel de kortzichtigheid van de salarispolitiek even daargelaten. Zal mogelijks snel wijzigen als de wagens in voldoende getale aanlevert aar zijn.

Is de kona te klein dan neem je een Niro van Kia zal ongeveer dezelfde prijs zijn als particulier.
Voor een bedrijf gaat de wagen in Fleetwood, daar krijgt hij zeker de fleetkorting op van 2 cijfers, mogelijks beginnend met een 2. Dan spreek je al van een ander budget.
Indien ik me niet vergis mag de wagen 120% ingebracht worden en kost een 300km/120/u trip 7€ aan Eli.
Afwerking op zijn Koreaans, wat mis mee? Je zal het er momenteel mee moeten doen, staat wel op een iets hoger niveau dan Opel EV die een kleinere accu heeft, duurder is maar niet te verkrijgen.
Alle andere EU modellen zijn bijna dubbel zo duur, rijden minder efficiënt maar zijn misschien iets beter qua afwerking. Of al dezelfde features voor die prijs inbegrepen zijn laat ik even in het midden.

Een wagen met 70kWh à 42k€, ik wil niemands concept in diskrediet brengen, maar kost die stationaire accu niet evenveel? Lader nog niet inbegrepen? Je hebt er hier nog een wagen, zijnde wel Koreaanse afwerking, er gratis bij!
Of wil je het anders zien: je hebt een accu op wielen waar je ergens Eli kunt gaan tanken, indien wenselijk of nodig. En zou gebruikt kunnen worden om (semi)off-grid te gaan volgens bepaalde concepten.

En zijn er die veel km rijden en veel op de baan zijn, vertel je me niet, tot voor kort 300km/dag was het minimum. En ja, enkele van mijn ex-collega's rijden nu EV met e-tankkaart voor DC snelladers. Ook weer zo'n foutieve hersenkronkel.
Wie heeft hier een smartphone? En wie ziet in de namiddag dat hij vermoedelijk niet toekomt op t eind van de dag? Snel even aan de lader hangen tot we voldoende SOC hebben om de rit naar huis te halen is toch al enkele jaren ingeburgerd en stoten we er ons al niet meer aan (in t begin was dit ongenoegen welke schering en inslag).

Moeten we met zijn allen overschakelen naar EV? Moet dit onder salariswagen? Is dit wenselijk? Is dit haalbaar met de stroomproductie?
Ik heb de link niet meteen ter hand op mijn smartphone, maar in NL hebben ze uitgerekend dat indien 5.000.000 wagens EV wagens zouden worden er 14% méér stroom geproduceerd moet worden.

Hebben we rijdende accu's nodig? Hebben we stationaire accu's nodig? Ik vermoed dat op alle vragen vermoedelijk geantwoord in worden, niet voor alle wel voor een groep én mogelijks in combinatie en mocht nu iedereen zijn neus in dezelfde richting zetten zouden we op een efficiënte (ROI, milieu, e.a.) out of the box kunnen denken naar een degelijke oplossing.

Echter nu zijn we mogelijke scenario's aan t bedenken om achter feiten aan te hollen die zelf gecreëerd zijn:

-) ik kan stroom op de zaak kopen lager dan mijn laagste distributietarief (dal)
-) is niet ver van mijn werkplek staat een windmolen, ik kom er zelfs een paar tegen die met moeite 200m van de straatkant staan waar ik DC zou kunnen laden, in principe rechtstreeks van molen naar wagen, echter de DNB moet zijn stukje van de koek krijgen dus duwen ze die stroom maar op het MS net
-) zelfs mijn buur kan niet profiteren van wat mijn PV op dat ogenblik opbrengt (ik weet niet of het nog relevant is: op buurtniveau is er zelden injectie eerder afname, misschien enkele lokale uitzonderingen)
-) aansluitend op vorige, waar ik mij parkeer kan ik niet profiteren van de lokaal geproduceerde PV stroom, mocht er overschot zijn (wat toch xx beweert wat netevenwicht in t gedrang brengt) dus laad ik dan maar niet (een wallbox alias laadpaal is stuurbaar in stappen van 1A van 6-32A 1f of 3f)
-) het uitgangspunt is en blijft een kwestie van zoveel mogelijk geld te verkrijgen via dat versassen van stroom, in plaats van de stroom efficiënt en lokaal ver verbruiken waar hij geproduceerd wordt.

