Rendabel of niet? Terugverdientijd?

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
hansvdcr
Installatie Land: België

Rendabel of niet? Terugverdientijd?

Bericht door hansvdcr » 13 sep 2018, 14:56

Wij zijn behoorlijk grote verbruikers (zwembad, jacuzzi, veel tech in huis) waardoor we met een jaarverbruik zitten van 10.352 kWh (5.586 piekuren, 4.766 daluren). Natuurlijk zijn het zwembad met warmtepomp en die jacuzzi één van de grote veroorzakers van verbruik, waardoor we toch overwegen om zonnepanelen te plaatsen, al dan niet voor deels van ons verbruik. Onze denkwijze is dan, liever één keer groot bedrag betalen dan elke maand toch behoorlijke voorschotfactuur (betalen nu 327 euro/mnd voor gas en elec). Onze factuur voor electriciteit in 2017 was € 3.374, dus € 280/mnd wat toch ferm hoog bedrag is.

Ik veronderstel nu ook wel dat we niet meteen voor ons volledig verbruik van 10.000kwH zonnepanelen gaan kunnen leggen (dak van +- 11m breed) maar een (groot) deel van ons verbruik (vooral zwembad/jacuzzi) opvangen zou al fijn zijn. Alleen zitten we met dat verdomd prosumententarief (ik woon in Oudenaarde, is +- 130 euro/jaar per KwH of zoiets).

Kan iemand me dan toch eens uitleggen hoe zonnepanelen voor ons rendabel kunnen zijn? Als ik er vanuit ga dat ik pakweg de helft van ons jaarverbruik (5000Kwh) kan opvangen met zonnepanelen, hoeveel zou zo'n installatie me dan kosten (wil echt wel deftig gerief) en hoeveel gaat me dat dan nog eens extra kosten per jaar aan prosumententarief.

Lijkt me weinig zinvol om in zonnepanelen te gaan investeren als we dat maar op 15j terugverdienen...
Iemand die dat wat kan verduidelijken?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Rendabel of niet? Terugverdientijd?

Bericht door janus » 13 sep 2018, 16:26

Ik veronderstel nu ook wel dat we niet meteen voor ons volledig verbruik van 10.000kwH zonnepanelen gaan kunnen leggen (dak van +- 11m breed)
Wat is je orientatie en helling en hoeveel meter is het dak schuin gemeten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivanacke » 13 sep 2018, 17:25

Ik veronderstel nu ook wel dat we niet meteen voor ons volledig verbruik van 10.000kwH zonnepanelen gaan kunnen leggen (dak van +- 11m breed)

ik zit op een gelijkaardig verbruik. dit wordt voor 100 % gedekt door mijn panelen (34 stuks sun power 327 WP )
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 sep 2018, 18:28

Ik neem aan dat je zwembad hoofdzakelijk verwarmd zal worden wanneer de zon schijnt. Misschien een deel van je installatie 10kWp off grid maken, met het grid als back-up voor sommige momenten.
Indien je in het achterhoofd zou houden om dat gedeelte dan toch on grid te maken kan je later nog alle kanten uit.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Plaats reactie