Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)
- Reppiepeppie
- VZW erelid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)
3 x doorgeschakeld en 2 x “ik vraag t na” maar de initiele keuring v 2011 telt dus. Ook al zou ie herkeurd moeten worden.
GSC blijven lopen.
Staat nu vast dat ik m niet verhuis. Of mijn nieuwe installatie slechts 6j recht op terugdraai.
Grappig weetje: de ondertussen niet meer comforme sma sunnyboy 3,6 mag in dit geval wel verplaatst worden. MOET zelfs voor behoud GSC (“bij verhuis mag er NIKS veranderen”)
Wat ook veranderd is blijkbaar: bij een kapotte omvormer mag deze vervangen worden door gelijk welke. Vroeger mocht dit maar 10% vermogen schelen
GSC blijven lopen.
Staat nu vast dat ik m niet verhuis. Of mijn nieuwe installatie slechts 6j recht op terugdraai.
Grappig weetje: de ondertussen niet meer comforme sma sunnyboy 3,6 mag in dit geval wel verplaatst worden. MOET zelfs voor behoud GSC (“bij verhuis mag er NIKS veranderen”)
Wat ook veranderd is blijkbaar: bij een kapotte omvormer mag deze vervangen worden door gelijk welke. Vroeger mocht dit maar 10% vermogen schelen
- Bas
- Master lid
- 7
- Installatie Land: België
ook een omvormer met een hoger vermogen?
- Reppiepeppie
- VZW erelid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Enige wat ze zei “vroeger mocht dat maar 10% afwijken, daar zijn we van afgestapt.”
Dus ik ga uit van wel
Dus ik ga uit van wel
- Bas
- Master lid
- 7
Op de Fluvius website:
De vervanging van omvormer(s) tegelijk met een verhuis van een PV-installatie is niet toegelaten.
Bij het vervangen van omvormer(s) mag het maximale AC-vermogen van de omvormer als volgt wijzigen:
Een daling in vermogen is onbeperkt toegelaten.
Een verhoging in vermogen is beperkt toegelaten: het nieuwe vermogen mag niet hoger zijn dan het maximale AC-vermogen dat het dichtst aanleunt bij het oude vermogen van omvormers van hetzelfde merk dat op de markt beschikbaar is op moment van de vervanging.
Bijvoorbeeld: je vervangt en defecte omvormer van het merk SMA 2100 TL (2,1 kVA) in 2018. De 2100TL zit dan niet meer in productaanbod van SMA. Je plaatst dan een nieuwe omvormer met een maximaal vermogen van 2,5 kVA (bijvoorbeeld een Sunny Boy 2.5).
Iedere wijziging van omvormer(s) moet je melden aan Fluvius, ook als het merk, type of vermogen hetzelfde blijven. De melding kan je hieronder doen.
Als bewijsstukken stuur je mee:
de factuur van de nieuwe omvormer(s)
duidelijk leesbare foto van het kenplaatje van de oude omvormer(s)
duidelijk leesbare foto van het kenplaatje van de nieuwe omvormer(s)
conformiteitsattest van de nieuwe omvormer(s) meesturen.
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... -vervangen
De vervanging van omvormer(s) tegelijk met een verhuis van een PV-installatie is niet toegelaten.
Bij het vervangen van omvormer(s) mag het maximale AC-vermogen van de omvormer als volgt wijzigen:
Een daling in vermogen is onbeperkt toegelaten.
Een verhoging in vermogen is beperkt toegelaten: het nieuwe vermogen mag niet hoger zijn dan het maximale AC-vermogen dat het dichtst aanleunt bij het oude vermogen van omvormers van hetzelfde merk dat op de markt beschikbaar is op moment van de vervanging.
Bijvoorbeeld: je vervangt en defecte omvormer van het merk SMA 2100 TL (2,1 kVA) in 2018. De 2100TL zit dan niet meer in productaanbod van SMA. Je plaatst dan een nieuwe omvormer met een maximaal vermogen van 2,5 kVA (bijvoorbeeld een Sunny Boy 2.5).
Iedere wijziging van omvormer(s) moet je melden aan Fluvius, ook als het merk, type of vermogen hetzelfde blijven. De melding kan je hieronder doen.
Als bewijsstukken stuur je mee:
de factuur van de nieuwe omvormer(s)
duidelijk leesbare foto van het kenplaatje van de oude omvormer(s)
duidelijk leesbare foto van het kenplaatje van de nieuwe omvormer(s)
conformiteitsattest van de nieuwe omvormer(s) meesturen.
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... -vervangen
- TooTall
- lid
- 6
BRONVREG vecht terugdraaiende teller bij digitale meter aan bij Grondwettelijk Hof
De Vlaamse energieregulator VREG stapt naar het Grondwettelijk Hof tegen het artikel uit het Vlaams decreet over de digitale meters, waardoor eigenaars van zonnepanelen nog vijftien jaar het voordeel van de terugdraaiende teller kunnen krijgen. Dat heeft de regulator maandag bekendgemaakt.
Volgens de VREG ontstaat hierdoor discriminatie tussen wie wel en wie niet over zonnepanelen beschikt. Ook wordt de onafhankelijkheid van de VREG en zijn exclusieve tariefbevoegdheid geschonden.
- lennie
- Master lid
- 10
Alez.... het spel zit weer op de wagen en den hele cirque kan weer beginnen.
Dus zolang hier geen uitsluitsel over is komt er geen digitale meter binnen thuis!
(Maar eigenlijk had ik dat op mijn kousenvoeten voelen aankomen.)
Dus zolang hier geen uitsluitsel over is komt er geen digitale meter binnen thuis!
(Maar eigenlijk had ik dat op mijn kousenvoeten voelen aankomen.)
17x ET Solar P660250WW | 4250 Wp
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Zie ook viewtopic.php?f=21&t=22049
Misschien beter daar verder gaan in een nieuw draadje, dan doe ik deze op slot.
Misschien beter daar verder gaan in een nieuw draadje, dan doe ik deze op slot.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- bartgo
- Master lid
- 10
Ach, er zal veel geld mee gemoeid zijn voor de voorzitter van VREG die tegelijk directeur is van het Genkse onderzoekscentrum waar de digitale meter en accessoires getest worden.
Dat gezegd zijnde zullen we dit op zijn Belgisch moeten oplossen: being unavailable as a Belgian is een spreekwoord in het buitenland. Dus dat gaan we moeten toepassen als er een afspraak gemaakt moet worden om de digitale meter te plaatsen. Wellicht uitstel, maar hoe langer dat ie wegblijft hoe beter.
Dat gezegd zijnde zullen we dit op zijn Belgisch moeten oplossen: being unavailable as a Belgian is een spreekwoord in het buitenland. Dus dat gaan we moeten toepassen als er een afspraak gemaakt moet worden om de digitale meter te plaatsen. Wellicht uitstel, maar hoe langer dat ie wegblijft hoe beter.