Van het gas af

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Van het gas af

Bericht door Mari » 11 jul 2018, 11:54

Pfff wat een landje leef ik toch.
In 2050 van het gas af.
Belasting op gas 20 % omhoog, op stroom 6,5 % omlaag.
Rekensommetje is dan makkelijk toch.
Daarbij komt de investering van nieuwe apparaten.
Het klinkt bot maar langzaam aan denk ik bekijk het toch met je milieu.
Ben nu 54 en in 2050 gasvrij, nou ik hoop dat onze gemeente de laatste wordt.
Dan zit ik hopelijk in bejaardentehuis en heb niks meer met dat gedoe te maken.
Maar ach, wij vinden blijkbaar alles goed en zijn gewoon een stel makke schapen die ja en amen knikken tegen onze regeringen.
Hadden we maar eens meer van mensen in de zogenoemde dictator landen, die gaan massaal de straat op.

Bas
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Van het gas af

Bericht door Bas » 11 jul 2018, 13:59

echt schandalig dat de regering denkt aan de toekomst van het land en de wereld...

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 24 jul 2018, 18:59

Ach dat is jouw mening en dat mag.
De wereld is niet ten einde, roepen ze al tig jaar en nog steeds draaien we rond met onze aardbol.
Mij gaat het erom dat ze mij op kosten jagen en daar heb ik weinig behoefte aan.
Je zal maar 1 verdiener zijn, huurhuisje gaat je huur flink omhoog.
Ik pak mezelf, huiseigenaar die zijn hypotheek al vervroegd aan het aflossen is om straks tijdens pensioen toch meer ruimte te hebben.
Nou die ruimte pikken ze weer af omdat ik A een lening moet aangaan voor duurzame investering. Of B mijn hypotheek weer moet verhogen.
Dat steekt me gewoon.
Het zijn en blijven leugenaars die steeds weer iets anders verzinnen om aan geld te komen.
Nu komt daar ook nog eens een versoberde salderingsregeling bij.
Leuk mensen, schaf panelen aan voor het milieu en je eigen geld, we pakken je later toch terug.
En dat is wat er gebeurt.
Ik klink wellicht erg kort door de bocht maar ik pas voortaan voor investeren in milieu.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 jul 2018, 23:23

Mari schreef:
24 jul 2018, 18:59
Mij gaat het erom dat ze mij op kosten jagen en daar heb ik weinig behoefte aan.
Als ik vergelijk met mijn (groot)ouders heb ook ik meer kosten. Vroeger was een regenput niet verplicht, rioleringsaansluiting ook al niet, isolatie niet,... Sorteren om te recycleren bestond niet. Toch vind ik het een goede zaak dat bepaalde zaken toch wettelijk geregeld worden. Zo ook oa. om die CO2-uitstoot omlaag te krijgen, vandaar de (uiteindelijk) "van het gas af".
Mari schreef:
Nou die ruimte pikken ze weer af omdat ik A een lening moet aangaan voor duurzame investering. Of B mijn hypotheek weer moet verhogen.
Zelf hebben we meer geïsoleerd, dan wettelijk verplicht. We hebben dus meer geld uitgegeven (en dus moeten lenen) dan iemand die eenzelfde huis bouwt die net voldoet aan de wet. Toch denk ik dat ons dit op de lange termijn beter zal doen uitkomen.
Mari schreef:
Leuk mensen, schaf panelen aan voor het milieu en je eigen geld, we pakken je later toch terug. En dat is wat er gebeurt.
Zelf doen we nog steeds voordeel, maar helaas een pak minder "dankzij" de prosumentenvergoeding...

Hoe dan ook: ik vind het hier nu ook weer niet zo slecht in België, maar het kan zéker nog beter. Ik zou alvast niet willen ruilen met die zogenoemde dictatorlanden! Zelf woon je in Nederland dacht ik? 't Zal daar ook wel niet zo slecht zijn.

stef69
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stef69 » 27 jul 2018, 09:58

kortzichtige reacties allemaal, kort na 2050 zal er gewoon geen gas meer zijn, enkel nog voor toepassing waar het niet anders kan
gas 20% duurder en stroom goedkoper, had al veel langer moeten gebeuren
nu is elektriciteitsfactuur 66% taksen en BTW en bij gas is dit niet

het is trouwens perfect mogelijk om zonder gas en met veel lagere factuur een huis te runnen
begin met deftig te isoleren en dan PV eventueel aangevuld met zonneboiler

maar neen, Belgen betalen liever veel stroom, gas, en klagen ipv een bouw deftig aan te pakken :-(

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 10:19

stef69 schreef:
27 jul 2018, 09:58
het is trouwens perfect mogelijk om zonder gas en met veel lagere factuur een huis te runnen
Inderdaad, als je gewoon wil wonen om wat je nodig hebt en niet om met een ingewikkelde constructie met hoeken en kanten
te werken om de buren de ogen uit te steken is een grondige renovatie zelfs veel goedkoper dan een nieuwbouw en je hebt
een energierekening van twee keer niks. Zonder gas, zonder stookolie. Met veel meer leefcomfort.
En als je ze voor blijft (dus anticiperen) in plaats van af te wachten tot je voor voldongen feiten geplaatst wordt bespaar je zelfs meer
dan het gemiddelde. Doordacht aankopen en investeren = netto besparen op termijn. Afwachten en achter de feiten aanhollen omdat
het moet = veel geld kwijt op termijn.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 27 jul 2018, 14:11

ivob schreef:
27 jul 2018, 10:19
stef69 schreef:
27 jul 2018, 09:58
Inderdaad, als je gewoon wil wonen om wat je nodig hebt en niet om met een ingewikkelde constructie met hoeken en kanten
te werken om de buren de ogen uit te steken is een grondige renovatie zelfs veel goedkoper dan een nieuwbouw en je hebt
een energierekening van twee keer niks. Zonder gas, zonder stookolie. Met veel meer leefcomfort.
En als je ze voor blijft (dus anticiperen) in plaats van af te wachten tot je voor voldongen feiten geplaatst wordt bespaar je zelfs meer
dan het gemiddelde. Doordacht aankopen en investeren = netto besparen op termijn. Afwachten en achter de feiten aanhollen omdat
het moet = veel geld kwijt op termijn.
Ik ben het in principe ook eens met die uitstap uit gas en stookolie, maar dat die kosten zeer laag zijn....

Mijn huis is gebouwd in 1996 met 12cm rotswol in het dak, en 6cm in de spouw. HOB, rechthoek zonder veel hoeken.
Dubbel glas uiteraard, en verwarming met een gasketel die op zolder staat met radiatoren.
Ik verstook een kleine 3000 m3 gas per jaar of 1600€, maar je moet weten dat we met 6 zijn, en dat er in de winter ook op de slaapkamers gestudeerd wordt, dus die zijn mee verwarmd.

Electriciteit: 4.5 kWp geinstalleerd in 2009, en die dekken het verbruik vrijwel volledig af. Ik betaal enkel de prosumententaks (en ik krijg GSC). Daarover ga ik zeker niet klagen.

Wat kan ik doen om extra te isoleren....
- ramen vervangen met superisolerend glas: zou me ca 20-25k kosten: besparing per jaar 300€?
- nieuwe condenserende ketel ipv de HR ketel: kost: 6000€ - besparing per jaar 200€? Zet ik een warmtepomp, dan zal het eerder een kost van 20k zijn, en vrijwel geen besparing
- extra dakisolatie: kost 5-10k, maar vrijwelonuitvoerbaar zonder dak helemaal open te leggen, dus kost kan nog hoger zijn : besparing 200€?
- gevelsteen afbreken en langs buiten isoleren: kost geen idee, maar zal wel 20k zijn: besparing: 300€?
- vloeren isoleren is vrijwel onmogelijk zonder de keuken en de living te vernielen: kost 20k: besparing 200€?

Ik ben gerust bereid iets te investeren, maar het huis afbreken om dan 200€ per jaar te sparen lijkt me er net iets over.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 27 jul 2018, 17:22

Inderdaad, de meeste besparingsberekeningen door de instanties spreken enkel van de pure installatiekost maar zijn compleet onrealistisch en ontkoppeld van de realiteit. Iedere serieuze verbetering betekent ook stukken afbreken en afvoeren en later herstellen. Een simpel voorbeeld: als je al je ramen laat vervangen moeten al die ramen uitgebroken worden, afgevoerd en achteraf alles mooi opnieuw gepleisterd en geschilderd. Voor het isoleren van een vloer of een dak met veluxen gaan we maar zwijgen. De vereisten zijn zodanig aan het stijgen dat voor een huis van meer dan 30 jaar oud, afbraak en herbouwen de goedkoopste oplossing is.

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 29 jul 2018, 00:21

Ja Tommie zich rijk rekenen en rijk worden zijn twee totaal verschillende zaken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 jul 2018, 16:43

Foroa schreef:
27 jul 2018, 17:22
De vereisten zijn zodanig aan het stijgen dat voor een huis van meer dan 30 jaar oud, afbraak en herbouwen de goedkoopste oplossing is.
De praktijk hier bewijst het tegendeel.
Ik heb nog nooit in mijn leven een nieuwbouw gezet. Ook nog nooit een renovatieproject met verlies moeten verkopen.
Wij zijn dan blijkbaar ook geen typische Vlamingen: een volk van klagers waarvoor het woord "initiatief" en "vooruitzien" blijkbaar een negatieve bijklank heeft.
Al een eens bij stilgestaan dat niets doen en de kat uit de boom kijken op,termijn wel eens veel duurder zou kunnen uitkomen?
Ondanks dat wij pas in 2013-204 een grondige renovatie hebben doorgevoerd hebben we nu beslist om doordacht passief te gaan uitbreiden.
Zo,brengen onze centen dubbel op tov te liggen nietsdoen op de bank en hebben we er dagelijks ook nog iets aan.
Tegen de tijd dat het "moet" en daardoor de prijzen gaan stijgen is onze investering al lang verteerd en brengt ze dagelijks op in plaats dat het spaargeld geld begint te kosten.
Nu voor mij niet gelaten, hoe meer mensen blijven stilstaan hoe groter onze voorsprong op termijn.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 29 jul 2018, 17:12

ivob schreef:
29 jul 2018, 16:43
Foroa schreef:
27 jul 2018, 17:22
De vereisten zijn zodanig aan het stijgen dat voor een huis van meer dan 30 jaar oud, afbraak en herbouwen de goedkoopste oplossing is.
De praktijk hier bewijst het tegendeel.
Ik heb nog nooit in mijn leven een nieuwbouw gezet. Ook nog nooit een renovatieproject met verlies moeten verkopen.
Wij zijn dan blijkbaar ook geen typische Vlamingen: een volk van klagers waarvoor het woord "initiatief" en "vooruitzien" blijkbaar een negatieve bijklank heeft.
Al een eens bij stilgestaan dat niets doen en de kat uit de boom kijken op,termijn wel eens veel duurder zou kunnen uitkomen?
Ondanks dat wij pas in 2013-204 een grondige renovatie hebben doorgevoerd hebben we nu beslist om doordacht passief te gaan uitbreiden.
Zo,brengen onze centen dubbel op tov te liggen nietsdoen op de bank en hebben we er dagelijks ook nog iets aan.
Tegen de tijd dat het "moet" en daardoor de prijzen gaan stijgen is onze investering al lang verteerd en brengt ze dagelijks op in plaats dat het spaargeld geld begint te kosten.
Nu voor mij niet gelaten, hoe meer mensen blijven stilstaan hoe groter onze voorsprong op termijn.
Ik wil je geloven , maar zet er eens een paar feiten naast.

Ik heb hierboven een paar cijfers genoemd. Welke zijn fout?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 06:48

Om te beginnen (en je cijfers zijn een gok geen berekeningen maar laten we er van uitgaan dat je gok juist is)
geef je besparingen per renovatieonderdeel om dan bij je besluit deze niet samen te tellen.

Huis uit 1992 (een gewone rechthoek- open bebouwing) grondig gestript tot alleen de buitenmuren en het dak overbleven.
16 cm rotswol in de zoldervloer, 10 cm PIR tegen de buitengevel (er zat al 4 cm in de spouwmuur), 4 cm PUR in de vloerplaat,
nieuwe ramen en deuren in onbehandeld tropisch houtsoort (gaat minstens 30 jaar mee), overal dubbel glas U-waarde 0.8,
volledig interieur ingericht (bepleistering, schilderwerken, badkamer, keuken, parketvloeren, kasten, nieuwe sanitaire en elektriciteitsleidingen,speksteenkachel,....), PV-installatie, WP installatie.
Renovatiekost 140.000 €.
Jaarlijkse energiekost: 0 euro
Jaarlijkse netto energieopbrengst: 1100 €.*
Noch gas, noch stookolie.
*Door gebruik van een hybride voertuig nog gevoelig gestegen maar dat tel ik bewust niet mee omdat niet iedereen van dat voordeel kan genieten
en het heeft niets met wonen an sich te maken.
De investering kost in se ook niets want de eventuele leningkosten zijn momenteel lager dan de inflatiekosten.
Dan nog zonder rekening te houden met een eventuele woonbonus.
De lening brengt dus, zonder rekening te houden met energiebesparingen en verhoogd comfort, sowieso al geld op.

Iemand die zit te huilen dat ie over 32 jaar (!) van het gas af moet kan er bij mij niet in.

Net zoals iemand die nu nog niet door heeft dat hij geen nieuwe stookolieketel meer moet zetten.
Politici hebben zogezegd geen lange termijnvisie meer.
Het verbaasd me niets met zo'n kiezers.

HvdW
lid

Bericht door HvdW » 30 jul 2018, 10:14

Even terugkomend op de eerste post: Van het gas af.
Ik ben van mening dat dat een bijzonder slecht besluit is.

In de toekomst, wanneer het overgrote deel van de energie komt van waterkracht, wind en zon, zullen we altijd te maken hebben met een gebrek aan wind of zon, dan wel een overvloed daarvan op sommige momenten.
Door van het gas af te gaan worden de fluctuaties in het stroomnet alleen maar groter, want niet alleen gebruikt iedereen in de piekuren energie voor verlichting of opladen van de auto, maar in die piekuren gaat iedereen ook nog eens elektrisch koken en verwarmen.
We zien nu al dat het net overbelast wordt.(soms kan er niet teruggeleverd worden of worden windmolens stilgezet)

Nee, laten we maar gewoon gas blijven gebruiken -een relatief schone energiebron- en in plaats van dat onbezonnen besluit om van het gas af te gaan zo spoedig mogelijk alle kolengestookte centrales sluiten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 10:32

Dus u gaat er van uit dat er de komende 30 jaar geen enkel werkbaar alternatief voor
(huishoudelijk) gasgebruik zal gevonden worden?
Nee, laten we maar gewoon gas blijven gebruiken -een relatief schone energiebron-
Ze zullen het in Groningen en omgeving graag horen.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 30 jul 2018, 10:38

ivob schreef:
30 jul 2018, 06:48
Om te beginnen (en je cijfers zijn een gok geen berekeningen maar laten we er van uitgaan dat je gok juist is)
geef je besparingen per renovatieonderdeel om dan bij je besluit deze niet samen te tellen.

Huis uit 1992 (een gewone rechthoek- open bebouwing) grondig gestript tot alleen de buitenmuren en het dak overbleven.
16 cm rotswol in de zoldervloer, 10 cm PIR tegen de buitengevel (er zat al 4 cm in de spouwmuur), 4 cm PUR in de vloerplaat,
nieuwe ramen en deuren in onbehandeld tropisch houtsoort (gaat minstens 30 jaar mee), overal dubbel glas U-waarde 0.8,
volledig interieur ingericht (bepleistering, schilderwerken, badkamer, keuken, parketvloeren, kasten, nieuwe sanitaire en elektriciteitsleidingen,speksteenkachel,....), PV-installatie, WP installatie.
Renovatiekost 140.000 €.
Jaarlijkse energiekost: 0 euro
Jaarlijkse netto energieopbrengst: 1100 €.*
Noch gas, noch stookolie.
*Door gebruik van een hybride voertuig nog gevoelig gestegen maar dat tel ik bewust niet mee omdat niet iedereen van dat voordeel kan genieten
en het heeft niets met wonen an sich te maken.
De investering kost in se ook niets want de eventuele leningkosten zijn momenteel lager dan de inflatiekosten.
Dan nog zonder rekening te houden met een eventuele woonbonus.
De lening brengt dus, zonder rekening te houden met energiebesparingen en verhoogd comfort, sowieso al geld op.

Iemand die zit te huilen dat ie over 32 jaar (!) van het gas af moet kan er bij mij niet in.

Net zoals iemand die nu nog niet door heeft dat hij geen nieuwe stookolieketel meer moet zetten.
Politici hebben zogezegd geen lange termijnvisie meer.
Het verbaasd me niets met zo'n kiezers.

Dank U.

Ik wil aan nemen dat van die 140.000€ circa de helft zit in eigenlijke verfraaiing en update (keuken, badkamer, ..), en dan nog 70k zit in energiebesparing.
70k investeren om 1000€ per jaar te besparen is toch niet direct een goede investering.

Dat huis was van 1992, het mijne van 1996. Ik kan niet zeggen dat de ramen in dermate slechte staat zijn dat ze binnen 5 jaar moeten vervangen worden. Mijn keuken werd 5 jaar geleden verniewd, de badkamer 3 jaar geleden. Beide samen : 50k.

Als ik bv de vloer in de living en keuken moet vernieuwen en isoleren, dan kan ik die keuken virtueel weg gooien. We hebben toen nieuwe vloeren gelegd, maar de extra kost om ze helemaal uit te kappen en te isoleren werd ons door onze energiebewuste architect echt afgeraden omdat de kost zo hoog zou zijn. Je vernielt op dat moment allen leidingen, en je blijft zitten met koudebruggen (die heb je waarschijnlijk ook nog).
Hij zag risico's op vochtproblemen op die plaatsen.

Dus, die ingrijpende maatregelen ga ik niet nemen in mijn bestaand huis. Dan verkoop ik het nog liever.

Wat ik ga doen als mijn gasketel het begeeft... ik weet het nog niet. Boringen doen en een W/W pomt steken is dan misschien wel het interessantst.
Sowieso moet ik dan radiatoren vervangen en vergroten, want vloerverwaring steken is niet echt haalbaar.

Plaats reactie