O ja, een te kort aan laadpalen is er eigenlijk niet, met het huidig aantal EV's, mochten ze allen werken zou het idealer zijn.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 18:47

Bollocks schreef:
28 okt 2018, 17:36
Enige oplossing die wel werkt, is autonoom batterijopslag systeem dat overstroom oplaad, en verbruik eerst uit batterijen haalt en dan pas van het net.... maar dat is dan financieel weer een te zware dobber momenteel.
Momenteel wel nog.
We zijn niet zo ver meer van 32 €ct/kWh (Gaselwest klanten zitten al vanaf 1 januari 2019 aan dat tarief).
Ik voorspel dat je binnen twee jaar voor datzelfde tarief een PV installatie met 10 kWh batterijopslag kan zetten (amortisatie PV 20 jaar, batterij 7 jaar). Digitale meter of niet, het worden leuke tijden hoor! Fluvius hou jullie maar vast aan de takken van de bomen :D
Bollocks schreef:
28 okt 2018, 17:36
Ja, het perverse van 'je eigen stroom verbrassen om er voor te zorgen dat iemand anders toch geen kw gratis van je krijgt'.... als die jacuzzi op temperatuur is, laat je iets weten, mijn zwembroek ligt al klaar ?%
Dat een ander mijn groene stroom gratis krijgt... sjah.
Waar ik het moeilijker mee heb is dat de netbeheerder mijn buren nog eens het volle pond laat betalen voor die "gratis" groene stroom.

Wie zei er iets over een zwembroek? :roll:

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 28 okt 2018, 22:23

Verhaal van die wagens zal een verhaal blijven dat altijd moeilijk zal liggen, als er niet meer ev's op de baan komen, zal er niet meer oplaadmogelijkheid nodig zijn, als er niet meer oplaadmogelijkheden zijn, zullen er niet meer ev's op de baan komen.
Dan nog tot daar gelaten of een ev betaalbaar is voor jan met de pet die vandaag met een kleine diesel of benzine rijdt maar wel ruimte nodig heeft ... die break en die monovolume... België blijft een land van dhz-ers, kan ik een aanhanger trekken met mijn ev, kan ik er mee op reis.... veel zaken die een rol spelen in de keuze voor of tegen ev... Ik spreek hier voor mijn eigen situatie, onze tweede wagen is een Suzuki Vitara 1.5 4x4, niet omdat we dagelijks 100den kilometers moeten rijden, wel omdat hij alle doet wat we nodig hebben, op elk moment van de dag of nacht gebruiksklaar is, in alle weersomstandigheden en zowel op de baan als in het veld zonder zorgen over autonomie.... en betaalbaar was (directiewagen 6 maand oud)...

Blijft het probleem van voldoende elektriciteit... zoals je zelf aanhaalt, zet er maar een kerncentrale of 4 bij want voorlopig zijn we er nog niet... 'maar' 4% extra productie in België voor 1 milj ev's, 14% meer voor 5milj ev's in NL.... bovenop de normale productie gemiddeld! (over een heel jaar gemeten), juist in die lange koude winterdagen en nachten zou het wel eens kunnen fout lopen.... Btw, in België rijden momenteel ongeveer 5.7milj personenvoertuigen... keep on dreaming...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/04 ... he-auto-s/

Die kona te klein, Koreaanse afwerking... een probleem? Niet voor mij, zoals gezegd, wij rijden met Suzuki, ook niet echt een voorbeeld van een top afwerking, maar zal die verwende middenkader of topkader genoegen nemen met een 'plastieken' interieur ipv de luxe van de bekende grote merken? "wat zullen de buren zeggen?" (je bent nog altijd in België hé) Soit, een wagen is en blijft vaak emotie!

Een mobiele batterij? Ja, waarom ook niet, maar daarmee zal mijn eigen onmiddellijk verbruik niet vermeerderen (en daar ging het hier toch om?)... als de wagen niet thuis staat als de zon schijnt, kan de batterij niet laden.... wat voor mij totaal geen optie is, mobiel beroep ;-)
Blijft enige optie, dat vaste batterijpak....en daar hoop ik - evenzeer als jij - dat die inderdaad binnen afzienbare tijd betaalbaar worden.... de evolutie kan wel eens heel snel gaan.... laat ons hopen... :tu:
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 22:53

Bollocks schreef:
28 okt 2018, 22:23
Blijft enige optie, dat vaste batterijpak....en daar hoop ik - evenzeer als jij - dat die inderdaad binnen afzienbare tijd betaalbaar worden.... de evolutie kan wel eens heel snel gaan.... laat ons hopen... :tu:
Voorspelling van eind 2017 hieronder, weliswaar niet in EUR maar in USD. Ik denk niet dat we tot 2026 zullen moeten wachten voor het ook financieel rendabel wordt.
DPyiGhgX0AAcT-N.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 29 okt 2018, 08:45

