SolarEdge of JINKO (Maxim chip) of Classiek ?

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
m4xthegreat
junior lid
Installatie Land: België

SolarEdge of JINKO (Maxim chip) of Classiek ?

Bericht door m4xthegreat » 10 okt 2018, 18:41

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 18 x PANASONIC N320K 320 FULLBLACK TRI (5760 WP)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SOLAREDGE SE 4000H
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 40° t.ov. zuiden, 25° helling
- type dak en dakbedekking. = leisteen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = 3 panelen op 16 zijn in het schaduw vanaf 16u30 op 10 october
- montagesysteem = normaal
- aangeboden garanties = 2j install op alles, 25j op panelen, 25j op paneelrendement. 25j fabrieks op SolarEdge optimizers en 20 op omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = hangt ervan af de garantie zelf, 2j op plaatsing via installateur
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Vandaag ongeveer 6000 met traditioneel elektrische verwarming, gaat veranderen tot warmepomp van hoog rendement dus ongeveer 5000/jaar
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ?
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = ik zou zeggen 3 meters
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1 meter maximum
- Is de 253V test al gedaan? = ?
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = ?
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Vlaams-Brabant Belgïe
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = niet gezegd, 5300 kwh zou ik zeggen

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = eandis
- elektriciteit leverancier = electrabel

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,52 EUR ex/btw

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 20 X JINKO MX290 MONO PERC ALL BLACK (5800 WP)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA SUNNYBOY 3.6 (of 4.0 voor hetzelfde prijs maar meer prosumententarief van ongeveer 40e/jaar)
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 40° t.ov. zuiden, 25° helling
- type dak en dakbedekking. = leisteen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = 3 panelen op 16 zijn in het schaduw vanaf 16u30 op 10 october
- montagesysteem = normaal
- aangeboden garanties = 2j install op alles, 10j op panelen, 25j op paneelrendement. 10j fabrieks op SMA (promotie)
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = hangt ervan af de garantie zelf, 2j op plaatsing via verzekering
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Vandaag ongeveer 6000 met traditioneel elektrische verwarming, gaat veranderen tot warmepomp van hoog rendement dus ongeveer 5000/jaar
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ?
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = ik zou zeggen 3 meters
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1 meter maximum
- Is de 253V test al gedaan? = ?
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = ?
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Vlaams-Brabant Belgïe
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5330 kwh zou ik zeggen

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = eandis
- elektriciteit leverancier = electrabel

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,39 EUR ex/btw

Eerst en vooral, excuseer voor mijn nederlands, het is niet mijn moedertaal.

Ik heb twee verschillende installateurs gezien, de twee willen bijna alleen maar installaties met optimizers doen, dus SolarEdge (voor de eerste) en Maxim Chip met JINKO panelen voor de tweede.

Na onderzoek vraag ik me af als het echt nodige is om meer te betalen voor een installatie met optimizers.
Mijn dak is eigenlijk een beetje gediviseerd in twee, hetzelfde richting t.o.v zuid maar 3 panelen kunnen in het schaduw komen tussen october en februari misschien, en maar vanaf 16u of later.
Dus, ik denk dat het is echt niet genoeg schaduw om zo'n systeem van optimizers te werken ?

Alvast bedankt,

Max

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: SolarEdge of JINKO (Maxim chip) of Classiek ?

Bericht door janus » 10 okt 2018, 19:56

Welkom Max
Vandaag ongeveer 6000 met traditioneel elektrische verwarming, gaat veranderen tot warmtepomp van hoog rendement dus ongeveer 5000/jaar
Dat is wel erg weinig als het inclusief verwarming is?
En als je maar 1000kWh bespaard met de wp is het de moeite niet om die te nemen.
Kloppen je gegevens wel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 10 okt 2018, 20:06

Bedankt voor u antwoord,

Eigenlijk, we wonen in het huis sinds 4 jaar en half. De eerste jaren waren we aan ongeveer 8000 kwh met elektrische convector. Gedurende het winter 2017, hebben wij ons inbouwhaard wel druk gebruikt en hebben dan ons elektrische verbruig tot 6000 kwh verdaald.

Wij gebruiken niet zo veel warm water want mijn vrouw en ik hebben twee shifts op het werk, een gaat vaak op het buitenland en was het helft van het week niet thuis en de andere wast vaak op het gym, misschien is het een van de redenen van een laag consommatie.
Maar, wij zijn er maar twee, we gaan hopelijk met 3 zijn in 1 a 2 jaar en gaan het inbouwhaard minder gebruiken, misschien voor het ambiance en ook als het echt koud buiten is.

De warmtepompen gaan LUCHT/LUCHT zijn en zullen ook gebruiken zijn voor het airconditioning in het bedkamer voor het slapen.

Andere vraag, ik lees nu verschillende opinies over het echt rendement van een PV installatie... Ik heb eigenlijk al een digitale meter die geinstalleerd werd voor dat ik het huis gekocht had, dus meer dan 4 jaar geleden.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 okt 2018, 21:07

Vraag aan de SMA installateur om Tigo optimizers te installeren op de 3 panelen voor dezelfde prijs.
Dit is dan naar mijn inziens de beste offerte ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 10 okt 2018, 21:20

Dus SMA met 3 optimizers en "normaal" panelen dus geen JINKO met maxim chip.

Wat over het feit dat mijn elektrische meter is al een digitaal?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 10 okt 2018, 22:27

Wat over het feit dat mijn elektrische meter is al een digitaal?
Dat maakt toch niet uit, zolang ze de afrekening maar laten kloppen.
maw, de opbrengst moet van het verbruik worden afgetrokken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 11 okt 2018, 10:23

Bedankt Janus,

Mijn vraag eigenlijk is dat ik begrijp het "nieuw" (?) systeem met een digitale meter niet.

Dus ik woon in Vlaanderen, ik dacht dat mijn meter zou terug keren gedurende 15 jaar vanag mijn installatie als den installatie gedaan is voor eind 2020.

Maar op dit forum lees ik dat ze hebben van plan om gewoon stoppen met het terugkeren van de digitale meter en dan men kunnen alleen maar gebruiken de direct energie van de zon en voor de rest moeten ze betalen ?

Ik begrijp niet alles in het nederlands :(

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 10:36

Ik begrijp je probleem, helaas zitten wij met hetzelfde omdat de politiek alles behalve duidelijk is.
Ze komen constant met (andere) ideeën en niemand weet nog wat het gaat worden.
.

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 11 okt 2018, 12:09

Ok bedankt,

Dus misschien beter wachten voor dat ik een installatie doe ? Hopelijk gaan we meer zekerheid in enkele maanden hebben.

Over mijn twee verschillende projecten, wat denkt u over ? Is het nodig om een installatie met optimizers te gaan?

Dank u

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 12:22

De tweede offerte is met 2 panelen meer, heeft die dan ook niet meer schaduw?
Al is op zich de schaduw zeer beperkt en ik zou mij daar niet druk om maken.
Ik zou dus voor de tweede offerte kiezen, zonder optimizers.

Wel zou ik detail tekeningen opvragen van de bevestiging op je (natuur?) leisteen.
Dat is vrij moeilijk en daarom kost dat meer, dat zie ik niet in de offertes terug.
.

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 11 okt 2018, 14:49

Ik ben niet zeker van waar ze gaan dede panelen plaatsen. De afmetingen van de panelen zijn niet hetzelfde tussen Panasonic en JINKO.

Eigenlijk, JINKO panelen zijn al een versie van optimizers met de zogezegd Maxim Chip.

Ik ga eigenlijk vragen voor een propositie met SMA en "normaal" panelen. Want blijkbaar is SolarEdge bijna hetzelfde prijs dan JINKO+SMA (voor ongeveer hetzelfde bedoeling van optimisatie).

Mijn vraag is, zou ik beter zijn met ongeveer 1000 a 1500 eur minder voor de installatie, zonder SolarEdge of JINKO.

Als ik heb gezegd, ik zou schaduw hebben op 3-4 panelen maar alleen maar tussen october en maart, en niet voor 16u in de namiddag.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 15:13

Als ik heb gezegd, ik zou schaduw hebben op 3-4 panelen maar alleen maar tussen october en maart, en niet voor 16u in de namiddag.
Dat is bijna niets van schaduw, daar zou ik mij niet druk om maken, over de leisteen echter wel.
.

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 11 okt 2018, 16:19

Ze vragen 600 eur voor de leisteen dak. Btw incl. Voor de JINKO propositie. Ik heb het gerekend in de prijs.

Voor de SolarEdge doen ze en "favor" van geen meerprijs.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 16:36

Je kan natuurlijk nog een derde offerte aanvragen.
.

m4xthegreat
junior lid

Bericht door m4xthegreat » 12 okt 2018, 14:10

Ik heb andere ofertes gehad.

Nog met JINKO panelen maar zonder optimisatie.

1.297 eur/wp ex btw en incl leien dak installatie voor 5400 Wp (20 panelen van 270 wp poly)
1.315 eur/wp incl btw en incl leien dak installatie voor 5700 Wp (20 panelen van 285 wp mono)

Ik twijfel nu om meer Wp te hebben. Ik denk dat ik ga nu ongeveer 4500kwh/jaar nodig hebben maar in 1 a 2 jaar met een kind gaat het meer zijn. 5700 Wp haalt mij 5200+ kwh/j.

Ik heb ook het keus om naar 335 wp panelen te zetten om 6700 wp te bereiken maar voor veel meer eur/wp kost.
Ik kan wel later 6 meer panelen zetten om het dak van mijn garage in enkele jaren als ik zie dat ik te veel elektriciteit gebruik.

Wat denken jullie?

Plaats reactie