Nieuwbouw passiefwoning

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Passiefwoning
junior lid
Installatie Land: België

Nieuwbouw passiefwoning

Bericht door Passiefwoning » 09 aug 2018, 22:50

We zijn momenteel een passiefbouw aan het zetten.
Ons huidig verbruik is niet hoog, maar we kunnen moeilijk inschatten wat het gaat brengen in onze nieuwe woning.

Met een ventilatiesysteem dat altijd zal draaien, grote woning, groot gezin (2 volwassenen, 4 momenteel nog kleine kinderen), een van de volwassenen werkt voor 80% thuis.

Heeft er iemand een idee van wat voor verbruik ik kan verwachten?
Zodat ik kan inschatten hoeveel panelen er moeten komen.

Dak hebben we voldoende.
CA 50 m2 puur Oost 45graden
Ca 50 mz puur west 45 graden
CA 32 m2 plat dak achter schuin dak

Bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nieuwbouw passiefwoning

Bericht door janus » 09 aug 2018, 23:03

Welkom.

Wat is je huidige verbruik, meestal zal dat ongeveer hetzelfde blijven in een andere woning.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 10 aug 2018, 19:11

Hoe je gaat bijverwarmen in de winter zal bepalend zijn voor je elektriciteitsverbruik evenals de manier waarop je sanitair water verwarmd wordt.
Je andere verbruik zal, zoals Janus aangaf, weinig verschillen van je huidig verbruik.
Het verbruik van je ventilatie is snel te berekenen. Ze draait 24 uur op 24 uur met twee ventilatoren, 365 d per jaar.
Bij ons zorgt de warmtewisselaar van de ventilatie prioritair voor de opwarming van het sanitair water.
Ons elektriciteitsverbruik, 2 volwassen die alle dagen thuis zijn, elektrisch koken en elektrisch bijverwarmen met een elektrisch vuurtje max. 3000 W (piekverbruik tot 600 W per uur gem. 250 à 300 W/h), oppervlakte woning +/- 150 m² volledig open ruimte, bedraagt op jaarbasis +/- 6000 kWh afhankelijk van de winter. Dit verbruik wordt +/- gedekt door onze zonnepanelen. Zodat we in feite een nulenergieverbruiker zijn. (Alleen wordt dat straks met de digitale meter wat anders !!!!!).
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 10 aug 2018, 19:20

Passiefzonnen: interessant: hoe gebruik je de ventilatie warmte die afgevoerd wordt uit de warmtewisselaar voor het SWW? Voed je de uitlaat van de ventilatie aan de warmtepomp of aan een warmtepompboiler?

Passiefwoning
junior lid

Bericht door Passiefwoning » 10 aug 2018, 20:03

Onze woning gaat een pak groter worden an ça 160 naar Ça 275 m2

We gaan bijverwarmen in de toekomst met infraroodverwarming.

Nu hebben we gas en elektriciteit en koken we op gas.

In de nieuwbouw geen gas maar wel inductievuur, quoocker, stoomoven.

Led verlichting met transfo's/domotica systeem

Warm water via ventilatiesysteem compact toestel.
2 x per dag gaat via warmtewisselaar een vat van 180 liter opwarmen.
We houden de toekomst open voor eventueel extra vat warm water elektrisch verwarmd. (voor als we met 6 volwassenen zitten)

Dus ons verbruik gaat sowieso omhoog gaan

Website Eni werkt op eerste zicht niet meer sinds overname door . Dus mijn eindafrekening vind ik niet direct terug

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 10 aug 2018, 20:58

Passiefzonnen schreef:
10 aug 2018, 19:11
Zodat we in feite een nulenergieverbruiker zijn. (Alleen wordt dat straks met de digitale meter wat anders !!!!!).
Hoe ga je dat sturen met de digitale meter als je ventilatoren 24/24 moeten draaien?
Lijkt me dan op termijn toch voordeliger om een SWW vat te hebben dat verwarmd wordt met een WP die gestuurd
wordt volgens het vermogen van de PV. Een SWW vat lijkt me nu het eerste dat daar optimaal voor geschikt is.
Bij ons is het SWW vat (na de CV in de winter maar daar hebben we al wat op gevonden) de grootste stroomverbruiker.
Die gaat dus waarschijnlijk als eerste de elektriciteit van de PV bufferen in de zomer en de tussenseizoenen.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 11 aug 2018, 18:11

bartgo schreef:
10 aug 2018, 19:20
Passiefzonnen: interessant: hoe gebruik je de ventilatie warmte die afgevoerd wordt uit de warmtewisselaar voor het SWW? Voed je de uitlaat van de ventilatie aan de warmtepomp of aan een warmtepompboiler?
Wij hebben een Genvex Combiboiler 180 S L.
Dat is een combinatie van een verluchtingssysteem met warmtewisselaar en een boiler voor het sanitair water.
Even Googlen en je vind het wel.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 11 aug 2018, 18:19

ivob schreef:
10 aug 2018, 20:58
Passiefzonnen schreef:
10 aug 2018, 19:11
Zodat we in feite een nulenergieverbruiker zijn. (Alleen wordt dat straks met de digitale meter wat anders !!!!!).
Hoe ga je dat sturen met de digitale meter als je ventilatoren 24/24 moeten draaien?
Lijkt me dan op termijn toch voordeliger om een SWW vat te hebben dat verwarmd wordt met een WP die gestuurd
wordt volgens het vermogen van de PV. Een SWW vat lijkt me nu het eerste dat daar optimaal voor geschikt is.
Bij ons is het SWW vat (na de CV in de winter maar daar hebben we al wat op gevonden) de grootste stroomverbruiker.
Die gaat dus waarschijnlijk als eerste de elektriciteit van de PV bufferen in de zomer en de tussenseizoenen.
Ik bedoelde dat eens een digitale meter geplaatst wij veel produceren in de zomer en relatief veel verbruiken in de winter (gem. 1500 kWh/j enkel voor de bijverwarming met elektriciteit).
Als dat systeem van verrekenen volgens verbruik er door komt met de digitale meter dan zal het huidig voordeel van overschot produceren in de zomer voor de winter in een belangrijke mate wegvallen.
Probleem met een warmtepomp is, tenminste als ik het hier op het forum goed begrijp, dat een optimale werking van een WP eigenlijk het best werkt met vloerverwarming op lage t°. En we zijn al te oud om daarvoor de huidige vloer op te breken en vloerverwarming aan te installeren.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 19:04

Nu ben ik even niet meer mee.
Ik dacht je een nieuwe passiefwoning aan het bouwen was?
Dan doe je toch wat je wil?

Ik doelde op een passiefwoning waarin 24/24 een ventilatiesysteem moet draaien.
Alles wat continue van elektriciteit moet voorzien worden wordt een ongunstig systeem met de voorgestelde verrekening van de
digitale meter.

Een WP moet idd best op LT werken. Maar dat moet daarom nog geen vloerverwarming zijn. Gezien wij geen plaats hadden voor voldoende
vloerisolatie+VVW werkt de WP hier op LT convectoren. Zo kon de vloerplaat toch nog aanvaardbaar geïsoleerd worden.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 12 aug 2018, 11:38

Neen IVOB, onze passiefwoning dateert reeds van 2009.
En ja de ventilatie draait 24/24 uur. In de winter 's nachts op 35% overdag op 80%, de hoogste stand wordt zo goed als nooit gebruikt.
In 2007 (eerste gesprekken met het architectenbureau) was praten over verwarming in een passiefhuis not done.
Het is de installateur van de Genvex (zie hoger) die er ons op attent maakte dat we zonder bijverwarming "kou zouden lijden" (we zijn maar met 2 personen in een woning die berekend is voor 5 personen en elke persoon levert 150 W/h, precies wat we gem. tekort komen...). Op dat moment was het dus veel te laat om nog naar een verwarmingssysteem te kijken. De vloerisolatie was al aangebracht en de chape was gegoten.
Plaats voor LT-convectoren is er eigenlijk ook al niet meer, veel glas langs de ZW-zijde en de meubelen moeten ergens staan hé.
Gevolg wij moeten het houden bij verwarmen met elektriciteit. Voorlopig valt dat mee maar met die digitale meter op komst en de bijhorende nieuwe tarieven ziet dat er niet zo goed uit. Uiteraard zal het afschaffen van het prosumententarief ook dienen verrekend te worden.
In ons geval is het tarief vrij hoog omdat we een overgedimensioneerde omvormer hebben. Indertijd was de 8000 Tripower SMA de enige met drie fasen en dat voor een piek van 7 kWh en een gem. productie van 6,2kWh. Maar ook hier weer, wat er staat blijft voorlopig staan...
Zij die na ons komen moeten maar zelf beslissingen wat ze willen veranderen.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 aug 2018, 11:43

Oeps, heb de tread nog eens doorgenomen en Passiefwoning en Passiefzonnen blijkbaar door elkaar gehaald. :oops:

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 12 aug 2018, 11:46

Passiefwoning schreef:
10 aug 2018, 20:03
Onze woning gaat een pak groter worden an ça 160 naar Ça 275 m2

We gaan bijverwarmen in de toekomst met infraroodverwarming.
Kun je mij daar iets meer over vertellen, misschien in dat een oplossing ter vervanging van onze huidig, relatief primitief en niet zo nauwkeurig in te stellen, convectorapparaat.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 15 aug 2018, 11:26

We overwegen om het bestaande elektrisch vuurtje, een gewone convector, kapaciteit max. 3000 Watt te vervangen door een infrarood stralingstoestel zie http://www.campa.fr/. De convector is onze enige verwarmingsbron, is nog al primitief en alleen mits enige ervaring, om in te spelen op de wisselende weersomstandigheden, goed te gebruiken. Ook relatief moeilijk regelbaar, de thermostaat van een dergelijk toestelletje is lang niet precies en men moet regelmatig interveniëren, om een min of meer constante t° van 21° te halen. Het lukt wel, maar het is primitief.
Er bestaat ook een systeem, Ecostone genoemd,dat bestaat uit een elektrisch verwarmingselement met wanden van speksteen.
Dit systeem (2 "kachels" van elk max. 1500 Watt). De twee kachels kunnen via één centraal geplaatste thermostaat aangestuurd worden. Deze is ook op klok te bedienen.
Als ik denk aan de digitale meter en zijn gevolgen zie viewtopic.php?f=21&t=21387 dan zou dat een manier kunnen zijn om overdag tijdens de winter zoveel mogelijk energie op te slaan zodat we in ons zeer goed geïsoleerd huis de warmte kunnen "opslaan" om zo weinig mogelijk tijdens de "nacht" energie te moeten gebruiken. Al besef ik wel dat er allicht niet genoeg energie zal geproduceerd worden om alles te laten draaien...
Graag jullie deskundige mening terzake.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp

Passiefwoning
junior lid

Bericht door Passiefwoning » 15 aug 2018, 11:50

Klopt dat we inderdaad dat er 2 onder de naam passief.... bezig zijn.
Ik ben nog bezig en de collega is al klaar.

Qua infraroodpanelen gaan we voor vlakke panelen tegen het plafond
In de badkamer vermoedelijk een spiegelverwarming

voorbeeld: https://www.infraroodpanelen-parkstad.n ... od-panelen

Panelen zijn ongeveer 4/5 cm dik.
Je hebt lage temperatuurpanelen en hoge temperatuurpanelen.

Afhankelijk van grootte is ook de wattage dat het genereerd.

Infrarood geeft een stralingswarmte zoals de zon.
De ruimte echt opwarmen zoals klassieke radiators is blijkbaar iets moeilijker.

In de leefruimte , speelruimte kinderen en badkamers voorzien we verwarming, in slaapkamers, bijkeuken, hal voorzien we niets.
Vermoedelijk gaat het eerste jaar wel gestookt worden door de klassieke blazerkes van 20 euro

We hebben een domoticasysteem waar in de drukknop ook een temperatuur en vochtigheidssensor zit.
Verder zitten we met bewegingsmelders voor ruimtes te activeren.
De zonnewering/lamellen worden automatisch aangestuurd zodoende dat er geen oververhitting kan komen in de ruimtes
(want eenmaal de warmte in de woning is het blijkbaar moeilijk om deze weg te krijgen)

Dus de verwarming zal dus normaal enkel opspringen als de gemeten temperatuur te laag is en enkel in actieve ruimtes.
Blijkbaar zou in een passiefwoning de temperatuur normaal het hele jaar rond tussen de 20/22 graden liggen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 aug 2018, 12:15

Klopt dat we inderdaad dat er 2 onder de naam passief.... bezig zijn.
Het zou handig zijn als jullie een avatar kiezen zodat het wat duidelijker is wie wie is :lol:
ucp.php?i=ucp_profile&mode=avatar
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie