NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Bj0rn » 07 sep 2018, 20:08

Giolovin schreef:
07 sep 2018, 16:48
De doelstelling bestaat er alvast in om onze woningen in 2050 niet meer te verwarmen met fossiele brandstoffen maar met hernieuwbare technologieën.
Dus een warmtepomp is een hernieuwbare technologie? Euhm... :roll: Hoeveel PV energie heb je in de winter beschikbaar voor die warmtepomp. Of gaan we 't allemaal uit windmolenparken halen?
dyckie schreef:
07 sep 2018, 17:56
Eerst zien en dan geloven of ze dat gaan doen, vroeger promoten ze ook het rijden op gas wat gaan ze daarvoor doen dat ook gaan verbieden.
En met die opmerking trek je de discussie helemaal open. :tu:
Alle fossiele brandstoffen eruit dus. Mooi streefdoel! Dus aardgas, stookolie, diesel, benzine, hout, pellets eruit. Blijft enkel elektriciteit over. Dus ook de wagen elektrisch! Ik ben resoluut vóór.

Niet te vergeten, de kernuitstap in 2025 komt er.
Waar gaan we die tovenaar vinden? Ahja juist... die hebben we al :mrgreen:
Eerst zien dan geloven.

Ge hoeft die 9 professoren niet zomaar te geloven hoor. Oordeel vooral zelf op basis van enkele feiten. Dus circa 46.508 GWh of 167 PJ gaan we in 2025 afschaffen. M.a.w. tegen dan is het vervangen door de nodige PV systemen en windmolens.
Ambitieus! :tu:
Realistisch? :shock:

Tegen 2050 moet niet enkel het huidig elektriciteitsverbruik, maar ook het energieverbruik voor verwarming (nu vooral aardgas en stookolie) én dat voor transport (diesel en benzine) van zonnepanelen en windenergie komen?
  • Het energieverbruik in Vlaanderen in 2016 van Vlaanderen van residentieel bedroeg 213 PJ oftwel 59.000 GWh.
  • Transport alleen al is goed voor nog eens 206 PJ. Ofwel 57.000 GWh.
Ondertussen bij residentiële klanten de gaskraan dicht draaien (lees: prijzen omhoog trekken), maar wel volop in de kaart spelen van de grote spelers. Dus zeker niet gaan naar een gedistribueerd systeem van microgrids. Want dan verliezen de distributienetbeheerders (en de aandeelhouders daarvan) hun inkomsten.
Dat de wereld tegen 2050 zonder fossiele brandstoffen zal draaien, maar dat de transitie naar 100% hernieuwbare energie met gascentrales moet gerealiseerd worden. Wel, dat is exact wat wij in ons energiepact nastreven
https://www.tommelein.com/kernuitstap-in-2025-komt-er/
on topic, de digitale meter past prima in het kraam van de grote spelers.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 07 sep 2018, 21:08

Een ander perspectief: op 10 jaar tijd is het aandeel groene energie verdrievoudigd van 2% naar 6%. Doen we er nog eens 10 jaar bij aan dit tempo dan zitten we op 18%, nog eens 10 jaar verder op 60% enzoverder. Het aandeel groene energie zal bovendien veel sterker stijgen, want het wordt steeds goedkoper en goedkoper. Ik beaam dat het een uitdaging is om u tegen te zeggen en dat er ongetwijfeld nog nieuwe technologische evoluties nodig zullen zijn (batterijtechnologie, omzetting van elektriciteit in een makkelijk transporteerbare en reversibele vorm van waterstof, ...).

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 22:35

Bj0rn schreef:
Giolovin schreef:
07 sep 2018, 16:48
De doelstelling bestaat er alvast in om onze woningen in 2050 niet meer te verwarmen met fossiele brandstoffen maar met hernieuwbare technologieën.
Dus een warmtepomp is een hernieuwbare technologie? Euhm... :roll: Hoeveel PV energie heb je in de winter beschikbaar voor die warmtepomp. Of gaan we 't allemaal uit windmolenparken halen?
Natuurlijk is een warmtepomp hernieuwbare energie... Je haalt bij een warmtepomp je energie toch uit water/aardwarmte of buitenlucht.

Het is niet omdat een systeem niet volledig autonoom instaat voor zijn opgewekte energie dat het daarvoor geen hernieuwbare energie is. :roll:

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 07 sep 2018, 23:15

Natuurlijk is een warmtepomp hernieuwbare energie... Je haalt bij een warmtepomp je energie toch uit water/aardwarmte of buitenlucht.
Ik denk dat je er bij moet zetten "deels"
In de zomer "grotendeels" en in de winter wat minder.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 23:17

janus schreef:
Ik denk dat je er bij moet zetten "deels"
In de zomer "grotendeels" en in de winter wat minder.
Inderdaad. Maar iedereen snapt waarschijnlijk wat ik bedoel. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 08 sep 2018, 03:46

Waarom deels?
Of moet ik zeggen PV's maar deels?
Immers productie en transport waren niet met groene energie.
Indien ik een leverancierscontract heb met 100% groene energie waarom zou mijn WP dan niet volledig groen zijn?
Die Eli leverancier heeft wel mijn groene stroom tijdelijk verkocht aan een ander en dient dit contractueel te produceren voor mij op een ander tijdstip.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 sep 2018, 08:31

bruma schreef:
08 sep 2018, 03:46
Waarom deels?
Of moet ik zeggen PV's maar deels?
Immers productie en transport waren niet met groene energie.
Indien ik een leverancierscontract heb met 100% groene energie waarom zou mijn WP dan niet volledig groen zijn?
Die Eli leverancier heeft wel mijn groene stroom tijdelijk verkocht aan een ander en dient dit contractueel te produceren voor mij op een ander tijdstip.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Als je het zo bekijkt heb jij weer gelijk ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 08 sep 2018, 11:55

@Björn,

toch even opmerken dat hout en dus ook pellets geen fossiele brandstoffen zijn, maar hernieuwbaar.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 08 sep 2018, 11:59

jeroen beeckx schreef:
08 sep 2018, 11:55
@Björn,

toch even opmerken dat hout en dus ook pellets geen fossiele brandstoffen zijn, maar hernieuwbaar.

Mvg
Waarom verbieden ze dan in de winter soms om hout te stoken omdat daar heel veel fijn stof vanaf komt.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

bartgo
Senior lid

NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door bartgo » 08 sep 2018, 12:06

Fossiele brandstoffen worden uit de grond gehaald. De grondstof is een eeuwenoude bodemlaag van versteende bomen, bladeren, dinosaurussen, enzovoort.

Hout groeit gewoon terug. Maar Die bodemlaag raakt uitgeput.

Er zit dus eigenlijk een dinosaurus in de tank van je huis en geen tijger

De CO2 uitstoot is een heel ander verhaal.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 12 sep 2018, 10:34

Heb je al reactie van buiten het forum?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 16 sep 2018, 13:00

Wat betreft het "groen" zijn van een WP.
Eerst en vooral voor alle duidelijkheid: een warmtepomp die instant PV energie consumeert is wél groen en hernieuwbaar!

Als de elektriciteit voor de WP niet lokaal wordt opgewekt, kan je in mijn ogen een WP bezwaarlijk groen/hernieuwbaar noemen. Voor 4 kWh aan warmte heeft de WP 1 kWh elektriciteit nodig, en die 1kWh elektrische energie komt uit 3 kWh aan primaire energie (gas, steenkool, nucleair, ...). Dus van 3 kWh primaire energie maak je 4 kWh. Mijn punt is: het verschil met een houtstoof, gaskachel, ... is minder groot dan de COP van 4 op het eerste zicht doet uitschijnen.

En in hoeveel procent van de tijd gebruikt een WP energie uit nucleaire, gas of andere centrales?
bruma schreef:
Omdat groene energie van de leverancier gewoon een sterk staaltje marketing is. Die groene energie wordt in de zomer aangekocht (onder de vorm van certificaten) en in de winter als "groen" wordt verkocht. Maar van waar komt de "groene" energie in de winter effectief? En van waar komt de "groene" energie 's nachts?

@jeroen beeckx @dyckie @bartgo
Wat betreft hernieuwbaarheid van pellets: West-Europa heeft onvoldoende bossen en dus onvoldoende hout(afval) om voldoende pellets aan te maken. Dus verschepen we Canadees hout over duizenden kilometers om er hier pellets van te maken. Hernieuwbaar? Ja, als het over lokaal gekapt hout gaat. Ik denk dat als iedereen met pellets zou stoken we op 1 jaar tijd de Ardennen hebben kaalgekapt. Figure of speech ;-)
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 17 sep 2018, 09:44

Bj0rn schreef:
16 sep 2018, 13:00
@jeroen beeckx @dyckie @bartgo
Wat betreft hernieuwbaarheid van pellets: West-Europa heeft onvoldoende bossen en dus onvoldoende hout(afval) om voldoende pellets aan te maken. Dus verschepen we Canadees hout over duizenden kilometers om er hier pellets van te maken. Hernieuwbaar? Ja, als het over lokaal gekapt hout gaat. Ik denk dat als iedereen met pellets zou stoken we op 1 jaar tijd de Ardennen hebben kaalgekapt. Figure of speech ;-)
Prima analyse. Ook wat relativeren met die pellets. Je denkt toch niet dat er her en der takjes gesprokkeld worden om de miljoenen tonnen pellets te produceren, meestal in gebieden waar de certificaten en toezicht nogal losjes zijn. In Canada en de VS, en vermoedelijk meestal elders ook, worden bossen volledig afgereden en omgevormd tot pellets en dan met vrachtwagens en schepen, die bij de grootste vervuilers behoren, de wereld rond verdeeld.

Zeggen dat pellets hernieuwbaar zijn is vaak een teken van commerciele greenwashing, waarvan de gebruikers binnen een paar jaar met een kater zullen wakker komen. Maar ze zullen wel weer de schuld bij het beleid leggen, niet helemaal ten onrechte. Tenslotte stookt Electrabel's Rodenhuize in Gent met pellets van over de oceaan, die dan nog grotendeels gesubsidieerd zijn.
Als je kijkt naar de Europese cijfers betreffende pellet-invoer, dan zal je hoofd duizelen. Als ik zie dat er vooral "Belgische" pellets op de markt zijn, dan denk ik dat er een flink reukje aan zit.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 19 sep 2018, 10:42

Bj0rn schreef:
16 sep 2018, 13:00
bruma schreef:
Omdat groene energie van de leverancier gewoon een sterk staaltje marketing is. Die groene energie wordt in de zomer aangekocht (onder de vorm van certificaten) en in de winter als "groen" wordt verkocht. Maar van waar komt de "groene" energie in de winter effectief? En van waar komt de "groene" energie 's nachts?
Strikt gezien maakt het voor de CO2-uitstoot niet zoveel uit of iets 'groen' wordt opgewerkt in de zomer/overdag, maar niet in de winter/'s nachts: er is vermeden CO2-uitstoot. Maar er zijn inderdaad héél veel kanttekeningen te maken:
  • Houtpellets van de andere kant van de wereld: weinig groen.
  • Centrales op aardgas, kernenergie,... die onvoldoende kunnen schalen en inspelen op écht groene energie: weinig groen. Er is dan minder vermeden CO2-uitstoot dan gedacht.
  • Oerwouden kappen, maar niet compenseren of compenseren met een monocultuur aan jonge bomen: zelfs geen spatje groen.
  • Als we het énkel moeten halen van de zomer/overdag gaan we de CO2-uitstoot onvoldoende naar beneden krijgen.
  • Als we alle huidige auto's vervangen door elektrische, dan blijft de benodigde energie véél te hoog. Er moeten ook minder auto's zijn.
  • ...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 24 sep 2018, 22:11

Ecopower beweert dat het hout voor hun pellets uit Europese bossen komen, dus zie ik geen probleem?
Tenzij hun verhaal niet klopt?

Je moet wel degelijk een onderscheid maken tussen houtpellets afkomstig uit kaalkap in canada én ze dan verbranden in een oude kolencentrale aan een rendement van 30%(?) OF één tonnetje opstoken in een pelletkachel met CV om een gezinswoning mee te verwarmen en te voorzien van warm water met een rendement van +80%.

Al droom ik wel van een pellet CV met extra partikel filter met stirling motor...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie