Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Christiaan » 10 aug 2018, 21:34

ivob schreef:
10 aug 2018, 18:19
Als hun cijfers juist zijn zou ik hier wel gemakkelijk off grid mee kunnen gaan.
http://www.homepowersolutions.de/en/product#content
Spijtig van de prijs. :td: (rond de 60.000 € voor het geheel).
Nu ja ook weer relatief. Heb je nog geen Tesla voor. :D
http://www.homepowersolutions.de/en/fil ... n=OqnUN4sF
Net genoeg voor de electriciteit ( te weinig voor verwarming vrees ik )

Tot 2500 kWh energieopslag in waterstoftanks ( Seasonal storage capacity )... maar onder welke druk ? Onder atmosferische druk hebt ge daar een tank van 2500 / 3 = 833 m3 of 833.000 liter voor nodig ! ( 3 kWh/m3 , zie https://www.waterstofnet.eu/_asset/_pub ... ftabel.pdf ) :shock:

Lijkt me eerder ook een "concept" te zijn. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 22:43

De H2 tank heeft een capaciteit van 20 kWh, en het batterijpack 25 kWh. Dus een totaal van 45 kWh.
De seizoenopslag (o.a. afhankelijk van je PVcapaciteit) is niet wat er in één keer in de H2-tank kan opgeslagen worden maar
de gecumuleerde gemiddelde opslag van H2-tank + batterijpack,dit over een gemiddeld seizoen, niet per dag.
Zo heb ik het toch begrepen uit hun fact sheet.
http://www.homepowersolutions.de/en/fil ... n=OqnUN4sF
Het hele systeem (all in one, dus incl. SWW tank) neemt indoor 3 m² in beslag en de buitenversie 3-5 m².
Lijkt me al heel wat realistischer inzake technische uitvoering (uiteraard zonder rekening te houden met de prijs).

Uiteraard kan je daar in de winter geen SWW en woning mee op temperatuur houden.
Maar dat is ook geen probleem in mijn geval daar ik dat al heb opgelost. Ik gebruik in de winter ook per etmaal minder stroom
(5 kWh tov 7 kWh gemiddeld) dan in de zomer. Eigenlijk moet ik dus maar een systeem hebben dat in de wintermaanden dagelijks
5 kWh kan opwekken en/of een opslag die een periode kan overbruggen van x dagen dat dit niet bereikt wordt.
En dat zijn er toch nogal wat.

De invoering van de digitale meter (en het daaraan gekoppeld aanrekenen van de DN-tarieven (zowat
2/3 van de factuurprijs) houdt zo'n gemakkelijke oplossing on grid ook tegen. (Om nog maar te zwijgen van de impact op het milieu:
verspilling van zomerenergie in airco's, verwarmde zwembaden, speeltjes,.... - alternatieven in de winter zoals verhoogde houtstook,
langer in gebruik blijven van stookolie en gas,... de kassa van de DNB's gaat duidelijk voor op een doordacht klimaatplan).

Off grid zou het uit te voeren zijn maar de prijs is nog veel te hoog zodat het sop nog altijd de kool niet waard is.
Je krijgt de meerprijs er in decennia niet uit. In mijn geval zelfs niet bij leven ook al verdubbelen de elektriciteitsprijzen. Toch
niet op het huidige prijsniveau van batterijpacks en H2-systemen.
Ik kan moeilijk 10.000 € investeren on grid (en dan heb je al niet veel) tot 60.000 € (off grid*) om 100 tot 200€ (en dat staat dan nog niet eens
vast) per jaar te "besparen".

*in theorie want tot ze daar aan gaan sleutelen verlies ik een veelvoud aan GSC tov uitgespaarde som aan extra te betalen DN-tarief.

Iemand met PV (zonder gsc) en een WP voor CV en/of SWW (zonder back up) zijn rekening zal natuurlijk weer heel anders zijn.
Zij zullen, als ze geen alternatieven kunnen bedenken, als eerste de klos zijn.

Nu, ik sta open voor alle betaalbare realistische alternatieven.
Laat maar komen. :D
(ik wil er, rendabel of niet, zelfs tot 20.000 € aan spenderen onder voorwaarde dat de regels niet weer wijzigen na installatie. En ik vrees dat
dat er ook niet in zit zolang de huidige "bestuurders" blijven aanknoeien. Zijn ze verwonderd dat Belgen nog liever met een massa onrendabel spaargeld blijven zitten dan het te investeren in de economie. Hoe zou dat toch komen? :roll: ).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 aug 2018, 23:21

https://www.ee-news.ch/de/article/37897 ... asserstoff
Verwachte leveringsdatum (Q4-2018) en prijs (54.000 € voor DE, incl. plaatsing?) vind je in de link hierboven.
Afwachten wat dat in de praktijk geeft. Storm zal het wel niet lopen voor dit systeem. Misschien bij (passief) nieuwbouw?
(ventilatie en SWW vat zit ook inbegrepen).

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 aug 2018, 23:58

Ik interpreteer het toch een beetje anders. In de tekening links staat "Seasonal storage capacity" voor de waterstof tanks en die zou 1000-2500 kWh bedragen. Persoonlijk interpreteer ik de 20 kWh van de "Thermal storage tank capacity" als de energie die in de "Hot water Storage" in de figuur opgeslagen kan worden ( goed voor SWW ? ).

Maar goed , stel dat jij gelijk hebt .. Die 20 kWh aan 3 kWh/m3 waterstof energie betekent zowat 6,7 M3 bij atmosferische druk. Als ze dat willen onderbrengen op 3 M2 betekent dat toch dat ze wat gaan moeten samenpersen tot 2-3 atmosfeer ( bar ). Lijkt me doenbaar. Vergeet echter niet dat ge meer energie nodig hebt om de waterstof aan te maken dan wat ge er achteraf terug uit kunt halen. Als ze dat allemaal voor 60.000 Euro kunnen brengen , vrees ik ook dat ze geen litium-ion batterijen , maar wel loodaccus gebruiken.

Ik denk zelfs dat die batterijen er puur zijn om zonnepaneel stroom te bufferen voor de aanmaak van waterstof. De hitte die hierbij ontstaat slaan ze op in de "Hot water Storage".

Waarom dan niet meteen een 45 Kwh batterijpack gebruiken ? Aan 5 kWh dagverbruik leef je hiermee toch pakweg een week zonder hulp van de zonnepanelen. Uiteraard moeten er genoeg zonnepanelen liggen om gemiddeld die 5 kWh per dag op te kunnen brengen. Als de zon gedurende een week zou wegblijven heb je brute pech - en dat is evenzeer het geval met een waterstoftank van 20 kWh , die dan ook nog eens geproduceerd moet worden. Die 20 kWh is maar 75 % van de energie die je ervoor moet insteken , en dan reken jij daar nog eens 25 kWh extra batterijenergie voor eigen gebruik bij om die 45 kWh te bereiken. Je zou dus al een batterijpack dat groter is dan 45 kWh moeten installeren omdat je van 45 kWh al minstens 26,6 kWh nodig hebt om 20 kWh aan waterstof te produceren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 aug 2018, 11:57

Christiaan schreef:
11 aug 2018, 23:58
Waarom dan niet meteen een 45 Kwh batterijpack gebruiken ? Aan 5 kWh dagverbruik leef je hiermee toch pakweg een week zonder hulp van de zonnepanelen. Uiteraard moeten er genoeg zonnepanelen liggen om gemiddeld die 5 kWh per dag op te kunnen brengen. Als de zon gedurende een week zou wegblijven heb je brute pech - en dat is evenzeer het geval met een waterstoftank van 20 kWh , die dan ook nog eens geproduceerd moet worden. Die 20 kWh is maar 75 % van de energie die je ervoor moet insteken , en dan reken jij daar nog eens 25 kWh extra batterijenergie voor eigen gebruik bij om die 45 kWh te bereiken. Je zou dus al een batterijpack dat groter is dan 45 kWh moeten installeren omdat je van 45 kWh al minstens 26,6 kWh nodig hebt om 20 kWh aan waterstof te produceren.
Was het maar zo simpel.
1. De prijs van 45 kWh batterijen gaat nooit de meerprijs van de digitale meter compenseren. (Die H2 tank uiteraard ook niet).
2. Hoe transfereer ik de PV opbrengsten van de zomer (10-30 kWh opbrengst per dag) naar de winter (0-10 kWh opbrengst per dag)?
In de zomer is zo'n batterijpack op twee dagen opgeladen maar je hebt er niet aan zo'n groot pack want de productie is sowieso genoeg voor 1/4 van zo'n pack. In de winter, als je wat pech heb, krijg je, net als bij een H2-tank zo'n pack zelfs op een week niet volgeladen en is het dus ook grotendeels nutteloos.
Besluit: er bestaat nog geen betaalbaar en praktisch werkbaar alternatief (of je moest ook nog eens gaan investeren in generators maar ik leef hier niet in de outback) om off grid te gaan. We zullen het voorlopig on grid moeten blijven doen en daar alternatieven moeten zoeken om de nadelen van de sllimme meter zo veel mogelijk te omzeilen. Ik ben ook niet van plan een enorm veld aan PV panelen neer te poten in de tuin om in de winter een batterijpack mee te kunnen volpompen. Kost ook weer een hoop, ziet er niet uit en de regelgeving is in een handomdraai weer aangepast om dat te counteren.
Het grootste probleem is dat de het grootste deel van de PV bezitters (en de sector of wat daarvoor moet doorgaan) blijkbaar een stel meegaande slaapkoppen zijn die alles zonder enig weerwerk blijven slikken. Hierdoor hebben ze nul impact op het beleid en geen gehoor bij de media. De stookolie sector kon op 48 uur een genomen beslissing terugdraaien. De fietsersbond idem.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 aug 2018, 19:31

Off-grid zou in de letterlijke betekenis wel gaan , maar zonder een extern aangevoerde energiebron ga je er niet komen. Stel eens dat je het jaar opsplitst in de maanden april t/m oktober en de maanden november t/m maart. Voor de zomermaanden zou je het aantal zonnepanelen en batterij kWh kunnen berekenen zodat je geen stroom uit het net hoeft te halen , maar ook dat er amper overproductie is , met het idee in het achterhoofd dat netinjectie in de toekomst toch niets meer gaat opbrengen. In de wintermaanden ( november t/m maart ) gebruik je een micro WKK die het relatief kleine batterijpack aanvult , net genoeg om met wat de zonnepanelen nog kunnen leveren een nacht te overbruggen. De WKK gebruik je in die maanden ook als CV en gans het jaar door voor het genereren van SWW. Tijdens de productie van SWW ( in de maanden april t/m oktober ) kan de WKK ook bijspringen om de batterijen wat bij te laden moest de zon een aantal dagen forfait geven. Met een LG Chem RESU10 ( https://www.alma-solarshop.nl/lithiumba ... 0-kwh.html ) als batterijpack kan jij met je 5-7 kWh beperkt verbruik per dag perfect rondkomen.

Wilt ge ook nog eens energie op je WKK uitsparen , dan kun je ook nog eens een warmtepomp erbij halen , maar dan wel met een groter batterijpack , iets wat ik hiervoor al heb aangehaald. Alles tezamen stukken duurder uiteraard .....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 aug 2018, 19:45

En ga je dan een gastank of stookolietank in je tuin zetten om je WKK aan te drijven of
gewoon switchen van de ene netaansluiting naar de andere, m.a.w veel kosten doen om van gewoon grid te veranderen?

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 12 aug 2018, 19:55

Christiaan schreef:
12 aug 2018, 19:31
Off-grid zou in de letterlijke betekenis wel gaan , maar zonder een extern aangevoerde energiebron ga je er niet komen. Stel eens dat je het jaar opsplitst in de maanden april t/m oktober en de maanden november t/m maart. Voor de zomermaanden zou je het aantal zonnepanelen en batterij kWh kunnen berekenen zodat je geen stroom uit het net hoeft te halen , maar ook dat er amper overproductie is , met het idee in het achterhoofd dat netinjectie in de toekomst toch niets meer gaat opbrengen. In de wintermaanden ( november t/m maart ) gebruik je een micro WKK die het relatief kleine batterijpack aanvult , net genoeg om met wat de zonnepanelen nog kunnen leveren een nacht te overbruggen. De WKK gebruik je in die maanden ook als CV en gans het jaar door voor het genereren van SWW. Tijdens de productie van SWW ( in de maanden april t/m oktober ) kan de WKK ook bijspringen om de batterijen wat bij te laden moest de zon een aantal dagen forfait geven. Met een LG Chem RESU10 ( https://www.alma-solarshop.nl/lithiumba ... 0-kwh.html ) als batterijpack kan jij met je 5-7 kWh beperkt verbruik per dag perfect rondkomen.

Wilt ge ook nog eens energie op je WKK uitsparen , dan kun je ook nog eens een warmtepomp erbij halen , maar dan wel met een groter batterijpack , iets wat ik hiervoor al heb aangehaald. Alles tezamen stukken duurder uiteraard .....
En wat als je dan in de winter helemaal zonder valt dan gaan u zonnepanelen ook niet werken want u omvormer heeft spanning nodig of je moet al een noodgenerator hebben zodat je die kunt opzetten om u omvormer terug van stroom te voorzien zodat u zonnepanelen terug werken. En wat gaan de buren zeggen als je u noodgenerator opzet en qua uitstoot als iedereen een generator moet hebben ga je daar ook nog eens belasting op betalen. Dus off-grid niet haalbaar hier in België. Of je moet mss een vergunning aanvragen voor een windmolen om stroom op te wekken maar zo een vergunning is niet makkelijk te krijgen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 aug 2018, 20:39

dyckie schreef:
12 aug 2018, 19:55
Christiaan schreef:

En wat als je dan in de winter helemaal zonder valt dan gaan u zonnepanelen ook niet werken want u omvormer heeft spanning nodig of je moet al een noodgenerator hebben zodat je die kunt opzetten om u omvormer terug van stroom te voorzien zodat u zonnepanelen terug werken. En wat gaan de buren zeggen als je u noodgenerator opzet en qua uitstoot als iedereen een generator moet hebben ga je daar ook nog eens belasting op betalen. Dus off-grid niet haalbaar hier in België. Of je moet mss een vergunning aanvragen voor een windmolen om stroom op te wekken maar zo een vergunning is niet makkelijk te krijgen.
Specifieke omvormers van zonnepanelen-stroom naar batterijstroom/spanning hebben geen netspanning nodig - die vormen om zolang de paneelspanning enkele volts hoger is dan de batterijspanning ! Batterijpacks zoals LG Chem RESU10 werken op 48 Volt ( de RESU10H werkt op een hogere spanning ) En dus heb je ook geen noodgenerator nodig. De WKK werkt desgewenst als noodgenerator als de zonnepanelen te weinig stroom zouden leveren om het verbruik van één dag te overbruggen.
ivob schreef:
12 aug 2018, 19:45
En ga je dan een gastank of stookolietank in je tuin zetten om je WKK aan te drijven of
gewoon switchen van de ene netaansluiting naar de andere, m.a.w veel kosten doen om van gewoon grid te veranderen?
Inerdaad een LPG/propaantank of stookolietank. Die heb je ook nodig voor je verwarming , juist ? In de zomer heb je er alleen wat voor nodig voor je SWW. Een netaansluiting heb je al helemaal niet meer nodig. Uiteraard kan je met de netinjecterende omvormers die je nu gebruikt geen fluit meer aanvangen ....

Geef eens door hoeveel panelen je nu liggen hebt en welke dat zijn ( merk , type , hellingshoek en azimuth - dus aantal graden afwijking tov het zuiden ). Ik kan je zondermeer een "concept" voorstellen , gratis en voor niets :lol:

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 12 aug 2018, 21:44

Christiaan schreef:
12 aug 2018, 20:39
dyckie schreef:
12 aug 2018, 19:55
Christiaan schreef:

Specifieke omvormers van zonnepanelen-stroom naar batterijstroom/spanning hebben geen netspanning nodig - die vormen om zolang de paneelspanning enkele volts hoger is dan de batterijspanning ! Batterijpacks zoals LG Chem RESU10 werken op 48 Volt ( de RESU10H werkt op een hogere spanning ) En dus heb je ook geen noodgenerator nodig. De WKK werkt desgewenst als noodgenerator als de zonnepanelen te weinig stroom zouden leveren om het verbruik van één dag te overbruggen.
ivob schreef:
12 aug 2018, 19:45
Inerdaad een LPG/propaantank of stookolietank. Die heb je ook nodig voor je verwarming , juist ? In de zomer heb je er alleen wat voor nodig voor je SWW. Een netaansluiting heb je al helemaal niet meer nodig. Uiteraard kan je met de netinjecterende omvormers die je nu gebruikt geen fluit meer aanvangen ....

Geef eens door hoeveel panelen je nu liggen hebt en welke dat zijn ( merk , type , hellingshoek en azimuth - dus aantal graden afwijking tov het zuiden ). Ik kan je zondermeer een "concept" voorstellen , gratis en voor niets :lol:
In de installatie van de LG Chem RESU10 staat ook dat je inverter nodig hebt hoe ga je die dan stroom geven als u batterijen leeg zijn he of niet aan gedacht

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 aug 2018, 22:21

dyckie schreef:
12 aug 2018, 21:44

In de installatie van de LG Chem RESU10 staat ook dat je inverter nodig hebt hoe ga je die dan stroom geven als u batterijen leeg zijn he of niet aan gedacht
Aan wat voor soort inverters had je gedacht ?

- minstens één acculader die de 230 V van de WKK omzet naar 48 Volt , geen probleem : https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf

- minstens één 48 V gelijkspanning naar 230 V wisselspanning omvormer - en die het huis van stroom voorziet , geen probleem :
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf

- minstens één MPPT zonnepaneel naar batterij omvormer , geen probleem :
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -85-NL.pdf

Dit alles werkt voor een 48 Volt batterijpack , en je hebt helemaal geen netspanning nodig - de WKK gaat zowel voor de warmte als voor "een" 230 Volt zorgen om de batterijen op te laden als de zonnepanelen niet in staat zijn om die op te laden.

p.s. als ik iets schrijf of beweer , dan heb ik er wel ( meestal ) al eventjes over nagedacht :D

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 12 aug 2018, 22:32

Christiaan schreef:
12 aug 2018, 22:21
dyckie schreef:
12 aug 2018, 21:44

Aan wat voor soort inverters had je gedacht ?

- minstens één acculader die de 230 V van de WKK omzet naar 48 Volt , geen probleem : https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf

- minstens één 48 V gelijkspanning naar 230 V wisselspanning omvormer - en die het huis van stroom voorziet , geen probleem :
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0VA-NL.pdf

- minstens één MPPT zonnepaneel naar batterij omvormer , geen probleem :
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -85-NL.pdf

Dit alles werkt voor een 48 Volt batterijpack , en je hebt helemaal geen netspanning nodig - de WKK gaat zowel voor de warmte als voor "een" 230 Volt zorgen om de batterijen op te laden als de zonnepanelen niet in staat zijn om die op te laden.

p.s. als ik iets schrijf of beweer , dan heb ik er wel ( meestal ) al eventjes over nagedacht :D
Maar je vergeet wel 1 ding als je dan helemaal off-grid gaat is dat je geen groenestroomcertificaten krijgt voor u WKK.
En wat ga je doen als je nu op een vrijdag avond stukken krijgt dan zit je een heel weekend en mss langer zonder stroom omdat ze in het weekend niet werken of omdat ze dat stuk juist in het buitenland ergens moeten bestellen dus off-grid is nooit haalbaar dus droom maar verder.
Laatst gewijzigd door dyckie op 12 aug 2018, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 aug 2018, 22:51

dyckie schreef:
12 aug 2018, 22:32
Maar je vergeet wel 1 ding als je dan helemaal off-grid gaat is dat je geen groenestroomcertificaten krijgt voor u WKK.
So what ! Die krijg je nu voor zonnepanelen ook niet meer tenzij dat je boven de 10 kW gaat , maar dan moet je al een handelsregister hebben om die te kunnen verkopen .... We zijn allemaal geen Fernand Huts-en nietwaar.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 aug 2018, 23:49

dyckie schreef:
12 aug 2018, 22:32
En wat ga je doen als je nu op een vrijdag avond stukken krijgt dan zit je een heel weekend en mss langer zonder stroom omdat ze in het weekend niet werken of omdat ze dat stuk juist in het buitenland ergens moeten bestellen dus off-grid is nooit haalbaar dus droom maar verder.
Voor zo'n gevallen sleur je er een noodgenerator bij , als was het maar een 3 kVA geval , en een pak dikke truien. :-) Er zijn mensen die zo'n ding gekocht hebben toen er een paar jaar geleden sprake was van stroomtekort in de winter ( dat er nooit is geweest ) en de invoering van het afschakelplan met ronkende namen "6" , "5" , "4" , "3" , ... Je moet al bijzonder pech hebben dat zowel de WKK en het batterijpack terzelfdertijd defect gaan. Met één van beiden kan je nog steeds wat behelpen , mits wat schakelaar werk ....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 aug 2018, 11:46

Christiaan schreef:
12 aug 2018, 20:39

Inerdaad een LPG/propaantank of stookolietank. Die heb je ook nodig voor je verwarming , juist ? In de zomer heb je er alleen wat voor nodig voor je SWW. Een netaansluiting heb je al helemaal niet meer nodig. Uiteraard kan je met de netinjecterende omvormers die je nu gebruikt geen fluit meer aanvangen
Nope. Ik heb dat veel eenvoudiger, goedkoper en comfortabeler opgelost. Als ze ons dan toch terug willen dwingen naar de 20ste eeuw ga ik liever terug naar het stenen tijdperk (figuurlijk, want technisch grotere zekerheid en veel comfortabeler in gevoel dan mijn WP). :-) En waarschijnlijk finaal nog minder belastend voor het milieu ook dan een externe tank. Iemand zal uiteindelijk ook je gas of stookolie moeten bovenpompen en vervoeren tot bij jou. Van die bronnen (en hun prijszetting) en leveranciers ben je dan ook weer afhankelijk. Dus niet zo "onafhankelijk" als voorgesteld.

Het aantal panelen en merk doet er niet toe (als je het wil weten 20x280 maar dat is bijzaak) maar wel hun opgewekt vermogen. Ook niet de eerste keer dat ik dat hier schrijf: SMA 5000TL omvormer met PV gericht op ZZO (35° vanuit het zuiden naar het oosten)en onder een hoek van 35°welke jaarlijks (gemeten over 6 jaar) gemiddeld 5000 kWh produceren.
Ik heb al meerde malen offertes laten maken hoor. Zat altijd tussen de 30.000-40.000 € en je had altijd een externe generator nodig om de winter door te komen.

Plaats reactie