En de oplossingen voor die 'grote' en 'snel ladende' EV is ook op komst.... als zelfs de extreem grote Amerikaanse pick-up er kan aan geloven, dan kan onze Europese break en monovolume/suv ook snel volgen..., blijft enkel de vraag wat al dat moois weer moet kosten....

https://gocar.be/nl/autonieuws/actualit ... 13-minuten

VZW Zonstraal; lid 33

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 okt 2018, 14:07

Als renault voor zijn zie 40kWh de accu kan aanleveren voor 8500€ dan zijn de stationaire accu's overprijsd. Langs de andere kant zijn de nodige spec's voor stationair anders dan deze in EV's.
Een combinatie zal vermoedelijk de middenweg zijn, iedereen is tijdens het weekend wel meer thuis dan weg als de zon schijnt.

Ik besef maar al te goed dat wat ik ook zou mogen bedenken dit een oplossing zal zijn die zichzelf nooit kan afschrijven zoals initieel de bedoeling was, de regelgeving wijzigt te frequent.

En indien het om netevenwicht zou gaan dan zou ik eerder denken aan een laadpunt per PV installatie. Een platform die ervoor zorgt dat de eigenaar een vergoeding krijgt en de wagen kan laden volgens de beschikbare injectiestroom.
Spijtig maar ik woon in een woonwijk waar er niks van bedrijvigheid is dus zal ik mijn overtollige niet aan marktprijs(DNB kist) makkelijk kunnen vermarkten en mijn straatnet heeft er minder baat bij.

Voor het laden heb ik vernomen dat, Tesla's buiten beschouwing gelaten, 80% thuis gebeurt zonder angst zo der stroom te vallen, 15% aan publieke trage palen = tot 43kW, en slechts 5% aan DC gast chargers.
T zal wel een Lindsey zijn van zonder stroom te vallen als je nooit EV kan rijden.
Een beetje de angst dat je gsm zal uitvallen.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 29 okt 2018, 16:12

on topic
Is er iemand met een installatie gedimensioneerd ifv het prosumententarief en een profiel 'niet thuis' die volgens de simulator voordeel doet met de digitale meter?

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 30 okt 2018, 08:40

Ik heb eens enkele test gedaan die misschien nuttig zijn voor je vraag.
Je hebt blijkbaar een installatie nodig waar het vermogen van de omvormer sowieso te hoog is gekozen en waar je reëel verbruik max 75% van je vermogen van je omvormer bedraagt.
Praktisch: een omvormer van 5kw met een verbruik van 3750 kwh geeft een positief effect van 9 euro... Dat je hierbij waarschijnlijk meer dan 1000 kwh of zelfs meer cadeau doet elk jaar, dat is nog eens een mooie kassabonus voor hen van 250-300 euro of zelfs meer ... In de praktijk zullen niet zo heel veel mensen dit soort samenstelling hebben. Het zou immers betekenen dat je veel teveel capaciteit hebt gelegd volgens hetgeen je verbruikt. En natuurlijk houden we hier geen rekening met het echte instant verbruik. Zoals al gezegd , kan een wp bv hier al een groot verschil in geven. Zo doe je ook meer droogkasten draaien in winter dan zomer bv, idem dito voor licht en andere verbruiken.

Nog een opmerking, in de berekening speelt het piekvermogen totaal geen rol, dus moest ik bv 9000 wp vermogen hebben op een 5kw omvormer of 6000wp, geeft krak hetzelfde resultaat. Ze willen dus duidelijk dat je zoveel mogelijk legt en zo weinig mogelijk zelf verbruikt zodat zij max kunnen cashen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 30 okt 2018, 13:37

Het is wel voorzien dat je binnem n x jaar een vergoeding krijgt voor uw overtollige stroom.
Ten tijde van de gouden GSC werd wel meer geplaatst dan nodig om zijn verbruik te dekken.

Een te grote omvormer of een abnormaal lage opbrengst of (veel) meer opbrengst dan verbruik in combinatie met een vergoeding voor het overschot kunnen goede redenen zijn om blij te zijn met de digitale meter.
Dus eigenlijk enkel in minder voorkomende situaties.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 30 okt 2018, 14:13

Zo dacht ik het ook. Dat hangt natuurlijk af van de "hoogte" of grootorde van de vergoeding...

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 01 nov 2018, 08:05

stegero schreef:
27 okt 2018, 08:36
Ik heb volgende mail gestuurd naar [email protected]

Geachte,
Jullie houden willens nillens geen rekening met de belofte van de Minister van Energie.
Eerst werd ons de Turteltaks door de strot geduwd, daarna werd er de prosumentenvergoeding langs de andere kant ingeramd en nu zouden we, zonder over effectieve cijfers te beschikken, akkoord moeten gaan met een tarifering die niet te controleren valt.
Vergeet niet dat Europa een aanbeveling doet om "slimme meters" te plaatsen.
En volgens de Nederlandse taal is een aanbeveling gans iets anders als een verplichting.
In Duitsland zijn ze ook al teruggekomen op de verplichting evenals in Nederland.
Hoe kan men controleren of de juiste gegevens wel worden verzameld en doorgestuurd? In Nederland was 1 op 4 tellers foutief.
Wat met de privacy?
Kan men eisen dat de gegevens slechts 1× per jaar worden doorgestuurd.
Volgens mij is de slimme meter enkel in het voordeel van de DNB's en de aandeelhouders ( gemeenten en steden) en niet voor de consument.
En ik kan zo verder gaan.

Hoogachtend

Roger Gilis (volledige naam of adres moet vermeld worden anders houdt de Vreg er geen rekening mee)
-----------------------------------------------------
En ziehier hun antwoord:

Geachte heer Gilis,

Bedankt voor uw reactie op onze consultatie.

De Vlaamse regering is bevoegd voor de uitrol van de digitale meters. De VREG is bevoegd voor de distributienettarieven.
U wilt uw terugdraaiende teller behouden? Daar kan de VREG niet over beslissen. Het is de Vlaamse regering die beslist over de uitrol van de digitale meters: vrije keuze of verplicht, bij wie, wanneer, ... Ook over het al dan niet behouden van het compensatiemechanisme voor het energiegedeelte van de factuur kan de Vlaamse regering een beslissing nemen.

Wij zijn bevoegd voor wat er na de plaatsing van de meter gebeurt op het vlak van de aanrekening van de distributienettarieven. Qua aanrekening van de distributienettarieven moeten we (juridisch) en willen we prosumenten met een digitale meter en netgebruikers zonder zonnepanelen gelijk behandelen. Zij zullen allemaal betalen voor het gebruik van het distributienet in verhouding tot hun afname. De aanrekening van de distributienettarieven volgens de werkelijke afname van het net verloopt correcter dan op basis van het omvormervermogen, omdat er voor de berekening van het prosumententarief nog wordt uitgegaan van een raming. Dit is een belangrijk aspect. Het prosumentarief is gebaseerd op een inschatting van de afname omdat die momenteel niet gekend is doordat de teller terugdraait. Via de digitale meter zal de werkelijke afname van het net wel gekend zijn.

Met de simulator willen we inschatten wat de komst van de digitale meter zal betekenen voor uw portefeuille. Daarnaast willen we aantonen dat de prosument met een digitale meter nu wel een invloed kan uitoefenen op zijn nettarief, daar waar het prosumententarief nog uitgaat van gemiddelden en vastligt op basis van het vermogen van de omvormer.

Let op, we houden momenteel een publieke bevraging over het voorstel om de nettarieven tot aan uw eerste meteropname na 31 december 2019 op dezelfde manier te factureren als vandaag. In dit voorstel betaalt u tot dan het prosumententarief, ook al heeft u een digitale meter. Uw nettarief blijft tot dan ook gebaseerd op uw nettoverbruik. Pas na afloop van de publieke bevraging nemen we hierover een definitieve beslissing. Als we de beslissing nemen zoals voorgesteld in de bevraging blijft de situatie tot dan ongewijzigd, een prosument betaalt prosumententarief en als hij nog elektriciteit van het net afneemt, distributienettarieven op basis van nettoverbruik.

U kan de impact van de plaatsing van een digitale meter berekenen via de simulator die wij vorige week lanceerden: https://simulatordigitalemeter.vreg.be

U vindt meer info op onze website: https://www.vreg.be/nl/digitale-meters#sect2

Met vriendelijke groeten,

Sofie Lauwaert
Communicatieverantwoordelijke

Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG)
uw gids op de energiemarkt
T 1700, F 02 553 13 50
Koning Albert II-laan 20 bus 19, 1000 Brussel
www.vreg.be
Disclaimer
……………………………………………………………………..

Je zou bijna medelijden krijgen :oops:
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 nov 2018, 08:52

Ze vergeten alvast 1 groot ding, groot in impact op de prijs, lees aantal kWh.

Ze hebben mensen aangeraden om groener te verwarmen, nl de WP die maar 1 eenheid stroom nodig heeft om 3 eenheden warmte te produceren EN ze hebben mensen proberen te overtuigen om die stroom zelf op te wekken met groene PV stroom. Wie erin gestapt is zit afhankelijk van de winter met een verbruik van 3500-5500kWh aan energie die in de zomer opgewekt wordt om 's winters te verbruiken.
Getransfereerd naar ogenblikkelijk verbruikt halen ze de 30% zelfverbruik met moeite.

Indien zij de distributie tarieven bepalen dan weten ze dat de premies voor die WP's er zijn, ze zijn dus mee verantwoordelijk voor de situatie die ze nu scheppen ten opzichte van WP bezitters.

Dat er nog andere factoren zijn besef ik maar al te goed maar deze zullen minder impact hebben op de toekomstige Eli factuur, met uitzondering van EV en PHEV wagens.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 01 nov 2018, 10:17

Op de site van VREG staat volgende tekst in verband met het gebruik van een warmtepomp.

12 Ik heb een warmtepomp en ik wil mijn terugdraaiende teller behouden

De Vlaamse regering is bevoegd voor de uitrol van de digitale meters. De VREG is bevoegd voor de distributienettarieven.
U wilt uw terugdraaiende teller behouden? Daar kan de VREG niet over beslissen. Het is de Vlaamse regering die beslist over de uitrol van de digitale meters: vrije keuze of verplicht, bij wie, wanneer,... Ook over het al dan niet behouden van het compensatiemechanisme voor het energiegedeelte van de factuur kan de Vlaamse regering een beslissing nemen.

Wij zijn bevoegd voor wat er na de plaatsing van de meter gebeurt op het vlak van de aanrekening van de distributienettarieven. Qua aanrekening van de distributienettarieven moeten we (juridisch) en willen we prosumenten met een digitale meter en netgebruikers zonder zonnepanelen gelijk behandelen. Zij zullen allemaal betalen voor het gebruik van het distributienet in verhouding tot hun afname. De aanrekening van de distributienettarieven volgens de werkelijke afname van het net verloopt correcter dan op basis van het omvormervermogen, omdat er voor de berekening van het prosumententarief nog wordt uitgegaan van een raming. Dit is een belangrijk aspect. Het prosumentarief is gebaseerd op een inschatting van de afname omdat die momenteel niet gekend is doordat de teller terugdraait. Via de digitale meter zal de werkelijke afname van het net wel gekend zijn.

Heel belangrijk, de simulator geeft geen correct resultaat voor gezinnen met een warmtepomp, een thuisbatterij of een elektrisch voertuig. Hiervoor zullen we de simulator de komende weken verder verfijnen. Voor eigenaars van warmtepompen zal het verschil tussen de terugdraaiende teller en digitale meters groter zijn omdat het niet mogelijk is om verbruik van de zomer naar de winter te verschuiven. Dit is niet oplosbaar met zelfconsumptie.

Om de energietransitie te doen slagen, moeten we maximaal inzetten op hernieuwbare energie en zonnepanelen en warmtepompen zijn daar zeker een belangrijk element in. Maar een toekomstgerichte energietransitie betekent ook dat prosumenten op een efficiënte en juridisch correcte manier ingeschakeld worden in het energiesysteem. Wij beogen dat alle consumenten rechtstreeks kunnen deelnemen aan de markt, door hun verbruik aan te passen aan de marktsignalen.

Het probleem ligt hem echter niet in het correct aanrekenen van het gebruik van het distributienet, wat de achtergrond is van onze beslissingen over zowel het prosumententarief als de manier waarop de distributienettarieven zullen aangerekend worden eens de digitale meter geïnstalleerd is. Het probleem ligt hem wel in het feit dat de elektriciteitsfactuur in het algemeen en de distributienettarieven voor elektriciteit in het bijzonder zwaar overladen zijn met kosten die daar strikt genomen niet thuis horen (o.a. kosten van openbaredienstverplichtingen).

Een verschuiving van deze lasten naar fossiele brandstoffen zou de concurrentiepositie van elektriciteit en de positie van bezitters van warmtepompen ten goede komen en voor een correctere toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ zorgen.

Let op, we houden momenteel een publieke bevraging over het voorstel om de nettarieven tot aan uw eerste meteropname na 31 december 2019 op dezelfde manier te factureren als vandaag. In dit voorstel betaalt u tot dan het prosumententarief, ook al heeft u een digitale meter. Uw nettarief blijft tot dan ook gebaseerd op uw nettoverbruik. Pas na afloop van de publieke bevraging nemen we hierover een definitieve beslissing. Als we de beslissing nemen zoals voorgesteld in de bevraging blijft de situatie tot dan ongewijzigd, een prosument betaalt prosumententarief en als hij nog elektriciteit van het net afneemt, distributienettarieven op basis van netto-afname.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie