Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)
- waldonk
- Master lid
- 11
- Installatie Land: België
Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)
Vandaag een antwoord gekregen van Lydia Peeters Minister van de Vlaamse Regering.
Voor installaties geplaatst tot en met 31 december 2020 zal je vanaf het moment dat de digitale meter geplaatst is bij jou, de keuze krijgen tussen 2 verschillende systemen voor wat betreft het distributienettarief:
Ofwel kies je ervoor om de huidige situatie te behouden, dan betaal je een vast prosumententarief op basis van het maximale vermogen van je omvormer. Op het gedeelte dat je meer verbruikt dan je zonnepanelen produceren op één jaar, betaal je net zoals vandaag het gewone distributienettarief.
Ik verwarm met een WP dus kies ik voor optie 1
Een andere optie is dat je kiest voor facturatie op basis van jouw werkelijke afname. Dit betekent dat er wordt gekeken hoeveel elektriciteit je van het net haalt. Je betaalt dan geen prosumententarief meer, maar het gewone distributienettarief op de elektriciteit die je van het net haalt. Je betaalt dus enkel nettarief op het gedeelte dat je effectief afneemt.
Nu is mijn vraag, op welke manier kan de digitale meter METEN hoeveel mijn zonnepanelen produceren op één jaar.
Voor installaties geplaatst tot en met 31 december 2020 zal je vanaf het moment dat de digitale meter geplaatst is bij jou, de keuze krijgen tussen 2 verschillende systemen voor wat betreft het distributienettarief:
Ofwel kies je ervoor om de huidige situatie te behouden, dan betaal je een vast prosumententarief op basis van het maximale vermogen van je omvormer. Op het gedeelte dat je meer verbruikt dan je zonnepanelen produceren op één jaar, betaal je net zoals vandaag het gewone distributienettarief.
Ik verwarm met een WP dus kies ik voor optie 1
Een andere optie is dat je kiest voor facturatie op basis van jouw werkelijke afname. Dit betekent dat er wordt gekeken hoeveel elektriciteit je van het net haalt. Je betaalt dan geen prosumententarief meer, maar het gewone distributienettarief op de elektriciteit die je van het net haalt. Je betaalt dus enkel nettarief op het gedeelte dat je effectief afneemt.
Nu is mijn vraag, op welke manier kan de digitale meter METEN hoeveel mijn zonnepanelen produceren op één jaar.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
- bruma
- Master lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Ze hebben dat niet nodig.
De blauwe tekst is:
Indien verbruik min injectie groter is dan 0 dan moet je dat verbruik betalen aan de normale prijs.
Om injectie van uw verbruik in mindering te mogen brengen betaal je prosumententarief.
Voor de tweede optie is er geen blauwe zin, geen prosumententarief dus wordt alle verbruik aan het normale tarief gerekend en ben je je injectie productie kwijt.
De blauwe tekst is:
Indien verbruik min injectie groter is dan 0 dan moet je dat verbruik betalen aan de normale prijs.
Om injectie van uw verbruik in mindering te mogen brengen betaal je prosumententarief.
Voor de tweede optie is er geen blauwe zin, geen prosumententarief dus wordt alle verbruik aan het normale tarief gerekend en ben je je injectie productie kwijt.
- waldonk
- Master lid
- 11
Hopelijk is op die meters afzonderlijk verbruik en injectie te zien.
- YveST3
- Donateur
- 11
- Contacteer:
Ja
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018
-
- Lid Zonstraal vzw.
- 11
Niet helemaal juist De energiekost wordt nog verrekend. Afname - injectie = te betalen verbruik. Bij netto overproductie ben je die opbrengsten kwijt.
Alleen voor het stuk 'nettarieven' zal je alles wat je van het net heelt moeten betalen.
- ivanacke
- Master lid
- 8
Van een vergoeding voor wat je op het net zet wordt er níet gesproken
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent
-
- Lid Zonstraal vzw.
- 11
Dat zit in de planning voor de komende jaren (ergens vanaf 2021) maar zeker niet in combinatie met 'princiepe terugdraaide teller en prosumententarief'. Maar alle wetgeving daarover moet nog uitgewerkt en gestemd worden.
- wwfje
- Senior lid
- 8
- Contacteer:
Ik heb onlangs iemand van een grote firma langs gehad om nog bijkomende zonnepanelen te plaatsen. Hij zei me het volgende :
Ofwel blijf je in het oude systeem en betaal je nog 15 jaar prosumenten tarief plus je verbruik.
Ofwel neem je een digitale meter en die meet wat je op het net zet in de zomer en wat je afhaalt in de winter. Voor wat je op het net zet krijg je 20 eurocent van Fluvius en voor wat je van het net neemt betaal je 30 eurocent aan Fluvius.
De exacte prijs kon hij niet zeggen maar het gaat in die richting.
Dus eigenlijk ziet het er niet slecht uit voor ons als je +- 10 eurocent moet betalen voor wat je van het net neemt en ja ze betalen u ook voor wat je op het net steekt.
Ofwel blijf je in het oude systeem en betaal je nog 15 jaar prosumenten tarief plus je verbruik.
Ofwel neem je een digitale meter en die meet wat je op het net zet in de zomer en wat je afhaalt in de winter. Voor wat je op het net zet krijg je 20 eurocent van Fluvius en voor wat je van het net neemt betaal je 30 eurocent aan Fluvius.
Dus eigenlijk ziet het er niet slecht uit voor ons als je +- 10 eurocent moet betalen voor wat je van het net neemt en ja ze betalen u ook voor wat je op het net steekt.
- blsq1970
- Senior lid
- 7
Met die bewering moet ik hard lachen. Dus ze zouden de pv eigenaar 20 cent betalen terwijl ze stroom kunnen kopen van de producenten die ca 4 x goedkoper is...wwfje schreef: ↑25 mei 2019, 17:59 Ik heb onlangs iemand van een grote firma langs gehad om nog bijkomende zonnepanelen te plaatsen. Hij zei me het volgende :
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.
- wwfje
- Senior lid
- 8
- Contacteer:
Welke producenten?
Hoezo 4X goedkoper?
De exacte prijs weten ze nog niet maar we krijgen sowieso geld om stroom op het net te zetten.
Hoezo 4X goedkoper?
De exacte prijs weten ze nog niet maar we krijgen sowieso geld om stroom op het net te zetten.
- bruma
- Master lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Engine, luminous, Essent, mega, ... Zijn producenten en die kopen of produceren Eli aan spotprijzen van 3ct tot 80ct.wwfje schreef:Welke producenten?
Hoezo 4X goedkoper?
Welke prijs, zeker niet deze van 80ct. Indien er veel zon is én veel wind zal t eerder 3ct zijn én indien er geen afname is dan krijgen grootverbruiker zelfs geld om te verbruiken.
- solarscooby1963
- lid
- 5
Ik speel met een andere gedachte.
Bekijk volgende link maar.
Opgepast, alleen voor techneuten.
http://www.totnesenergy.co.uk/solar-imm ... er-review/
Bekijk volgende link maar.
Opgepast, alleen voor techneuten.
http://www.totnesenergy.co.uk/solar-imm ... er-review/
43canadian solar-6lg-9sunpowers- +170.000kwh 2023 opbrengst 3solarlogs-2sunalyzers-1kaco+2sma
- Bas
- Master lid
- 7
Van een terugleververgoeding is zoals DaanW zegt pas sprake vanaf 2021. Die regeling moet nog helemaal uitgewerkt worden. Als je tot dan een digitale meter krijgt, zul je geen beroep kunnen doen op deze tariefstructuur. Enkel terugdraaiende teller of op basis van werkelijke afname.
De getallen die je noemt, lijken mij ook onrealistisch.
Als je een installatie laat bijplaatsen, heb je trouwens minder dan 15 jaar lang recht op de terugdraaiende teller. Datum van eerste installatie telt.
-
- Lid Zonstraal vzw.
- 11
Dit is de grootste onzin. Staar je zeker niet blind op de bewering van deze installateur.wwfje schreef: ↑25 mei 2019, 17:59 Ik heb onlangs iemand van een grote firma langs gehad om nog bijkomende zonnepanelen te plaatsen. Hij zei me het volgende :
Fluvius is netbeheerder en maakt geen facturen of creditnota's aan particulieren. Ze zullen jou ook nooit betalen voor stroom.
Als dat al gebeurt zal het jou energieleverancier zijn die jou gaat vergoeden. Maar daarover zijn nog geen details bekend. Realistische vergoedingen zitten tussen de 3 en de 7 cent/kwh. Misschien dat een regeringsbeslissing ooit een hoger prijs gaat vastleggen maar op dit moment is daar nog geen beslissing over.
In het beste geval rekent jou leverancier voor injectie en afname dezelfde prijs aan dus 1kWh=1kWh. Maar de nettarieven zal je betalen op alle afname.
Doe de V-test van de Vreg bekijk hoeveel nettarieven en hoeveel energiekost je moet betalen als je geen zonnepanelen zou hebben. Maak dan een inschatting van hoeveel energie (kwh) je gaat injecteren en op een ander moment verbruiken. Hiermee kan je proberen in te schatten hoeveel je gaat moeten betalen voor je stroom aan de huidige tarieven.
Binnenkort gaat men de eerste digitale meters beginnen plaatsen en hopelijk komt er dan ook snel meer gebruikservaring en meetresultaten over injectie, afname, direct eigenverbruik,... weet ook dat deze verhoudingen gigantisch zullen verschillen tussen zomer en winter.
- wwfje
- Senior lid
- 8
- Contacteer:
Sorry Ik dacht dat Fluvius uitbetaalt. Dat heeft die vertegenwoordiger niet gezegd, alleen dat ze +_10 eurocent meer vragen per kw dat je afneemt en dat je wel degelijk geld krijgt voor wat je op het net zet. Wanneer juist dat wist hij ook niet. Ze onderhandelen nog...